Välkommen till Mätaren
S:t Eriksgatan 3 / Mätaregatan 2 / Nedre Kvarnbergsgatan 3
Kontakt & Felanmälan
Dina kontaktpersoner



Din lokal
Fastighetsnät & fiber
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan men som du som hyresgäst kan nyttja för att ansluta din lokal till internet oavsett vilken internetleverantör du har.
IT-TJÄNSTER
Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via valfri leverantör. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för att snabbare kunna leverera internet och IT-tjänster.
Advania
Tel: 08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Telia
Mejl: fiberbestallningar@teliacompany.com
FIBERINSTALLATIONER
Eftersom säkerhet är en viktig del i IT-leveransen så måste samtliga internetleverantörer och deras installationstekniker föranmäla besök med god framförhållning. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer i fastigheten alltid genomföras i samråd med Vasakronans nätadministratör (Advania) och enligt Vasakronans anvisning för IT-installationer. För mer information kontakta:
Nätadministratör, Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Inomhusklimat
Inomhusklimatet på kontoret engagerar. Nu har Vasakronan tagit fram en app, lagom varmt, där man genom interaktiva val kan testa och förstå vad man själv kan göra för att påverka sin upplevelse av kallt eller varmt.
Se Vasakronans årstidsblad för att förstå hur du enkelt kan optimera ditt inomhusklimat, beroende på årstiderna. Se bifogad artikel nedan.
Ventilation, värme och kyla
Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Fastighetens ventilationssystem har både till- och frånluft med komfortkyla. Drifttider för ventilationssystemen är olika beroende på hyresgästernas verksamhet. Fastigheten värms med fjärrvärme.
Miljöcertifierade
Vasakronan är ett miljöcertifierat företag, vi arbetar kontinuerligt med att se över våra förbrukningar på fjärrvärme, el och vatten m.m.
Generella tips för ett bra inomhusklimat:
- Öppna inte fönster när det är varmt ute om kylsystem finns i lokalen
- Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite, eftersom den relativa fuktigheten då ökar
- Låt inomhustemperaturen i viss mån följa utomhustemperaturen
- Tillse att möbler eller annan inredning inte hindrar flöden från radiatorer (värme), bafflar i taket (kyla) och luftventiler samt att termostatventiler inte övertäcks
Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten, på takterasser, på balkonger eller dylikt.
From 1 juli 2019 är det förbjudet att röka vid entréer dit allmänheten har tillträde.
Riksdagen har beslutat om nya bestämmelser avseende tobakshantering. Den nya lagen innebär att det blir förbjudet att röka till exempel på uteserveringar, perronger och lekparker. Rökförbudet gäller även entréer för restauranger och butiker. Förbudet omfattar fler produkter än tidigare, till exempel elektroniska cigaretter, vattenpipor och annat som röks men som inte innehåller tobak, samt örtprodukter för rökning. Det är ägaren eller ansvarig för verksamheten som ansvarar för att rökförbudet följs.
Namnet på den nya lagen är lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter. Du kan läsa mer om de nya bestämmelserna på Folkhälsomyndighetens sida.
Så gör vi i fastigheten
Avfall & källsortering
Källsortering- en viktig del i vårt miljöarbete.
Som ett led i Vasakronans miljöarbete finns, i samarbete med Ragn-Sells, en miljöstation där du kan sortera sopor i olika fraktioner, se nedan. Miljöstationen nås inifrån garaget.
- Batterier
- Brännbart avfall
- Färgat glas
- Ofärgat glas
- Hårda plastförpackningar
- Mjukplast/LDPE
- Lysrör, ljuskällor
- Wellpapp/kartong
- Hushållsavfall
- Kompost/organiskt
- Metallförpackningar
- Tidningar, journaler
Hyresgästen ansvarar själv för att sopor sorteras och töms i miljöstationen, hyresgästen ansvarar även för sina ev. städbolag och entreprenörer. Förpackningar måste vara ursköljda/diskade för att de ska gå att återvinna samt för att undvika doftproblem i miljörummet.
Tomma tonerkasetter, färgband etc återlämnar du till din leverantör för återvinning. Tänk på att gammal elektronik (t ex microugn, datorer, TV och videoapparater) tas om hand av din leverantör, s k producentansvar.
Vid större röjningar, in/utflyttning eller onormalt stora kvantiteter kontaktas vår fastighetsansvarige för teknik, se kontaktpersoner. Inget byggavfall, inredning eller farligt avfall får ställas i miljörummet utan godkännande av Vasakronan eller Ragn-Sells AB.
För kontakt med Ragn-Sells, ring 0771 88 88 88 eller besök www.ragnsells.se.
Vasakronan ansvarar för att miljöstationen är i funktion och att tömning sker regelbundet.
Miljörummet är en utrymningsväg och får inte blockeras eller belamras.
Tack för att du källsorterar
Snöröjning & istappstelefon
Snöröjning och halkbekämpning utförs – på ytor tillhörande fastigheten eller enligt lokala ordningsstadgan – vid behov av Vasakronans markentreprenör. Angränsande ytors skötsel ansvarar Göteborgs Kommun för.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till kundservice på 031-743 42 52 eller kundservice@vasakronan.se
Utrymning & brandskydd
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Enligt lag från 2003 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är således varje hyresgästs ansvar att säkerställa brandskyddsarbetet inom sin verksamhet. Du kan läsa mer om ditt ansvar som hyresgäst och få vägledning i brandskyddsarbetet via RäddningstjänstenStorgöteborgs hemsida.
Räddningstjänstens råd enligt ovan innebär bl.a. att SBA dokumentationen samlas under följande rubriker:
- Ansvar och policy
- Byggnadsbeskrivning och tekniskt brandskydd
- Verksamhetsbeskrivning
- Organisation
- Egenkontroll, rutiner och fasta installationer
- Utbildning
Nedan finns förslag på företag som kan hjälpa till med att upprätta rutiner för SBA-arbetet.
Kidde Sweden AB tel. 031-89 45 40 Prevecon AB tel. 010-703 70 00
Det är hyresgästens ansvar att:
- Utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
- Släckutrustning finns till hands
- Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
- Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag
- Eventuella egna brandlarm i egen lokal
- Eventuella egna brandövningar
Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar
Miljöcertifiering
Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.
Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.
Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.
Läs mer om LEED-certifiering här.
Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan. Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.
När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.
Grön el I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se
Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
På Vasakronans hemsida under Tjänster kan du läsa mer om gröna servicetjänster.
Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer på Vasakronans hemsida under Hållbarhet.
Säkerhet & inpassering
Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring. Observera att samtliga trapphus ska ses som publika miljöer och dörrar in till dessa ej ska betraktas som skalskydd.
Nycklar till lokaler ombesörjer och ansvarar hyresgästen själv för.
Lastkaj & leveranser
Gods tas in via entréer, särskild godsmottagning saknas. Om godset transporteras via hiss, observera maxvikten i hissen.
Inget gods får ställas i trapphus, nödutgångar eller garage.
Allmänna uteplatser & terrasser
Städning
Städning utanför entréer och runt fastigheten utförs av Vasakronans markentreprenör. Städning av allmänna utrymmen, såsom entréer, trapphus, hissar m m utförs av Vasakronans städentreprenör. Städning och fönsterputsning av egna lokaler utförs av hyresgästen själv.
Övrig markskötsel
Skötsel och underhåll av gräsytor, planteringar samt hårdgjorda ytor utförs av Vasakronans markentreprenör.
Övrig service
Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet. Därför kan vi genom vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, t.ex. telefoni, kaffemaskiner, fruktkorgar och städning.
Som kund hos Vasakronan har du alltid tillgång till ett brett utbud av servicetjänster via våra samarbetspartners. För mer information och kontaktuppgifter se sidan Tjänster eller kontakta fastighetschefen.
I närområdet
Service i närområdet
Fastigheten är belägen i direkt närhet till bland annat Göta Älv, Gustav Adolfs torg, Kronhusbodarna och Brunnsparken. Gångavstånd till framförallt köpcentret Nordstan, men även Kompassen och Arkaden ligger några minuter bort, där all tänkbar service finns tillgänglig.
Att ta sig till och från fastigheten
Kommunikationer
Från huset är det bara några minuters promenad till Brunnsparken och Centralstationen som är Göteborgs knutpunkter för i princip all kollektivtrafik i stan. ett par minuter i motsatt väderstreck ligger kollektivtrafikknutpunkten Stenpiren där båtar går till Lindholmen/Eriksberg, flertalet bussar och spårvagnar stannar här också. Mer info, tidtabeller m m finner du på Västtrafik.
På cykel tar du dig också smidigt runt i centrala Göteborg. I närområdet kring fastigheten finns flera Styr & ställ-stationer med cyklar att hyra.
Parkering & laddplatser
I husets garage finns platser för dig som hyresgäst att hyra, hör av dig till förvaltningsassistenten för mer information.
Det går även att hyra garageplatser i Nordstan eller APCOA’s parkeringshus Kungsgaraget och P-hus City.
Besöksparkering finns i dessa P-hus samt i begränsad omfattning på kringliggande gator.
Cykelparkering
I husets garage finns cykelparkering, vänligen se anvisad plats för detta. Det finns också cykelparkeringar i området kring fastigheten på kommunal mark.Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i husets trapphus eller entréer.