KUNDSERVICE & felanmälan

08-566 206 00
kundservice@vasakronan.se

Ring eller mejla om du vill göra en felanmälan. Öppet vardagar 8-17.
Akuta ärenden kan ringas in dygnet runt på samma nummer.

Skicka via formulär istället:
  • Dra filer hit eller

Dina kontaktpersoner

Visste du att Hyresgästinfo även finns som app för både iPhone och Android?

Med den har du all fastighetsinformation i fickan och kan få hjälp, felanmäla eller kontakta rätt person direkt från mobilen

Skaffa i Appstore Skaffa i Google Play

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Hyresvärden ansvarar endast för de i miljörummet uppmärkta fraktionerna. Det finns ett större miljörum på Solna strandväg 122 och två mindre, ett i garaget på plan 1 samt på Solna strandväg 134. Övriga fraktioner är hyresgästens eget ansvar, t ex pappersåtervinning m m. Hyresgästen kan beställa egen hämtning via hyresvärdens entreprenör Kius. Kontaktperson på Kius är Lotta Skärlund.

Miljörummet är öppet mellan 07.00-18.00, annars behövs bricka för inpassering.

Nuvarande fraktioner i miljörummet:

Hårdplast förpackningar

Metall förpackningar

Oförgat och färgat glas

Toner

Elektronikskrot

Metallskrot

Cellplast/frigolit

Returpapper

Batterier

Glödlampor

Övriga ljuskällor

Lysrör

Kartong

Trä

Utomhusmiljö & snöröjning

Kring Nöten 5 har Vasakronan ett avtal med markentreprenör som sköter gångstråk, gräsmattor och rabatter.

Markentreprenören ansvarar även vintertid för snöröjningen.

Om farliga istappar upptäcks på byggnaderna, ring omedelbart till Vasakronans kundtjänst, 08-566 20 600.

Istappstelefonen, telefon 08-503 802 80, är ett telefonnummer dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar som upptäcks på andra byggnader i Stockholmsområdet.

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:

• Utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen

• Släckutrustning finns till hands

• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar

• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete på Stockholms Brandförsvars hemsida.

Skyltning

Hänvisningsskyltar
I fastigheten finns det ett skyltsystem för hänvisning till de olika hyresgästerna. Detta system ansvarar Vasakronan för. Vid inflyttning tillser Vasakronan att med hyresgästen avstämd text monteras på aktuella skyltar. Textens typsnitt är på förhand bestämt och är lika för alla hyresgäster.

Om hyresgästen under förhyrningen önskar förändra texten ombesörjs detta av Vasakronan men hyresgästen står för kostnaden.

Fasadskylt
Vid intresse för fasadskylt vänligen kontakta fastighetschefen.

Miljö & energi

Kontoret står för en stor del av ett företags eller en organisations miljöpåverkan. Därför erbjuder vi våra hyresgäster en enkel och besvärsfri väg till ett grönare kontor och en grönare vardag.

I Gröna kontorets webbrum kan du läsa mer och se våra medarbetare berätta om vad detta innebär. Du är också alltid välkommen att kontakta din fastighetschef eller någon annan av dina kontaktpersoner på Vasakronan för att få mer information.

Säkerhet & inpassering

Entréerna vid Solna strandväg 74 och 78 är öppna mellan kl 07.00-17.00 på vardagar. Entrén vid Solna strandväg 80 är öppet mellan 07.30-17.00.

För att komma in i garaget behövs alltid bricka.

Vid inflyttning tillhandahålls brickor av Vasakronan. För borttappad bricka debiteras en avgift på 100 kr.

Hyresgästen svarar alltid för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m m i de egna lokalerna).

Posthantering

De närmaste postlådorna finns på Korta gatan vid tunnelbanestationen.

Om ni önskar hjälp med posthämtning och leverans, kontakta vår tjänstepartner Coor.

Länk till Postens webbplats

Länk till Coors webbplats

Godshantering

Inga pallar får tas in via entrén på Solna strandväg 78-82. Tyngre varuleveranser ska gå via godsmottagningarna på Solna strandväg 132 och 134.

Leveranser till kontorshyresgäster
Gods på pall ska omlastas till kärra med gummihjul innan det tas in i hisshallen, för att inte förstöra stengolv i hisshall och hisskorg.

För hjälp med godshantering kontakta vår tjänsteleverantör Coor.

Länk till Coors webbplats

Kontorshotell

Kontakta Regus som har hand om uthyrningen.

Din lokal

El & belysning

Hyresgästerna i Nöten 5 har egna elabonnmang. 

Belysningen i trapphus och entréer är tidsstyrd och påslagen vardagar kl. 07.00-18.00.

Data, telefoni & TV

Internet-access och övriga IT-tjänster
Fastigheten har fiberanslutning via eNet. Det innebär att du som hyresgäst kan köpa Internet-access, molntjänster, drift, hårdvara och andra IT-tjänster av Vasakronans IT-partner Visolit. Oavsett vilka tjänster du väljer får du tillgång till personlig support från Visolits Servicedesk.

Läs mer om Excantos tjänster i produktbladet nedan eller kontakta din fastighetschef för mer info. Du kan också läsa mer om Visolit på www.visolit.se.

Observera att alla fiberdragningar och andra anslutningsarbeten gällande IT i fastigheten måste samordnas av Visolit. Detta gäller även arbeten åt hyresgäster som inte köper Internet-access eller IT-tjänster av Visolit. Kontakta Visolits kundservice för Vasakronan-fastigheter via support.excanto@visolit.se eller 08-545 726 16.

Inomhusklimat & rökning

Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Fastighetens ventilationssystem har både till- och frånluft med komfortkyla. Drifttider är vardagar kl. 07.00-17.00. Temperaturen kan även justeras via termostat i hyresgästernas lokaler.

Fastigheten värms och kyls med fjärrvärme respektive fjärrkyla.

Generella tips för ett bra inomhusklimat:

  • Öppna inte fönster när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen.
  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite. Tänk på att sommarklädda medarbetare kan frysa om inomhustemperaturen är för låg. Låt därför inomhustemperaturen i viss mån följa utomhustemperaturen.
  • Tillse att möbler eller annan inredning inte hindrar flöden från radiatorer (värme), bafflar i taket (kyla) och luftventiler samt att termostatventiler inte övertäcks.
  • Rökning är inte tillåten inomhus. Rökare hänvisas till rökning utanför huset eller till egen terrass. Tänk på att inte stå för nära entréer så att rök kommer in i huset.

Tips vid placering av personalen i lokalen:
Placeras fler människor i lokalerna än vad som var bestämt i vid inflyttningen och/eller angivet i kontraktet kan luften och mängden kyla bli undermålig vilket kan medföra att klimatet upplevs som dåligt.

Det åligger er som hyresgäst att ni vid omdisponering, ökning och minskning av personal i lokalerna också säkerställer att luftmängder och kyla justeras anpassas efter de nya förutsättningarna. Kontakta Vasakronans kundtjänst för mer information.

Skötsel & underhåll av lokalen

Hyresgästerna ansvarar för underhållet i den egna lokalen, till exempel golvvård, målning av tak och väggar, lampbyten m m. Se även hyreskontraktet eller kontakta fastighetschefen för mer information.

Vid inflyttning överlämnas städ- och skötselinstruktioner för de material som finns i lokalen. Särskild omvårdnad om golven krävs då dessa är utsatta för hård belastning. En ordentlig entrématta stoppar den värsta smutsen. Titta också efter märken från stolar som kan undvikas med möbeltassar eller skyddande plastunderlägg.

Service i närområdet

Ett flertal restauranger, bank, bageri samt Pressbyrån finns i området. 500 meter bort ligger en OKQ8-mack med livsmedel, bensin och biluthyrning. Dessutom finns två stora friskvårdsanläggningar, World Class och S.A.T.S Sports Club, i närheten.

En liten bit från Solna Strand ligger Sundbybergs Centrum där du hittar banker, Systembolaget, detaljhandel och apotek mm.

  • Kontor med Sjöutsikt

Restider presenteras tillsammans med yta.se.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Området är lättillgängligt med bil genom närheten till bl.a. Huvudstaleden och E4. Cykelväg löper längs vattnet hela vägen till Stockholms city. Området ligger även på bekvämt avstånd till Bromma flygplats.

Tunnelbana
T-banans blå linje 10 stannar mitt i området vid stationen Solna Strand. Stationen ligger endast ett gångavstånd på 3 minuter bort. Därifrån tar man sig in till T-centralen på 10 minuter.

Pendeltåg
Pendeltåg finns i det närbelägna Sundbybergs centrum som trafikeras av linje 43. Med denna resväg tar man sig till Stockholm City på endast 9 minuter.

Buss
Flera bussar trafikeras nära fastigheten. Några av dessa är: linje 512 Spånga Station – Solna centrum och linje 113 Blackebergs gård – Solna Centrum.
För mer information, besök SL.

Båtkort
Under sommaren är pendelbåtstrafiken igång igen med vår båt E/S Movitz, som är världens första eldrivna, snabbladdade pendelbåt. Båten går mellan S. Riddarholmshamnen, Klara Mälarstrand, Lilla Essingen, Alviks Strand, Hornsberg, Solna Strand och Gröndal. Passa på att båtpendla till jobbet, upplev Solna Strand från sitt allra bästa håll. Vasakronan gillar fossila bränslen, och bjuder därför våra hyresgäster på båtkorten. Dessa distribueras genom din arbetsgivare.

www.movitz.info ges omedelbar info om trafikläget. Den uppdateras av besättningen (Twitter). Båten utgår från Klara Mälarstrand vid T-centralen. Du går under Centralbron och första kajen på vänster sida.

Båttrafiken sköts av Green City Ferries. Läs gärna mer om fördelarna med eldriven båttrafik på webben: www.greencityferries.com.

Parkering

Parkeringsmöjligheter finns i garage och utomhus för hyresgäster. För besökare finns det parkering utomhus.

Vasakronan uppdrar åt
företaget Estate Parkering att förvalta våra garage och parkeringar på denna fastighet.
För dig som hyresgäst innebär det att:
• du alltid kontaktar Estate Parkering vid frågor kring förhyrda platser.
• du tecknar parkeringsavtal direkt med Estate Parkering. Vasakronan kvarstår som hyresvärd.
• Estate Parkering sköter hyresaviseringar, p-tillstånd, eventuella kölistor m.m.

Estate Parkerings kundtjänst
Du är alltid välkommen att kontakta Estate Parkerings kundtjänst via telefon eller e-post.
Telefon: 08-588 018 00 (öppettider vardagar 08-17)
E-post: info@estate-parkering.se 

Cyklar

Cykelparkering finns mellan husen på Solna strandväg 76 och 78 samt i garaget på plan 3.