KUNDSERVICE & felanmälan

08-566 206 00
kundservice@vasakronan.se

Ring eller mejla om du vill göra en felanmälan. Öppet vardagar 8-17.
Akuta ärenden kan ringas in dygnet runt på samma nummer.

Skicka via formulär istället:
  • Dra filer hit eller

Dina kontaktpersoner

Visste du att Hyresgästinfo även finns som app för både iPhone och Android?

Med den har du all fastighetsinformation i fickan och kan få hjälp, felanmäla eller kontakta rätt person direkt från mobilen

Skaffa i Appstore Skaffa i Google Play

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Källsortering – en viktig del i vårt miljöarbete
Vasakronan strävar efter att utveckla vårt miljöarbete tillsammans med våra hyresgäster för att både kunna se till att fastigheterna har en god miljöstatus och att kunna reducera vår gemensamma miljöpåverkan.

Miljörum finns på Solna strandväg 102 & 124. Tillträde sker med bricka.

Nuvarande fraktioner i miljörummet:

  • Hårda plastförpackningar
  • Metall förpackningar
  • Oförgat och färgat glas
  • Toner & patroner
  • Elektronikskrot
  • Grovsopor
  • Cellplast/frigolit
  • Plats för returpapper
  • Batterier
  • Glödlampor
  • Övriga ljuskällor
  • Lysrör
  • Wellpapp
  • Transparent mjukplast
  • Porslin
  • m.m.

Hyresvärden ansvarar endast för de i miljörummet uppmärkta fraktionerna. Övriga fraktioner är hyresgästens eget ansvar, t ex pappersåtervinning m m. Hyresgästen kan beställa egen hämtning via hyresvärdens entreprenör Ragn-Sells. Länk till Ragnsells webbplats

Tack för att du källsorterar!

Utomhusmiljö & snöröjning

Skötsel av utomhusmiljön
Kring Nöten 3 har Vasakronan ett avtal med markentreprenör som sköter gångstråk, gräsmattor och rabatter. Markentreprenören ansvarar även för snöröjningen vintertid.

Istappar
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Vasakronans kundtjänst, 08-566 20 600.

Istappstelefonen, telefon 08-503 802 80, är ett telefonnummer dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar som upptäcks på andra fastigheter i Stockholmsområdet.

Utrymning & brandskydd

Brandalarm
Direktkopplat brandlarm till räddningstjänsten finns i fastighetens trapphus och korridorerna bakom restaurangerna. Inne i kontorslokalerna finns utrymningslarm, framför allt i konferens- och mötesrum.

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar:

– att utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
– att släckutrustning finns till hands
– att utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
– att utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete på Stockholms Brandförsvars hemsida.

Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 2004.01.01 läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap hemsida » www.msb.se

Utrymning
Hyresgästerna bestämmer själva plats för återsamling efter utrymning.

För att underlätta utrymning och minska brandrisken ska samtliga fastighetsgemensamma utrymmen hållas fria från varuleveranser och skräp.

Vill du veta mer om arbetgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning » arbetsmiljöverket 

Övrigt
Kom ihåg att rökdetektorer kan utlösas av damm från sågning eller borrning – meddela alltid drifttekniker via kundtjänst i förväg.

Skyltning

Hänvisningsskyltar
I fastigheten finns det ett skyltsystem för hänvisning till de olika hyresgästerna. Detta system ansvarar Vasakronan för. Vid inflyttning tillser Vasakronan att med hyresgästen avstämd text monteras på aktuella skyltar. Textens typsnitt är på förhand bestämt och är lika för alla hyresgäster.

Om hyresgästen under förhyrningen önskar förändra texten ombesörjs detta av Vasakronan men hyresgästen står för kostnaden.

Fasadskyltar
Till de flesta lokalerna finns det tillhörande ytor på fasaden för hyresgästen att sätta skyltar. Kostnaden för ytan ingår då i hyran, men hyresgästen bekostar själv skylt samt dess montering. Om ytor ingår i förhyrningen finns detta reglerat i kontraktets särskilda bestämmelser. Kontakta Vasakronans kundtjänst för mer information.

Beträffande själva skyltarna skall dessa följa fastighetens framtagna skyltprogram. Detta erhålls från fastighetschefen. Se under rubriken ”Kontaktuppgifter”. Innan skylten får sättas upp skall hyresvärden godkänna den samt dess placering. Därefter skall hyresgästen själv söka bygglov för den aktuella skylten på stadsbyggnadskontoret. Hyresgästens ansvar för skylten/skyltarna under hyresperioden regleras i kontraktets särskilda bestämmelser.

Miljö & energi

Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.

Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/

Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan.
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på fastighetsägarnas hemsida: http://www.fastighetsagarna.se/gronthyresavtal

Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
På https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under Vårt ansvar

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.

Säkerhet & inpassering

Inpassering
Portarna i fastighetens huvudentréer är öppna:
Solna strandväg 96: vardagar mellan kl. 07.30-17.00, övrig tid behövs bricka för inpassering.

Solna strandväg 98: vardagar mellan kl. 07.00-17.00, övrig tid behövs bricka för inpassering.

Bricka erhålls från Vasakronan för fastighetens hyresgästerna.

Reception finns vid entrén Solna strandväg 96.
Bemannad: vardagar 08.00-17.00
Telefon: 070-917 91 16
Mail: solnastrand@coor.com

För att komma in i garaget behövs bricka. Till miljöstationen och cykelrummet krävs det även alltid bricka.

Vid inflyttning tillhandahålls brickor av Vasakronan. För borttappad bricka debiteras en avgift på 120 kr.

Säkerhet
Generellt gäller att du som hyresgäst svarar för ditt företags eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m i den egna lokalen). Kontakta ert försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för er försäkring.

Bevakning
Bevakningen i området sker av allmänna ytor i kvarteret och ronderas dygnet runt. Ska ni ha evenemang som pågår kvällar och helger? Se till att informera oss på Vasakronan och vakten i god tid.

Hjärtstartare
Har ni en hjärtstartare på kontoret? Glöm inte att registrera den på hjärtstartarkartan http://www.hjartstartarregistret.se/, så finns den sökbar i nödsituationer.

Posthantering

Post
De närmaste postlådorna finns på Korta gatan 7, alltså vid tunnebanestationen Solna Strand.

Service från Coor
Coor erbjuder hämtning och lämning av post till kontoret. Om ni köpt posttjänsten av Coor får ni posten hämtad och lämnad morgon och kväll till er egen lokal. De hjälper er med posthanteringen enligt era specifika behov. Tjänsten kan delas upp i flera individuella tjänster för att anpassas till just er. Det kan exempelvis innefatta hämtning, lämning av post, frankering och intern postservice.

Länk till Postens webbplats

Länk till Coors webbplats

Godshantering

Inga pallar får tas in via huvudentrén på Solna strandväg 96-98. Tyngre varuleveranser ska gå via godsmottagningarna. Transportören anropar varumottagaren via porttelefonen till vänster om garageporten. Varumottagaren svarar och kan fjärröppna garageporten från sin telefon genom att trycka siffran 5.

Leveranser till kontorshyresgäster
Gods på pall ska omlastas till kärra med gummihjul innan det tas in i hisshallen, för att inte förstöra stengolv i hisshall och hisskorg.

För hjälp med godshantering kontakta vår tjänsteleverantör Coor.

Länk till Coors webbplats

Din lokal

El & belysning

El
Hyresgästerna i Nöten 3 har undermätare för avläsning av elen, avräkning görs varje år.

Belysning
Belysningen i trapphus och entréer är tidsstyrd och påslagen vardagar kl. 07.00-19.00. Belysningen i hyresgästernas lokaler är närvarostyrd och dagsljusreglerad.

Data, telefoni & TV

Internet-access och övriga IT-tjänster
Fastigheten har fiberanslutning via eNet. Det innebär att du som hyresgäst kan köpa Internet-access, molntjänster, drift, hårdvara och andra IT-tjänster av Vasakronans IT-partner Visolit. Oavsett vilka tjänster du väljer får du tillgång till personlig support från Visolits Servicedesk.

Läs mer om Visolits tjänster i produktbladet nedan eller kontakta din fastighetschef för mer info. Du kan också läsa mer om Visolit på www.Visolit.se.  

Observera att alla fiberdragningar och andra anslutningsarbeten gällande IT i fastigheten måste samordnas av Visolit. Detta gäller även arbeten åt hyresgäster som inte köper Internet-access eller IT-tjänster av Visolit. Kontakta Visolits kundservice för Vasakronan-fastigheter via support.excanto@visolit.se eller 08-545 726 16.

Inomhusklimat & rökning

Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Fastighetens ventilationssystem har både till- och frånluft med komfortkyla. Drifttider är vardagar kl. 07.00-18.00. Temperaturen kan även justeras via termostat i hyresgästernas lokaler. Fastigheten värms och kyls med fjärrvärme respektive fjärrkyla.

Rökning
Rökning är inte tillåten inomhus. Rökare hänvisas till rökning utanför fastigheten. Tänk på att inte stå nära entréer så att rök kommer in i fastigheten. Rökning är ej tillåten på gården.

Ett bra inomhusklimat
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.

Generella tips för ett bättre inomhusklimat.

  • Var uppmärksam så att inte möbler och annan inredning hindrar flöden från element, kylbafflar i taket och luftventiler samt att termostatventiler inte täcks över
  • Om det finns ett kylsystem för lokalen – undvik att öppna fönstren när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen
  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite eftersom den relativa fuktigheten då ökar
  • Använd kropp och kläder för att justera din egen upplevelse.
    • Stå eller sitt och jobba, cirka 3 graders skillnad
    • Vinterkavaj eller kofta, cirka 2 graders skillnad
    • Tunn kavaj eller tröja, cirka 1,5 graders skillnad
    • Långärmad skjorta istället för kortärmad, cirka 1,5 graders skillnad

I Värdens Pocket kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.

Skötsel & underhåll av lokalen

Inre underhåll
Hyresgästerna ansvarar för underhållet i den egna lokalen, till exempel golvvård, målning av tak och väggar, lampbyten m m. Se även hyreskontraktet eller kontakta fastighetschefen för mer information.

Vid inflyttning överlämnas städ- och skötselinstruktioner för de material som finns i lokalen. Särskild omvårdnad om golven krävs då dessa är utsatta för hård belastning. En ordentlig entrématta stoppar den värsta smutsen. Titta också efter märken från stolar som kan undvikas med möbeltassar eller skyddande plastunderlägg.

Coor – fixar det ni inte vill göra själva
Coor Service Management är vår samarbetspartner i fastigheten. Coor tillhandahåller bland annat tjänsten Städupphandling och städkontroll samt en rad andra tjänster så som lampbyten och returpappershantering. Se fliken Kringtjänster på Vasakronans hemsida.

Service i närområdet

Solna Strand är ett uppskattat kontorsområde med det mesta du behöver för en fungerande kontorsvardag. Ett flertal restauranger, bank, bageri samt Pressbyrån finns i området. 500 meter bort ligger en OKQ8 med livsmedel, bensin och biluthyrning. Dessutom finns två stora friskvårdsanläggningar.

En liten bit från Solna Strand ligger Sundbybergs Centrum där du hittar banker, Systembolaget, detaljhandel och apotek mm.

Restaurang & Café
Kantin
Solna Strandväg 98

Sushi-bar Kaigan
Solna Strandväg 74

Thelins konditori
Solna Strandväg 72

Citysallad
Solna strandväg 74

Butiker & service
Systembolaget
Landsvägen 53B, öppettider månd-lörd 10:00-19:00

Pressbyrån
Korta gatan 7 (T-banan), öppetider: månd-fred 07:00-18:30

Hälsa & motion
Sats
Landsvägen 57, Sundbyberg, öppettider: månd-tors 6:30-22:00, fred 6:30-21:00, lörd-sönd 10:00-18:00

Fitness 24 seven
Torggatan 8, bemannat: månd-tors 16:00 – 19:00

Restider presenteras tillsammans med yta.se.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Området är lättillgängligt med bil genom närheten till bl.a. Huvudstaleden och E4. Cykelväg löper längs vattnet hela vägen till Stockholms city. Området ligger även på bekvämt avstånd till Bromma flygplats.
Tunnelbana
T-banans blå linje 10 stannar mitt i området vid stationen Solna Strand. Stationen ligger endast ett gångavstånd på 3 minuter bort. Därifrån tar man sig in till T-centralen på 10 minuter.
Pendeltåg
Pendeltåg finns i det närbelägna Sundbybergs centrum som trafikeras av linje 43. Med denna resväg tar man sig till Stockholm City på endast 9 minuter.
Buss
Flera bussar trafikeras nära fastigheten. Några av dessa är: linje 512 Spånga Station – Solna centrum och linje 113 Blackebergs gård – Solna Centrum.
För mer information, besök SL.
Båtkort
Under sommaren är pendelbåtstrafiken igång igen med vår båt E/S Movitz, som är världens första eldrivna, snabbladdade pendelbåt. Båten går mellan S. Riddarholmshamnen, Klara Mälarstrand, Lilla Essingen, Alviks Strand, Hornsberg, Solna Strand och Gröndal. Passa på att båtpendla till jobbet, upplev Solna Strand från sitt allra bästa håll. Vasakronan gillar fossila bränslen, och bjuder därför våra hyresgäster på båtkorten. Dessa distribueras genom din arbetsgivare.

www.movitz.info ges omedelbar info om trafikläget. Den uppdateras av besättningen (Twitter). Båten utgår från Klara Mälarstrand vid T-centralen. Du går under Centralbron och första kajen på vänster sida.

Båttrafiken sköts av Green City Ferries. Läs gärna mer om fördelarna med eldriven båttrafik på webben: www.greencityferries.com.

Parkering

Parkeringsmöjligheter finns i garage och utomhus för hyresgäster. För besökare finns det parkering utomhus vid omkringliggande vägar.

Hyra parkeringsplats
Vasakronan uppdrar åt Parkando att förvalta våra garage och parkeringar på denna fastighet.

För dig som hyresgäst innebär det att:
• du alltid kontaktar Parkando vid frågor kring förhyrda platser.
• du tecknar parkeringsavtal direkt med Parkando. Vasakronan kvarstår som hyresvärd.
• Parkando sköter hyresaviseringar, p-tillstånd, eventuella kölistor m.m.

Parkando kundservice
Du är alltid välkommen att kontakta Parkandos kundservice via formulär, telefon eller e-post.

Telefon: 08-408 396 38 (öppettider mån-tor 09-14)
Jour, öppet dygnet runt om du har problem att öppna porten 08-410 835 20
E-post: kundservice@parkando.se
Hemsida: https://www.parkando.se/kundservice/

Cyklar

Låna cykel
Om du ska iväg på ett ärende under arbetstid så kan du låna en cykel. Cyklarna finns innanför entrén på Solna strandväg 96. Nyckeln hämtar du i receptionen på Solna strandväg 96 mot att du visar upp en ID-handling. Du kan även låna hjälm.

Cykelparkering
Cykelparkering finns på Solna strandväg 98. Vill du låsa in din cykel, ta kontakt med receptionen på Solna strandväg 96 så kan de hjälpa dig så att du får access till ett låst utrymme i garaget. Access till det låsta cykelrummet debiteras med 100 kr/år. El-uttag är monterade i båda cykelrummen som gör det möjligt att ladda sin el-cykel.

Tänk på att det inte är tillåtet att parkera sin cykel i trapphus, entréer eller på garageplatser på grund av framkomlighet vid eventuell utryckning. Glöm inte att låsa din cykel. Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder.