KUNDSERVICE & felanmälan

020-80 81 82
kundservice@vasakronan.se

Ring eller mejla om du vill göra en felanmälan. Öppet vardagar 8-17.
Akuta ärenden kan ringas in dygnet runt på samma nummer.

Skicka via formulär istället:
  • Dra filer hit eller

Dina kontaktpersoner

Visste du att Hyresgästinfo även finns som app för både iPhone och Android?

Med den har du all fastighetsinformation i fickan och kan få hjälp, felanmäla eller kontakta rätt person direkt från mobilen

Skaffa i Appstore Skaffa i Google Play

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Vasakronan ansvarar för pentrysopor. Övriga fraktioner är hyresgästens ansvar, t ex pappersåtervinning, grovsopor, elektronikskrot m m.

Utomhusmiljö & snöröjning

Vasakronan tar hand om planteringar, städning av innergårdar samt snöröjning på fastigheten. Vid brister eller önskemål kontakta Vasakronan.

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Kundservice 020-80 81 82.

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA

Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar:
• att utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
• att släckutrustning finns till hands
• att utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• att utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Räddningstjänsten Syd.

Skyltning

Vasakronan ansvarar för hänvisningsskyltning, dvs. skyltning i och vid entréer och hissar. Ingen skyltning tillåts på fasaderna ut mot gatorna utan särskild överenskommelse med Vasakronan. Skyltprogram finns för fastigheten.
Observera att skyltning på fasad är byggnadslovspliktig.

Miljö & energi

Miljöcertifierat hus
Kvarteret Stapelbädden 3 har certifierats på excellent-nivå enligt BREEAM, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem av byggnader. BREEAM bedömer bl a energianvändning, inomhusklimat, användning av återvunnet och närproducerat material och innovation i design.

Att vara hyresgäst i en BREEAM-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. Om du har ytterligare frågor är du välkommen att kontakta din kundansvarige.

Läs mer om BREEAM-certifiering  på Sweden Green Buildings Councils webplats.

Några av miljölösningarna i huset är värmepumpar för tillverkning av värmeenergi samt sedumtak som fångar upp luftföroreningar och regnvatten. Ventilations- och klimatsystem är behovsstyrda och belysningen närvarostyrd.

Kontoret står för en stor del av ett företags eller en organisations miljöpåverkan. Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Har du ytterligare frågor om lokalens miljöpåverkan är du välkommen att kontakta vår hållbarhetschef Anna Denell på anna.denell@vasakronan.se

Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på Fastighetsägarnas hemsida: http://www.fastighetsagarna.se/gronthyresavtal

Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under https://vasakronan.se/om-vasakronan/hallbarhet/vart-ansvar/

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.

Säkerhet & inpassering

Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m. i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren i sin försäkring.

Din lokal

El & belysning

Vasakronan ansvarar för el och belysning på allmänna utrymmen.

 Kontorsytorna debiteras faktisk el via hyresvärdens undermätare

Data, telefoni & TV

Internet-access och övriga IT-tjänster Fastigheten har fiberanslutning via eNet. Det innebär att du som hyresgäst kan köpa Internet-access, molntjänster, drift, hårdvara och andra IT-tjänster av Vasakronans IT-partner Visolit. Oavsett vilka tjänster du väljer får du tillgång till personlig support från Visolits Servicedesk.

Läs mer om Visolits tjänster i produktbladet nedan eller kontakta din fastighetschef för mer info. Du kan också läsa mer om Visolit på www.Visolit.se.

Observera att alla fiberdragningar och andra anslutningsarbeten gällande IT i fastigheten måste samordnas av Visolit. Detta gäller även arbeten åt hyresgäster som inte köper Internet-access eller IT-tjänster av Visolit. Kontakta Visolits kundservice för Vasakronan-fastigheter via support.excanto@visolit.se eller 08-545 726 16.

Inomhusklimat & rökning

Ni som röker bör se till att röken inte drar in i entréerna. Askkoppar kommer att placeras på stolpar på baksidan för att det inte skall bli nedskräpat vid entréerna.

Service i närområdet

På gångavstånd till fastigheten finner du många lunchalternativ. Det finns både restauranger, caféer och matbutiker för de dagar du lämnat matlådan hemma. I området finns även butiker och gym.

Restider presenteras tillsammans med yta.se.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Från Koggen tar du dig till Promenadavstånd till strategiska platser i Malmö:
Stortorget – 15 minuter
Citytunneln – 5 minuter

Information om buss- och tågtider finner du på Skånetrafikens hemsida.

Parkering

Runt huset finns ett antal parkeringsplatser som Vasakronan hyr ut.

Det finns två besöksplatser – 30 min – framför Graffitti Café.

Cyklar

Föredrar du att cykla så finns det gott om cykelställ på fastigheten.

Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer eller på garageplatser.

Kom ihåg att låsa din cykel! Vasakronan ansvarar inte i något fall för eventuella stölder.