Välkommen till Triangeln
Södra Förstadsgatan 49-51 / Friisgatan 2 / S:t Johannesgatan 1 / S:t Johannesgatan 1 A / Triangeln / S:t Johannesgatan 1 D
Om fastigheten

Fastigheten är en del av citycentrat Triangeln med c:a 140 butiker, restauranger och cafeér. Det finns även kontor och bostäder i fastigheten.
Besök gärna Triangelns hemsida på www.triangeln.com
Fastighetens historia
Det köpcentrum som finns idag i byggnaden byggdes under slutet av 1950-talet. När man gjorde en grundlig ombyggnad valde man att behålla vissa delar för att det skulle smälta samman med det nybygge som samtidigt gjordes i grannfastigheten, dåvarande Hotel Sheraton och Triangelns Köpcentrum.
I den gamla delen fanns tidigare en biograf. Den invigdes 1908 under namnet Alhambra. Det var då danssalongen Apollo som fick ge vika. Biografen bytte efter en publikomröstning namn till ”Triangeln” och därefter, i samband med ombyggnad och ägarbyte, till Kaninen efter kvartersnamnet. Namnet åskådliggjordes av, förutom neonskylten, en vit kanin ovanför ingången med ögon som kändes levande. 1958 bytte biografen namn till ”Aveny” som den hette till 1973 då den upphörde. Ingången till Aveny låg på samma plats som vi idag går in till köpcentrumet Triangeln från Södra Förstadsgatan. Bredvid biografen fanns Anderssons matvaruaffär, en broderiaffär och en bar.
1958/1989/2007/2013
Miljöcertifiering:LEED Guld (2022)
Kontor:2 501 m2
Butik:11 837 m2
Bostäder:4 990 m2
Övrigt:900 m2
Din lokal
Fastighetsnät & fiber
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan. Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet, oavsett vilken internetleverantör du har. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.
Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om du vill ansluta en annan leverantör. Klicka här för mer information.
Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör. Klicka här för mer information.
Inomhusklimat
Ventilation, värme och kyla
Ventilationen är igång kontorstider och köpcentrets öppettider. Kontoret på St. Johannesgatan 1 D har automatiska solgardiner
Vart tredje år genomförs en obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga.
Ta del av våra generella tips för ett bättre inomhusklimat Vad är lagom varmt för dig? – Vasakronan
Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.
Så gör vi i fastigheten
Avfall & källsortering
Hyresgästen ansvarar för att egna sopor lämnas i soprum eller kylrum samt att dessa sorteras enligt gällande regler.
På Triangeln finns komprimatorer och kärl för wellpapp, brännbara restprodukter, plast och papperskartonger. De fraktioner som källsorteras är ofärgat glas, färgat glas, tidningar, metall och plastförpackningar.
Trä eller skrymmande metallföremål lämnas enbart på lastfaret, S:t Johannesgatan 2 C där det också finns en miljöstation för farligt avfall.
Kontakta Vasakronan eller se i hyresavtalet om osäkerhet kring er verksamhets avfallshantering uppstår.
För bostadshyresgäster finns soprum i källaren på Friisgatan 2 för källsortering av följande fraktioner: glas, metall, plast, wellpapp, tidningar, pappersförpackningar. Restavfall slängs i sopnedkast i trapphuset på Friisgatan 2.
Snöröjning & istappstelefon
Vasakronan tar hand om snöröjning på fastigheten. Vid brister eller önskemål kontakta kundservice.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 08-566 20 600. Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.
Utrymning & brandskydd
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
• All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
• Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
• Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
• Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Räddningstjänsten Syd.
Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.
Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida.
Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.
Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se
Hjärtstartare
Hjärtstartare finns inne och ute.
Miljöcertifiering
Kontoret står för en stor del av ett företags eller en organisations miljöpåverkan. Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.
Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på silvernivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.
Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.
Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.
Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/
När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el.
Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.
Säkerhet & inpassering
Entrén på Friisgatan 2 är låst dygnet runt, för inpassering krävs tagg eller via porttelefon.
Entrén på Södra Förstadsgatan 49 är låst dygnet runt, för inpassering krävs tagg.
Taggar beställs via kundservice@vasakronan.se och aktiverar sedan av Coor.
Beställning av överfallslarm/larmknappar görs hos Ascom, se bif. dokument. Tfn: 031-559400
Securitas har rondering i garage nattetid. Bostäder & Kontorshus har porttelefoni via IP-Telefoni och Axema.
Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m. i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren i sin försäkring.
Bilagor:
Lastkaj & leveranser
Gods tas emot vid lastintaget på S:t Johannesgatan 2C med infart från Pildammsvägen. Lastfaret är bemannat vardagar av Ragn-Sells mellan 07.00-16:00. Maxhöjd 4,2 meter.
Det finns tre stycken godshissar, varav två har en maxvikt på 1000 kg och en 2000 kg.
Allmänna uteplatser & terrasser
Kontoren på St johannesgatan 1 D har en gemensam terrass på plan 7. Tagg krävs för att komma ut, ingen bokning krävs. Terrassen är utrustad med picknickbord.
På terrassen får ingen grillning eller rökning förekomma.
Vasakronan tar hand om planteringar och städning. Vid brister eller önskemål kontakta Kundservice.
Övrig service
Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet och därför kan vi via vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, exempelvis telefoni, reception, konferens, vaktmästeri och restaurang/catering.
Läs mer om dessa erbjudanden på Coors serviceportal.
Lost & found
- Gäller ditt ärende borttappat eller upphittat ber vi att få hänvisa till butiken ”Cobbler’s” på plan 2 som är de som tar hand om hittegods på Triangeln.
Presentkort
- Vi har en automat utanför Lekia på entréplan och en mitt emot Intimissimi på entréplan.
- Alla frågor kring dessa presentkort ska skickas till info@malmocity.se
Toaletter
Triangeln har två toalettpaket på plan 2, en intill McDonald’s och en intill Systrarna Grene. Där finns även skötrum, handikapptoaletter samt ett amningsrum med mikrovågsugn och barnstolar.
Låt oss ta hand om er
Vi erbjuder ett flertal olika servicetjänster i tillsammans med olika samarbetspartners. Servicetjänster Bas behöver du se till att du har innan du flyttar in i din nya lokal, det kan exempelvis vara elavtal, it, telefoni, kontorsutrustning, lås och larm. Listan kan göras lång, men vi hjälper gärna till och skräddarsyr utifrån era behov.
Servicetjänster Tillägg är ett axplock av de vanligaste tilläggstjänster du kan komplettera med för att förenkla din vardag, exempelvis kontorsvärd, vaktmästeri, konferens, lokalanpassning, parkeringstjänster och cykelservice.
Kontakta kundservice eller din kontaktperson för mer information om vilka tjänster som finns tillgängliga i just ditt hus.
Kontorsservice – Vasakronan
Arena
Arena är speciellt framtaget för er som kund hos Vasakronan. Upplägget är enkelt. Ni tecknar ett medlemskap och får tillgång till representativa och funktionella flexarbetsplatser, lounger för pauser och möten, frukost, gott kaffe, snabb och säker uppkoppling, låsbart skåp och skrivare. Kombinera flera tjänster efter behov som eget kontorsrum eller mötesrum. Ni kan enkelt öka eller minska antalet platser på månadsbasis. Coworking – Vasakronan
I närområdet
Service i närområdet
Området runt Triangeln erbjuder ett rikt utbud av restauranger och mysiga caféer. Triangelns köpcentrum, med ett brett urval av butiker, ligger bara ett stenkast bort. För din dagliga bekvämlighet finns ICA Triangeln och Lidl i närheten, liksom flera apotek och vårdcentraler. Kulturälskare kan njuta av Malmö Opera och Moderna Museet, medan de som föredrar utomhusaktiviteter kan utforska Pildammsparken och Rörsjöparken. Triangelns station erbjuder utmärkta kommunikationer, vilket gör det enkelt att ta sig runt i Malmö och Öresundsregionen.
Att ta sig till och från fastigheten
Kommunikationer
Promenadavstånd till strategiska platser i Malmö:
Gustav Adolfs Torg – 10 minuter
Stortorget – 12 minuter
Centralstationen – 20 minuter
Södervärn – 10 minuter
Citytunneln station Triangeln – 0 minuter
Information om buss- och tågtider finner du på Skånetrafikens hemsida.
Parkering & laddplatser
Triangelns P-hus:
Triangelns P-hus erbjuder 900 parkeringsplatser och är öppet alla dagar 00-24. P-huset är indelat i tre zoner: Gul, Röd, och Blå zon.
Du tar dig enkelt upp till köpcentret från P-huset via entréerna som är uppmärkta med just “R” för Rött, “G” för Gult och “B” för Blått.
Infart till P-huset sker via Pildammsvägen/S:t Johannesgatan, samt via Friisgatan/Kapellgatan.
Elbilsladdare:
I P-huset finns det tillgång till fler än 20 elbilsladdare. Samtliga laddare är på 7,4 kW och kostnaden är 3,50 SEK per laddad kWh.
Instruktioner för laddning: 1. Koppla in kontakten i ledigt/grönt ladduttag. 2. Scanna uttagets QR-kod via EpSpot-appen eller din kamera.
Antingen, a: om du är inloggad och har konto hos EpSpot, tryck starta, eller, b: om du utför en engångsbetalning, välj laddmängd och betala direkt via betalkort eller Swish.
3. Laddningen startar automatiskt, lampan lyser nu blått. När bilen laddat klart blinkar det blått
När laddningen är klar/avbryts, och laddkabeln har tagits ur bilen, släpper laddkabeln automatiskt.
Dra ur kontakten, eller stäng laddningen i EpSpot-appen genom att klicka på sessionen och välj avsluta.
Om lampan lyser rött, svart, gult eller blinkar vitt är laddstolpen ur funktion; felanmäl gärna och testa ett annat uttag.
Utgång till gatuplan, dygnet runt från P-huset:
Utgång från P-huset innan Köpcentret öppnar sker via Rådmansgatan 12 b (Lila entré). Här finns tillgång till både trappa och hiss.
Ska du besöka Scandic Hotell Triangeln, finns hiss direkt från P-huset.
Access till P-huset efter att köpcentret har stängt:
Nedgång till P-huset efter att köpcentret har stängt, sker via Rådmansgatan 12 b.
Tryck in ditt registreringsnummer på den digitala skylten, därefter öppnas dörren. Ta dig till K1 och erlägg betalning för bilen.
Kör därefter fram med bilen till porten/grinden som öppnas automatiskt.
Betalning:
Triangelns P-hus drivs av APCOA och är ett ”Park & Go” P-hus. Park & Go innebär att kameror läser av bilens nummerskylt både när man kör in, och när man lämnar.
Aktuell taxa är, 25 SEK i timmen, 50 SEK för tre timmar och 200 SEK per dygn. Du väljer själv hur du vill betala:
– Online upp till 72 h efter du har lämnat P-huset. Du betalar din parkering på betala.apcoa.se (om betalning inte sker inom utsatt tid, skickas en faktura till ägaren av fordonet på 59 SEK.
– Via apparna ”Parkster eller Easy park” (ladda ner apparna till din mobil)
– Med kort i betalstationerna som finns i anslutning till Triangelns entréer i P-huset
– Glömde du att ta kvitto? Kontakta APCOA på nedan uppgifter, så hjälper de dig.
Gäst till Scandic Hotell Triangeln:
Pris per påbörjat dygn 200 SEK.
APCOA:
Vid frågor, kontakt APCOA kundtjänst: vardagar 08.00-16.30
Telefon: 08-556 306 70, eller via www.apcoa.se/kontakta-oss
Cykelparkering
Föredrar du att cykla finns parkering i anslutning till fastigheten. Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer.
Kom ihåg att låsa din cykel! Vasakronan ansvarar inte i något fall för eventuella stölder.
Kontakt & Felanmälan
Dina kontaktpersoner


