Kundservice & felanmälan

08-566 206 00
kundservice@vasakronan.se

Ring eller mejla om du vill göra en felanmälan. Öppet vardagar 8-17.
Akuta ärenden kan ringas in dygnet runt på samma nummer.

Skicka via formulär istället:
  • Dra filer hit eller
    Max filstorlek: 128 MB.

Dina kontaktpersoner

Visste du att Hyresgästinfo även finns som app för både iPhone och Android?

Med den har du all fastighetsinformation i fickan och kan få hjälp, felanmäla eller kontakta rätt person direkt från mobilen

Skaffa i Appstore Skaffa i Google Play

Hand som håller i en mobil för att visa hur appen HG-info ser ut

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Källsortering – på din arbetsplats
Vasakronan är numera miljöcertifierat enligt ISO 14001. Vi har försökt utveckla vårt miljöarbete tillsammans med våra hyresgäster för att både kunna se till att fastigheterna har en god miljöstatus och att kunna reducera hyresgästernas miljöpåverkan. Källsortering är en del av det Naturliga stegets systemvillkor för ett uthålligt samhälle och en viktig del i vårt miljöarbete.

Miljörum
Restaurangernas miljörum har infart från Fjärde bassängvägen 17, och det för våra kontorshyresgäster ligger på Tredje bassängvägen 4. Tömning av kärl i soprummet sker 1 ggr/vecka samt mot avrop. Hyresvärden ansvarar för de i miljörummet uppmärkta fraktionerna.

Nuvarande fraktioner i miljörummet
Kontorspapper
Elektronikavfall
Hushållsavfall
Färgat glas
Ofärgat glas
Träpallar
Metallförpackningar
Batterier
Glödlampor
Lysrör
Wellpapp
Brännbart
Mjukplast
Hårda plastförpackningar

Övrigt
Alla övriga sopor ska bortforslas av hyresgästen till de sopstationer som finns i kommunen.

Tack för att ni källsorterar.

Snöröjning & istappstelefon

Kommunen ansvarar för utvändig städning kring fastigheten.
Vid brister eller önskemål kontakta fastighetschefen.

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Vasakronans kundtjänst, 08-566 20 600.

Istappstelefonen, telefon 08-653 68 39, är ett telefonnummer dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar som upptäcks på andra fastigheter i Stockholmsområdet.

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter enligt lag. Det är hyresgästens ansvar att:

• Utrymningsplaner finns på väl synliga platser i lokalen

• Släckutrustning finns till hands

• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar

• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag

Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete på Stockholms Brandförsvars hemsida.

Miljöcertifiering

Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Några av miljölösningarna i huset är solceller och solfångare för tillverkning av elkraft och värmeenergi samt sedumtak som fångar upp luftföroreningar och regnvatten. Ventilations- och klimatsystem är behovsstyrda och belysningen närvarostyrd.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.

Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/

Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan.
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Vasakronans miljöarbete

Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.

Säkerhet & inpassering

Hyresgästen ansvarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m. i den egna lokalen). Kontakta ert försäkringsbolag för mer information gällande villkoren i er försäkring.

På kvällar och helger bevakas området av väktare.

Lastkaj & leveranser

Uppgifter om hissarnas mått och kapacitet

Hiss   Märklast   Höjd   Bredd  Djup

      Trapphus1

1.       800kg      2,2m   1,3m   1,4m

2.      1600kg     2,2m   1,3m   2,5m

3.       800kg      2,2m   1.3m   1,4m

      Trapphus 3

4.       800kg      2,2m   1.3m.   1,4m

5.       1600kg     2,2m   1.3m   2,5m

6.       800kg      2,2m   1.3m   1,4m  

Allmänna uteplatser & terrasser

Kommunen ansvarar för utvändig städning kring fastigheten.Vid brister eller önskemål kontakta fastighetschefen.

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Internet-access och övriga IT-tjänster
Fastigheten har fiberanslutning via eNet. Det innebär att du som hyresgäst kan köpa Internet-access, molntjänster, drift, hårdvara och andra IT-tjänster av Vasakronans IT-partner Visolit. Oavsett vilka tjänster du väljer får du tillgång till personlig support från Visolits Servicedesk.

Läs mer om Visolits tjänster i produktbladet nedan eller kontakta din fastighetschef för mer info. Du kan också läsa mer om Visolit på www.visolit.se.

Observera att alla fiberdragningar och andra anslutningsarbeten gällande IT i fastigheten måste samordnas av Visolit. Detta gäller även arbeten åt hyresgäster som inte köper Internet-access eller IT-tjänster av Visolit. Kontakta Visolits kundservice för Vasakronan-fastigheter via support.excanto@visolit.se eller 08-545 726 16.

Inomhusklimat

Obligatorisk Ventilationskontroll (OVK) utförs i fastigheten vart tredje år. Kontrollen har som syfte att visa att inomhusklimatet är bra och att ventilationssystemen fungerar. Det innebär att en besiktningsman kontrollerar att ventilationssystemet fungerar enligt de föreskrifter som finns och att dess egenskaper fortfarande består.

Lokalerna har både fjärrvärme och fjärrkyla. Tilluftsdonen i taket ökar eller minskar tilluftsmängden baserat på behov. Rumstemperaturen varierar mellan 21 och 25 grader under arbetstid.

Ett bra inomhusklimat
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.

Generella tips för ett bättre inomhusklimat:

  • Var uppmärksam så att inte möbler och annan inredning hindrar flöden från element, kylbafflar i taket och luftventiler samt att termostatventiler inte täcks över
  • Om det finns ett kylsystem för lokalen – undvik att öppna fönstren när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen
  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite eftersom den relativa fuktigheten då ökar
  • Använd kropp och kläder för att justera din egen upplevelse.
    • Stå eller sitt och jobba, cirka 3 graders skillnad
    • Vinterkavaj eller kofta, cirka 2 graders skillnad
    • Tunn kavaj eller tröja, cirka 1,5 graders skillnad
    • Långärmad skjorta istället för kortärmad, cirka 1,5 graders skillnad

I Värdens Pocket kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.

Rökning
Rökning är inte tillåten inomhus, ej heller på husets terrass. Rökare hänvisas till rökning utanför fastigheten, tänk på att inte stå för nära entréer så att rök kommer in i fastigheten.

Service i fastigheten

I fastighetens bottenvåning finns en stor ICA Kvantumbutik och i ljusgården ligger Restaurang Horisont som serverar dagens lunch.

Längst Fjärde Bassängvägen finns Café Feel som serverar enklare lunch och passar om du vill ta en fika.

ICA Kvantum är servicepoint för DHL och de flesta andra posttjänster.

Service i närområdet

Värtahamnen är ett etablerat företagsområde med ett välutvecklat serviceutbud som fyller de flesta behov som kan uppstå i kontorsvardagen.

Restauranger
Här finns exempelvis flera uppskattade restauranger:
Restaurang Horisont, Pizzeria Oz, Hotell Scandic Ariadnes matsal, Restaurang Kalaset och Hurry Curry. För en enklare lunch, eller en eftermiddagsfika finns Café Feel på Fjärde Bassängvägen.

Hotell och konferens
Områdets Hotell Scandic Ariadne erbjuder förutom sina 283 rum även en konferensavdelning och en skybar med spektakulär panoramautsikt på 17.e våningen. Konferensanläggningen
har 20 konferensrum för mellan 2-250 personer och en ljusgård där flera hundra personer kan samlas för olika tillställningar.

Övrigt
Här finns en ICA Kvantumbutik, SEB företagskontor och en kontorsvaruhandel.

Restider presenteras tillsammans med yta.se.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Bil

Kommunikationerna till och från Värtahamnen är goda via Norra länken.

Lokaltrafik
Till Värtahamnen tar du dig med tunnelbana eller buss. Närmaste T-banestation är Gärdets på c:a sju minuters gångavstånd från Värtahamnen. Buss 76 går rakt igenom området och trafikerar sträckan Ropsten – Norra Hammarbyhamnen, via Norrmalmstorg och Gamla stan. Hållplatsen ligger i direkt anslutning till entrén på Fjärde Bassängvägen. Stomlinjebuss nr 1 som trafikerar Frihamnen – Lilla Essingen via Stureplan och Kungsgatan, stannar vid Gärdets tunnelbanestation.

Cykel och Bil
Det finns också utmärkta cykelvägar längs Lidingövägen ända fram till Värtahamnen. Från city cyklar du längs Strandvägen, förbi SVT-huset och vidare över Gärdet.

Med bil kommer du lättast till området via infarten från Lidingövägen eller via bron från Tegeluddsvägen.

Länk till SL:s webbplats

Parkering & laddplatser

I fastigheten finns ett garage på källarplanet med nedfart från Tredje bassängvägen 12. Maxhöjden i garaget är 195 cm. 

ICA har 50 parkeringsplatser för kunder, kom ihåg att betala och lägga din P-biljett från automaten i vindrutan. Första timmen är gratis.

Det finns parkeringsplatser i området både utomhus och i andra garage för uthyrning till företag. Förhyrda parkeringar i detta garage kräver parkeringstillstånd i rutan.

Vasakronans parkeringsplatser administreras av APCOA. Vill ni hyra parkering, säga upp en parkeringsplats, eller har andra frågor kring förhyrning av parkeringsplatserna hänvisar vi till nedanstående kontaktvägar:

Mejl: uthyrning@apcoa.se

Telefon: 08-55630670 knappval 3

Vid andra frågor hänvisar vi till mejladressen: kundtjanst@apcoa.se 

Vid andra frågor, parkeringstillstånd, avisering med mera kontaktas Apcoas växel 08-556 306 70, nappval 9. Be dem koppla dig till Kundtjänst. Kundtjänsten har öppet vardagar mellan 09:00 – 15:00.

Cykelparkering

I garaget finns ett låst cykelrum med access för personal som arbetar i huset. I övrigt finns cykelställ runt fastigheten.

Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus, entréer eller på garageplatser på grund av framkomlighet vid eventuell utryckning. Glöm inte att låsa din cykel. Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder.