Välkommen till
Hilton 7
Gustav III:s Boulevard 48-52

Dina kontaktpersoner



Så gör vi i fastigheten
Avfall & källsortering
Källsortering – en viktig del i vårt miljöarbete Vasakronan strävar efter att utveckla vårt miljöarbete tillsammans med våra hyresgäster för att både kunna se till att fastigheterna har en god miljöstatus och att kunna reducera vår gemensamma miljöpåverkan.
I fastigheten finns ett miljörum på plan 2, access via kortläsare. Tillgängliga fraktioner i miljörummet listas nedan:
– wellpapp
– ofärgat glas
– färgat glas
– brännbart
– batterier
– lysrör
– elektronik
– matavfall
Vasakronan ansvarar för att tillhandahålla uppmärkta fraktioner i miljörummet. Vi ser till att dessa töms och hämtas på vår bekostnad.
Hyresgästen kan beställa hämtning för övriga fraktioner, t.ex. grovsopor, av vår samarbetspartner Ragnsells – mot en kostnad. Ta kontakt med deras kundtjänst på kundtjanst@ragnsells.com eller 0771-88 88 88. Annars lämnar ni själva på återvinningscentralen Kvarnkullen i Rissne. Eller varför inte ge grejerna ett nytt liv? Företaget Kompanjonen köper och hämtar kontorsmöblemang – se mer på kompanjonen.se.
Tack för att du källsorterar.
Snöröjning & istappstelefon
Kring fastigheten har Vasakronan ett avtal med en markentreprenör som ansvarar för snöröjningen vintertid.
Om farliga istappar upptäcks på byggnaden, ring omedelbart till Vasakronans kundservice. Istappstelefon, tel 08-503 802 80, är ett telefonnummer dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar som upptäcks på andra fastigheter i Stockholm.
Utrymning & brandskydd
Utrymningslarm och sprinklersystem finns på alla våningsplan i fastigheten. Vasakronan sköter detta och meddelar resp. företags kontaktperson när prov skall ske.
Inne i er lokal ansvarar ni för skyltning av nödutgångar, att brandsläckare finns till hands, att lås och öppning av nödutgångar fungerar och nödutrymningsövningar. Ibland utför t.ex. brandmyndigheten en översyn av lokalen. Om de kräver en förändring med anledning av er verksamhet är det ert ansvar att åtgärda det. Vasakronan ansvarar för detta i gemensamma utrymmen, t.ex. i trapphus och entréer.
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar:
– att utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
– att släckutrustning finns till hands
– att utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
– att utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag
Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar
Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Stockholms brandförsvars hemsida.
Miljöcertifiering
Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan.
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.
När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.
Gröna hyresavtal
Alla våra hyresgäster har tecknat gröna hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna.
Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se
Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
På https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under Vårt ansvar.
Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.
Säkerhet & inpassering
Entréer är öppna 07.00-17.00, övrig tid krävs kort och kod. För ytterligare passerkort kontakta Vasakronans kundservice.
Vasakronan ansvarar för fastighetens allmänna passagesystem i bland annat husentréerna och källarplanet. Meddela oss via kundservice på kundservice@vasakronan.se om ni behöver ytterligare passagebrickor eller vill anmäla en bricka som borttappad.
Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring.
Lastkaj & leveranser
Leveranser sker till Gustav III Boulevard 52, plan 2, på fastighetens vänstra sida. För hjälp med godshantering kontakta vår tjänsteleverantör Coor.
Allmänna uteplatser & terrasser
Kring fastigheten har Vasakronan ett avtal med en markentreprenör som sköter gångstråk, gräsmattor och rabatter.
Din lokal
Fastighetsnät & fiber
Internet-access och övriga IT-tjänster
Den här fastigheten är ansluten till e-Net, ett fibernät med internetaccess som ägs och drivs av Vasakronans IT-partner Advania. Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via Advania eller annan valfri leverantör. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer alltid genomföras i samråd med Advania och genomföras enligt Vasakronans projekteringsanvisning för IT-installationer. Kontakta alltid Advania för mer information om du avser att köpa IT-tjänster från någon annan leverantör.
För dig som är kund hos Vasakronan har Advania tagit fram anpassade erbjudanden för bland annat projektering och installation av fast och trådlöst nätverk, flytt och installation av servrar och övrig IT-utrustning, molnlösningar för mail, datalagring, backup med mera. För kunder med lite högre krav erbjuder Advania även kompletta lösningar med servrar, datalagring, backup och drift via Advanias egna datacenter samt personlig hjälp och support via telefon och mejl för samtliga IT-frågor. För mer information, kontakta Advania. Glöm inte att berätta att du är kund hos Vasakronan för att få tillgång till rätt erbjudande.
Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Beställning av Internetaccess:
www.advania.se/erbjudande/managerade-tjanster/fastighet-bygg
www.advania.se
Inomhusklimat
Fläktar och Luft
Fastigheten har flera luftbehandlingssystem som försörjer lokalerna med kyld/värmd tilluft. Cellkontor och kontorslandskapen har möjlighet att påverka temperaturen på den inkommande luften. Normalt förses lokalerna med luft som håller en temperatur på mellan 19-21 C. Hyresgästerna kan sedan lokalt påverka temperaturen i lokalen genom att justera termostaten/termostaterna i utrymmet. En OVK (Obligatorisk Ventilationskontroll) utförs i fastigheten vart 3:e år.
Rökning
Rökning är inte tillåten inomhus. Rökare hänvisas till rökning utanför fastigheten. Tänk på att inte stå nära entréer så att rök kommer in i fastigheten.
Ett bra inomhusklimat
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.
Generella tips för ett bättre inomhusklimat.
- Var uppmärksam så att inte möbler och annan inredning hindrar flöden från element, kylbafflar i taket och luftventiler samt att termostatventiler inte täcks över
- Om det finns ett kylsystem för lokalen – undvik att öppna fönstren när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen
- Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite eftersom den relativa fuktigheten då ökar
- Använd kropp och kläder för att justera din egen upplevelse.
– Stå eller sitt och jobba, cirka 3 graders skillnad
– Vinterkavaj eller kofta, cirka 2 graders skillnad
– Tunn kavaj eller tröja, cirka 1,5 graders skillnad
– Långärmad skjorta istället för kortärmad, cirka 1,5 graders skillnad
I Värdens Pocket kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.
Service i fastigheten
Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet och därför kan vi via vår tjänstepartner Coor Service Management erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, exempelvis telefoni, konferens, vaktmästeri och andra kontorsnära tjänster.
Läs mer om dessa erbjudanden på vår hemsida under servicetjänster. Där finns även ett formulär för att beställa.
I husets finns Cafét Matronan som kan erbjuda catering, lunch, och kaffe – passar perfekt till lunchmötet!
Då Vasakronan vill uppmuntra och underlätta för våra hyresgäster att ta cykeln jobbet finns två omklädningsrum på plan 2, precis intill cykelrummet. Läs mer under fliken Kommunikationer och Cyklar kring tillvägagångssätt för att hyra låsbart skåp och cykelplats i huset.
Service i närområdet
I närområdet finns flera restaranger, caféer, närbutiker och en livsmedelsbutik. Mall of Scandinavia samt Friends Arena på promenadavstånd med all tänkbar service och ett mycket stort utbud av restauranger och shopping.
På promenadavstånd från fastigheten, vid Rosenborgsgatan 12, kan man vända sig till den Coor-bemannade receptionen för att hyra konferensrum, med storlekar mellan 14 upp till 50 personer. På parkeringen vid Rosenborgsgatan 12 erbjuds bilpool genom ”M” för privatpersoner och företag.
Att ta sig till och från fastigheten
Kommunikationer
Bil
Direkt närhet till både E4:an såväl som E18. Det är cirka 5 km till innerstaden och tar ungefär 8-10 minuter med bil under normaltrafik. Till Arlanda tar resan cirka 30 minuter.
Kollektivt
Den som inte reser med bil tar pendeltåget till Solna Station alternativt Ulriksdal. Ca 300 bort finns ett flertal busslinjer som trafikerar norrort, Solna Centrum (T-bana) och till innerstaden. Tvärbanan ansluter vid Solna Station. Om några år kommer även T-bana anslutas vid Solna Station. Mer info finns på www.sl.se.
Elbuss
Från september 2019 erbjuds du som är hyresgäster i Frösunda en gratis pendlingsbuss till och från Solna Station. Bussen går helt och hållet på el och blir ett miljövänligt sätt att ta sig till och från jobbet. Syftet är att underlätta resvägen för våra hyresgäster och bussen är bara en av många tjänster som Vasakronan kan erbjuda.
El-bussen kommer inte att gå på tidtabell, utan ska snurra mellan sina två stationer, vilket gör att uppgivna tider är cirkatider. Läs mer på vasakronan/elbuss.
El-busslinjen kommer att trafikera området enligt nedan.
Tider:
– måndagar till torsdagar: ca 07:00 – ca 09:00 och ca 15:00 – ca 18:00
– fredagar ca 07:00 – ca 09:00 och ca 14:00 – ca 17:00
Stationer:
– Gustav III:s Boulevard 64 (På- och avstigningsplats framför JM AB)
– Kolonnvägen (pendeluppgången mot MoS, nedanför trapporna och fickan efter rondellen)
Turtäthet:
Avgång cirka var 10:e minut. Bussen kan följas i realtid på vasakronan/elbuss.
Bilpool genom ”M”
Vid Rosenborgsgatan 10-12 erbjuder Volvo Car Mobilitys sin tjänst ”M” – en bildelningstjänst för privatpersoner och företag. M är ett smidigt och mer hållbart sätt att köra bil i tjänsten då de tillhandahåller hållbara och flexibla mobilitetslösningar i våra städer. Med M bokar du enkelt en bil från någon av deras stationer i Stockholm och Uppsala. Läs mer på m.co.
Bilagor:
Parkering & laddplatser
Parkeringsmöjligheter finns för våra hyresgäster i något av fastighetens tre garage. Garaget har infart på Gustav III:s Boulevard 52 (husets vänstra sida för varmgaraget på plan 2, och husets baksida för varmgaraget på plan 1 och kallgaraget). Access sker med tilldelade passagebrickor. Övrig parkering sker på gatan.I varmgaragen finns parkeringsplatser utrustade med laddstolpar för laddning av elfordon. Laddstolparna erbjuder laddeffekt på ca 3 kW och har Typ 2 uttag. Ett särskilt parkeringstillstånd utfärdas för dessa platser.
Vasakronan har gett Parkman uppdraget att förvalta våra garage och parkeringar på denna fastighet. För dig som hyresgäst innebär det att:
- du kontaktar Parkman vid frågor kring förhyrda platser.
- du tecknar parkeringsavtal direkt med Parkman. Vasakronan kvarstår som hyresvärd.
- Parkman sköter hyresaviseringar, p-tillstånd, eventuella kölistor m.m.
Vid allmänna frågor, kontakta Parkman kundtjänst på 08-734 90 00 (knappval 1) eller info@parkman.nu
Öppet alla dagar 08:00-20:00, lunchstängt 12:00-13:00
Vid uthyrningsfrågor, kontakta Parkman uthyrning på 08-734 90 00 (knappval 2) eller uthyrning@parkman.nu
Öppet måndag-fredag 08:30-16:00
Cykelparkering
Vi på Vasakronan vill göra det enkelt för våra hyresgäster att ta sig till och från jobbet på ett klimatsmart sätt. Allmänna cykelställ finns vid husets framsida. Om man vill ta in cykel till låsbart cykelgarage på plan 2 kan man hyra plats per år där. Avtal för cykelplats och låsbart omklädningsskåp tecknas med Coor i grannfastigheten gemensamma reception vid Rosenborgsgatan 12. Se bifogat informationsblad för fullständig information.
Tänk på att det inte är tillåtet att parkera din cykel i trapphus, entréer eller på garageplatser, detta på grund av framkomlighet vid eventuell brandutryckning.
Under cykelsäsongen kommer Cykloteket till området och erbjuder, i samarbete med Vasakronan, reparation och uppfräschning av din cykel till rabatterat pris. Information skickas då ut till våra kontaktpersoner.