Hyresgästinformation

Välkommen till Solna Access

Sundbybergsvägen 1-3 / Solna Access

Om fastigheten

Väl synlig från genomfartsleden mellan Stockholms city och Solna Centrum ligger kontorsfastigheten Solna Access. Skyltläget mot Solnavägen är utmärkt. I fastigheten finns service i form av bl.a. gemensam reception, konferenslokaler, restaurang och motionsanläggning.

Fastighetens historia

Huset uppfördes under 1979 som huvudkontor för kontorsvarukoncernen Esselte – vilket i dag är mest känt för deras försäljning av kontorspärmar. Sedan uppförandet har Esselte successivt lämnat fastigheten vilket inneburit att fastigheten har kontinuerligt moderniserats och byggts ut i omgångar. I dag är fastigheten ett multi-tenant hus med en stor och bred variation av hyresgäster och verksamheter. Huset har bytt namn och kommit att kallas Solna Access, och karaktäriserar sig nu som en fullservicefastighet med, bl.a., gym, konferens, reception, restaurang, omklädningsrum och dusch, och cykelrum.

Byggt/ombyggt:

1979/2003

Miljöcertifiering:

LEED Guld (2022)

Kontor:

24 607 m2

Övrigt:

3 639 m2

Arkitekt:

Kjessler & Mannerstråle

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan. Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet, oavsett vilken internetleverantör du har. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.

Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om du vill ansluta en annan leverantör Klicka här för mer information

Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör.
Information om fiberdragning Klicka här för mer information

Inomhusklimat

Ventilation, värme och kyla
Ventilationssystem har både till- och frånluft med komfortkyla.
I restaurangerna är drifttiderna för ventilationssystemet alla dagar kl. 07.00-24.00. Drifttider för övriga hyresgäster är vardagar kl. 07.00-18.00.
Temperaturen kan även justeras via termostat i hyresgästernas lokaler. Fastigheten värms och kyls med fjärrvärme respektive fjärrkyla.

Vart tredje år genomförs en obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga.
Ta del av våra generella tips för ett bättre inomhusklimat Vad är lagom varmt för dig? – Vasakronan

Rökning

Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Matavfallspåsar finns tillgängliga i receptionen för avhämtning.

Miljörummet hittar ni på plan 1 i anslutning till garaget och lastkajen.
Access sker med tilldelade passagebrickor.

Nuvarande fraktioner i miljörummet:

  • Wellpapp
  • Kontorspapper
  • Ofärgat glas
  • Färgat glas
  • Brännbart
  • Batterier
  • Lysrör
  • Ljuskällor
  • Elavfall
  • Behandlat trä
  • Obehandlat trä
  • Metallförpackningar
  • Pappersförpackningar
  • Plastförpackningar
  • Matavfall
  • Textil

Det är viktigt vid sortering av matavfall att rätt sorts påsar används. Vi vill därför underlätta för alla i huset att lämna komposterbart matavfall nere i vårt miljörum. 

Hyresgästen kan beställa hämtning för övriga fraktioner, t.ex. grovsopor, av vår samarbetspartner Ragnsells – mot en kostnad.
Ta kontakt med deras kundtjänst på kundtjanst@ragnsells.com eller 0771-88 88 88. 

Snöröjning & istappstelefon

Markentreprenören ansvarar även vintertid för snöröjningen.

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 08-566 20 600.

Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter.

Det är hyresgästens ansvar att:
Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platseri lokalen.
Släckutrustning finns till hands inutihyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
Utrymningsvägar hålls fria – gäller ävengrannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm,brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
Utse en brandskyddsansvarig samt enutrymningsledare på sitt företag.
All personal och vikarier känner tillutrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse avBrandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in tillbrandförsvaret via Vasakronan.
Du kan läsa mer om vad systematisktbrandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma i gångmed just ditt brandskyddsarbete hos StockholmsBrandförsvars hemsida

Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samtutrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. Förallmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.

Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationenangående utrymning på Arbetsmiljöverketshemsida.

Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antalleverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.

Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs merpå Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se

Fastighetens brandskydd i Solna Access
Brandlarm 
I fastighetens entréhall, restaurang, konferensanläggning och gym finns det brandlarm. Dessa brandlarm testas fyra gånger per år. Det finns inget fastighetsbrandlarm för hela byggnaden, och är inget som krävs enligt dagens regler. 

Brandceller 
Varje lokal, trapphus och hisshall är en egen brandcell i brandteknisk klass EI 60 , vilket innebär att området i brandcellen står emot brand i 60 minuter. Om det inte brinner i din brandcell är det bästa att stanna kvar i brandcellen tills brandkåren kommer, detta för att kunna möjliggöra en samlad evakuering – om det så bedöms vara nödvändigt av brandkåren. 

Personer per helplan 
Fastigheten har en begränsning på 150 personer per våningsplan med hänsyn till brand. 

Vad gör jag om det brinner?
Brand i din lokal
Om det brinner i din lokal ska du ta dig ut ur lokalen och byggnaden genom en av utrymningsvägarna som är skyltade i lokalen. Därefter ska du ta dig till ditt företags bestämda återsamlingsplats och följa ditt företags instruktioner. 

Brand utanför din lokal 
Brinner det utanför din lokal ska du stanna kvar i lokalen och invänta brandkåren. 

Önskar ni mer information eller hjälp med kontaktuppgifter till en brandkonsult – kontakta din kontaktperson på Vasakronan. 

Miljöcertifiering

Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.

Läs mer om LEED-certifiering här: LEED-certifiering

Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan.
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal här: Fastighetsägarna.

Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
Vasakronans hemsida kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under Vårt ansvar

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar

Säkerhet & inpassering

Inpassering
Receptionen och entrédörrarna i huvudentrén är öppna mellan kl 07.30-17.00 på vardagar. Inne i huset kan man röra sig med bricka. Vid inflyttning tillhandahålls brickor av Vasakronan. För borttappad bricka debiteras en avgift på 200 kr.

Vasakronan ansvarar för fastighetens allmänna passagesystem i bland annat husentréerna och källarplanet. Meddela oss via kundservice på kundservice@vasakronan.se om ni behöver ytterligare passagebrickor eller vill anmäla en bricka som borttappad.

Säkerhet
Generellt gäller att du som hyresgäst svarar för ditt företags eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m i den egna lokalen). Kontakta ert försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för er försäkring.

Bevakning
Bevakningen i av de allmänna ytorna i området sköts på uppdrag av Vasakronan. Kvarteret ronderas dygnet runt. Ska ni ha evenemang som pågår kvällar och helger? Se till att informera oss på Vasakronan och vakten i god tid.

Hjärtstartare
Har ni en hjärtstartare på kontoret? Glöm inte att registrera den på hjärtstartarkartan >> Hjärtstartarregistret, så finns den sökbar i nödsituationer.

Lastkaj & leveranser

Fastighetens leveransadress är Sundbybergsvägen 1G (maxhöjd garagenedfart: 3,30 m). Det finns tre lastkajer i garaget, varav en i hus C ligger i anslutning till godshiss.

Godset bör hämtas på lastkajen omgående. Gods som ej omhändertas fraktas bort och faktureras ansvarigt företag.

Allmänna uteplatser & terrasser

Kring fastigheten har Vasakronan ett avtal med en markentreprenör som sköter gångstråk, gräsmattor och rabatter. 

Övrig service

Coor – Vasakronans servicepartner
Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet. Därför kan vi genom vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, t ex telefoni, reception, konferens, vaktmästeri och restaurang/catering. Du kan läsa mer om alla servicetjänster på vår hemsida. Servicetjänster kan beställas genom att kontakta hyresgast@coor.com eller att ringa 010-559 57 30. Alternativt kan du prata med fastighetens reception.

Konferensanläggning
I fastigheten finns konferenslokaler med all utrustning du behöver för att ditt möte ska bli bra. Självklart erbjuder konferensen både god mat och kaffe samt hjälp med allt det praktiska kring själva mötet. Konferensanläggningen drivs av Coor Service Management. För mer information och för att boka, kontakta Coor Service Management på telefon 010-55 965 77 eller maila till solnaaccesskonferens@coor.com.

Reception
Receptionstjänst ingår för hyresgästerna i fastigheten. Receptionen ligger i anslutning till entrén och är öppen vardagar mellan 07:30-17:00. Receptionen hjälper till med mottagning, registrering, och hänvisning/avisering av besökare. Den kan även hjälpa till med mottagning och utlämning av bud/brev samt avisering av dessa, beställa taxi, tidtabellsupplysningar, och annan allmän information. Receptionen nås enkelt på solnaaccess@coor.com eller 08 -730 10 75.

Gym & Omklädningsrum
I fastigheten nedre plan finns ett gym för alla som vill träna – tillgängligt finns ett stort utbud av utrustning och maskiner. I anslutning till gymmet finns ett omklädningsrum med duschar. Omklädningsrummet går utmärkt att nyttja om du exempelvis, ska springa under lunchen, cykla till jobbet, eller träna på gymmet. Tillgång till gymmet ges via nyckelbricka dygnet runt. Önskar man hyra ett eget skåp finns möjlighet. Avtal tecknas som privatperson genom receptionen på Sundbybergsvägen 1.

Restaurang
Vid fastighetens huvudentré driver Compass Group en restaurang. De serverar säsongsbetonad mat, hälsosam take-away, och har ett brett sortiment av snacks, allt i en behaglig och välkomnande miljö. Självklart finns det även möjlighet att beställa fest och catering för dig hyresgäst! Kontakta dem på 070-5980 319 eller solnaaccess@foodandco.se 

Veckans lunchmeny:
Foodandco.se

Cykelrum
I fastighetens garage finns det möjlighet att låsa in din cykel i en behaglig och trygg miljö. Sedan har fastigheten ett omklädningsrum för dig som behöver byta om eller duscha.

Förråd & Lager
I fastigheten finns ett stort antal förråd av olika storlekar. Hör av er till biträdande affärsansvarig under fliken ’Kontaktpersoner’ om ni är intresserade av att hyra ett förråd för företagets räkning.

I närområdet

Service i närområdet

Solna centrum erbjuder ett brett utbud med totalt 120 butiker, caféer och restauranger. Allt du behöver i vardagen och till dina dagliga ärenden. Ett flertal serviceinrättningar som kemtvätt, tandläkare och sjukvård och bibliotek finns. Här i centrumet hittar du även ett Systembolag och de två välsorterade matbutikerna, ICA Kvantum och Hemköp, och i direkt anslutning finns hotellet Park Inn.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Solna Access ligger i anslutning till såväl E4 som E20. Dess läge innebär utmärkta pendlingsmöjligheter med bil till bl.a. innerstaden på ungefär 8-10 minuter under normaltrafik, och till Arlanda på cirka 30 minuter. Utöver det har fastigheten parkeringsmöjligheter för de anställda på dess stora utomhusparking till förmånliga priser.

Fastigheten har även ett brett utbud av kollektivtrafik på grund av dess närhet till knytpunkten Solna Centrum. Detta innebär, busslinjer till bl.a. City, blåa tunnelbanan, tvärbanan, och pendeltåg! Mer info finns tillgängligt på www.sl.se.

  • Buss: Linje 67, 506, 507 samt 508.
  • Tunnelbana: Blå linje trafikeras Kungsträdgården till Akalla, närmaste tunnelbana ligger vid Solna centrum.
  • Tvärbana: Linje 22, trafikeras Solna station-Sickla
  • Pendeltåg: Linje 40 och 42. Närmaste pendeltågsstation är Solna station.
Parkering & laddplatser

Parkeringsmöjligheter finns för våra hyresgäster i garaget eller på utomhusparkeringen. Garaget har infart på Sundbybergsvägen 1G, och access sker med tilldelade passagebrickor. Besöksparkering finns vid husets framsida. Garageplatser med laddmöjlighet går även att hyra för de som kör el-/hybridbil till jobbet.

Vasakronan har gett Parkando uppdraget att förvalta våra garage och parkeringar på denna fastighet. För dig som hyresgäst innebär det att:

  • Du kontaktar Parkando vid frågor kring förhyrda platser.
  • Du tecknar parkeringsavtal direkt med Parkando. Vasakronan kvarstår som hyresvärd.
  • Parkando sköter hyresaviseringar, p-tillstånd, eventuella kölistor m.m.

Vid uthyrning, eller behov av ytterligare information, kontakta Parkando på 08-408 396 38 eller kundservice@parkando.se.

Cykelparkering

Cykelrummet hittar ni längst in i garaget och tillträde sker genom kod, kontakta receptionen för att ta del av denna. Cykelställ finns vid; högspänningsställverket vid hus C, och vid F-entrén. I cykelrummet kan du även ladda din el-cykel eller använda det sortimentet av verktyg som finns tillgängligt. Sedan har fastigheten ett omklädningsrum för dig som behöver byta om eller duscha.

Tänk på att det inte är tillåtet att parkera din cykel i trapphus, entréer eller på garageplatser, detta på grund av framkomlighet vid eventuell brandutryckning.

Möjlighet att låna en cykel finns vid fastighetens reception – fungerar utmärkt om man har ett möte i närheten eller vill cykla iväg under lunchen!

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Ofelia Cedervall

Affärsansvarig kontor 072-237 40 48 · 08-566 205 85

Andreas Hansson

Bitr. affärsansvarig 076-542 10 19 · 08-7820370

Tuva Ålander Eriksson

Teknikansvarig 08-566 206 46