Välkommen till Skären 3
Mäster Samuelsgatan 11 / Norrlandsgatan 12
Kontakt & Felanmälan
Dina kontaktpersoner
Din lokal
Fastighetsnät & fiber
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan men som du som hyresgäst kan nyttja för att ansluta din lokal till internet oavsett vilken internetleverantör du har.
IT-TJÄNSTER
Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via valfri leverantör. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för att snabbare kunna leverera internet och IT-tjänster.
Advania
Tel: 08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Telia
Mejl: fiberbestallningar@teliacompany.com
FIBERINSTALLATIONER
Eftersom säkerhet är en viktig del i IT-leveransen så måste samtliga internetleverantörer och deras installationstekniker föranmäla besök med god framförhållning. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer i fastigheten alltid genomföras i samråd med Vasakronans nätadministratör (Advania) och enligt Vasakronans anvisning för IT-installationer. För mer information kontakta:
Nätadministratör, Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Inomhusklimat
Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Fastighetens ventilationssystem har både till- och frånluft med komfortkyla. Drifttiderna är hyresgästanpassade men generellt gäller kontorstider. Temperaturen kan även justeras via termostat i hyresgästernas lokaler.
Fastigheten kyls med fjärrkyla och värms med elradiatorer, hyresgästen har eget elabonnemang.
Rökning
Rökning är inte tillåten inomhus. Rökare hänvisas till gatan utanför fastigheten eller till egen terrass. Tänk på att inte stå för nära entréer så att rök kommer in i fastigheten.
Ett bra inomhusklimat
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.
Generella tips för ett bättre inomhusklimat:
· Var uppmärksam så att inte möbler och annan inredning hindrar flöden från element, kylbafflar i taket och luftventiler samt att termostatventiler inte täcks över.
· Om det finns ett kylsystem för lokalen -undvik att öppna fönstren när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen.
· Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite eftersom den relativa fuktigheten då ökar.
· Använd kropp och kläder för att justera din egen upplevelse.
Här kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.
Så gör vi i fastigheten
Avfall & källsortering
Soprummet ligger på Mäster Samuelsgatan 11, inpassage sker med bricka.
Följande fraktioner finns:
· Wellpapp (balpress)
· Pappersförpackningar
· Hårda plastförpackningar
· Mjuka plast förpackningar
· Metallförpackningar
· Färgade glasförpackningar
· Ofärgade glasförpackningar
· Elektronik
· Lysrör
· Övriga ljuskällor
· Batterier
· Toner/Patroner
Övrigt avfall
Övrigt som ska kastas men som inte passar in i någon av ovanstående fraktioner, och inte är stort och skrymmande läggs i hopknutna säckar i de två säckställ som är markerade med ”Avfall”.
Hyresgästen kan beställa hämtning för övriga fraktioner, t.ex. grovsopor av vår samarbetspartner Ragnsells – mot en kostnad. Ta kontakt med deras kundtjänst på kundtjanst@ragnsells.com eller 0771-88 88 88.
Tack för att ni källsorterar.
Snöröjning & istappstelefon
Snöröjning
Vasakronan ser till att snöröjning sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Stockholms stad för.
Istappar:
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 08-566 20 600.
Utrymning & brandskydd
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
· Utrymningsplan finns på väl synligaplatser i lokalen
· Släckutrustning finns till hands
· Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
· Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar
Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete på Stockholms Brandförsvars hemsida.
Miljöcertifiering
Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan.
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.
När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen nära noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni redovisa låga utsläpp under denna post eftersom vi förser samtliga av vårabyggnader med klimatneutral energi. Dock förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el.
Gröna hyresavtal
Sedan 2017 är alla Vasakronans hyresavtal gröna, vilket innebär att vi samarbetar med våra hyresgäster och hjälper dem att minska energianvändningen i lokalen. Läs mer om gröna hyresavtal på Fastighetsägarnas hemsida.
Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.
Säkerhet & inpassering
Samtliga portar är låsta dygnet runt och för att komma in krävs passerbricka.
Hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring.
Lastkaj & leveranser
Vid stora leveranser kan Teknikansvarig kontaktas för mer information. Coor Service Management erbjuder bland mycket annat hjälp med godshantering. Se Coors serviceportal för mer information.
Allmänna uteplatser & terrasser
Skötsel av utomhusmiljö
Vasakronan ser till att planteringar, städning av innergårdar sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Stockholms stad för.
OBS! För grillning vänligen kontakta Affärsansvarig.
Övrig service
Som kund hos Vasakronan har du alltid tillgång till ett brett utbud av servicetjänster genom Coor Service Management. En rad olika tjänster erbjuds, såsom exempelvis reception, posthantering och vaktmästeri.
För mer information, kontakta Coor Service Management på telefon 08-553 957 30 eller maila till hyresgast@coor.se.
Genom Vasakronan kan ni alltid få hjälp med kontakter till olika entreprenörer.
Cykel & service – ta hand om dig själv och din cykel
I vårt nya koncept, Cykel & service, ingår allt som kan göra din cykling eller löprunda enkel och säker. Trygg och kameraövervakad cykelförvaring, omklädningsrum, dusch, förvaringsskåp, torkrum, servicestation, lånecyklar, cykelbutik och cykelservice med ett stort utbud av tjänster.
Läs mer under rubriken Cykelparkering.
I närområdet
Service i närområdet
Fastigheten har ett bra läge med närhet till både Stureplan och Kungsträdgården. I omgivningen finns bland annat Mood-gallerian som med flertalet butiker, restauranger och kaféer. På Hamngatan finns flertalet butiker såsom NK och Gallerian.
I området finns gott om restauranger för både snabblunch och representationsmiddag. I närheten finns exempelvis restaurang Riche, Restaurang Prinsen, Boqueria Stockholm och Hawaii Poké.
Att ta sig till och från fastigheten
Kommunikationer
Fastigheten ligger nära till tunnelbanestationerna T-centralen, Östermalmstorg och Hötorget. Flera busslinjer samt Spårväg City avgår från Norrmalmstorg.
För mer information, se www.sl.se
Parkering & laddplatser
Hyresgäster kan kontakta Aimo park på telefon 0771-96 90 06, eller besök www.aimopark.se för att hyra P-plats i närliggande garage. Besökande till fastigheten hänvisas till allmänna parkeringsgarage i närområdet, exempelvis på Regeringsgatan och Birger Jarlsgatan.
Cykelparkering
Hyresgäster runt om Stureplan, Norrlandsgatan och Birger Jarlsgatan har möjlighet att parkera sin cykel på Lästmakargatan.
Ett större cykelrum finns på Lästmakargatan 4, infart via garageporten. Följ hänvisningarna via lastfaret mot garaget. Cykelrummet är utrustat med cykelställ, cykellåsparkering, laddskåp för cykelbatterier samt pump och verktyg. På samma adress, vid garaget, kan hyresgästen även parkera sin cykel i en mindre cykelbur. Ett mindre cykelrum finns även på Lästmakargatan 6, vänster om frisören.
För access till cykelrummet på Lästmakargatan 4, kontakta kundservice@vasakronan.se.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus, entréer eller på garageplatser på grund av framkomlighet vid eventuell utryckning.
Cykelservice
I vårt koncept, Cykelservice, ingår allt som kan göra din cykling eller löprunda enkel och säker. Trygg och kameraövervakad cykelförvaring, omklädningsrum, dusch, förvaringsskåp, torkrum, servicestation, lånecyklar, cykelbutik och cykelservice med ett stort utbud av tjänster.
På Cykelservice Mäster Samuelsgatan 58 kan vi erbjuda:
Cykelförvaring
Du får tillgång till en säker och lättillgänglig cykelförvaring i ett bemannat och kameraövervakat cykelrum i gatuplan. Cykelrummet är utrustat med olika varianter av cykelställ med stöd för framgaffeln och möjlighet till fastlåsning i cykelns ram. Det finns eluttag för laddning av elcykel och förvaringsplatser för lådcyklar. I cykelrummet finns verktyg och pump för enklare service.
Omklädning/dusch/torkrum
Du får tillgång till omklädningsrum och dusch samt ett låsbart skåp som du kan använda under dagen.
Eget förvaringsskåp
Du får ett eget skåp i omklädningsrummet för kläder, skor och annan personlig utrustning. Skåpet hyr du under en längre tid vilket gör att du inte behöver tömma ditt skåp varje dag. Skåpen i omklädningsrummet har kodlås så där behövs inga hänglås.
BikePath butik
BikePath har en servicebutik på Mäster Samuelsgatan 58. I butiken kan BikePaths personal utföra alla typer av reparationer och service av din cykel. Där blir det även försäljning av cyklar, reservdelar, olika typer av utrustning m.m.
Abonnemang och priser
Du skapar ditt eget personliga abonnemang och väljer de tjänster som passar dig. För mer information och priser, se länk och kontaktuppgifter nedan.
Kontaktuppgifter
Telefon: 073-50375 62 (BikePath)
E-post: info@bikepath.se
https://www.bikepath.se/