Välkommen till Triangeln

Södra Förstadsgatan 49-51 / Friisgatan 2 / S:t Johannesgatan 1 / S:t Johannesgatan 1 A / Triangeln / S:t Johannesgatan 1 D

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Gustav Andersson

Affärsansvarig kontor 076-128 22 97 · 040-691 71 69

Lotta Sleight

Affärsansvarig handel 072-516 90 48 · 040-691 71 05

Robert Felczak

Affärsansvarig handel 072-545 31 32 · 040-691 71 12

Mathias Larsson

Teknikansvarig 040-691 71 39

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Hyresgästen ansvarar för att egna sopor lämnas i soprum eller kylrum samt att dessa sorteras enligt gällande regler.
På Triangeln finns komprimatorer och kärl för wellpapp, brännbara restprodukter, plast och papperskartonger. De fraktioner som källsorteras är ofärgat glas, färgat glas, tidningar, metall och plastförpackningar.
Trä eller skrymmande metallföremål lämnas enbart på lastfaret, S:t Johannesgatan 2 C där det också finns en miljöstation för farligt avfall.

Kontakta Vasakronan eller se i hyresavtalet om osäkerhet kring er verksamhets avfallshantering uppstår.

För bostadshyresgäster finns  soprum i källaren på Friisgatan 2 för källsortering av följande fraktioner: glas, metall, plast, wellpapp, tidningar, pappersförpackningar. Restavfall slängs i sopnedkast i trapphuset på Friisgatan 2.

Snöröjning & istappstelefon

Vasakronan tar hand om snöröjning på fastigheten. Vid brister eller önskemål kontakta Vasakronan.

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Kundtjänst 020-80 81 82.

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA

Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar:

  • att utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
  • att släckutrustning finns till hands 
  • att utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
  • att utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.

Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar
Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Räddningstjänsten Syd.

Miljöcertifiering

Kontoret står för en stor del av ett företags eller en organisations miljöpåverkan. Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på silvernivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.

Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Har du ytterligare frågor om lokalens miljöpåverkan är du välkommen att kontakta vår hållbarhetschef Anna Denell på anna.denell@vasakronan.se

Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på Fastighetsägarnas hemsida: http://www.fastighetsagarna.se/gronthyresavtal

Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under https://vasakronan.se/om-vasakronan/hallbarhet/vart-ansvar/

Säkerhet & inpassering

Entrén på Friisgatan 2 är låst dygnet runt, för inpassering krävs tagg eller via porttelefon.

Entrén på Södra Förstadsgatan 49 är låst dygnet runt, för inpassering krävs tagg.

Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m. i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren i sin försäkring.

Beställning av överfallslarm/larmknappar görs hos Ascom, se bif. dokument. Tfn:  031-559400

Lastkaj & leveranser

Gods tas emot vid lastintaget på S:t Johannesgatan 2C med infart från Pildammsvägen. Lastfaret är bemannat mellan 09.00-16.00 vardagar. Maxhöjd 4,3 meter.

Allmänna uteplatser & terrasser

Vasakronan tar hand om planteringar och städning. Vid brister eller önskemål kontakta Vasakronan.

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Internet-access och övriga IT-tjänster Fastigheten har fiberanslutning via eNet. Det innebär att du som hyresgäst kan köpa Internet-access, molntjänster, drift, hårdvara och andra IT-tjänster av Vasakronans IT-partner Visolit. Oavsett vilka tjänster du väljer får du tillgång till personlig support från Visolits Servicedesk.

Läs mer om Visolits tjänster i produktbladet nedan eller kontakta din fastighetschef för mer info. Du kan också läsa mer om Visolit på www.Visolit.se.

Observera att alla fiberdragningar och andra anslutningsarbeten gällande IT i fastigheten måste samordnas av Visolit. Detta gäller även arbeten åt hyresgäster som inte köper Internet-access eller IT-tjänster av Visolit. Kontakta Visolits kundservice för Vasakronan-fastigheter via support.excanto@visolit.se eller 08-545 726 16.

Inomhusklimat

Var tredje år genomförs OVK (obligatorisk ventilationskontroll) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Det råder rökförbud i hela fastigheten, detta gäller även egna personalutrymmen.

 Generella tips för ett bättre inomhusklimat:

  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite, eftersom den relativa fuktigheten då ökar. 
  • Tänk på att sommarklädda medarbetare kan frysa om inomhustemperaturen är för låg. Låt därför inomhustemperaturen i viss mån följa utomhustemperaturen. 
  • Se till att möbler eller annan inredning inte hindrar flöden från radiatorer (värme) och luftventiler samt termostatventiler.
  • Rökning är inte tillåten på allmänna platser. Rökare hänvisas till rökning utanför fastigheten eller till egen terrass. Tänk på att inte stå för nära entréer så att rök kommer in i fastigheten.

Service i fastigheten

Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet och därför kan vi via vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, exempelvis telefoni, reception, konferens, vaktmästeri och restaurang/catering.

Läs mer om dessa erbjudanden på Coors serviceportal.

Lost & found

  • Gäller ditt ärende borttappat eller upphittat ber vi att få hänvisa till butiken ”Cobbler’s” på plan 2 som är de som tar hand om hittegods på Triangeln. 

Presentkort

  • Gäller ditt ärende presentkort som av någon anledning inte fungerar,
    var snäll och skicka bilder på fram och baksida av kortet, med en kort beskrivning på vad som hänt och varför ditt kort inte fungerar. Skicka till triangeln@vasakronan.se. Det går även bra att kontakta Resurs bank på telefon +46 42 38 20 40. 

Toaletter
Triangeln har två toalettpaket på plan 2, en intill McDonald’s och en intill Systrarna Grene. Där finns även skötrum, handikapptoaletter samt ett amningsrum med mikrovågsugn och barnstolar.

Service i närområdet

Triangeln och området runt om Triangeln har ett stort utbud av restauranger, caféer, butiker och annan service.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Promenadavstånd till strategiska platser i Malmö:
Gustav Adolfs Torg – 10 minuter
Stortorget – 12 minuter
Centralstationen – 20 minuter
Södervärn – 10 minuter
Citytunneln station Triangeln – 0 minuter

Information om buss- och tågtider finner du på Skånetrafikens hemsida.

Parkering & laddplatser

Triangelns P-hus:
Triangelns P-hus erbjuder 900 parkeringsplatser och är öppet alla dagar 00-24. P-huset är indelat i tre zoner: Gul, Röd, och Blå zon.
Du tar dig enkelt upp till köpcentret från P-huset via entréerna som är uppmärkta  med just “R”  för Rött, “G” för Gult och “B” för Blått.
Infart till P-huset sker via Pildammsvägen/S:t Johannesgatan, samt via Friisgatan/Kapellgatan.

Elbilsladdare:
I P-huset finns det tillgång till fler än 20 elbilsladdare. Samtliga  laddare är på 7,4 kW och kostnaden är 3,50 SEK per laddad kWh.
Instruktioner för laddning: 1. Koppla in kontakten i ledigt/grönt ladduttag. 2. Scanna uttagets QR-kod via EpSpot-appen eller din kamera.
Antingen, a: om du är inloggad och har konto hos EpSpot, tryck starta, eller, b: om du utför en engångsbetalning, välj laddmängd och betala direkt via betalkort eller Swish.
3. Laddningen startar automatiskt, lampan lyser nu blått. När bilen laddat klart blinkar det blått
När laddningen är klar/avbryts, och laddkabeln har tagits ur bilen, släpper laddkabeln automatiskt.
Dra ur kontakten, eller stäng laddningen i EpSpot-appen genom att klicka på sessionen och välj avsluta.
Om lampan lyser rött, svart, gult eller blinkar vitt är laddstolpen ur funktion; felanmäl gärna och testa ett annat uttag.

Utgång till gatuplan, dygnet runt från P-huset:
Utgång från P-huset innan Köpcentret öppnar sker via Rådmansgatan 12 b (Lila entré). Här finns tillgång till både trappa och hiss.
Ska du besöka Scandic Hotell Triangeln, finns hiss direkt från P-huset.
Access till P-huset efter att köpcentret har stängt:
Nedgång till P-huset efter att köpcentret har stängt, sker via Rådmansgatan 12 b.
Tryck in ditt registreringsnummer på den digitala skylten, därefter öppnas dörren. Ta dig till K1 och erlägg betalning för bilen.
Kör därefter fram med bilen till porten/grinden som öppnas automatiskt.
Betalning:
Triangelns P-hus drivs av APCOA och är ett ”Park & Go” P-hus. Park & Go innebär att kameror läser av bilens nummerskylt både när man kör in, och när man lämnar.
Aktuell taxa är, 25 SEK i timmen, 50 SEK för tre timmar och 200 SEK per dygn. Du väljer själv hur du vill betala:
– Online upp till 72 h efter du har lämnat P-huset. Du betalar din parkering på betala.apcoa.se (om betalning inte sker inom utsatt tid, skickas en faktura till ägaren av fordonet på 59 SEK.
– Via apparna ”Parkster eller Easy park” (ladda ner apparna till din mobil)
– Med kort i betalstationerna som finns i anslutning till Triangelns entréer i P-huset
– Glömde du att ta kvitto? Kontakta APCOA på nedan uppgifter, så hjälper de dig.
Gäst till Scandic Hotell Triangeln: 
Pris per påbörjat dygn 200 SEK.
APCOA:
Vid frågor, kontakt APCOA kundtjänst: vardagar 08.00-16.30
Telefon: 08-556 306 70, eller via www.apcoa.se/kontakta-oss

Cykelparkering

Föredrar du att cykla finns parkering i anslutning till fastigheten. Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer.

Kom ihåg att låsa din cykel! Vasakronan ansvarar inte i något fall för eventuella stölder.