Hyresgästinformation

Välkommen till Hugin/Lumi

Dragarbrunnsgatan 75-79 / Kungsängstull 1-5 / Strandbodgatan 2-4 / Ebba Boströms gata 7 / Hamnesplanaden 1-5

Om fastigheten

En bas för hållbart arbetsliv.

Lumi bjuder på puls, paus och inspiration i en flexibel och hållbar arbetsmiljö.

Lokalerna i Lumi är toppmoderna och består av material valt med omsorg som till stor del är återbrukat. Med regnvattenåtervinning och solceller bidrar huset kontinuerligt till ett lägre klimatavtryck. Lumi består av sju våningar med ljusa och öppna kontor Gränsen mellan ute och inne suddas ut genom den rymliga ljusgården och takterrassen. Utanför dörren väntar sedan grönstråk, närservice och kommunikationsmöjligheter. Huset är en påbyggnad av den redan befintliga betongstommen. Ibland är återbruket subtilt, ibland synligt, men alltid estetiskt och modernt. Fasaden har klätts med skiffer, ett naturmaterial som har låg klimatpåverkan och åldras vackert.

Denna fastighet ligger mitt emellan Fyrisån och Resecentrum. 

Byggt/ombyggt: 1975/1994/1997/2008/2024

Taxonomilinjerad byggnad: Ja

Total energianvändning: 47.6kWh/m2, 2024

Utsläppsintensitet: 0.125 kg CO2/m2, 2024

Kontor: 15 122 m2

Butik: 434 m2

Övrigt: 519 m2

Arkitekt: Ombyggnad 2024: White arkitekter. Tidigare: Arkitekthuset L. Carlbring

Nyheter

2025-06-04

Lokalanpassning för ny hyresgäst i Lumi

Idag (4 juni) påbörjar vi en lokalanpassning i en lokal på gatuplan i Lumi inför inflytt av den nya hyresgästen Hey Lucie, som kommer att driva caféverksamhet i huset.

Mer störande moment, som borrning och liknande, kan förekomma under morgontid mellan kl. 06.30 och 09.00. Vi gör vårt bästa för att begränsa störningarna. Huvudentreprenör för projektet är ÅC Bygg.

Vi kommer att hålla er löpande uppdaterade om arbetets framdrift och eventuella störningar. Har ni frågor eller upplever att arbetet stör utöver angivna tider är ni varmt välkomna att kontakta
Johan Lidén, Projektledare Hedström Taube, tfn: 076-618 77 10 eller e-post: johan.liden@htprojekt.se alternativt Roland Leo, Projektledare Vasakronan, tfn: 073-612 97 75 eller e-post: roland.leo@vasakronan.se

I din lokal

Fastighetsnät & fiber

Fiber och it
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan. Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet, oavsett vilken internetleverantör du har. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.

Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om du vill ansluta en annan leverantörLäs mer här

Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör.
Information om fiberdragning Läs mer här

Inomhusklimat

Ventilation, värme och kyla
Fastigheten har mekaniskt till- och frånluftssystem. Drifttider för ventilationssystemet är vardagar under ordinarie kontorstider för kontor och vardagar samt helger ordinarie butikstider för butiker.

Fastigheten värms med fjärrvärme (klimatneutral till 100 % i Uppsala). Framledningstemperaturen för radiatorerna styrs via utetemperatur.

Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga.
Ta del av våra generella tips för ett bättre inomhusklimat Vad är lagom varmt för dig? – Vasakronan

Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:

  • Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
  • Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
  • Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
  • All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
  • Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
  • All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
  • Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
  • Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.

Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Uppsala Brandförsvar.

Utrymning
I kvarteret finns automatiska brandlarm på alla våningsplan.

Vid utrymningslarm i hyresgästens lokaler, skall lokalerna utrymmas.

Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.

Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida.

Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta ansvarig drifttekniker för vidare information, se rubriken Kontaktuppgifter.

Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se

I fastigheten

Allmänna uteplatser & terrasser

På taket finns en takterrass som är öppen för fastighetens hyresgäster. Access via tagg.
Vasakronan ser till att planteringar, städning av yttre gemensamma områden sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Uppsala kommun för.

Avfall & källsortering

Avfallshanteringen i fastigheten går till på följande sätt: 

Vasakronans tjänst – Avfallshämtning
Tjänsten innebär att Vasakronans miljövärd hämtar sorterat avfall hos våra hyresgäster och säkerställer att det blir rätt hanterat i fastighetens miljörum.
Varje fraktion vägs och hyresgästen får rapporter och avfallsstatistik löpande.
I tjänsten ingår dessutom rådgivning och stöd i avfallsrelaterade frågor samt ett basutbud sorteringsmöbler till pentry och förbrukningsmaterial som krävs för effektiv insamling, exempelvis säckar. För mer info kika in på följande länk! Avfallshämtning 

Följande fraktioner sorteras:

  • Brännbart
  • Matavfall
  • Hårdplastförpackningar
  • Glas färgat och ofärgat
  • Kontorspapper
  • Pappersförpackningar
  • Metallförpackningar
  • Lågenergilampor, ljuskällor
  • Sträckfilm/krympplast
  • Batterier
  • Tidningar
  • Wellpapp

Hyresvärden ansvarar bara för de fraktioner som anges ovan. Tömning sker regelbundet och efter behov av Ragn-Sells.

Övriga fraktioner är ditt eget ansvar som hyresgäst. Tomma tonerkasetter, färgband etc. återlämnar du till din leverantör för återvinning. Tänk på att gammal elektronik (t.ex. mikrovågsugn, datorer, skärmar etc.) tas om hand av din leverantör, så kallat producentansvar.
Hyresgästen kan beställa egen hämtning via hyresvärdens entreprenör Ragn-Sells.

Välsorterat avfall betalar sig! Avfallshanteringen finansieras genom att hyresgästerna betalar enligt självkostnadsprincipen. God källsortering bidrar till att kostnaderna sjunker genom att vissa fraktioner ger intäkter. Detta gäller t.ex. papper, wellpapp och plast. Det är följaktligen en ekonomisk fråga att sortera rätt. Utseparerat vitt papper ger t.ex. en större intäkt än papper som är blandat.  

Tack för att du källsorterar!

Säkerhet & inpassering

Allmän information
Under kontorstid öppnas huvudentréer med kort/tagg. Besökare släpps in genom porttelefon. För övriga ingångar sker inpassering med kort/tagg och efter kontorstid kort/tagg och kod.
 
Garaget är plan 1 och det kommer man ned till från Strandbogatan.
Entréerna till fastigheten är åtkomliga på plan 1,5 (markplan) från Dragarbrunnsgatan 77 (Nord-Ost) samt Kungsängstull 4 (Syd-Väst).
Entréplan där hissarna till våningsplanen ligger är benämnd plan 2.
 
Hiss
Hiss 1, Lasthiss (mellan plan 2 och 8):
Öppningsmått dörrar:
B:1400mm
H: 2300mm
 
Mått invändig hisskorg:
B: 1600mm
H: 2300mm
L: 2700mm
 
Maxlast: 2275kg
 
 
Hiss 2, Personhiss (mellan plan 2 och 8):
Öppningsmått dörrar:
B: 1200mm
H: 2300mm
 
Mått invändig hisskorg:
B: 2000mm
H: 2300mm
L: 1700mm
 
Maxlast: 1600kg
 
Hiss 3, Entrén från Kungsängstull 4 (mellan plan 1, 1,5 och plan 2):
Öppningsmått dörrar:
B: 1400mm
H: 2300mm
 
Mått invändig hisskorg:
B: 1600mm
H: 2400mm
L: 2900mm
 
Maxlast: 2500kg
 
Lyftbordshiss 1, Entrén från Dragarbrunnsgatan 77 (mellan plan 1,5 och 2):
Öppningsmått dörrar:
B: 900mm
H: 2000mm
 
Mått invändig hisskorg:
B: 1120mm
H: 2200mm
L: 1480mm
 
Maxlast: 500kg
 
 
Inlastningsdörrar i fasad:
2st i vardera huskropp mot Dragarbrunnsgatan och Kungsängstull.
B: 1735mm
H: 2160mm
 
Garageport:
Nedfart från Strandbogatan.
B: 2900mm
H: 2700mm
 
Maxhöjd i garage: 2150mm  

Lastkaj & leveranser

Adressen till godsmottagningen är Kungsängstull 4. Avlastning mot marknivå. Porttelefon vid ingång till godsmottagning. 
Postadressen är Kungsängstull 4, 753 19 Uppsala  

Parkering & laddplatser

I garaget finns möjlighet att hyra parkeringsplats för de som arbetar i huset. Infart från Strandbodgatan. Besökare hänvisas till parkering längs gatan.

APCOA Parking ansvarar för uthyrningen av parkeringsplatser, så för att hyra en p-plats kontakta APCOAS kundtjänst på telefonnummer 08-556 306 70 eller mail uthyrning@apcoa.se.  

Cykelparkering

Cykelparkering
Cykelparkering finns i separat cykelrum i garaget. Där finns även en servicestation med mekställ och cykelpump.
Cykelställ utomhus är placerade i anslutning till fastigheten.  

Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer. Kom ihåg att låsa din cykel – Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder.

Kommunikationer

Med ett par minuters promenad till Uppsala Centralstation/Resecentrum är det enkelt att transportera sig till och från kontoret med såväl cykel eller bil som kommunalt.

Tåg
Uppsala Centralstation och Resecentrum är ett kommunikationsnav för buss- och tågtrafik. Avståndet till Stockholms Central är tidsmässigt ca 40 minuter från Uppsala och hit kör såväl SJ som SLs pendeltåg flera gånger i timmen. Pendeltåget stannar även på Arlanda. Upptåget, som trafikerar Gävle-Uppsala, har många dagliga avgångar.

Länk till SJs webbplats
Länk till SLs webbplats

Buss
Närmaste busstation är Samariterhemmet på Kungsgatan.

Från centralstationen och Resecentrum går förutom flertalet stadsbussar även regionala bussar mot såväl Enköping eller Västerås som Norrtälje och Östhammar.

För tidtabeller och mer info se ULs hemsida:
Länk till Uppsala Buss (UL) webbplats

Snöröjning & istappstelefon

Vasakronan ser till att snöröjning och sandning sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Uppsala kommun för.

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 08-566 20 600.

Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.

Service i fastigheten

Städning
Trapphusen och de gemensamma ytorna städas av Coor

Övrig service
Vi erbjuder ett flertal olika servicetjänster i tillsammans med olika samarbetspartners.

Servicetjänster Bas, behöver du se till att du har innan du flyttar in i din nya lokal, det kan exempelvis vara elavtal, it, telefoni, kontorsutrustning, lås och larm. Listan kan göras lång, men vi hjälper gärna till och skräddarsyr utifrån era behov.

Servicetjänster Tillägg är ett axplock av de vanligaste tilläggstjänster du kan komplettera med för att förenkla din vardag, exempelvis kontorsvärd, vaktmästeri, konferens, lokalanpassning, parkeringstjänster och cykelservice.

Kontakta kundservice eller din kontaktperson på Vasakronan för mer information om vilka tjänster som finns tillgängliga i just ditt hus.
Läs mer om servicetjänsterna här

I närområdet

Service i närområdet

Fastigheten ligger bara några minuters promenad från Uppsalas innerkärna med alla dess butiker, restauranger och caféer. Med några minuter till Uppsala Centralstation/Resecentrum finns helt enkelt all tänkbar service och kommunikation inom räckhåll.

Övrig service
Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet. Därför kan vi genom vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, t ex konferens, reception, telefoni, vaktmästeri och städning av den egna lokalen.

Kontakta Coor på telefon 010-559 57 30 eller e-mail hyresgast@coor.com för att höra mer, du hittar också information på deras serviceportal:

> Länk till Coors serviceportal för Vasakronan” href=”https://portal.coor.com/vasakronan/vasakronan/” target=”_blank”>» Länk till Coors serviceportal för Vasakronan

Hållbarhet

Miljöcertifiering

Hållbarhetsfakta
Du hittar information om vilken miljöcertifiering fastigheten har, om den är taxonomilinjerad, den totala energianvändningen samt utsläppsintensiteten under fliken: Om fastigheten.

Miljöcertifiering
Byggnaden är miljöcertifierad enligt LEED. Certifieringen är ett kvitto på att byggnaden uppfyller hållbarhetskriterier inom exempelvis energieffektivitet och hälsosamma inomhusmiljöer.

Taxonomilinjerad byggnad
Om byggnaden är taxonomilinjerad uppfyller den EU:s fastställda granskningskriterier för miljömässig hållbarhet samt minimiskyddsåtgärder för social hållbarhet.

Hållbarhetsdata för er lokal
Många av våra hyresgäster redovisar sin miljöpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning. En vanligt förekommande post är energianvändningen i lokalen. Den samt uppgift om andel förnybar energi kan ni få på månadsbasis i vår hållbarhetsrapport för er lokal.

Hör av dig till din kontaktperson för att få ta del av hållbarhetsrapporten. I den finns även data för vatten- och avfallsmängder.

Läs mer om energiköp via Vasakronan

Hållbarhetstjänster
I många av våra fastigheter tillhandahåller vi olika hållbarhetstjänster, såsom avfallshämtning och cykelservice. Här nedan kan du läsa mer om respektive tjänst. Hör av dig till din kontaktperson om du vill veta mer och vad som gäller i din fastighet.

Läs mer om tjänsten avfallshämtning

Läs mer om tjänsten cykelservice

Vasakronans hållbarhetsarbete
På Vasakronan ska vi driva vår verksamhet på ett alltigenom hållbart sätt, ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. För det krävs att alla bidrar hela tiden.

Läs om Vasakronan och vårt ansvar för en hållbar utveckling

För många företag står lokalen för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan och den påverkar också de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Se till att säkra er lokal både ur ett miljömässigt och socialt perspektiv.

Läs om det hållbara kontoret

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Henrik Hellman Paperin

Affärsansvarig kontor 076-763 10 21 · 018-489 20 90

Thomas Löv

Teknikansvarig