Välkommen till Lyckan 10
Lindhagensgatan 124-132 / Hornsbergsvägen 17
Kontakt & Felanmälan
Dina kontaktpersoner



Din lokal
Fastighetsnät & fiber
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan. Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet, oavsett vilken internetleverantör du har. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.
Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om du vill ansluta en annan leverantör Klicka här för mer information
Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör.
Information om fiberdragning Klicka här för mer information
Inomhusklimat
Ventilation, värme och kyla
Fastighetens ventilationssystem har både till- och frånluft med komfortkyla. Driftstider anpassas efter årstid, allmänt behov och klimatsmarta val. Fastigheten värms och kyls med fjärrvärme respektive fjärrkyla.
Solskydd
Utvändiga automatiska markiser samt solgardiner finns
Har du funderingar kring solskydd för er lokal? Hör av dig till er kontaktperson som kan svara på om hur solskyddet fungerar för just er.
Vart tredje år genomförs en obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga.
Ta del av våra generella tips för ett bättre inomhusklimat Vad är lagom varmt för dig? – Vasakronan
Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.
Så gör vi i fastigheten
Avfall & källsortering
I Lyckan 10 erbjuder Vasakronan avfallshämtning vilket innebär att vår miljövärd hämtar sorterat avfall hos våra hyresgäster och säkerställer att det blir rätthanterat i fastighetens miljörum. Varje fraktion vägs och hyresgästen får rapporter och avfallsstatistik löpande. Detta koncept kommer implementeras hos er.
I tjänsten ingår dessutom rådgivning och stöd i avfallsrelaterade frågor samt ett basutbud sorteringsmöbler till pentry och förbrukningsmaterial som krävs föreffektiv insamling, exempelvis säckar.
Innan konceptet är på plats kan ni som hyresgäster i Lyckan 10 sortera avfall i vårt miljörum vid lastkajen på Hornsbergsvägen 17. Tillträde till rummet sker alltid med bricka. Avfallshanteringen i fastigheten går till på följande sätt:
Hyresvärden ansvarar endast för de i miljörummet uppmärkta fraktionerna. Hyresgästen kan även beställa egen hämtning via hyresvärdens entreprenör Ragn-Sells.
Nuvarande fraktioner:
Rum för hushållsavfall
Hushålls-/pentryavfall
Lastkaj
Wellpapp
Övriga plastförpackningar
Trä-obehandlat
Källsorteringsrum
Småbatterier
Glödlampor
Lysrör
Lågenergilampor
Elektronik
Hårda plastförpackningar
Metallförpackningar
Färgade glasförpackningar
Ofärgade glasförpackningar
Brännbart avfall
Ej brännbart(Porslin, dricksglas, fönsterglas mm)
Blandskrot
Kontorspapper
Tonerkassetter
Tack för att du källsorterar!
Snöröjning & istappstelefon
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 08-566 20 600. Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.
Utrymning & brandskydd
Denna fastighet
Byggnaden är försedd med brandlarm samt till vissa delar sprinkler. Brandlarm och sprinklerlarm är vidarekopplat till SOS.
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
• All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
• Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
• Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
• Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Stockholms Brandförsvars hemsida.
Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.
Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida.
Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.
Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se
Hjärtstartare
Finns i Coor receptionen
Miljöcertifiering
Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.
Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.
Om du har frågor är du välkommen att kontakta Affärsansvarig på Vasakronan.
Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/
När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen nära noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni redovisa låga utsläpp under denna post eftersom vi förser samtliga av våra byggnader med klimatneutral energi. Dock förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön”.
Gröna hyresavtal
Sedan 2017 är alla Vasakronans hyresavtal gröna, vilket innebär att vi samarbetar med våra hyresgäster och hjälper dem att minska energianvändningen i lokalen. Läs mer om gröna hyresavtal på Fastighetsägarnas hemsida.
Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.
Säkerhet & inpassering
Hyresgästen svarar alltid för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m m i de egna lokalerna).
Ronderingar och låsronder genomförs av bevakningsbolag.
Entrén från Hornsbergsvägen är alltid låst och passagebricka krävs för att komma in. Huvudentrén på Lindhagensgatan 126 är öppen mellan 07.30 och 17.00. För att komma åt trapphus, garage och hissar behövs alltid passagebricka. Kontakta Vasakronans Kundservice för utkvittering av passerbrickor. Vid inflyttning tillhandahålls brickor av Vasakronan. Nya eller fler brickor kan vara förenat med en avgift.
Mejl: kundservice@vasakronan.se
Tel: 08-566 206 00
Lastkaj & leveranser
Inga pallar får tas in via huvudentrén vid Lindhagensgatan 126. Tyngre varuleveranser ska gå via lastkaj med infart från Hornsbergsvägen 19.
Gods på pall ska omlastas till kärra med gummihjul innan det lämnar lastkajen, för att inte förstöra stengolv i korridorer och hissar mm.
Allmänna uteplatser & terrasser
Kommunen ansvarar för utvändig städning kring fastigheten. Vid brister eller önskemål kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600.
Övrig service
Receptionen i fastighetens huvudentré, Lindhagensgatan 126, är bemannad mellan kl. 07:30 – 17:00.
I huset finns tre restauranger, en kiosk, postkontor och paketutlämningsboxar.
Modern konferensanläggning
På Lindhagensgatan 126 hittar du vår konferensanläggning. Här finns topprenoverade konferenslokaler med all utrustning du behöver för att ditt möte ska bli bra. Självklart erbjuder konferensen både god mat och kaffe samt hjälp med allt det praktiska kring själva mötet. Konferensanläggningen drivs av Coor Service Management. Dessutom har du som hyresgäst en garanterad rabatt på konferenslokaler som gäller på alla 14 konferensanläggningar i stan. Läs mer eller boka rum på Lindhagen Konferens.
Mejl: lindhagenkonferens@coor.com
Som kund hos Vasakronan har du alltid tillgång till ett brett utbud av servicetjänster via våra samarbetspartners. För mer information och kontaktuppgifter se sidan Servicetjänster på vasakronan.se.
Coor Service Management
Som kund hos Vasakronan har du alltid tillgång till ett brett utbud av servicetjänster genom Coor Service Management. En rad olika tjänster erbjuds, såsom exempelvis reception, posthantering och vaktmästeri.
I närområdet
Service i närområdet
Hornsbergs strand är en levande blandstad med arbetsplatser, bostäder, förskolor, restauranger, service, idrottsplatser och mycket mer. Här finns allt du behöver i din jobbvardag.
En uppsjö av nya trendiga restauranger finns på gångavstånd från huset. I närheten finns också Ica Maxi och Lindhagenhuset, en galleria med butiker och caféer.
Att ta sig till och från fastigheten
Kommunikationer
Lindhagensgatan 126 ligger mitt mellan två tunnelbanestationer: Kristineberg och Stadshagen. En promenad från tunnelbanan tar cirka 7-10 minuter. För den bilburne är det mycket enkelt att ta sig hit via Essingeleden. Buss 74 trafikerar också området, den går mellan Hornsbergs strand och Sickla/Hammarby Sjöstad, via Södermalm.
Båtpendla till jobbet!
Under sommarhalvåret är pendelbåtstrafiken igång med M/S Hamnskär. Båten går mellan Riddarholmen, Lilla Essingen, Stora Essingen, Alviks Strand, Hornsbergs Strand och Solna Strand. Ett riktigt härligt sätt att börja och sluta arbetsdagen på, har du inte provat tidigare så är det väl hög tid nu. Eftersom Vasakronan gillar fossilfria transporter bjuder vi våra hyresgäster på båtkorten.
Parkering & laddplatser
Fastigheten har ett garage med infart från Lindhagensgatan 130 med förhyrda parkeringsplatser.
Vasakronan har anlitat Parkando AB som parkeringsoperatör. Kontakta Parkando vid frågor.
kundservice@parkando.se
Telefon: 08-408 396 38
För hyra av plats vänligen kontakta biträdande affärsansvarig på Vasakronan.
Cykelparkering
Cykelparkering finns i husets garage med infart från Lindhagensgatan 130. Vägghängda ställ finns.
Bricka behövs dygnet runt, kvitteras ut vid receptionen.
Cykelparkering finns även utomhus vid hörnet av Lindhagensgatan och Hornsbergsvägen.