Välkommen till Relingen 1
Propellergatan 1 / Västra Varvsgatan 10
Kontakt & Felanmälan
Dina kontaktpersoner


Din lokal
Fastighetsnät & fiber
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan men som du som hyresgäst kan nyttja för att ansluta din lokal till internet oavsett vilken internetleverantör du har.
IT-TJÄNSTER
Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via valfri leverantör. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för att snabbare kunna leverera internet och IT-tjänster.
Advania
Tel: 08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Telia
Mejl: fiberbestallningar@teliacompany.com
FIBERINSTALLATIONER
Eftersom säkerhet är en viktig del i IT-leveransen så måste samtliga internetleverantörer och deras installationstekniker föranmäla besök med god framförhållning. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer i fastigheten alltid genomföras i samråd med Vasakronans nätadministratör (Advania) och enligt Vasakronans anvisning för IT-installationer. För mer information kontakta:
Nätadministratör, Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Inomhusklimat
Var tredje år genomförs OVK (obligatorisk ventilationskontroll) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Generella tips för ett bättre inomhusklimat:
- Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite, eftersom den relativa fuktigheten då ökar.
- Tänk på att sommarklädda medarbetare kan frysa om inomhustemperaturen är för låg. Låt därför inomhustemperaturen i viss mån följa utomhustemperaturen.
- Se till att möbler eller annan inredning inte hindrar flöden från radiatorer (värme) och luftventiler samt termostatventiler.
- Rökning är inte tillåten på allmänna platser. Rökare hänvisas till rökning utanför fastigheten eller till egen terrass. Tänk på att inte stå för nära entréer så att rök kommer in i fastigheten.
Så gör vi i fastigheten
Avfall & källsortering
Hyresgästen ansvarar själv för sin restsophantering, miljörum finns på fastighetens baksida i anslutning till parkeringsplatserna.
Dessa fraktioner finns tillgängliga i miljörummet:
Glas
Hård/mjukplast
Metall
Wellpapp
Restavfall
Batterier
Ljuskällor/lysrör
Kontorspapper
Här behövs det en tagg för att komma in som tillhandahålls av Vasakronan.
Snöröjning & istappstelefon
Vasakronan tar hand om snöröjning på fastigheten. Vid brister eller önskemål kontakta Vasakronan.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Kundtjänst 020-80 81 82.
Utrymning & brandskydd
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar:
• att utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
• att släckutrustning finns till hands
• att utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• att utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar
Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Räddningstjänsten Syd.
Miljöcertifiering
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.
Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.
Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.
Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/
När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el.
Har du ytterligare frågor om lokalens miljöpåverkan är du välkommen att kontakta vår hållbarhetschef Anna Denell på anna.denell@vasakronan.se
Gröna hyresavtal
Sedan 2017 är alla Vasakronans hyresavtal gröna, vilket innebär att vi samarbetar med våra hyresgäster och hjälper dem att minska energianvändningen i lokalen. Läs mer om gröna hyresavtal på Fastighetsägarnas hemsida.
Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.
Säkerhet & inpassering
Fastigheten är låst dygnet runt och bevakas på natten. För inpassering krävs tagg som tillhandahålls av Vasakronan.
Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m. i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren i sin försäkring.
Allmänna uteplatser & terrasser
Vasakronan tar hand om planteringar och städning runt fastigheten. Vid brister eller önskemål kontakta Vasakronan.
Övrig service
Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet och därför kan vi via vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, exempelvis telefoni, reception, konferens, vaktmästeri och restaurang/catering.
Läs mer om dessa erbjudanden på Coors serviceportal.
I närområdet
Service i närområdet
Välkommen till vår fastighet på Skeppsgatan 9, belägen i den dynamiska Västra Hamnen. Här hittar du ett utbud av restauranger, caféer, livsmedelsaffärer och närbutiker. Området erbjuder också tillgång till Kockum Fritidsanläggning, en komplett fritidsanläggning för både motion och avkoppling. För mer information om fritidsanläggningen,se Kockum Fritids hemsida. Med dess moderna faciliteter och utmärkta läge erbjuder Skeppsgatan 9 en perfekt balans mellan arbete och fritid, mitt i hjärtat av Västra Hamnen.
Att ta sig till och från fastigheten
Kommunikationer
Stadsbussar går regelbundet till och från närområdet. Gångavstånd till centrum är ca 30 minuter och Centralstationen når du på 20 minuter. Information om buss- och tågtider finner du på Skånetrafikens hemsida.
I nära anslutning till fastigheten finns hyrcyklar via Malmö by bike. På Malmö by bikes hemsida finns karta med tillgängliga stationer och cyklar i realtid.
Parkering & laddplatser
Parkering finns på baksidan av huset och administreras från 2022-07-01 av Apcoa Parkering Sverige AB.
Parkeringsplatsen har rörliga platser och digital parkering.
Kunder med rörliga parkeringsplatser måste registrera sina bilar i Apcoas serviceportal för att inte riskera att få en kontrollavgift. Varje hyrd plats ger möjlighet till max 5 registrerade bilar men endast en bil kan parkeras åt gången
Om du redan hyr plats i garaget och vill utöka antalet platser eller byta plats, vänligen maila vasakronan@apcoa.se.
Om du vill rapportera en felparkerad bil i något av våra garage, ring 08-55630670 (tonval 3)
Nya kunder kontaktar Apcoa på vasakronan@apcoa.se, på 08-55630670 (tonval 1) eller via chatt på www.apcoa.se. Mer information finns även tillgänglig på deras hemsida.
Cykelparkering
Föredrar du att cykla kan du använda cykelställen som finns vid bilparkeringen.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer.
Kom ihåg att låsa din cykel! Vasakronan ansvarar inte i något fall för eventuella stölder.