KUNDSERVICE & felanmälan

08-566 206 00
kundservice@vasakronan.se

Ring eller mejla om du vill göra en felanmälan. Öppet vardagar 8-17.
Akuta ärenden kan ringas in dygnet runt på samma nummer.

Skicka via formulär istället:
  • Dra filer hit eller

Dina kontaktpersoner

Visste du att Hyresgästinfo även finns som app för både iPhone och Android?

Med den har du all fastighetsinformation i fickan och kan få hjälp, felanmäla eller kontakta rätt person direkt från mobilen

Skaffa i Appstore Skaffa i Google Play

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Källsortering – en viktig del i vårt miljöarbete Vasakronan strävar efter att utveckla vårt miljöarbete tillsammans med våra hyresgäster för att både kunna se till att fastigheterna har en god miljöstatus och att kunna reducera vår gemensamma miljöpåverkan.

I fastigheten finns ett miljörum på plan 3, access via kortläsare. Fraktioner listas enligt nedan:

– wellpapp
– ofärgat glas
– färgat glas
– brännbart
– batterier
– lysrör
– kontorspapper
– elektronik
– matavfall

Vasakronan ansvarar för att tillhandahålla uppmärkta fraktioner i miljörummet. Vi ser till att dessa töms och hämtas på vår bekostnad.

Hyresgästen kan beställa hämtning för övriga fraktioner, t.ex. grovsopor, av vår samarbetspartner Ragnsells – mot en kostnad. Ta kontakt med deras kundtjänst på kundtjanst@ragnsells.com eller 0771-88 88 88. Annars lämnar ni själva på återvinningscentralen Kvarnkullen i Rissne. Eller varför inte ge grejerna ett nytt liv? Företaget Kompanjonen köper och hämtar kontorsmöblemang – se mer på kompanjonen.se.

Tack för att du källsorterar.!

Utomhusmiljö & snöröjning

Kring fastigheten har Vasakronan ett avtal med en markentreprenör som sköter gångstråk, gräsmattor och rabatter. Markentreprenören ansvarar även vintertid för snöröjningen.

Om farliga istappar upptäcks på byggnaden, ring omedelbart till Vasakronans kundservice. Istappstelefon, tel 08-503 802 80, är ett telefonnummer dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar som upptäcks på andra fastigheter i Stockholm.

Utrymning & brandskydd

Utrymningslarm och sprinklersystem finns på alla våningsplan i fastigheten.  Vasakronan sköter detta och meddelar resp. företags kontaktperson när prov skall ske.

Inne i er lokal ansvarar ni för skyltning av nödutgångar, att brandsläckare finns till hands, att lås och öppning av nödutgångar fungerar och nödutrymningsövningar. Ibland utför t.ex. brandmyndigheten en översyn av lokalen. Om de kräver en förändring med anledning av er verksamhet är det ert ansvar att åtgärda det. Vasakronan ansvarar för detta i gemensamma utrymmen, t.ex. i trapphus och entréer.

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar:
– att utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
– att släckutrustning finns till hands
– att utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
– att utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Stockholms brandförsvars hemsida.

Skyltning

Hänvisningsskyltar
I fastigheten finns det ett skyltsystem för hänvisning till de olika hyresgästerna. Detta system ansvarar Vasakronan för. Vid inflyttning tillser Vasakronan att med hyresgästen avstämd text monteras på aktuella skyltar. Textens typsnitt är på förhand bestämt och är lika för alla hyresgäster.

Om hyresgästen under förhyrningen önskar förändra texten ombesörjs detta av Vasakronan men hyresgästen står för kostnaden.

Fasadskyltar
Till de flesta lokalerna finns det tillhörande ytor på fasaden för hyresgästen att sätta skyltar. Beträffande själva skyltarna skall dessa följa fastighetens framtagna skyltprogram. Detta erhålls från fastighetschefen. Se under rubriken ”Kontaktuppgifter”. Innan skylten får sättas upp skall hyresvärden godkänna den samt dess placering.

Därefter skall hyresgästen själv söka bygglov för den aktuella skylten på stadsbyggnadskontoret. Hyresgästens ansvar för skylten/skyltarna under hyresperioden regleras i kontraktets särskilda bestämmelser.

Miljö & energi

LEED
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan. Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/

Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan.
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på fastighetsägarnas hemsida: http://www.fastighetsagarna.se/gronthyresavtal

Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
På https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under Vårt ansvar

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.

Säkerhet & inpassering

Entréer är öppna 07.00-17.00, övrig tid krävs kort och kod. För ytterligare passerkort kontakta Vasakronans kundservice.

Vasakronan ansvarar för fastighetens allmänna passagesystem i bland annat husentréerna och källarplanet. Meddela oss via kundservice på kundservice@vasakronan.se om ni behöver ytterligare passagebrickor eller vill anmäla en bricka som borttappad.

Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring.

Posthantering

Om ni önskar hjälp med posthämtning och leverans, kontakta vår tjänstepartner Coor.

Godshantering

Leveranser sker till Gustav III Boulevard 60, plan 3. För hjälp med godshantering kontakta vår tjänsteleverantör Coor.

Din lokal

El & belysning

Hyresgäster tecknar egna elavtal med leverantör. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se

Belysningen i trapphus och entréer är tidsstyrd och påslagen vardagar kl. 07.00-19.00. Belysningen i hyresgästernas lokaler är närvarostyrd och dagsljusreglerad.

Data, telefoni & TV

Fastigheten har fiberanslutning via eNet. Det innebär att du som hyresgäst kan köpa Internet-access, molntjänster, drift, hårdvara och andra IT-tjänster av Vasakronans IT-partner Visolit. Oavsett vilka tjänster du väljer får du tillgång till personlig support från Visolit Servicedesk.

Läs mer om Visolits tjänster i produktbladet nedan eller kontakta din fastighetschef för mer info. Du kan också läsa mer om Visolit på www.visolit.se.

Observera att alla fiberdragningar och andra anslutningsarbeten gällande IT i fastigheten måste samordnas av Visolit. Detta gäller även arbeten åt hyresgäster som inte köper Internet-access eller IT-tjänster av Visolit. Kontakta Visolits kundservice för Vasakronan-fastigheter via support.excanto@visolit.se eller 08-545 726 16.

Inomhusklimat & rökning

Fläktar och Luft
Fastigheten har flera luftbehandlingssystem som försörjer lokalerna med kyld/värmd tilluft. Cellkontor och kontorslandskapen har möjlighet att påverka temperaturen på den inkommande luften. Normalt förses lokalerna med luft som håller en temperatur på mellan 19-21 C. Hyresgästerna kan sedan lokalt påverka temperaturen i lokalen genom att justera termostaten/termostaterna i utrymmet. En OVK (Obligatorisk Ventilationskontroll) utförs i fastigheten vart 3:e år.

Fläktarna i fastigheten går normalt under kontorstid, mellan 06.00-17.00, vissa avvikelser förkommer beroende på verksamheten i lokalerna.

Rökning
Rökning är inte tillåten inomhus. Rökare hänvisas till rökning utanför fastigheten. Tänk på att inte stå nära entréer så att rök kommer in i fastigheten. Rökare hänvisas till askkoppar vid fastighetens gavlar.

Ett bra inomhusklimat
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.

Generella tips för ett bättre inomhusklimat.

  • Var uppmärksam så att inte möbler och annan inredning hindrar flöden från element, kylbafflar i taket och luftventiler samt att termostatventiler inte täcks över
  • Om det finns ett kylsystem för lokalen – undvik att öppna fönstren när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen
  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite eftersom den relativa fuktigheten då ökar
  • Använd kropp och kläder för att justera din egen upplevelse.
    • Stå eller sitt och jobba, cirka 3 graders skillnad
    • Vinterkavaj eller kofta, cirka 2 graders skillnad
    • Tunn kavaj eller tröja, cirka 1,5 graders skillnad
    • Långärmad skjorta istället för kortärmad, cirka 1,5 graders skillnad

I Värdens Pocket kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.

Skötsel & underhåll av lokalen

Till skillnad från när man hyr en bostad, ansvarar man som hyresgäst i en kontorslokal för mycket av det inre underhållet. Det innefattar till exempel; reparation av utrustning i kök och på toaletter, rensning av vattenlås och avlopp, byte av lampor, underhåll av väggar och tak samt skötsel av golv. Vasakronan har ansvar för att sådant som rör fastighetens installationer och stomme fungerar, såsom; el, avloppsstammar, ventilation och markiser.
Alla detaljer kring ansvarsfördelningen hittar ni i ert hyresavtal. Kontakta oss gärna för tolkning av specifika ansvarsfrågor. 

Vid inflyttning överlämnas städ- och skötselinstruktioner för de material som finns i lokalen. Särskild omvårdnad om golven krävs då dessa är utsatta för hård belastning. En ordentlig entrématta stoppar den värsta smutsen. Titta också efter märken från stolar som kan undvikas med möbeltassar eller skyddande plastunderlägg.

Service i närområdet

I närområdet finns flera restaranger, caféer, närbutiker och en livsmedelsbutik. Mall of Scandinavia samt Friends Arena på promenadavstånd med all tänkbar service och ett mycket stort utbud av restauranger och shopping.

På promenadavstånd från fastigheten, vid Rosenborgsgatan 12, kan man vända sig till den Coor-bemannade receptionen för att hyra konferensrum, med storlekar mellan 14 upp till 50 personer.

  • Anslutning utefter E4:an och E18

Restider presenteras tillsammans med yta.se.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Bil
Direkt närhet till både E4:an såväl som E18. Det är cirka 5 km till innerstaden och tar ungefär 8-10 minuter med bil under normaltrafik. Till Arlanda tar resan cirka 30 minuter.

Kollektivt
Den som inte reser med bil tar pendeltåget till Solna Station alternativt Ulriksdal. Ca 300 bort finns ett flertal busslinjer som trafikerar norrort, Solna Centrum (T-bana) och till innerstaden. Tvärbanan ansluter vid Solna Station. Om några år kommer även T-bana anslutas vid Solna Station. Mer info finns på www.sl.se.

Elbuss
Från september 2019 erbjuds du som är hyresgäster i Frösunda en gratis pendlingsbuss till och från Solna Station. Bussen går helt och hållet på el och blir ett miljövänligt sätt att ta sig till och från jobbet. Syftet är att underlätta resvägen för våra hyresgäster och bussen är bara en av många tjänster som Vasakronan kan erbjuda. El-bussen kommer inte att gå på tidtabell, utan ska snurra mellan sina två stationer. Läs mer på vasakronan/elbuss.

El-busslinjen kommer att trafikera området enligt nedan.

Tider:
– måndagar till torsdagar: 07:00-09:00 och 15:00-18:00
– fredagar 07:00-09:00 och 14:00-17:00

Stationer:
– Gustav III:s Boulevard 64 (På- och avstigningsplats framför JM AB)
– Kolonnvägen (pendeluppgången mot MoS, nedanför trapporna och fickan efter rondellen)

Turtäthet:
Avgång cirka var 10:e minut. Bussen kan följas i realtid på vasakronan/elbuss.

Parkering

Varmgarage finns för våra hyresgäster på plan 1 och 2, med nedfart från Gustav III:s Boulevard 58-62. Besöksparkering finns utomhus vid garagenedfarten. I varmgarage finns parkeringsplatser utrustade med laddstolpar för laddning av elfordon. Laddstolparna erbjuder laddeffekt på 7,4 kW och har Typ 2 uttag. Ett särskilt parkeringstillstånd utfärdas för dessa platser.

Vasakronan har gett Parking Partner uppdraget att förvalta våra garage och parkeringar på denna fastighet. För dig som hyresgäst innebär det att:

  • du kontaktar Parking Partner vid frågor kring förhyrda platser.
  • du tecknar parkeringsavtal direkt med Parking Partner. Vasakronan kvarstår som hyresvärd.
  • Parking Partner sköter hyresaviseringar, p-tillstånd, eventuella kölistor m.m.

Vid uthyrning, kontakta Parking Partner på 08-120 305 94 eller uthyrning@parkingpartner.se. Deras kundtjänst nås enkelt på kundtjanst@parkingpartner.se eller 08-120 305 99.

Cyklar

Vi på Vasakronan vill göra det enkelt för våra hyresgäster att ta sig till och från jobbet på ett klimatsmart sätt. Allmänna cykelställ finns vid husets framsida vid Gustav III Boulevard 54. Om man vill ta in cykel till låsbart cykelgarage på garageplan kan man hyra plats per år där. Detta görs via Vasakronans parkeringsoperatör Parking Partner genom att höra av sig till uthyrning@parkingpartner.se.

Tänk på att det inte är tillåtet att parkera din cykel i trapphus, entréer eller på garageplatser, detta på grund av framkomlighet vid eventuell brandutryckning.

Under cykelsäsongen kommer Cykloteket till området och erbjuder, i samarbete med Vasakronan, reparation och uppfräschning av din cykel till rabatterat pris. Information skickas då ut till våra kontaktpersoner.