KUNDSERVICE & felanmälan

08-566 206 00
kundservice@vasakronan.se

Ring eller mejla om du vill göra en felanmälan. Öppet vardagar 8-17.
Akuta ärenden kan ringas in dygnet runt på samma nummer.

Skicka via formulär istället:
  • Dra filer hit eller

Dina kontaktpersoner

Visste du att Hyresgästinfo även finns som app för både iPhone och Android?

Med den har du all fastighetsinformation i fickan och kan få hjälp, felanmäla eller kontakta rätt person direkt från mobilen

Skaffa i Appstore Skaffa i Google Play

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Källsortering – en viktig del i vårt miljöarbete
Vasakronan strävar efter att utveckla vårt miljöarbete tillsammans med våra hyresgäster för att både kunna se till att fastigheterna har en god miljöstatus och att kunna reducera vår gemensamma miljöpåverkan. Avfallshanteringen i fastigheten går till på följande sätt:

Miljöstation finns på Snickerigatan 1. För tillträde kontakta receptionen på Telefonvägen 30 där passagebricka kan hämtas ut eller uppdateras.

Följande fraktioner finns:
Brännbart
Wellpapp
Papperstidningar
Pappersförpackningar
Färgat och ofärgat glas
Plast
Lysrör
El
Metall
Trä
Matavfall 
m.m.

Vasakronan ansvarar för att tillhandahålla uppmärkta fraktioner i miljörummet. Vi ser till att dessa töms och hämtas på vår bekostnad.

För övriga fraktioner t ex grovsopor m m gäller att hyresgästen är ansvarig för att tillhandahålla dessa på sitt eget kontor. Hyresgästen kan beställa egen hämtning via Vasakronans entreprenör Ragn-Sells. Då hämtas avfallet på hyresgästens kontor och körs iväg direkt för återvinning.

Tack för att du källsorterar!

Länk till Ragnsells webbplats

Snöröjning & istappstelefon

Vid brister eller önskemål kontakta vår kundtjänst, 08-566 20 600.

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Vasakronans kundservice, 08-566 20 600.

Istappstelefonen, tel 020-47 82 77, är ett telefonnummer dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar som upptäcks på andra fastigheter i Stockholmsområdet.

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete på Stockholms Brandförsvars hemsida.

Denna fastighet
Utrymningslarm finns. Vid brand ring 112. 

Miljöcertifiering

Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på silvernivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.

Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Boo Energi. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris.

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
På Servicetjänster kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under Vårt ansvar.

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar

 

Säkerhet & inpassering

Lokalerna är låsta för allmänheten alla tider.

Hyresgästen svarar alltid för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m m) i de egna lokalerna.

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Internet-access och övriga IT-tjänster
Fastigheten har fiberanslutning via eNet. Det innebär att du som hyresgäst kan köpa Internet-access, molntjänster, drift, hårdvara och andra IT-tjänster av Vasakronans IT-partner Visolit. Oavsett vilka tjänster du väljer får du tillgång till personlig support från Visolits Servicedesk.

Läs mer om Visolits tjänster i produktbladet nedan eller kontakta din fastighetschef för mer info. Du kan också läsa mer om Visolit på http://www.visolit.se/.

Observera att alla fiberdragningar och andra anslutningsarbeten gällande IT i fastigheten måste samordnas av Visolit. Detta gäller även arbeten åt hyresgäster som inte köper Internet-access eller IT-tjänster av Visolit. Kontakta Visolits kundservice för Vasakronan-fastigheter via support@visolit.se eller 08-545 726 20.

TV
Byggnaden är ansluten till kabel-TV via ComHem.

Inomhusklimat

Ventilationen i lokalerna är normalt igång mellan 07:00-19:00.

Rökning
Rökning är inte tillåten inomhus. Rökare hänvisas till rökning utanför byggnaden. Tänk på att inte stå nära entréer så att rök kommer in i byggnaden.

Ett bra inomhusklimat
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.

Generella tips för ett bättre inomhusklimat.

  • Var uppmärksam så att inte möbler och annan inredning hindrar flöden från element, kylbafflar i taket och luftventiler samt att termostatventiler inte täcks över
  • Om det finns ett kylsystem för lokalen – undvik att öppna fönstren när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen
  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite eftersom den relativa fuktigheten då ökar
  • Använd kropp och kläder för att justera din egen upplevelse.
    • Stå eller sitt och jobba, cirka 3 graders skillnad
    • Vinterkavaj eller kofta, cirka 2 graders skillnad
    • Tunn kavaj eller tröja, cirka 1,5 graders skillnad
    • Långärmad skjorta istället för kortärmad, cirka 1,5 graders skillnad

I Värdens Pocket kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera. 

Service i fastigheten

Konferens Kobran
Konferens Kobran är vår kompletta anläggning för kreativa konferenser på Telefonplan. Konferensanläggningen är beläggen i bottenplan av Generatorn, hus 04, huvudentré på Telefonvägen 30.

Konferensrum
Vi har totalt åtta mötesrum med olika karaktär, passande för möten för mellan 4-300 personer.

För information och bokning
Tag kontakt med receptionen på Telefonvägen 30.
Telefon: 010-559 66 61
E-post: kobrankonferens@coor.com
Webbsida: www.kobrankonferens.se

Coor Service Management

Som kund hos Vasakronan har du alltid tillgång till ett brett utbud av servicetjänster genom vår samarbetspartner Coor Service Management. Tack vare samarbetet med Coor kan vi erbjuda våra kunder prisvärda och lättillgängliga servicetjänster med garanterade servicenivåer i alla våra fastigheter.

Kontakt och mer information
hyresgast@coor.com
Besök även Coor Service Managements hemsida.

Flytthjälp
Coor hjälper er med er flytt och hanterar allt från små flyttar inom det befintliga kontoret till stora flyttar av hela kontoret, inklusive flyttprojektledning. Vi erbjuder gröna flyttar genom bland annat cykelbud eller flytt där alla restprodukter dokumenterat återvinns, säljs eller ges vidare via 4Cycle.
Kontakta Coor för mer information:
hyresgast@coor.com
Tel: 010-559 57 30

Service i närområdet

Inom ”Telefonfabrikens lokaler” och i de närmaste omgivningarna har servicen ökat markant senaste åren. Vid Telefonplans tunnelbanestation hittar du mycket av det du behöver en vanlig vardag, t ex apotek, bank och bankomat, blomsterbutik, livsmedelsbutik och pressbyrå.

I den gamla vaktkuren för Ericsson, till vänster om Försäkringskassans entré, hittar du populära Krubb. Inne i området finns Addfood som har en välbesökt buffélunch, vietnamesiska restaurangen Viet Bistro som serverar god och vällagad vietnamesisk mat och Favo som tillhandahåller street food. Vid tunnelbanan ligger restaurang Landet, en sushirestaurang, en pizzeria och Söderbergs brödbutik. Inne hos Konstfack finns restaurang Matkonst.

På Dialoggatan ligger SATS gym och på Tellusgången finns både Klättercentret, en frisör, en kiosk och en kemtvätt med skrädderiservice.

Restider presenteras tillsammans med yta.se.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Kommunalt
Telefonplan ligger 13 minuter från T-centralen, röd linje mot Fruängen. Två tunnelbanestationer från Telefonplan ligger Liljeholmen där tvärbanan stannar.

Närmaste pendeltågsstation är Älvsjö. Därifrån finns anslutningsbussar till Telefonplan som tar cirka 10 minuter.

Bil
Telefonplan ligger 15 minuter från Stockholms city på E4/E20. Området ligger även nära Södra länken för resor mot Nacka.

Parkering & laddplatser

På Telefonplan finns markparkering för ca 450 bilar.

För korttidsparkering gäller betalning via app ellerP-automat inom området. För långtidsparkering kan man som hyresgäst teckna tillstånd för rörliga p-platser i omfattning enligt den p-kvot som gäller för området. Platserna administeras av Apcoa: tel 08-556 306 70, eller via mejl uthyrning@apcoa.se

Mellan Klättercentret och restaurang Addfood finns besöksparkering där p-skiva gäller för en 1 timmes parkering.

För motorcyklar finns flera avgiftsfria parkringplatser inom området.

Se länk till p-karta nedan.

Cykelparkering

Det finns ett flertal cykelställ i området, och vi är tacksamma om cyklisterna använder dem. Behöver du förvara din cykel i ett låst utrymme? Kontakta din kontaktperson på Vasakronan så kan vi hjälpa till.

Det är inte tillåtet att ställa cyklar på parkeringsplatser eller i husens entréer och trapphus. Entréer och trapphus är utrymningsvägar och måste hållas rena från föremål, och vi hoppas att det respekteras.