Arbetsplatsen – ett verktyg för framgång

Hur och var vi ska jobba är en het fråga. Arbetsplatsens utformning har förändrats i grunden de senaste decennierna. Från 40-talets trälhav,70-talets egna kontorsrum, 90-talets öppna kontorslandskap till dagens loungemiljöer. Men utformningen är egentligen bara ett av svaren på en mycket viktigare fråga – Hur kan vår fysiska miljö fungera som ett verktyg för att nå mål och möta utmaningar? Och hur tar vi reda på det?

Ställ många frågor och landa i rätt svar

Britt Lindqvist, Chef Affärsutveckling på Vasakronan, har guidat hundratals företag på vägen mot sitt framtida kontor. Hon menar att svaret ser olika ut för olika företag och verksamheter. Varje organisation behöver därför utforma sin egen strategi för att hitta rätt lösning.

Många gånger startar en förändring med ett förändrat behov. Det kan vara att hyreskontraktet löper ut eller att man behöver minska kontorskostnaderna. Då är det vanligt att man snabbt fokuserar på lösningen. Ska vi öka eller minska ytan, ska vi satsa på fler rum eller bara mötesplatser? Ska vi jobba mest hemma eller på kontoret?

Det behöver såklart inte vara fel. Men det finns också en möjlighet, även i detta läge, att lyfta blicken och ställa frågor som verkligen hjälper verksamheten att utvecklas åt rätt håll. Där arbetsplatsen ger medarbetarna rätt förutsättningar att må bra, känna engagemang och bidra med sin kompetens på bästa sätt.

– Det kan bara göras på ett enda sätt. Det gäller att ställa sig rätt frågor och hitta fram till svaren genom en utforskande process. Helt enkelt se över sin arbetsplatsstrategi så att de val man sedan väljer att göra, görs av rätt anledningar, fortsätter Britt.

 

Britt Lindqvist, Chef Affärsutveckling Kund & Marknad på Vasakronan

Vilken roll vi vill att kontoret ska spela?

I samma stund som man ser arbetsplatsen som en viktig parameter för företagets framgång har man kommit en bra bit på vägen. För att bli det krävs ett samspel mellan människorna som jobbar där, platsen de jobbar från och tekniken som hjälper dem. Därför går det inte att titta på kontoret separat. Med det sagt kan en rätt utformad arbetsplatsstrategi bidra till att lösa flera utmaningar som verksamheten står inför.

Hur sätter ni igång? 

Enkelt sagt består processen av tre olika faser: Strategifasen, designfasen och genomförandefasen. Hur lång tid den tar beror på behov och ambitionsnivå. Ladda ner vår guide för mer konkreta tips.

Tyckte du artikeln var bra?

Vad kul. Det här är bara början. I vårt kunskapsrum samlar vi insikter, nya idéer och inspiration från mängder av diskussioner med kunder och beslutsfattare inom näringslivet och myndigheter. Det här hittar du i kunskapsrummet:

  • Inspiration och ny kunskap om framtidens arbetsplats
  • Bra tips och råd för en bättre arbetsmiljö
  • Inblick i hur andra tänkt och gjort

Tips på mer läsning om arbetsplatsstrategi

Vad är en arbetsplatsstrategi?

Vilken arbetsplatsstrategi är rätt nu?

Kontorets tre viktigaste delar

Få koll på strukturkapitalet vid distansarbete

Prenumerera på nyheter från vårt kunskapsrum.


Funderar ni på hur framtidens kontor ser ut för er?

Tveka inte att kontakta Britt eller Malin om ni vill ha ett bollplank och ett intressant samtal.

Britt Lindqvist

Chef affärsutveckling

Malin Ingman Wettler

Workplace Strategy Manager 073-088 69 25 · 08-782 03 25