På Vasakronan ser vi att platsens innehåll och upplevelsevärde blir allt viktigare i utvecklingen av framtidens arbetsplatser. Vilket ställer stora krav på oss som fastighetsägare. Därför utvecklar vi hela tiden våra kunderbjudanden utifrån erfarenhet, kunskap och nära dialog med hyresgästerna. En annan tydlig utgångspunkt för vår utveckling är samverkan mellan människan, platsen och tekniken. Med det i fokus levererar vi inte bara väggar, tak och uppkoppling utan mer service och innehåll som främjar bolagskultur, hållbarhet och hälsa.
Att hela området omkring fastigheten är levande och attraktivt med restauranger, butiker, träning och annan service har också ökat i betydelse.
– Vi ser att utbudet i gatuplan är lika viktigt som i vilket område kontoret ligger. Därför satsar vi mycket på att skapa trivsamma, aktiva och trygga miljöer för alla som rör sig i och runt våra fastigheter, säger Anna Nordin, chef Stockholm, Vasakronan.
Förändringar och möjligheter
Efter pandemin finns några tydliga skillnader när det gäller kontorets roll. Kontoret är numera ett nav för sociala möten, lärande och utveckling. Praktiska uppgifter gör medarbetare gärna hemifrån. Det finns också skillnader mellan åldrar, där de yngre tenderar att vilja jobba i ett sammanhang och lära känna företagskulturen, medan de mer erfarna går dit för att de har en roll att fylla i organisationen.
– Kontoret är en plats för jobb men också för att bygga kultur, här möts idéer som utvecklar både företag och människor, säger Anna Nordin.
Hon fortsätter:
– Vi ser också att det är lättare för företagsledare att motivera ett kontor där man delar på resurser och platser nu när så många har arbetat hemifrån. Därför kommer det att bli ännu viktigare för oss att förstå kundens behov.