Välkommen till Kompassen
Kungsgatan 58-60 / Kompassen / Kyrkogatan 35&39 / Östra Larmgatan 9-13 / Fredsgatan 12-14
Om fastigheten

2016 öppnade flera nya butiker längs den södra delen av Fredsgatan. Efter omfattande renoveringar erbjuder nu gatan unika tvåplansbutiker med imponerande shopfronts på över fyra meter. Uttrycket och designen här är något alldeles extra. Den glittrande portalen med butiker som Best of Brands, Zara Home, Superdry, Volt med flera bjuder på en shoppingupplevelse utöver det vanliga.
Fastighetens historia
Fastigheten uppfördes 1973 för Bygnads AB Klensmeden enligt ritningar av Centekton Arkitekter.
Det relativt storskaliga byggnadskomplexet representerade en helt ny stil i kvarteret. Tidigare bebyggelse bestod av stenhus i en till tre våningar där det fanns verkstäder och bostäder.
Kompassen var tidigare uppbyggd som en galleria i tre plan, men 2014 inleddes en omfattande renovering. Nu erbjuder fastigheten unika tvåplansbutiker med imponerande shopfronts på över fyra meter. Den glittrande portalen bjuder på en shoppingupplevelse utöver det vanliga.
Källa: Hus För Hus i Göteborgs Stadskärna
Byggt/ombyggt: 1974/1990/1993
Miljöcertifiering: LEED Guld (2022)
Taxonomilinjerad byggnad: Ja
Total energianvändning: 63.7kWh/m2, 2024
Utsläppsintensitet: 2.1076 kg CO2/m2, 2024
Kontor: 547 m2
Butik: 7 399 m2
Bostäder: 611 m2
Övrigt: 2 992 m2
Arkitekt: Contecton/Wingård
I din lokal
Fastighetsnät & fiber
Fiber och it
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan. Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet, oavsett vilken internetleverantör du har. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.
Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om du vill ansluta en annan leverantör Läs mer här
Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör.
Information om fiberdragning Läs mer här
Inomhusklimat
Ventilation, värme och kyla
Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Ventilationen anpassas efter kundernas verksamhet.
Fastigheten har mekanisk till- och frånluftssystem. Komfortkyla finns i fastigheten.
Fastigheten värms med fjärrvärme. Framledningstemperaturen för radiatorerna styrs via utetemperatur.
Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga.
Ta del av våra generella tips för ett bättre inomhusklimat Vad är lagom varmt för dig? – Vasakronan
Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.
Utrymning & brandskydd
Utrymningslarm finns i delar av fastigheten samt inne i flertalet lokaler och butiker. Stora delar av fastigheten har sprinklersystem.
Av brandsäkerhetsskäl får utrymningsvägar absolut inte belamras.
Utrymning & brandskydd
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
• All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
• Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
• Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
• Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma i gång med just ditt brandskyddsarbete hos Räddningstjänsten Storgöteborg
Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.
Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida. Arbetsmiljöverket
Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.
Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida MSB – Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
I fastigheten
Allmänna uteplatser & terrasser
Städning
Städning utanför entréer och runt fastigheten utförs av Vasakronans markentreprenör.
Städning av allmänna utrymmen, såsom entréer, trapphus, hissar m m utförs av Vasakronans städentreprenör fem dagar i veckan.
Städning och fönsterputsning av egna lokaler, inklusive de inglasade skyltutrymmena, utförs av hyresgästen själv.
Övrig markskötsel
Skötsel och underhåll av gräsytor, planteringar samt hårdgjorda ytor utförs av Vasakronans markentreprenör.
Avfall & källsortering
Källsortering- en viktig del i vårt miljöarbete.
Miljöstationen ligger i källaren av fastigheten på Kyrkogatan 39, för att komma dit tar du hissen eller använder trapporna. Du måste ha en ”tagg”, som varje hyresgäst får vid inflytt, för att kunna ta dig till källaren. Dörren till miljörummet öppnas automatiskt när du använder taggen på kortläsaren till vänster.
Följande fraktioner finns här:
- Restavfall
- Matavfall
- Brännbart
- Pappersförpackningar
- Kontorspapper
- Tidningar och journaler
- Wellpapp
- Skrot och metall
- Metallförpackningar
- Ofärgat glas
- Färgat glas
- Hårdplast
- Mjukplast
- LDPE Film 80/20
- Deponi
- Lysrör och ljuskällor
- Mindre elavfall
- Batterier
- Toner och färgpatroner
- Aerosoler (brandfarliga)
Hyresgästen ansvarar själv för att avfall sorteras och töms i miljöstationen. Vid kärlen finns skyltning för att ytterligare vägleda vid sortering.
Tomma tonerkasetter, färgband etc. återlämnar du till din leverantör för återvinning. Tänk på att gammal elektronik (t ex mikrougn, datorer, TV och videoapparater) tas om hand av din leverantör, s k producentansvar.
Vid större röjningar eller onormalt stora kvantiteter kontaktas Ragn-Sells på 0771 88 88 88.
Vasakronan ansvarar för att miljöstationen är i funktion och att tömning sker regelbundet.
För kontakt med Ragn-Sells, ring 0771 88 88 88 eller besök www.ragnsells.se.
Tack för att du källsorterar!
Säkerhet & inpassering
För inpassering i Kompassen krävs passerkort & personlig kod.
Mellan 08-17 krävs endast passerkort.
Mellan 17-08 krävs passerkort + personlig fyra-siffrig kod.
Vid förlust av kod/tagg kontakta kundservice 031-743 42 52 eller kundservice@vasakronan.se
Nycklar till Era lokaler ombesörjer och ansvarar Ni själva för.
Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring. Observera att samtliga trapphus ska ses som publika miljöer och dörrar in till dessa ej ska betraktas som skalskydd.
Vasakronan samarbetar med Securitas som ronderar samtliga fastigheter.
Lastkaj & leveranser
Fastigheten har en godsmottagning på Östra Larmgatan 9-11. Öppettider är vardagar kl. 06.00 till kl. 16.00 samt lördagar kl. 06.00 till kl. 12.00.
Maxhöjd för lastbilar är 3,5 meter.
Inget gods får ställas i trapphus, garage eller nödutgångar.
Parkering & laddplatser
Cykelparkering
Närmsta cykelgarage hittar ni i P-Hus City. För att läsa mer och skapa abonnemang till cykelgaraget gå in på CykelserviceFredstan – Vasakronan .
Cykelställ finns på kommunal mark i anslutning till fastigheten.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer.
Styr &Ställ
Styr & Ställ har cyklar för uthyrning runt om i centrala Göteborg. Med Styr& Ställ kan ni teckna företagsabonnemang. Närmaste platsen är Gustav AdolfsTorg eller vid Kopparmärra.
Kommunikationer
Fastigheten ligger nära Brunnsparken – kollektivtrafikens knutpunkt – och Centralstationen där du har nära till alla kommunala kommunikationer.
Mer info, tidtabeller m m finner du på Västtrafik.
Cykel är ett enkelt sätt att ta sig runt på i centrala Göteborg. Runt fastigheten finns det flera Styr & ställ-stationer med cyklar att hyra. Närmsta station är vid Gustav Adolfs Torg.
Snöröjning & istappstelefon
Snöröjning
Snöröjning och halkbekämpning utförs – på ytor tillhörande fastigheten eller enligt lokala ordningsstadgan – vid behov av Vasakronans markentreprenör. Angränsande ytors skötsel ansvarar Göteborgs Kommun för.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 031-743 42 52.
Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark. Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.
Service i fastigheten
Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet. Därför kan vi genom vår tjänstepartner Coor Service Management erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, t.ex. telefoni, kaffemaskiner, fruktkorgar och städning. De kan även hjälpa till med större uppgifter såsom restaurang & catering samt konferenser. Alla tjänster som Coor erbjuder kan hittas på deras serviceportal.
Funderar du på att sätta upp en postlåda utanför entrédörren, stäm av med Vasakronan först.
Som kund hos Vasakronan har du alltid tillgång till ett brett utbud av servicetjänster via våra samarbetspartners. För mer information och kontaktuppgifter se sidan Servicetjänster eller kontakta fastighetschefen.
I närområdet
Service i närområdet
Den här fastigheten är lokaliserad i hjärtat av Göteborg. Här finner ni allt vad cityliv innebär med ett brett utbud av butiker, restauranger och närservice både i och i nära anslutning till fastigheten. Förutom allt vad Fredsgatan har att erbjuda finner ni Arkaden och Nordstan på ett par minuters promenadavstånd. Även Kungsgatans gångstråk och Avenyn, som ligger ett stenkast ifrån fastigheten, har mycket att erbjuda.
Hållbarhet
Miljöcertifiering
Hållbarhetsfakta
Du hittar information om vilken miljöcertifiering fastigheten har, om den är taxonomilinjerad, den totala energianvändningen samt utsläppsintensiteten under fliken: Om fastigheten.
Miljöcertifiering
Byggnaden är miljöcertifierad enligt LEED. Certifieringen är ett kvitto på att byggnaden uppfyller hållbarhetskriterier inom exempelvis energieffektivitet och hälsosamma inomhusmiljöer.
Taxonomilinjerad byggnad
Om byggnaden är taxonomilinjerad uppfyller den EU:s fastställda granskningskriterier för miljömässig hållbarhet samt minimiskyddsåtgärder för social hållbarhet.
Hållbarhetsdata för er lokal
Många av våra hyresgäster redovisar sin miljöpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning. En vanligt förekommande post är energianvändningen i lokalen. Den samt uppgift om andel förnybar energi kan ni få på månadsbasis i vår hållbarhetsrapport för er lokal.
Hör av dig till din kontaktperson för att få ta del av hållbarhetsrapporten. I den finns även data för vatten- och avfallsmängder.
Läs mer om energiköp via Vasakronan
Hållbarhetstjänster
I många av våra fastigheter tillhandahåller vi olika hållbarhetstjänster, såsom avfallshämtning och cykelservice. Här nedan kan du läsa mer om respektive tjänst. Hör av dig till din kontaktperson om du vill veta mer och vad som gäller i din fastighet.
Läs mer om tjänsten avfallshämtning
Läs mer om tjänsten cykelservice
Vasakronans hållbarhetsarbete
På Vasakronan ska vi driva vår verksamhet på ett alltigenom hållbart sätt, ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. För det krävs att alla bidrar hela tiden.
Läs om Vasakronan och vårt ansvar för en hållbar utveckling
För många företag står lokalen för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan och den påverkar också de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Se till att säkra er lokal både ur ett miljömässigt och socialt perspektiv.
Kontakt & Felanmälan
Dina kontaktpersoner



