Välkommen till Thulehuset
Köpmansgatan 9 / Norra Hamngatan 18 / Östra Hamngatan 30-34 / Thulehuset
Om fastigheten

Fastigheten ligger i Göteborgs hjärta nära Gustav Adolfs Torg och Brunnsparken och är ett av hörnen till inomhuscentret Nordstan. I folkmun går fastigheten under namnet Thulehuset efter uppförandet åt försäkringsbolaget 1937. Ett femvåningshus med överbyggd gård och fasad av gult tegel och naturstensbeklädnad som innehåller kontor, butiker och restauranger.
Fastighetens historia
”Thulehuset”
Uppfört 1937 enligt ritning av arkitekt N E Eriksson för försäkringsbolaget Lif-Thule och därför kallats för Thulehuset. Ett femvåningshus med överbyggd gård och fasad av gult tegel och naturstensbeklädnad.
Ursprungligen innehöll byggnaden kontor, butiker och restaurang. Kontorsvåningarna har successivt förändrats, men i stort bibehållit den ursprungliga dispositionen. År 1946 konstruerades taket om och kläddes med koppar. Samtidigt inreddes en bostad i vindsvåningen som senare har kontoriserats.
Under 1950-talet gjordes flera mindre ändringar i butiksfasaden. För Wermlandsbanken, som hade sina lokaler i huset under 1960-talet, inreddes kassavalv. På 1970-talet plåtkläddes gårdsfasaden, några fönster och dörrar ersattes med nya.
På hörntomten mot Norra Hamngatan låg tidigare det ståtliga ”Wilsonska huset”, ritat 1863 av arkitekt J F Åbom för grosshandlare B J Lindström. Huset påbyggdes senare och innehöll bl a Philipsons Automobilsalong.
Byggnaden präglas av funktionalismens ideal och har i stort välbevard exteriör med exklusiva detaljer. Värt att notera är sandstensreliefen över huvudentrén av I Johnson samt den förgyllda urtavlan.
Byggt/ombyggt: 1930/
Miljöcertifiering: LEED Guld (2022)
Taxonomilinjerad byggnad: Ja
Total energianvändning: 74.2kWh/m2, 2024
Utsläppsintensitet: 3.6797 kg CO2/m2, 2024
Kontor: 4 321 m2
Butik: 865 m2
Övrigt: 896 m2
I din lokal
Fastighetsnät & fiber
Fiber och it
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan.Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet,oavsett vilken internetleverantör du har. Telia och Advania är exempel på två leverantörersom har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.
Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om duvill ansluta en annan leverantörLäs mer här
Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras isamråd Vasakronans nätadministratör.
Information om fiberdragning Läs mer här
Inomhusklimat
Ventilation, värme och kyla
Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Arbetsmiljöverket.
Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga.
Ta del av våra generella tips för ett bättre inomhusklimat Vad är lagom varmt för dig? – Vasakronan
Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.
Utrymning & brandskydd
Det finns branddörrar på våningsplanen 2-4 som sängs vid eventuell brand. Dörrarna är kopplade till rökdeckare.
Utrymning & brandskydd
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
• All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
• Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
• Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
• Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma i gång med just ditt brandskyddsarbete hos Räddningstjänsten Storgöteborg.
Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.
Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida. Arbetsmiljöverket
Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.
Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida MSB – Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
I fastigheten
Allmänna uteplatser & terrasser
Städning
Städning utanför entréer och runt fastigheten utförs av Vasakronans markentreprenör.
Städning av allmänna utrymmen, såsom entréer, trapphus, hissar m m utförs av Vasakronans städentreprenör. Detta sker 5 dagar i veckan.
Städning och fönsterputsning av egna lokaler utförs av hyresgästen själv.
Avfall & källsortering
Inom fastigheten finns en miljöstation där du kan sortera avfall i olika fraktioner. Miljöstationen finner du intill garagenedfarten, Köpmansgatan 9 i markplan och du kommer in med din tagg eller med en kod. Kontakta Vasakronan för mer information.
Här kan du sortera:
– Småbatterier
– Brännbart avfall
– Färgat glas
– Ofärgat glas
– Glödlampor
– Kontorspapper
– Lågenergilampor
– Wellpapp/kartong
Hyresgästen ansvarar själv för att avfallet sorteras och töms i miljöstationen. Vid kärlen finns skyltning för att ytterligare vägleda vid sortering.
Tomma tonerkasetter, färgband etc. återlämnar du till din leverantör för återvinning. Tänk på att gammal elektronik (t ex mikrougn, datorer, TV och videoapparater) tas om hand av din leverantör, s k producentansvar.
Vid större röjningar eller onormalt stora kvantiteter kontaktas vår fastighetsansvarige teknik, se kontaktpersoner.
Vid behov av påfyllnad av pappåsar för kompostering, gör en felanmälan till kundservice@vasakronan.se så levereras matavfallspåsar till ert kontor.
Vasakronan ansvarar för att miljöstationen är i funktion och att tömning sker regelbundet.
För kontakt med Ragn-Sells, ring 0771 88 88 88 eller besök www.ragnsells.se.
Tack för att du källsorterar!
Säkerhet & inpassering
Inpassering
Inpassering i fastigheten sker främst med tagg. Nycklar till era lokaler ombesörjer och ansvarar ni själva för.
Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring. Observera att samtliga trapphus ska ses som publika miljöer och dörrar in till dessa ej ska betraktas som skalskydd.
Rondering
Vasakronan samarbetar med Securitas som ronderar samtliga fastigheter.
Lastkaj & leveranser
Gods tas in via entréer, särskild godsmottagning saknas. Om godset transporteras via hissen, observera maxvikten i hissen.
Inget gods får ställas i trapphus eller nödutgångar.
Parkering & laddplatser
För att hyra p-plats kan hyresgäster kontakta parkeringshuset i Nordstan eller APCOAs parkeringshus Kungsgaraget och P-hus City.
• Parkeringshuset i Nordstan, tel 031 700 86 00
• Kungsgaraget på Ekelundsgatan 5-7, tel 031 13 90 05
• P-hus City på Östra Larmgatan 3-7, tel 031 13 27 75
Besöksparkering finns i dessa P-hus samt i begränsad omfattning på kringliggande gator.
Sunfleet finns på Nordstadstorget 3 (i p-huset) vid intresse av bilpool.
Cykelparkering
I fastigheten finns det ett cykelrum som rymmer ca 80 cyklar. Det finns också verktyg som möjliggör enklare service. För att kunna nyttja rummet måste du ha en särskild tagg, kontakta Vasakronan för mer information på kundservice@vasakronan.se
Cykelrummet når du genom garageporten på Köpmansgatan 9.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i entréer eller i trapphus.
För övrigt gäller kommunens cykelparkering vid Brunnsparken och Gustav Adolfs torg.
Kommunikationer
Fastigheten ligger precis invid Brunnsparken – kollektivtrafikens knutpunkt – och Centralstationen vilket gör att du har nära till alla kommunala kommunikationer du kan tänka dig.
Mer info, tidtabeller m.m. finner du på Västtrafik och SJ.
Cykel är ett enkelt sätt att ta sig runt på i centrala Göteborg. Runt fastigheten finns det flera Styr & ställ-stationer med cyklar att hyra. Närmsta station finns vid Gustav Adolfs Torg.
Snöröjning & istappstelefon
Snöröjning
Snöröjning och halkbekämpning utförs – på ytor tillhörande fastigheten eller enligt lokala ordningsstadgan – vid behov av Vasakronans markentreprenör. Angränsande ytors skötsel ansvarar Göteborgs Kommun för.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 08-566 20 600.
Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.
Service i fastigheten
Övrig service
Vi erbjuder ett flertal olika servicetjänster i tillsammans med olika samarbetspartners.
Servicetjänster Bas, behöver du se till att du har innan du flyttar in i din nya lokal, det kan exempelvis vara elavtal, it, telefoni, kontorsutrustning, lås och larm. Listan kan göras lång, men vi hjälper gärna till och skräddarsyr utifrån era behov.
Servicetjänster Tillägg är ett axplock av de vanligaste tilläggstjänster du kan komplettera med för att förenkla din vardag, exempelvis kontorsvärd, vaktmästeri, konferens, lokalanpassning, parkeringstjänster och cykelservice.
Kontakta kundservice eller din kontaktperson på Vasakronan för mer information om vilka tjänster som finns tillgängliga i just ditt hus.
Läs mer här om servicetjänsterna
Arena – coworking
Vårt coworkingkoncept Arena är speciellt framtaget för er som kund hos Vasakronan. Upplägget är enkelt. Ni tecknar ett medlemskap och får tillgång till representativa och funktionella flexarbetsplatser, lounger för pauser och möten, frukost, gott kaffe, snabb och säker uppkoppling, låsbart skåp och skrivare. Kombinera flera tjänster efter behov som eget kontorsrum eller mötesrum. Ni kan enkelt öka eller minska antalet platser på månadsbasis. Läs mer här
I närområdet
Service i närområdet
Ett brett utbud i form av butiker, restauranger och all annan närservice du kan tänka dig finns i, och i anslutning till, denna fastighet. Förutom det som finns i Nordstan finns det flera möjligheter hos Arkaden och Kompassen som ligger på några minuters promenadavstånd. Här kan du också finna all tänkbar service, men även Kungsgatans gångstråk eller den något längre bort belägna Kungsportsavenyn har mycket att erbjuda.
Kollektivtrafiken nyttjar du enkelt från Brunnsparken och ett stenkast bort finner du även Göteborgs Centralstation för tåg och långväga busskommunikation.
Hållbarhet
Miljöcertifiering
Hållbarhetsfakta
Du hittar information om vilken miljöcertifiering fastigheten har, om den är taxonomilinjerad, den totala energianvändningen samt utsläppsintensiteten under fliken: Om fastigheten.
Miljöcertifiering
Byggnaden är miljöcertifierad enligt LEED. Certifieringen är ett kvitto på att byggnaden uppfyller hållbarhetskriterier inom exempelvis energieffektivitet och hälsosamma inomhusmiljöer.
Taxonomilinjerad byggnad
Om byggnaden är taxonomilinjerad uppfyller den EU:s fastställda granskningskriterier för miljömässig hållbarhet samt minimiskyddsåtgärder för social hållbarhet.
Hållbarhetsdata för er lokal
Många av våra hyresgäster redovisar sin miljöpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning. En vanligt förekommande post är energianvändningen i lokalen. Den samt uppgift om andel förnybar energi kan ni få på månadsbasis i vår hållbarhetsrapport för er lokal.
Hör av dig till din kontaktperson för att få ta del av hållbarhetsrapporten. I den finns även data för vatten- och avfallsmängder.
Läs mer om energiköp via Vasakronan
Hållbarhetstjänster
I många av våra fastigheter tillhandahåller vi olika hållbarhetstjänster, såsom avfallshämtning och cykelservice. Här nedan kan du läsa mer om respektive tjänst. Hör av dig till din kontaktperson om du vill veta mer och vad som gäller i din fastighet.
Läs mer om tjänsten avfallshämtning
Läs mer om tjänsten cykelservice
Vasakronans hållbarhetsarbete
På Vasakronan ska vi driva vår verksamhet på ett alltigenom hållbart sätt, ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. För det krävs att alla bidrar hela tiden.
Läs om Vasakronan och vårt ansvar för en hållbar utveckling
För många företag står lokalen för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan och den påverkar också de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Se till att säkra er lokal både ur ett miljömässigt och socialt perspektiv.
Kontakt & Felanmälan
Dina kontaktpersoner



