Välkommen till
Relingen 1
Propellergatan 1 / Västra Varvsgatan 10

Dina kontaktpersoner


Så gör vi i fastigheten
Avfall & källsortering
Hyresgästen ansvarar själv för sin restsophantering, miljörum finns på fastighetens baksida i anslutning till parkeringsplatserna.
Här behövs det en tagg för att komma in som tillhandahålls av Vasakronan.
Snöröjning & istappstelefon
Vasakronan tar hand om snöröjning på fastigheten. Vid brister eller önskemål kontakta Vasakronan.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Kundtjänst 020-80 81 82.
Utrymning & brandskydd
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar:
• att utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
• att släckutrustning finns till hands
• att utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• att utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar
Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Räddningstjänsten Syd.
Miljöcertifiering
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.
Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.
Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.
Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/
Det gröna kontoret och grön el
Vasakronan erbjuder, som Sveriges första fastighetsbolag, sina hyresgäster att teckna gröna hyresavtal. Läs mer om de gröna avtalen och hur du köper miljömärkt el i länkarna nedan.
Det gröna kontoret
Vasakronan har tagit ett ytterligare steg mot en klimatsmartare värld! Vi lanserar nu konceptet Det gröna kontoret som ger våra hyresgäster en möjlighet att enkelt miljöanpassa sina kontor.
Läs mer om det gröna kontoret.
Bilagor:
Säkerhet & inpassering
Fastigheten är låst dygnet runt och bevakas på natten. För inpassering krävs tagg som tillhandahålls av Vasakronan.
Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m. i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren i sin försäkring.
Allmänna uteplatser & terrasser
Vasakronan tar hand om planteringar och städning runt fastigheten. Vid brister eller önskemål kontakta Vasakronan.
Din lokal
Fastighetsnät & fiber
Den här fastigheten är ansluten till e-Net, ett fibernät med internetaccess som ägs och drivs av Vasakronans IT-partner Advania. Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via Advania eller annan valfri leverantör. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer alltid genomföras i samråd med Advania och genomföras enligt Vasakronans projekteringsanvisning för IT-installationer. Kontakta alltid Advania för mer information om du avser att köpa IT-tjänster från någon annan leverantör.
För dig som är kund hos Vasakronan har Advania tagit fram anpassade erbjudanden för bland annat projektering och installation av fast och trådlöst nätverk, flytt och installation av servrar och övrig IT-utrustning, molnlösningar för mail, datalagring, backup med mera. För kunder med lite högre krav erbjuder Advania även kompletta lösningar med servrar, datalagring, backup och drift via Advanias egna datacenter samt personlig hjälp och support via telefon och mejl för samtliga IT-frågor. För mer information, kontakta Advania. Glöm inte att berätta att du är kund hos Vasakronan för att få tillgång till rätt erbjudande.
Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Beställning av Internetaccess Fastighet och bygg | Advania
www.advania.se
Inomhusklimat
Var tredje år genomförs OVK (obligatorisk ventilationskontroll) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Generella tips för ett bättre inomhusklimat:
- Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite, eftersom den relativa fuktigheten då ökar.
- Tänk på att sommarklädda medarbetare kan frysa om inomhustemperaturen är för låg. Låt därför inomhustemperaturen i viss mån följa utomhustemperaturen.
- Se till att möbler eller annan inredning inte hindrar flöden från radiatorer (värme) och luftventiler samt termostatventiler.
- Rökning är inte tillåten på allmänna platser. Rökare hänvisas till rökning utanför fastigheten eller till egen terrass. Tänk på att inte stå för nära entréer så att rök kommer in i fastigheten.
Service i fastigheten
Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet och därför kan vi via vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, exempelvis telefoni, reception, konferens, vaktmästeri och restaurang/catering.
Läs mer om dessa erbjudanden på Coors serviceportal.
Service i närområdet
I Västra hamnen finns restauranger, caféer, livsmedelsaffärer, närbutiker och Kockums fritidsanläggning. För mer information om fritidsanläggningen se Kockum Fritids hemsida.
Att ta sig till och från fastigheten
Kommunikationer
Stadsbussar går regelbundet till och från närområdet. Gångavstånd till centrum är ca 30 minuter och Centralstationen når du på 20 minuter. Information om buss- och tågtider finner du på Skånetrafikens hemsida.
I nära anslutning till fastigheten finns hyrcyklar via Malmö by bike. På Malmö by bikes hemsida finns karta med tillgängliga stationer och cyklar i realtid.
Parkering & laddplatser
Parkering finns på baksidan av huset och administreras från 2022-07-01 av Apcoa Parkering Sverige AB.
Parkeringsplatsen har rörliga platser och digital parkering.
Kunder med rörliga parkeringsplatser måste registrera sina bilar i Apcoas serviceportal för att inte riskera att få en kontrollavgift. Varje hyrd plats ger möjlighet till max 5 registrerade bilar men endast en bil kan parkeras åt gången
Om du redan hyr plats i garaget och vill utöka antalet platser eller byta plats, vänligen maila vasakronan@apcoa.se.
Om du vill rapportera en felparkerad bil i något av våra garage, ring 08-55630670 (tonval 3)Nya kunder kontaktar Apcoa på vasakronan@apcoa.se, på 08-55630670 (tonval 1) eller via chatt på www.apcoa.se. Mer information finns även tillgänglig på deras hemsida.
Cykelparkering
Föredrar du att cykla kan du använda cykelställen som finns vid bilparkeringen.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer.
Kom ihåg att låsa din cykel! Vasakronan ansvarar inte i något fall för eventuella stölder.