Hyresgästinformation

Välkommen till Mätaren

S:t Eriksgatan 3 / Mätaregatan 2 / Nedre Kvarnbergsgatan 3

Om fastigheten

Välkommen till en fastighet med anor från 1700-talet med fin utsikt över Göteborgsoperan. I detta charmiga område kring Kronhusbodarna sitter du i en av de mest centrala delarna av Göteborg och med närhet till restauranger, shopping och caféer. Läget har goda kommunikationer och det finns god möjlighet att skapa och underhålla affärsrelationer.

Fastighetens historia

Fastigheten består av tre delar som alla har gula tegelfasader. Byggnaden mot Sankt Eriksgatan uppfördes cirka 1870 med kontor och lager i bottenvåningen och bostad i övre våningen. Gården var då kringbyggd med äldre uthus och magasinsbyggnader från sekelskiftet 1800.

År 1897 byggdes ett nytt magasin mot Nedre Kvarnbergsgatan. Det var ursprungligen försett med små takkupor och inkörsport mitt på. De gamla magasinet mot Mätaregatan ersattes 1930 med den nuvarande byggnaden avsedd som lager och kontor.

På 1930-talet övertogs fastigheten av AB Kvarnberget, kontoriserades helt och kom under följande årtionden att hysa en rad livsmedelsfirmor. Vid denna tid togs garageportar upp mot Nedre Kvarnbergsgatan.

Tegelfasaden mot Sankt Eriksgatan är välbevarad med mönstermurning, speciella formtegel och detaljer i natursten och puts. Lägg märke till stjärnornamenten och hur fasaden mot Nedra Kvarnbergsgatan är utsmyckad med enkel murad dekor. Trapphuset mot Sankt Eriksgatan har i huvudsak kvar sin ursprungliga form men här finns också detaljer från andra epoker, bland annat en stenplatta från 1897.

Byggt/ombyggt:

1787/2005

Miljöcertifiering:

LEED Guld (2022)

Kontor:

1 742 m2

Butik:

247 m2

Övrigt:

335 m2

Arkitekt:

Okänd

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Fiber och it
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan. Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet, oavsett vilken internetleverantör du har. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.

Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om du vill ansluta en annan leverantör Läs mer här

Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör.
Information om fiberdragning Läs mer här

Inomhusklimat

Ventilation, värme och kyla
Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Fastighetens ventilationssystem har både till- och frånluft med komfortkyla. Drifttider för ventilationssystemen är olika beroende på hyresgästernas verksamhet.
Fastigheten värms med fjärrvärme.

Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga.
Ta del av våra generella tips för ett bättre inomhusklimat Vad är lagom varmt för dig? – Vasakronan

Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.
——————–

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Som ett led i Vasakronans miljöarbete finns, i samarbete med Ragn-Sells, en miljöstation där du kan sortera avfall i olika fraktioner, se nedan.
Miljöstationen nås inifrån garaget.

  • Batterier
  • Brännbart avfall
  • Färgat glas
  • Ofärgat glas
  • Hårda plastförpackningar
  • Mjukplast/LDPE
  • Lysrör, ljuskällor
  • Wellpapp/kartong
  • Hushållsavfall
  • Kompost/organiskt
  • Metallförpackningar
  • Tidningar, journaler

Hyresgästen ansvarar själv för att avfall sorteras och töms i miljöstationen, hyresgästen ansvarar även för sina ev. städbolag och entreprenörer. Förpackningar måste vara ursköljda/diskade för att de ska gå att återvinna samt för att undvika doftproblem i miljörummet.

Tomma tonerkasetter, färgband etc återlämnar du till din leverantör för återvinning. Tänk på att gammal elektronik (t ex microugn, datorer, TV och videoapparater) tas om hand av din leverantör, s k producentansvar.

Vid större röjningar, in/utflyttning eller onormalt stora kvantiteter kontaktas vår fastighetsansvarige för teknik, se kontaktpersoner. Inget byggavfall, inredning eller farligt avfall får ställas i miljörummet utan godkännande av Vasakronan eller Ragn-Sells AB.

För kontakt med Ragn-Sells, ring 0771 88 88 88 eller besök www.ragnsells.se. 

Vasakronan ansvarar för att miljöstationen är i funktion och att tömning sker regelbundet.

Miljörummet är en utrymningsväg och får inte blockeras eller belamras.

Tack för att du källsorterar

Snöröjning & istappstelefon

Snöröjning
Snöröjning och halkbekämpning utförs – på ytor tillhörande fastigheten eller enligt lokala ordningsstadgan – vid behov av Vasakronans markentreprenör. Angränsande ytors skötsel ansvarar Göteborgs Kommun för.

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 08-566 20 600.

Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.

Utrymning & brandskydd

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
• All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
• Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
• Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
• Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma i gång med just ditt brandskyddsarbete hos Räddningstjänsten Storgöteborg.

Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.

Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida. Arbetsmiljöverket

Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.

Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida  MSB – Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Miljöcertifiering

Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.

Läs mer om LEED-certifiering här.

Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan. Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.
När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Grön el I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
På Vasakronans hemsida under Tjänster kan du läsa mer om gröna servicetjänster.

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer på Vasakronans hemsida under Hållbarhet.

Säkerhet & inpassering

Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring. Observera att samtliga trapphus ska ses som publika miljöer och dörrar in till dessa ej ska betraktas som skalskydd.

Nycklar till lokaler ombesörjer och ansvarar hyresgästen själv för.

Lastkaj & leveranser

Gods tas in via entréer, särskild godsmottagning saknas. Om godset transporteras via hiss, observera maxvikten i hissen.

Inget gods får ställas i trapphus, nödutgångar eller garage.

Allmänna uteplatser & terrasser

Städning
Städning utanför entréer och runt fastigheten utförs av Vasakronans markentreprenör.

Övrig markskötsel 
Skötsel och underhåll av gräsytor, planteringar samt hårdgjorda ytor utförs av Vasakronans markentreprenör.

Övrig service

Övrig service
Vi erbjuder ett flertal olika servicetjänster i tillsammans med olika samarbetspartners.

Servicetjänster Bas, behöver du se till att du har innan du flyttar in i din nya lokal, det kan exempelvis vara elavtal, it, telefoni, kontorsutrustning, lås och larm. Listan kan göras lång, men vi hjälper gärna till och skräddarsyr utifrån era behov.

Servicetjänster Tillägg
är ett axplock av de vanligaste tilläggstjänster du kan komplettera med för att förenkla din vardag, exempelvis kontorsvärd, vaktmästeri, konferens, lokalanpassning, parkeringstjänster och cykelservice.

Kontakta kundservice eller din kontaktperson på Vasakronan för mer information om vilka tjänster som finns tillgängliga i just ditt hus.
Läs mer om servicetjänsterna här

Arena – coworking
Vårt coworkingkoncept Arena är speciellt framtaget för er som kund hos Vasakronan. Upplägget är enkelt. Ni tecknar ett medlemskap och får tillgång till representativa och funktionella flexarbetsplatser, lounger för pauser och möten, frukost, gott kaffe, snabb och säker uppkoppling, låsbart skåp och skrivare. Kombinera flera tjänster efter behov som eget kontorsrum eller mötesrum. Ni kan enkelt öka eller minska antalet platser på månadsbasis. Läs mer här

I närområdet

Service i närområdet

Fastigheten är belägen i direkt närhet till bland annat Göta Älv, Gustav Adolfs torg, Kronhusbodarna och Brunnsparken. Gångavstånd till framförallt köpcentret Nordstan, men även Kompassen och Arkaden ligger några minuter bort, där all tänkbar service finns tillgänglig.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Från huset är det bara några minuters promenad till Brunnsparken och Centralstationen som är Göteborgs knutpunkter för i princip all kollektivtrafik i stan. ett par minuter i motsatt väderstreck ligger kollektivtrafikknutpunkten Stenpiren där båtar går till Lindholmen/Eriksberg, flertalet bussar och spårvagnar stannar här också. Mer info, tidtabeller m m finner du på Västtrafik.

På cykel tar du dig också smidigt runt i centrala Göteborg. I närområdet kring fastigheten finns flera Styr & ställ-stationer med cyklar att hyra.

Parkering & laddplatser

I husets garage finns platser för dig som hyresgäst att hyra, hör av dig till förvaltningsassistenten för mer information.

Det går även att hyra garageplatser i Nordstan eller APCOA’s parkeringshus Kungsgaraget och P-hus City.

Besöksparkering finns i dessa P-hus samt i begränsad omfattning på kringliggande gator.

Cykelparkering

I husets garage finns cykelparkering, vänligen se anvisad plats för detta. Det finns också cykelparkeringar i området kring fastigheten på kommunal mark.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i husets trapphus eller entréer.

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Jessica Ingelsbo Albaeus

Affärsansvarig kontor 070-968 16 11 · 031-743 42 48

Kerstin Hogland

Förvaltningsassistent 076-789 56 13 · 031-743 42 45

Kristian Ragnemar

Teknikansvarig 031-743 42 88