Hur arbetar vi i framtiden?

Vi planerar ofta för framtiden utifrån vart vi står idag. Men vilka fördelar finns om vi istället börjar med perspektivet tio år fram i tiden och därifrån backar bakåt? Vilka olika parametrar blir viktiga för att bygga framtidens arbetsplats? Det är några av frågorna som vi diskuterar i denna film.

Vi samlade ihop chefer och beslutsfattare från olika företag för att diskutera hur vi kommer att arbeta i framtiden. I ett öppet och intressant samtal får vi lyssna till deras erfarenheter, utmaningar och bra idéer på hur vi kan forma långsiktigt attraktiva arbetsplatser.

Samtalet leddes av Vasakronan med stöd av Beata Wickbom, expert på hybrida arbetssätt. Deltog gjorde:

Susanne Jegendal, Chief Human Resources Officer, MSAB – Peter Uddfors, Vd, Office Management – Maria Hagström, Head of Commercial Excellens Nordic, Tarkett – Martin Anderlind, Special projects, Northvolt – Erik Ringertz, Producer, Netlight – Elena Aylott, VP Global Employee Experience, Oriflame – Lotta Nilsson Viitala, CFO, ATG – Pernilla Vinneby, CEO, Knowit Experience – Lars Häggström, Senior adviser IMD Business School – Karin Schreil, CEO, Ework – Peter Reigo, Chief Executive Officer at Flowscape AB – Johanna Skogestig, Vd, Vasakronan – Peter Ingman, Co-founder Flowpass.

I det här klippet diskuterar vi bland annat:

  • Hur vi arbetar vi om två, tio och 15 år.
  • Vilka fördelarna är att bygga upp en organisation underifrån.
  • Vilka frågor som blir viktiga för medarbetare framåt.

Tyckte du filmen var bra?

Vad kul. Det här är bara början. I vårt kunskapsrum samlar vi insikter, nya idéer och inspiration från mängder av diskussioner med kunder och beslutsfattare inom näringslivet och myndigheter. Det här hittar du i kunskapsrummet:

  • Inspiration och ny kunskap om framtidens arbetsplats
  • Bra tips och råd för en bättre arbetsmiljö
  • Inblick i hur andra tänkt och gjort

Tips på mer läsning om arbetsplatsstrategi

Vad är en arbetsplatsstrategi?

Vilken arbetsplatsstrategi är rätt nu?

Kontorets tre viktigaste delar

Få koll på strukturkapitalet vid distansarbete

Prenumerera på nyheter från vårt kunskapsrum.


Se fler filmer från samtalet

Hur skapar vi en attraktiv arbetsplats över tid?

Vad bör man tänka på för att skapa en långsiktigt attraktiv arbetsplats och vilka frågor är viktiga i det hybrida arbetslivet?

Vad är demokratisk informationsdelning?

Vad kan ledare tänka på för att nå ut på bästa sätt och vilka grupper har kanske fått mest nytta av att information sprids samtidigt?

Plus och minus med digitaliseringen

Hur kan medarbetare och ledare agera för att dra nytta av digitaliseringens möjligheter och vilka negativa konsekvenser kan finnas?

Att leda digitalt

De senaste åren har vi lärt oss mycket om vad som fungerar bättre, och kanske sämre, för att leda organisationer, team och projekt digitalt.

Digitala säljmöten. Går det?

Digitala säljmöten har blivit helt självklara under de senaste åren med pandemin. Men fungerar de lika bra som fysiska möten?

Funderar ni på hur framtidens kontor ser ut för er?

Tveka inte att kontakta Britt om ni vill ha ett bollplank och ett intressant samtal.

Britt Lindqvist

Chef affärsutveckling