KUNDSERVICE & felanmälan

08-566 206 00
kundservice@vasakronan.se

Ring eller mejla om du vill göra en felanmälan. Öppet vardagar 8-17.
Akuta ärenden kan ringas in dygnet runt på samma nummer.

Skicka via formulär istället:
  • Dra filer hit eller

Dina kontaktpersoner

Bengt Hasselgren
Fastighetschef

070-306 35 58 · 08-566 205 58

bengt.hasselgren@vasakronan.se Skicka e-post
Thomas Bergqvist
Fastighetsansvarig teknik

08-566 206 49

thomas.bergqvist@vasakronan.se Skicka e-post

Visste du att Hyresgästinfo även finns som app för både iPhone och Android?

Med den har du all fastighetsinformation i fickan och kan få hjälp, felanmäla eller kontakta rätt person direkt från mobilen

Skaffa i Appstore Skaffa i Google Play

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Sophantering och källsortering

Det är något som starkt kopplas till miljöarbete. I Rosenborg 1 finns ett sorteringsrum i på plan 3, access via kortläsare. Där finns totalt 8 fraktioner som sorteras. Dessa är:

– wellpapp
– ofärgat glas
– färgat glas
– brännbart
– batterier
– lysrör
– kontorspapper
– elektronik

-matavfall

Tack för att du källsorterar.

Utomhusmiljö & snöröjning

Kring Rosenborg 1 har Vasakronan ett avtal med en markentreprenör som sköter gångstråk, gräsmattor och rabatter. Markentreprenören ansvarar även vintertid för snöröjningen.

Om farliga istappar upptäcks på byggnaden, ring omedelbart till Vasakronans kundtjänst.

Istappstelefon, tel 08-503 802 80, är ett telefonnummer dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar som upptäcks på andra fastigheter i Stockholm.

Utrymning & brandskydd

Utrymning & brandskydd

Utrymningslarm och sprinklersystem finns på alla våningsplan i fastigheten.  Vasakronan sköter detta och meddelar resp. företags kontaktperson när prov skall ske.

Systematiskt brandskyddsarbete SBA

Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar:

– att utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen

– att släckutrustning finns till hands

– att utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar

– att utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Stockholms brandförsvars hemsida.

Utlösning av brandlarm

Om brandlarmet löses ut debiteras hyresgästen 6000 kr plus moms för första utryckningen från Räddningstjänsten. För andra resp. tredje utryckningen debiteras hyresgästen 12 000 kr resp. 18 000 kr.

Skyltning

Hänvisningsskyltar
I fastigheten finns det ett skyltsystem för hänvisning till de olika hyresgästerna. Detta system ansvarar Vasakronan för. Vid inflyttning tillser Vasakronan att med hyresgästen avstämd text monteras på aktuella skyltar. Textens typsnitt är på förhand bestämt och är lika för alla hyresgäster.

Om hyresgästen under förhyrningen önskar förändra texten ombesörjs detta av Vasakronan men hyresgästen står för kostnaden.

Fasadskyltar
Till de flesta lokalerna finns det tillhörande ytor på fasaden för hyresgästen att sätta skyltar. Kostnaden för ytan ingår då i hyran, men hyresgästen bekostar själv skylt samt dess montering. Om ytor ingår i förhyrningen finns detta reglerat i kontraktets särskilda bestämmelser. Kontakta Vasakronans kundtjänst för mer information.

Beträffande själva skyltarna skall dessa följa fastighetens framtagna skyltprogram. Detta erhålls från fastighetschefen. Se under rubriken ”Kontaktuppgifter”. Innan skylten får sättas upp skall hyresvärden godkänna den samt dess placering.

Därefter skall hyresgästen själv söka bygglov för den aktuella skylten på stadsbyggnadskontoret. Hyresgästens ansvar för skylten/skyltarna under hyresperioden regleras i kontraktets särskilda bestämmelser.

Miljö & energi

LEED
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.

Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/

Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan.

Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll

Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Gröna hyresavtal

Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på fastighetsägarnas hemsida: http://www.fastighetsagarna.se/gronthyresavtal

Grön el

I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd

På https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under Vårt ansvar

Vasakronans miljöarbete

Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.

Säkerhet & inpassering

Entréer är öppna 07.00-17.00, övrig tid krävs kort och kod.

Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring.

För passerkort kontakta Vasakronans kundtjänst.

Posthantering

Om ni önskar hjälp med posthämtning och leverans, kontakta vår tjänstepartner Coor.

Godshantering

Leveranser sker till Gustav III Boulevard 60, plan 3.

För hjälp med godshantering kontakta vår tjänsteleverantör Coor.

Länk till Coors webbplats

Din lokal

El & belysning

Hyresgäster tecknar egna elavtal med leverantör

Som hyresgäst  hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se

Belysning

Belysningen i trapphus och entréer är tidsstyrd och påslagen vardagar
kl. 07.00-19.00.

Belysningen i hyresgästernas lokaler är närvarostyrd och dagsljusreglerad.

Data, telefoni & TV

Internet-access och övriga IT-tjänster

Fastigheten har fiberanslutning via eNet. Det innebär att du som hyresgäst kan köpa Internet-access, molntjänster, drift, hårdvara och andra IT-tjänster av Vasakronans IT-partner Visolit. Oavsett vilka tjänster du väljer får du tillgång till personlig support från Visolit Servicedesk.

Läs mer om Visolits tjänster i produktbladet nedan eller kontakta din fastighetschef för mer info. Du kan också läsa mer om Visolit på www.visolit.se.

Observera att alla fiberdragningar och andra anslutningsarbeten gällande IT i fastigheten måste samordnas av Visolit. Detta gäller även arbeten åt hyresgäster som inte köper Internet-access eller IT-tjänster av Visolit. Kontakta Visolits kundservice för Vasakronan-fastigheter via support@visolit.se eller 08-545 726 16.

Inomhusklimat & rökning

Fläktar och Luft

OVK (Obligatorisk Ventilationskontroll) utförs i fastigheten vart 3:e år.

Fastigheten har flera luftbehandlingssystem som försörjer lokalerna med kyld/värmd tilluft. Cellkontor och kontorslandskapen har möjlighet att påverka temperaturen på den inkommande luften. Normalt förses lokalerna med luft som håller en temperatur på mellan 19-21 oC. Hyresgästerna kan sedan lokalt påverka temperaturen i lokalen genom att justera termostaten/termostaterna i utrymmet.

Fläktarna i Rosenborg 1 går normalt under kontorstid, mellan 06.00-17.00, vissa avvikelser förkommer beroende på verksamheten i lokalerna.

Rökning

Rökning är inte tillåten inomhus. Rökare hänvisas till rökning utanför fastigheten. Tänk på att inte stå nära entréer så att rök kommer in i fastigheten. Rökare hänvisas till askkoppar vid fastighetens gavlar.

Ett bra inomhusklimat

Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.

Generella tips för ett bättre inomhusklimat.

  • Var uppmärksam så att inte möbler och annan inredning hindrar flöden från element, kylbafflar i taket och luftventiler samt att termostatventiler inte täcks över
  • Om det finns ett kylsystem för lokalen – undvik att öppna fönstren när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen
  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite eftersom den relativa fuktigheten då ökar
  • Använd kropp och kläder för att justera din egen upplevelse.
    • Stå eller sitt och jobba, cirka 3 graders skillnad
    • Vinterkavaj eller kofta, cirka 2 graders skillnad
    • Tunn kavaj eller tröja, cirka 1,5 graders skillnad
    • Långärmad skjorta istället för kortärmad, cirka 1,5 graders skillnad

I Värdens Pocket kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.

Skötsel & underhåll av lokalen

Hyresgästerna ansvarar för underhållet i den egna lokalen, till exempel golvvård, målning av tak och väggar, lampbyten m m. Se även hyreskontraktet eller kontakta fastighetschefen för mer information.

Vid inflyttning överlämnas städ- och skötselinstruktioner för de material som finns i lokalen. Särskild omvårdnad om golven krävs då dessa är utsatta för hård belastning. En ordentlig entrématta stoppar den värsta smutsen. Titta också efter märken från stolar som kan undvikas med möbeltassar eller skyddande plastunderlägg.

Service i närområdet

I närområdet finns flera restaranger och närbutiker samt en livsmedelsbutik.

  • Anslutning utefter E4:an och E18

Restider presenteras tillsammans med yta.se.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Kommunikationer

Frösundas kommunikationer är utmärkta; pendeltåg, ett tiotal busslinjer inklusive Arlandabussarna finns på kort eller mycket kort promenadavstånd, vilket i praktiken innebär 1-5 minuter till alla offentliga kommunikationer. Det omedelbara läget vid E4 och E18 gör att med bil tar det endast;

• Cirka 20 minuter till Arlanda flygplats,
• 8-10 minuter till Bromma flygplats och
• 6-8 minuter till Stockholm Central.

Genom området går buss 70 mellan ändhållplatserna Frösundavik och Universitetet (T-bana). Buss 70 går förbi Solna Station, Solna Centrum, St Eriksplan och Odenplan. Även buss 508 går genom Frösunda mellan Danderyds sjukhus och Karolinska sjukhuset under rusningstid.

I framtiden kommer en ny sträckning för buss 509 mellan Brommaplan och Djursholm att dras så att den går längs med Gustav IIIs Boulevard, även tvärbanan kommer att dras på den vägen. En effekt av vägtullarna är nya direktbussar från ytterförorterna som på cirka 15 minuter tar resande från Frösunda till Sergels Torg.

Mer info finns på www.sl.se

Parkering

Varmgarage finns för våra hyresgäster (plan 1 och 2) och besöksparkering finns utomhus vid garagenedfarten.

Vasakronan uppdrar åt Parking Partner att förvalta våra garage och parkeringar på denna fastighet.

För dig som hyresgäst innebär det att:
• du alltid kontaktar Parking Partner vid frågor kring förhyrda platser.
• du tecknar parkeringsavtal direkt med Parking Partner. Vasakronan kvarstår som hyresvärd.
• Parking Partner sköter hyresaviseringar, p-tillstånd, eventuella kölistor m.m.
Parking Partners kundtjänst

Du är alltid välkommen att kontakta Parking Partners kundtjänst via telefon eller e-post.
Telefon: 08-120 305 90 (öppettider vardagar 08-18)
E-post: info@parkingpartner.se

Cyklar

Cykelställ finns på Gustav III Boulevard 54.

Tänk på att det inte är tillåtet att parkera sin cykel i trapphus, entréer eller på garageplatser på grund av framkomlighet vid eventuell utryckning. Glöm inte att låsa din cykel. Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder.