Kundtjänst & felanmälan

08-566 206 00
kundtjanst@vasakronan.se

Ring eller mejla om du vill göra en felanmälan. Öppet vardagar 8-17.
Akuta ärenden kan ringas in dygnet runt på samma nummer.

  • Dra filer hit eller

Dina kontaktpersoner

Susanne Wallberg
Fastighetschef
Tiam Torkaman
Bitr. fastighetschef
Bengt Petersson
Fastighetsansvarig teknik

Visste du att Hyresgästinfo även finns som app för både iPhone och Android?

Med den har du all fastighetsinformation i fickan och kan få hjälp, felanmäla eller kontakta rätt person direkt från mobilen

Skaffa i Appstore Skaffa i Google Play

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

En miljöstation finns på Dialoggatan 16. För tillträde kontakta drifttekniker för att få kod till utrymmet, telefon 08 566 20600.

Följande fraktioner finns: Brännbart, wellpapp, papperstidningar, pappersförpackningar, färgat och ofärgat glas, plast, lysrör, el, metall, trä m.m. Hushållssopor kan lämnas i separata miljörum i Hus 01 och Hus 02.

Vasakronan ansvarar för att tillhandahålla uppmärkta fraktioner i miljörummet. Vi ser till att dessa töms och hämtas på vår bekostnad.

För övriga fraktioner t ex grovsopor m m gäller att hyresgästen är ansvarig för att tillhandahålla dessa på sitt eget kontor. Hyresgästen kan beställa egen hämtning via Vasakronans entreprenör Ragn-Sells. Då hämtas avfallet på  hyresgästens kontor och körs iväg direkt för återvinning.

Tack för att du källsorterar. 

Länk till Ragnsells webbplats

Utomhusmiljö & snöröjning

Vid brister eller önskemål kontakta vår kundtjänst, 08-566 20 600.

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Vasakronans kundtjänst, 08-566 20 600.

Istappstelefonen, tel 020-47 82 77, är ett telefonnummer dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar som upptäcks på andra fastigheter i Stockholmsområdet.

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete på Stockholms Brandförsvars hemsida.

Denna fastighet
Brandlarm finns på plan 0, 2, 3, 4, vilket är vidarekopplat till Brandförsvaret.

Sprinklersystem finns i källaren.

Skyltning

Fastigheten har ett skylt- och profilprogram som reglerar skyltning i syfte att skapa en attraktiv exteriör.

Hyresgästen har endast efter särskild överenskommelse med Hyresvärden rätt att disponera del av byggnadens fasad eller annan yta för ljusreklam, skyltning, antenner, markiser, jalusier m m.

Hyresgästen har möjlighet att sätta upp skylt med hyresgästens logotyp, på av hyresvärden anvisad plats utanför entrén och i anslutning till hyresgästens entrédörrar, i enlighet med hyresvärdens gällande skyltprogram. I samband med inflyttning bekostar hyresvärden första omgången text på gemensam hyresgästtavla i entré och hisskorgar samt vid porttelefon. Eventuella ändringar kan beställas till självkostnad.

För mer information kontakta fastighetschefen.

Miljö & energi

Kontoret står för en stor del av ett företags eller en organisations miljöpåverkan. Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.

Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på Fastighetsägarnas hemsida: http://www.fastighetsagarna.se/gronthyresavtal.

Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du mejla till vasakronan@energi-sverige.se.

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under https://vasakronan.se/om-vasakronan/hallbarhet/vart-ansvar/.

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar

Säkerhet & inpassering

Receptionen på Telefonvägen 30 är bemannad dagtid på vardagar.

För tillgång till eventuella passerkort/-kod till fastigheten, kontakta drifttekniker via kundtjänst, 08 566 20600.

Hyresgästen svarar alltid för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m m i de egna lokalerna).

Posthantering

Receptionen på Telefonvägen 30 kan ta emot post och bud.

Om ni önskar hjälp med posthämtning och leverans, kontakta vår tjänstepartner Coor Service Management.

Länk till Coors webbplats

Närmaste brevlåda finner du på Mikrofonvägen 1, vid tunnelbanestationen.

Länk till Postens webbplats

Godshantering

Möjlighet att lämna gods finns på Telefonvägen 30.

För information; tag kontakt med receptionen, Coor:
Telefon: 010-559 66 61
E-post: kobrankonferens@coor.com
Webbsida: www.kobrankonferens.se

Kontorshotell

”Kolonien” hyr ut kontorsrum i fastigheten. Se www.kolonien.se

Din lokal

Data, telefoni & TV

Internet-access och övriga IT-tjänster
Fastigheten har fiberanslutning via eNet. Det innebär att du som hyresgäst kan köpa Internet-access, molntjänster, drift, hårdvara och andra IT-tjänster av Vasakronans IT-partner Excanto. Oavsett vilka tjänster du väljer får du tillgång till personlig support från Excantos Servicedesk.

Läs mer om Excantos tjänster i produktbladet nedan eller kontakta din fastighetschef för mer info. Du kan också läsa mer om Excanto på http://www.excanto.se/.

Observera att alla fiberdragningar och andra anslutningsarbeten gällande IT i fastigheten måste samordnas av Excanto. Detta gäller även arbeten åt hyresgäster som inte köper Internet-access eller IT-tjänster av Excanto. Kontakta Excantos kundservice för Vasakronan-fastigheter via support@excanto.se eller 08-545 726 16.

TV
Byggnaden är ansluten till kabel-TV via ComHem.

Inomhusklimat & rökning

Ventilationen i lokalerna är normalt igång mellan 06:00-18:00.

Rökning
Rökning är inte tillåten inomhus. Rökare hänvisas till rökning utanför fastigheten. Tänk på att inte stå nära entréer så att rök kommer in i fastigheten.

Ett bra inomhusklimat
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.

Generella tips för ett bättre inomhusklimat.

  • Var uppmärksam så att inte möbler och annan inredning hindrar flöden från element, kylbafflar i taket och luftventiler samt att termostatventiler inte täcks över
  • Om det finns ett kylsystem för lokalen – undvik att öppna fönstren när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen
  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite eftersom den relativa fuktigheten då ökar
  • Använd kropp och kläder för att justera din egen upplevelse.
    • Stå eller sitt och jobba, cirka 3 graders skillnad
    • Vinterkavaj eller kofta, cirka 2 graders skillnad
    • Tunn kavaj eller tröja, cirka 1,5 graders skillnad
    • Långärmad skjorta istället för kortärmad, cirka 1,5 graders skillnad

I Värdens Pocket kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera. 

Skötsel & underhåll av lokalen

Hyresgästerna ansvarar för underhållet i den egna lokalen, till exempel golvvård, målning av tak och väggar, lampbyten m.m. Se även hyreskontraktet eller kontakta fastighetschefen för mer information.

Service i närområdet

Inom ”Telefonfabrikens lokaler” och i de närmsta omgivningarna har servicen ökat markant senaste åren. Vid Telefonplans tunnelbanestation hittar du mycket av det du behöver en vanlig vardag, t ex apotek, bank och bankomat, blomsterbutik, närlivs och pressbyrå.

I den gamla vaktkuren för Ericsson, till vänster om Försäkringskassans entré, hittar du populära Koloni Kök och Matsal. Inne i området finns Add-food som har en välbesökt buffelunch, Indiska restaurangen som serverar god och vällagad indisk mat, Tonic som tillhandahåller pizzor och grillat med traditionella tillbehör. Uppe vid Tunnelbanan ligger också restaurang Landet, en sushirestaurang och en till pizzeria och en brödbutik, Söderbergs. Inne hos Konstfack finns deras egen restaurang. 

På Dialoggatan ligger SATS gym och på Tellusgången finns både Klättercentret, en frisör, en kiosk och en kemtvätt med skrädderi service.

Restider presenteras tillsammans med yta.se.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Kommunalt
Telefonplan ligger 13 minuter från T-centralen, röd linje mot Fruängen. Två tunnelbanestationer från Telefonplan ligger Liljeholmen där tvärbanan stannar.

Närmaste pendeltågsstation är Älvsjö. Därifrån finns anslutningsbussar till Telefonplan som tar cirka 10 minuter.

Bil
Telefonplan ligger 15 minuter från Stockholms city på E4/E20. Området ligger även nära Södra länken för resor mot Nacka.

Parkering

På Telefonplan finns markparkering för ca 600 bilar.

För korttidsparkering gäller P-automat inom området. För långtidsparkering kan man som hyresgäst teckna tillstånd för rörliga p-platser i omfattning enligt den p-kvot som gäller för området. Platserna administeras av Apcoa: tel 08-556 306 70, eller via mejl uthyrning@apcoa.se

Mellan Klättercentret och restaurang Addfood finns besöksparkering där p-skiva gäller för en 1 timmes parkering.

För motorcyklar finns flera avgiftsfria parkringplatser inom området.

Se länk till p-karta nedan.

Bilagor:

Cyklar

Det finns ett flertal cykelställ i området, och vi är tacksamma om cyklisterna använder dem. Behöver du förvara din cykel i ett låst utrymme? Kontakta din kontaktperson på Vasakronan så kan vi hjälpa till.

Det är inte tillåtet att ställa cyklar på parkeringsplatser eller i husens entréer och trapphus. Entréer och trapphus är utrymningsvägar och måste hållas rena från föremål, och vi hoppas att det respekteras.