KUNDSERVICE & felanmälan

08-566 206 00
kundservice@vasakronan.se

Ring eller mejla om du vill göra en felanmälan. Öppet vardagar 8-17.
Akuta ärenden kan ringas in dygnet runt på samma nummer.

Skicka via formulär istället:
  • Dra filer hit eller

Dina kontaktpersoner

Tobias Kölborg
Fastighetschef

073-075 52 50

tobias.kolborg@vasakronan.se Skicka e-post
Herman Zettergren
Bitr. fastighetschef

076-128 66 61 · 08-566 206 21

herman.zettergren@vasakronan.se Skicka e-post
Mats Erlandsson
Fastighetsansvarig teknik

08-782 03 11

mats.erlandsson@vasakronan.se Skicka e-post

Visste du att Hyresgästinfo även finns som app för både iPhone och Android?

Med den har du all fastighetsinformation i fickan och kan få hjälp, felanmäla eller kontakta rätt person direkt från mobilen

Skaffa i Appstore Skaffa i Google Play

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Återvinning
Som hyresgäst i Alviks Strand kan du sortera avfall i många olika fraktioner, exempelvis:

– Färgat och ofärgat glas
– Lysrör
– Hushållsbatterier
– Metall
– Plastförpackningar
– Wellpapp
– Brännbart
m.m.

I fastigheterna finns källsorteringsrum som öppnas med miljörumsnyckel eller med kod som alla hyresgäster får.

Hyresvärden ansvarar endast för de i miljörummet uppmärkta fraktionerna. Övriga fraktioner är hyresgästens eget ansvar

Om ni har frågor kring källsortering och avfallshantering är ni varmt välkomna att ringa Ragn-Sells,

08-795 45 00 eller besök www.ragnsells.se

Ni kan även ringa Vasakronans kundtjänst 08 56620600.

Tack för att du källsorterar.

Utomhusmiljö & snöröjning

Istappstelefon
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Vasakronans kundtjänst på telefonnummer: 08- 566 20 600.

Istappstelefonen, tel 020 47 82 77, är ett telefonnummer dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar som upptäcks på andra fastigheter i Stockholmsområdet.

Här bor bi!
Bakom huset på Gustavslundsvägen 129 står en bikupa som ett bidrag till den biologiska mångfalden i närområdet. Stora delar av bistammen håller av oförklarliga skäl på att dö ut, och utan deras pollinering kommer många av våra livsmedelsväxter inte att kunna ge några skördar. Detta sker i samarbete med Bee Urban www.beeurban.se.

Utrymning & brandskydd

Systematisk brandskyddsarbete (SBA)
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter.

Det är hyresgästens ansvar att:

  • Utrymningsplan och nödutgångsskyltar finns på väl synliga platser i lokalen
  • Släckutrustning finns till hands
  • Utrymningsvägar hålls fria- gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
  • Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete på Stockholms Brandförsvars hemsida  

Skyltning

Hyresvärden ansvarar för hänvisningsskyltning, det vill säga skyltning i entré och i hissar. Skyltning utomhus ska ske i samråd med Vasakronan och följa skyltprogram. Bygglov krävs.

Miljö & energi

Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan.
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi.

Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på fastighetsägarnas hemsida: http://www.fastighetsagarna.se/gronthyresavtal

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under Vårt ansvar.

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.

Säkerhet & inpassering

Säkerhet och inpassering

Området bevakas kvällar och nätter av väktare.

Hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd dvs. lås, larm, kortläsare, galler m.m. i de egna lokalerna.
Bevakning i området sköts av Securitas på uppdrag av Vasakronan. Önskas avtal angående rondering eller larmutryckning i den egna lokalen, tecknar du ett separat kontrakt med Securitas eller ett annat bolag.

Posthantering

Närmaste brevlådorna finner du på Gustavslundsvägen 50 och Gustavslundsvägen 159.

Närmaste företagscenter finns på Gustavslundsvägen 149C.

Om ni önskar hjälp med posthämtning och leverans, kontakta vår tjänstepartner Coor Service Management.

Länk till Postens webbplats

Länk till Coors webbplats

Godshantering

Leveransadress för större försändelser till fastigheten är Gustavslundsvägen 141-143, där finns även lastkaj.

Lastbilar får ej stå på tomgång vid godsmottagningen.

Din lokal

El & belysning

El och belysning
Elkraft till förhyrda lokaler distribueras via elcentraler för varje lokal. Hyresgästen har elavtal med Vasakronan. Belysningen i fastigheten är tidsstyrd.

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi.

Data, telefoni & TV

Internet-access och övriga IT-tjänster
Fastigheten har fiberanslutning via eNet. Det innebär att du som hyresgäst kan köpa Internet-access, molntjänster, drift, hårdvara och andra IT-tjänster av Vasakronans IT-partner Visolit. Oavsett vilka tjänster du väljer får du tillgång till personlig support från Visolits Servicedesk.

Läs mer om Visolits tjänster i produktbladet nedan eller kontakta din fastighetschef för mer info. Du kan också läsa mer om Visolit på http://www.visolit.se/.

Observera att alla fiberdragningar och andra anslutningsarbeten gällande IT i fastigheten måste samordnas av Visolit. Detta gäller även arbeten åt hyresgäster som inte köper Internet-access eller IT-tjänster av Visolit. Kontakta Visolits kundservice för Vasakronan-fastigheter via support.excanto@visolit.se eller 08-545 726 16.

TV
Byggnaden är ansluten till kabel-TV via ComHem. Hyresgästen kan beställa TV-uttag i sin lokal till självkostnadspris. Kontakta din fastighetschef hos Vasakronan för beställning. www.comhem.se

Inomhusklimat & rökning

Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Fastighetens ventilationssystem har både till- och frånluft med komfortkyla. Drifttiderna kan variera något för de olika byggnaderna i området. Den vanligaste drifttiden är vardagar kl. 07.00-18.00. Temperaturen kan även justeras via termostat i hyresgästernas lokaler.

Fastigheten värms med fjärrvärme och kyls med kallt vatten från Mälaren.

Rökning
Rökning är inte tillåten inomhus. Rökare hänvisas till rökning utanför fastigheten eller till egen terrass. Tänk på att inte stå för nära entréer så att rök kommer in i fastigheten.

Ett bra inomhusklimat
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.

Generella tips för ett bättre inomhusklimat.

  • Var uppmärksam så att inte möbler och annan inredning hindrar flöden från element, kylbafflar i taket och luftventiler samt att termostatventiler inte täcks över
  • Om det finns ett kylsystem för lokalen – undvik att öppna fönstren när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen
  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite eftersom den relativa fuktigheten då ökar
  • Använd kropp och kläder för att justera din egen upplevelse.
    • Stå eller sitt och jobba, cirka 3 graders skillnad
    • Vinterkavaj eller kofta, cirka 2 graders skillnad
    • Tunn kavaj eller tröja, cirka 1,5 graders skillnad
    • Långärmad skjorta istället för kortärmad, cirka 1,5 graders skillnad

I Värdens Pocket kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.

Skötsel & underhåll av lokalen

Hyresgästerna ansvarar för underhållet i den egna lokalen, till exempel golvvård, inoljning av köksbänkar och lampbyten m m. Se även hyreskontraktet eller kontakta fastighetschefen för mer information.

Särskild omvårdnad om golven krävs då dessa är utsatta för hård belastning. En ordentlig entrématta stoppar den värsta smutsen. Titta också efter märken från stolar som kan undvikas med möbeltassar eller skyddande plastunderlägg.

Service i närområdet

Modern konferensanläggning
På Gustavslundsvägen 141 hittar du vår konferensanläggning. Här finns topprenoverade konferenslokaler med all utrustning du behöver för att ditt möte ska bli bra. Självklart erbjuder konferensen både god mat och kaffe samt hjälp med allt det praktiska kring själva mötet. Konferensanläggingen drivs av Coor Service Management.

Som kund hos Vasakronan har du alltid tillgång till ett brett utbud av servicetjänster via våra samarbetspartners. För mer information och kontaktuppgifter se sidan Servicetjänster på vasakronan.se.

Annan service i fastigheten

I fastigheten finns bland annat;

Restaurang Miami Strand
Alviks Strand Café
World Class gym
Alviks Strand Tandläkarna

Restuaranger och butiker i närområdet.
Förutom en hel del restauranger och hälsocenter finns det även olika modebutiker och en livsmedelsbutik i närheten. Några exempel på företag som erbjuder sin service är:

Alviks Matbord
Handelsbanken
Hotell Scandic Alvik
Pressbyrån
Swedbank
Gustafs restaurang
Sjöpaviljongen
Coffe House by George
Mc Donald’s

Hotell
I Alvik finns Scandic Hotel på Gustavslundsvägen 153.

På Scandic Alvik har alla rum, från rum till superior-rum och sviter, konst och snabb Internetuppkoppling. Det finns också restaurang och bar samt relaxcenter med gym och bastu.

www.scandic-hotels.se/alvik

  • Granne med Mälaren
  • Nära till tvärbana och tunnelbana

Restider presenteras tillsammans med yta.se.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Till Alviks strand finns goda kommunikationsmöjligheter. Här går både tvärbana, tunnelbana, bussar och Nockebybanan. För mer information, se sl.se.

Båtpendla till jobbet!
Under sommaren är pendelbåtstrafiken igång med E/S Movitz, som är världens första eldrivna, snabbladdade pendelbåt. Båten går mellan S. Riddarholmshamnen, Klara Mälarstrand, Lilla Essingen, Alviks Strand, Hornsberg och Solna Strand. Ett riktigt härligt sätt att börja och sluta arbetsdagen på, har du inte provat tidigare så är det väl hög tid nu.

”Movitz” utgår från Klara Mälarstrand vid T-centralen. Du går under Centralbron och första kajen på vänster sida är Klara Mälarstrand. På ca 20 minuter är du i Alviks strand.

Båtkort
Eftersom Vasakronan gillar fossilfria transporter och vill låta dig uppleva Alviks strand från sitt allra bästa håll, bjuder vi våra hyresgäster på båtkorten. Dessa distribueras genom din arbetsgivare.

Tidtabell och trafikinfo
www.movitz.info ges omedelbar info om trafikläget. Den uppdateras av besättningen (Twitter).

Båttrafiken sköts av Green City Ferries. Läs gärna mer om fördelarna med eldriven båttrafik på webben:http://www.greencityferries.com

Parkering

I Alviks Strand finns gott om parkeringsplatser både för dig och dina kunder.

Hyresgäster
Under gården finns ett stort garage som rymmer över 700 bilar. Nedfarten till garaget ligger mellan 141 och 145 och maxhöjden är 2 meter.

Apcoa Parking administrerar förhyrda platser i vår parkeringsanläggning i Alviks Strand.
För dig som hyresgäst innebär det att:

  • Du kontaktar Apcoa vid frågor kring förhyrda platser.
  • Du tecknar parkeringsavtal direkt med Apcoa. Vasakronan kvarstår som hyresvärd.
  • Apcoa sköter hyresaviseringar, p-tillstånd, eventuella kölistor m.m.

Apcoas kundtjänst Du är alltid välkommen att kontakta Apcoas kundtjänst och uthyrning;
www.apcoa.se 
Telefon: 08-556 306 70
E-post: kundtjanst@apcoa.se alternativt uthyrning@apcoa.se

Besökare
Det finns markparkering både i garaget eller på parkeringen nere vid vattnet för dina kunder.

Cyklar

Det finns fina cykelvägar både från stan och från Bromma.

Cykelförråd och låst cykelrum finns i området.

Cykelrummet ligger vid det stora garaget vid infarten från Gustavslundsvägen 145. Direkt till höger efter garageporten, ni behöver bara runda första hörnet så ser ni dörren med en kodläsare. Koden har mailats ut till kontaktpersoner på ert företag.

I cykelrummet finns en enklare servicestation, där ni kan pumpa däck m.m. Dessutom finns fyra stycken el-laddplatser för elcyklar. Här gäller mottot först till kvarn.

Glöm inte att låsa din cykel. Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder. Sedan ber vi er som nyttjar det stänga dörren ordentligt så vi inte får oinbjudna gäster.

Två stycken lånecyklar finns tillgängliga för hyresgäster, kontakta Coor i receptionen på Gustavslundsvägen 141 för mer information.

Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus, entréer eller på garageplatser på grund av framkomlighet vid eventuell utryckning. Glöm inte att låsa din cykel. Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder.