Välkommen till Hilton 7

Gustav III:s Boulevard 48-52

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Jesper Annerstedt

Affärsansvarig kontor 070-445 35 38

Andreas Hansson

Bitr. affärsansvarig 076-542 10 19 · 08-7820370

Joakim Viklund

Teknikansvarig 08-566 206 45

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan men som du som hyresgäst kan nyttja för att ansluta din lokal till internet oavsett vilken internetleverantör du har.

IT-TJÄNSTER
Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via valfri leverantör. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för att snabbare kunna leverera internet och IT-tjänster.

Advania
Tel: 08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se

Telia
Mejl: fiberbestallningar@teliacompany.com

FIBERINSTALLATIONER
Eftersom säkerhet är en viktig del i IT-leveransen så måste samtliga internetleverantörer och deras installationstekniker föranmäla besök med god framförhållning. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer i fastigheten alltid genomföras i samråd med Vasakronans nätadministratör (Advania) och enligt Vasakronans anvisning för IT-installationer. För mer information kontakta:

Nätadministratör, Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se

Inomhusklimat

Fläktar och Luft
Fastigheten har flera luftbehandlingssystem som försörjer lokalerna med kyld/värmd tilluft. Cellkontor och kontorslandskapen har möjlighet att påverka temperaturen på den inkommande luften. Normalt förses lokalerna med luft som håller en temperatur på mellan 19-21 C. Hyresgästerna kan sedan lokalt påverka temperaturen i lokalen genom att justera termostaten/termostaterna i utrymmet. En OVK (Obligatorisk Ventilationskontroll) utförs i fastigheten vart 3:e år.

Rökning
Rökning är inte tillåten inomhus. Rökare hänvisas till rökning utanför fastigheten. Tänk på att inte stå nära entréer så att rök kommer in i fastigheten.

Ett bra inomhusklimat
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.

Generella tips för ett bättre inomhusklimat.

  • Var uppmärksam så att inte möbler och annan inredning hindrar flöden från element, kylbafflar i taket och luftventiler samt att termostatventiler inte täcks över
  • Om det finns ett kylsystem för lokalen – undvik att öppna fönstren när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen
  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite eftersom den relativa fuktigheten då ökar
  • Använd kropp och kläder för att justera din egen upplevelse.
    – Stå eller sitt och jobba, cirka 3 graders skillnad
    – Vinterkavaj eller kofta, cirka 2 graders skillnad
    – Tunn kavaj eller tröja, cirka 1,5 graders skillnad
    – Långärmad skjorta istället för kortärmad, cirka 1,5 graders skillnad

I Värdens Pocket kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Källsortering – en viktig del i vårt miljöarbete Vasakronan strävar efter att utveckla vårt miljöarbete tillsammans med våra hyresgäster för att både kunna se till att fastigheterna har en god miljöstatus och att kunna reducera vår gemensamma miljöpåverkan.
I fastigheten finns ett miljörum på plan 2, access via kortläsare. Tillgängliga fraktioner i miljörummet listas nedan:

– wellpapp
– ofärgat glas
– färgat glas
– brännbart
– batterier
– lysrör
– elektronik
– matavfall

Vasakronan ansvarar för att tillhandahålla uppmärkta fraktioner i miljörummet. Vi ser till att dessa töms och hämtas på vår bekostnad.

Hyresgästen kan beställa hämtning för övriga fraktioner, t.ex. grovsopor, av vår samarbetspartner Ragnsells – mot en kostnad. Ta kontakt med deras kundtjänst på kundtjanst@ragnsells.com eller 0771-88 88 88. Annars lämnar ni själva på återvinningscentralen Kvarnkullen i Rissne. Eller varför inte ge grejerna ett nytt liv? Företaget Kompanjonen köper och hämtar kontorsmöblemang – se mer på kompanjonen.se.

Tack för att du källsorterar.

Snöröjning & istappstelefon

Kring fastigheten har Vasakronan ett avtal med en markentreprenör som ansvarar för snöröjningen vintertid.

Om farliga istappar upptäcks på byggnaden, ring omedelbart till Vasakronans kundservice. Istappstelefon, tel 08-503 802 80, är ett telefonnummer dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar som upptäcks på andra fastigheter i Stockholm.

Utrymning & brandskydd

Utrymningslarm och sprinklersystem finns på alla våningsplan i fastigheten. Vasakronan sköter detta och meddelar resp. företags kontaktperson när prov skall ske.

Inne i er lokal ansvarar ni för skyltning av nödutgångar, att brandsläckare finns till hands, att lås och öppning av nödutgångar fungerar och nödutrymningsövningar. Ibland utför t.ex. brandmyndigheten en översyn av lokalen. Om de kräver en förändring med anledning av er verksamhet är det ert ansvar att åtgärda det. Vasakronan ansvarar för detta i gemensamma utrymmen, t.ex. i trapphus och entréer.

Systematiskt brandskyddsarbete SBA

Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar:
– att utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
– att släckutrustning finns till hands
– att utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
– att utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag

Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Stockholms brandförsvars hemsida.

Miljöcertifiering

LEED
Fastigheten är certifierad enligt LEED Platina (2020), ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan. Läs mer om LEED-certifiering här: LEED-certifiering

Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan.

Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Gröna hyresavtal
Alla våra hyresgäster har tecknat gröna hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna.

Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
Vasakronan.se kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under Vårt ansvar.

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.

Säkerhet & inpassering

Entréer är öppna 07.00-17.00, övrig tid krävs kort och kod. För ytterligare passerkort kontakta Vasakronans kundservice.

Vasakronan ansvarar för fastighetens allmänna passagesystem i bland annat husentréerna och källarplanet. Meddela oss via kundservice på kundservice@vasakronan.se om ni behöver ytterligare passagebrickor eller vill anmäla en bricka som borttappad.

Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring.

Lastkaj & leveranser

Leveranser sker till Gustav III Boulevard 52, plan 2, på fastighetens vänstra sida. För hjälp med godshantering kontakta vår tjänsteleverantör Coor.

Allmänna uteplatser & terrasser

Kring fastigheten har Vasakronan ett avtal med en markentreprenör som sköter gångstråk, gräsmattor och rabatter.

Övrig service

Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet och därför kan vi via vår tjänstepartner Coor Service Management erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, exempelvis telefoni, konferens, vaktmästeri och andra kontorsnära tjänster. Läs mer om dessa erbjudanden på vår hemsida under servicetjänster kontor.  

Läs mer om dessa erbjudanden på vår hemsida under servicetjänster. Där finns även ett formulär för att beställa.

I husets finns Cafét Matronan som kan erbjuda catering, lunch, och kaffe – passar perfekt till lunchmötet!

Då Vasakronan vill uppmuntra och underlätta för våra hyresgäster att ta cykeln jobbet finns två omklädningsrum på plan 2, precis intill cykelrummet. Läs mer under fliken Kommunikationer och Cyklar kring tillvägagångssätt för att hyra låsbart skåp och cykelplats i huset.

I närområdet

Service i närområdet

I närområdet finns flera restaranger, caféer, närbutiker och en livsmedelsbutik. Mall of Scandinavia samt Friends Arena på promenadavstånd med all tänkbar service och ett mycket stort utbud av restauranger och shopping.

På promenadavstånd från fastigheten, vid Rosenborgsgatan 12, kan man vända sig till den Coor-bemannade receptionen för att hyra konferensrum, med storlekar mellan 10 upp till 20 personer.

På parkeringen vid Rosenborgsgatan 12 erbjuds bilpool genom Volvo On Demand för privatpersoner och företag.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Bil
Direkt närhet till både E4:an såväl som E18. Det är cirka 5 km till innerstaden och tar ungefär 8-10 minuter med bil under normaltrafik. Till Arlanda tar resan cirka 30 minuter.

Kollektivt
Den som inte reser med bil tar pendeltåget till Solna Station alternativt Ulriksdal. Ca 300 bort finns ett flertal busslinjer som trafikerar norrort, Solna Centrum (T-bana) och till innerstaden. Tvärbanan ansluter vid Solna Station. Om några år kommer även T-bana anslutas vid Solna Station. Mer info finns på sl.se

Elbuss
Från september 2019 erbjuds du som är hyresgäster i Frösunda en gratis pendlingsbuss till och från Solna Station. Bussen går helt och hållet på el och blir ett miljövänligt sätt att ta sig till och från jobbet. Syftet är att underlätta resvägen för våra hyresgäster och bussen är bara en av många tjänster som Vasakronan kan erbjuda.

El-bussen kommer inte att gå på tidtabell, utan ska snurra mellan sina två stationer, vilket gör att uppgivna tider är cirkatider. Läs mer på vasakronan/elbuss.

El-busslinjen kommer att trafikera området enligt nedan.

Tider:
– måndagar till torsdagar: ca 07:00 – ca 09:00 och ca 15:00 – ca 18:00
– fredagar ca 07:00 – ca 09:00 och ca 14:00 – ca 17:00

Stationer:
– Gustav III:s Boulevard 64 (På- och avstigningsplats framför JM AB)
– Kolonnvägen (pendeluppgången mot MoS, nedanför trapporna och fickan efter rondellen)

Turtäthet:
Avgång cirka var 10:e minut. Bussen kan följas i realtid på vasakronan/elbuss.

Bilpool med Volvo On Demand
Vid Rosenborgsgatan 10-12 hittar du tillgängliga bilar från Volvo On Demand – en bildelningstjäns för privat- och företagskunder. Volvo On Demand erbjuder ett smidigt och hållbart sätt att köra bil i tjänsten, utan långa kontrakt och dolda avgifter. Du bokar enkelt en bil direkt i deras app och kör från en timme till så länge du behöver. Och behöver du hjälp finns support på plats dygnet runt. Läs mer påwww.volvocars.com/se/on-demand

Parkering & laddplatser

  Varmgarage finns för våra hyresgäster på plan 1 & 2, med nedfart från Rosenborgsgatan 8-10. Besöksparkering finns utomhus vid garagenedfarten. I varmgarage finns parkeringsplatser utrustade med laddstolpar för laddning av elfordon. Laddstolparna erbjuder laddeffekt på ca 3 kW och har Typ 2 uttag. Ett särskilt parkeringstillstånd utfärdas för dessa platser.

Hyresgäster
Apcoa Parking administrerar förhyrda platser i vår parkeringsanläggning i Frösunda.
För dig som hyresgäst innebär det att:

  • Du kontaktar Apcoa vid frågor kring förhyrda platser.
  • Du tecknar parkeringsavtal direkt med Apcoa genom kontakt med vasakronan@apcoa.se. Vasakronan kvarstår som hyresvärd.
  • Apcoa sköter hyresaviseringar, p-tillstånd, eventuella kölistor m.m.

Apcoas kundtjänst Du som är hyresgäst i huset är alltid välkommen att kontakta Apcoas kundtjänst och uthyrning;
www.apcoa.se 
Telefon: 08-556 306 70
E-post: vasakronan@apcoa.se

Cykelparkering

Vi på Vasakronan vill göra det enkelt för våra hyresgäster att ta sig till och från jobbet på ett klimatsmart sätt. Allmänna cykelställ finns vid husets framsida. Om man vill ta in cykel till låsbart cykelgarage på plan 2 kan man hyra plats per år där. Avtal för cykelplats och låsbart omklädningsskåp tecknas med Coor i grannfastigheten gemensamma reception vid Rosenborgsgatan 12. Se bifogat informationsblad för fullständig information.

Tänk på att det inte är tillåtet att parkera din cykel i trapphus, entréer eller på garageplatser, detta på grund av framkomlighet vid eventuell brandutryckning.

Under cykelsäsongen kommer Cykloteket till området och erbjuder, i samarbete med Vasakronan, reparation och uppfräschning av din cykel till rabatterat pris. Information skickas då ut till våra kontaktpersoner.