Välkommen till Matrosen 4

Birger Jarlsgatan 2-4 / Nybrogatan 1-3 / Ingmar Bergmans gata 1-3

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Louise Afshari

Affärsansvarig kontor 070-733 83 03 · 08-566 205 06

Mikaela Murray

Affärsansvarig handel 072-968 19 11

Ida Drotz

Bitr. affärsansvarig 076-133 60 46 · 08-566 206 88

Allan Agelii

Teknikansvarig 08-56620796

Nyheter

2025-04-17

Glad Påsk!

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan men som du som hyresgäst kan nyttja för att ansluta din lokal till internet oavsett vilken internetleverantör du har.

IT-TJÄNSTER
Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via valfri leverantör. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för att snabbare kunna leverera internet och IT-tjänster.

Advania
Tel: 08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se

Telia
Mejl: fiberbestallningar@teliacompany.com

FIBERINSTALLATIONER
Eftersom säkerhet är en viktig del i IT-leveransen så måste samtliga internetleverantörer och deras installationstekniker föranmäla besök med god framförhållning. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer i fastigheten alltid genomföras i samråd med Vasakronans nätadministratör (Advania) och enligt Vasakronans anvisning för IT-installationer. För mer information kontakta:

Nätadministratör, Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se

Inomhusklimat

Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Fastighetens ventilationssystem har både till- och frånluft med komfortkyla. Drifttider är hyresgästanpassade men generellt gäller kontorstider. Temperaturen kan även justeras via termostat i hyresgästernas lokaler. Fastigheten värms och kyls med fjärrvärme respektive fjärrkyla.

Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten, på gården, vid entréer, fönster, luftintag eller terrasser. Tänk på att det är en rökfri zon på 10 meter från entréer för ökad trivsel och så att rök inte kommer in i fastigheten.   

Ett bra inomhusklimat
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.

Generella tips för ett bättre inomhusklimat:

• Var uppmärksam så att inte möbler och annan inredning hindrar flöden från element, kylbafflar i taket och luftventiler samt att termostatventiler inte täcks över.
• Om det finns ett kylsystem för lokalen – undvik att öppna fönstren när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen.
•  Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite eftersom den relativa fuktigheten då ökar.
• Använd kropp och kläder för att justera din egen upplevelse.

        Här kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.

        Så gör vi i fastigheten

        Avfall & källsortering

        Källsortering – en viktig del av vårt gemensamma miljöarbete

        På Vasakronan strävar vi efter att utveckla miljöarbetet tillsammans med våra hyresgäster, så att fastigheten får en god miljöstatus och vi reducerar vår gemensamma miljöpåverkan. 

        Välsorterat miljörum finns på bottenvåningen (ingång via Nybrogatan 1 eller Birger Jarlsgatan 2). Det finns även en balpress för wellpapp.

        Fraktioner som finns i miljörummet:
        • Hushållsavfall
        • Matavfall
        • Wellpapp, löst
        • Färgade glasförpackningar
        • Ofärgade glasförpackningar
        • Plastförpackningar, hårda och mjuka 
        • Metallförpackningar
        • LDPE film, färgad
        • Deponi, utsorterat
        • Organiskt avfall
        • Elektronik
        • Ljuskällor
        • Batterier
        • Lysrör

        Hyresgästen kan beställa hämtning för övriga fraktioner, t.ex. grovsopor av vår samarbetspartner Ragnsells – mot en kostnad. Ta kontakt med deras kundtjänst på kundtjanst@ragnsells.com eller 0771-88 88 88.

        Tack för att du källsorterar.

        Snöröjning & istappstelefon

        Snöröjning
        Vasakronan ser till att snöröjning sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Stockholms stad för.

        Istappar
        Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 08-566 20 600.   

        Utrymning & brandskydd

        Systematiskt brandskyddsarbete SBA
        Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:

        • Utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
        • Släckutrustning finns till hands
        • Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
        • Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.

        Vem ansvarar för vad?  Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar

        Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete på Stockholms Brandförsvars hemsida.

        Miljöcertifiering

        LEED
        Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

        Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

        Om du har frågor är du välkommen att kontakta Affärsansvarig på Vasakronan.

        Läs mer om LEED-certifiering här.

        Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan.
        Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

        När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen nära noll
        Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni redovisa låga utsläpp under denna post eftersom vi förser samtliga av våra byggnader med klimatneutral energi. Dock förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el.
         
        Gröna hyresavtal
        Sedan 2017 är alla Vasakronans hyresavtal gröna, vilket innebär att vi samarbetar med våra hyresgäster och hjälper dem att minska energianvändningen i lokalen. Läs mer om gröna hyresavtal på Fastighetsägarnas hemsida.

        Gröna kontorstjänster hos en grönare värd

        Här kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. 

        Vasakronans miljöarbete
        Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.

        Säkerhet & inpassering

        Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring.

        Alla entréportar är låsta dygnet runt och på vardagar mellan 07.00-18.00 krävs bricka för att komma in. Övrig tid krävs bricka och kod.

        För att hantera porttelefonen laddar ni ner en app, Axessa Portal (Steplock), här kan ni bland annat nyttja kameran som finns i passersystemet och vidarebefordra till andra mobiltelefoner. Aktiveringskoden till appen skickas från Axessa och till den hos er som registrerat er via kundservice. Ni kan alltid ringa Axessas kundsupport för hjälp.

        Lastkaj & leveranser

        Er vanliga entrén används i huvudsak vid leveranser. Vid större leveranser kontaktar du Affärsansvarig för mer information.

        Allmänna uteplatser & terrasser

        Skötsel av utomhusmiljö
        Vasakronan ser till att planteringar, städning av innergårdar  sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Stockholms stad för.

        Övrig service

        Som kund hos Vasakronan har du alltid tillgång till ett brett utbud av servicetjänster genom Coor Service Management. En rad olika tjänster erbjuds, såsom exempelvis reception, posthantering och vaktmästeri.

        För mer information se Coors Serviceportal.

        I närområdet

        Service i närområdet

        Fastigheten är belägen invid Nybroplan med närhet till stadens bekvämligheter och Djurgårdens grönområden, ett stenkast från Kungsträdgården och Norrmalmstorg. Från Nybrokajen avgår ett flertal skärgårdsbåtar.

        Restauranger 
        I området finns gott om restauranger för både snabblunch och representationsmiddag. I närheten ligger exempelvis restaurangerna Riche, East, Sturehof och Eataly samt i närliggande gallerior där det finns ett stort urval av restauranger och caféer.  

        Shopping 
        När det gäller shopping finns det mesta, inte minst i gallerior och varuhus i närområdet. Vid Stureplan finns Sturegallerian och på Hamngatan ligger NK och Gallerian. På Regeringsgatan ligger Mood-gallerian med flertalet kaféer, butiker och restauranger.  

        Träning
        Sats Stureplan – Beläget på Birgerjarlsgatan 6C.   
        Fitness24seven – Beläget på Regeringsgatan 59 
        Sturebadet – Beläget i Sturegallerian    

        Att ta sig till och från fastigheten

        Kommunikationer

        Promenadavstånd till några viktiga kommunikationspunkter i Stockholm city.
        Arlanda Express – 10 min
        Citybanan och T-centralen -12 min
        Stockholms centralstation – 12 min

        Tunnelbana
        Närmaste tunnelbanestation är Östermalmstorg och ligger bara några minuter från fastigheten.

        Bussförbindelser
        Ett flertal busslinjer passerar även utanför på Birger Jarlsgatan.

        För mer information, se
        Länk till SL:s webbplats
        Länk till SJ:s webbplats

        Parkering & laddplatser

        Hyresgäster kan kontakta Aimo park på telefon 0771-96 90 06, eller besök www.aimopark.se för att hyra P-plats i närliggande garage. Besökande till fastigheten hänvisas till allmänna parkeringsgarage i närområdet, exempelvis på Birger Jarlsgatan och Grev Turegatan.

        Cykelparkering

        Hyresgäster runt om Stureplan, Norrlandsgatan och Birger Jarlsgatan har möjlighet att parkera sin cykel på Lästmakargatan. 

        Ett större cykelrum finns på Lästmakargatan 4, infart via garageporten. Följ hänvisningarna via lastfaret mot garaget. Cykelrummet är utrustat med cykelställ, cykellåsparkering, laddskåp för cykelbatterier samt pump och verktyg. På samma adress, vid garaget, kan hyresgästen även parkera sin cykel i en mindre cykelbur. Ett mindre cykelrum finns även på Lästmakargatan 6, vänster om frisören.  

        För access till cykelrummet på Lästmakargatan 4, kontakta kundservice@vasakronan.se
         
        Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus, entréer eller på garageplatser på grund av framkomlighet vid eventuell utryckning. 
         
        Cykelservice
        I vårt koncept, Cykelservice, ingår allt som kan göra din cykling eller löprunda enkel och säker. Trygg och kameraövervakad cykelförvaring, omklädningsrum, dusch, förvaringsskåp, torkrum, servicestation, lånecyklar, cykelbutik och cykelservice med ett stort utbud av tjänster.
         
        På Cykelservice Mäster Samuelsgatan 58 kan vi erbjuda:

         
        Cykelförvaring
        Du får tillgång till en säker och lättillgänglig cykelförvaring i ett bemannat och kameraövervakat cykelrum i gatuplan. Cykelrummet är utrustat med olika varianter av cykelställ  med stöd för framgaffeln och möjlighet till fastlåsning i cykelns ram. Det finns eluttag för laddning av elcykel och förvaringsplatser för lådcyklar. I cykelrummet finns verktyg och pump för enklare service.
         
        Omklädning/dusch/torkrum
        Du får tillgång till omklädningsrum och dusch samt ett låsbart skåp som du kan använda under dagen. 
         
        Eget förvaringsskåp
        Du får ett eget skåp i omklädningsrummet för kläder, skor och annan personlig utrustning. Skåpet hyr du under en längre tid vilket gör att du inte behöver tömma ditt skåp varje dag. Skåpen i omklädningsrummet har kodlås så där behövs inga hänglås.
         
        BikePath butik
        BikePath har en  servicebutik på Mäster Samuelsgatan 58. I butiken kan BikePaths personal utföra alla typer av reparationer och service av din cykel. Där blir det även försäljning av cyklar, reservdelar, olika typer av utrustning m.m.
         
        Abonnemang och priser
        Du skapar ditt eget  personliga abonnemang och väljer de tjänster som passar dig. För mer information och priser, se länk och kontaktuppgifter nedan.
         
        Kontaktuppgifter
        Telefon: 073-50375 62 (BikePath)
        E-post: info@bikepath.se
        https://www.bikepath.se/