Välkommen till Kompassen
Kungsgatan 58-60 / Kompassen / Kyrkogatan 35&39 / Östra Larmgatan 9-13 / Fredsgatan 12-14
Kontakt & Felanmälan
Dina kontaktpersoner




Din lokal
Fastighetsnät & fiber
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan men som du som hyresgäst kan nyttja för att ansluta din lokal till internet oavsett vilken internetleverantör du har.
IT-TJÄNSTER
Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via valfri leverantör. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för att snabbare kunna leverera internet och IT-tjänster.
Advania
Tel: 08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Telia
Mejl: fiberbestallningar@teliacompany.com
FIBERINSTALLATIONER
Eftersom säkerhet är en viktig del i IT-leveransen så måste samtliga internetleverantörer och deras installationstekniker föranmäla besök med god framförhållning. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer i fastigheten alltid genomföras i samråd med Vasakronans nätadministratör (Advania) och enligt Vasakronans anvisning för IT-installationer. För mer information kontakta:
Nätadministratör, Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Inomhusklimat
Inomhusklimatet på kontoret engagerar. Nu har Vasakronan tagit fram en app, lagom varmt, där man genom interaktiva val kan testa och förstå vad man själv kan göra för att påverka sin upplevelse av kallt eller varmt.
Se Vasakronans årstidsblad för att förstå hur du enkelt kan optimera ditt inomhusklimat, beroende på årstiderna. Se bifogad artikel nedan.
Ventilation, värme och kyla
Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Fastigheten har mekanisk till- och frånluftssystem. Komfortkyla finns i fastigheten. Drifttider för ventilationssystemet är vardagar under ordinarie kontorstid. Butiker gäller andra tider, vid frågor kontakta ansvarig drifttekniker. Fastigheten värms med fjärrvärme. Framledningstemperaturen för radiatorerna styrs via utetemperatur.
Miljöcertifierade Vasakronan är ett miljöcertifierat företag, vi arbetar kontinuerligt med att se över våra förbrukningar på fjärrvärme, el och vatten m.m.
Generella tips för ett bra inomhusklimat:
- Öppna inte fönster när det är varmt ute om kylsystem finns i lokalen
- Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite, eftersom den relativa fuktigheten då ökar
- Låt inomhustemperaturen i viss mån följa utomhustemperaturen
- Tillse att möbler eller annan inredning inte hindrar flöden från radiatorer (värme), bafflar i taket (kyla) och luftventiler samt att termostatventiler inte övertäcks
Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten, på takterasser eller dylikt. Tänk på att det är en rökfri zon på 10 meter kring entréer för ökad trivsel och så att rök inte kommer in i fastigheten.
Så gör vi i fastigheten
Avfall & källsortering
Källsortering- en viktig del i vårt miljöarbete.
Miljöstationen ligger i källaren av fastigheten på Kyrkogatan 39, för att komma dit tar du hissen eller använder trapporna. Du måste ha en ”tagg”, som varje hyresgäst får vid inflytt, för att kunna ta dig till källaren. Dörren till miljörummet öppnas automatiskt när du använder taggen på kortläsaren till vänster.
Följande fraktioner finns här:
- Restavfall
- Matavfall
- Brännbart
- Pappersförpackningar
- Kontorspapper
- Tidningar och journaler
- Wellpapp
- Skrot och metall
- Metallförpackningar
- Ofärgat glas
- Färgat glas
- Hårdplast
- Mjukplast
- LDPE Film 80/20
- Deponi
- Lysrör och ljuskällor
- Mindre elavfall
- Batterier
- Toner och färgpatroner
- Aerosoler (brandfarliga)
Hyresgästen ansvarar själv för att sopor sorteras och töms i miljöstationen. Vid kärlen finns skyltning för att ytterligare vägleda vid sortering.
Tomma tonerkasetter, färgband etc. återlämnar du till din leverantör för återvinning. Tänk på att gammal elektronik (t ex mikrougn, datorer, TV och videoapparater) tas om hand av din leverantör, s k producentansvar.
Vid större röjningar eller onormalt stora kvantiteter kontaktas vår fastighetsansvarige teknik, se kontaktpersoner.
Vasakronan ansvarar för att miljöstationen är i funktion och att tömning sker regelbundet.
För kontakt med Ragn-Sells, ring 0771 88 88 88 eller besök www.ragnsells.se.
Tack för att du källsorterar!
Snöröjning & istappstelefon
Snöröjning
Snöröjning och halkbekämpning utförs – på ytor tillhörande fastigheten eller enligt lokala ordningsstadgan – vid behov av Vasakronans markentreprenör. Angränsande ytors skötsel ansvarar Göteborgs Kommun för.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till kundtjänst på 031-743 42 52 eller kundtjanst@vasakronan.se.
Utrymning & brandskydd
Utrymningslarm finns i delar av fastigheten samt inne i flertalet lokaler och butiker. Stora delar av fastigheten har sprinklersystem.
Av brandsäkerhetsskäl får utrymmningsvägar absolut inte belamras.
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Enligt lag från 2003 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är således varje hyresgästs ansvar att säkerställa brandskyddsarbetet inom sin verksamhet. Du kan läsa mer om ditt ansvar som hyresgäst och få vägledning i brandskyddsarbetet via Räddningstjänsten Storgöteborgs hemsida.
Räddningstjänstens råd enligt ovan innebär bl.a. att SBA dokumentationen samlas under följande rubriker:
- Ansvar och policy
- Byggnadsbeskrivning och tekniskt brandskydd
- Verksamhetsbeskrivning
- Organisation
- Egenkontroll, rutiner och fasta installationer
- Utbildning
Nedan finns förslag på företag som kan hjälpa till med att upprätta rutiner för SBA-arbetet. Firesafe Sverige AB tel. 010-155 09 20 Prevecon AB tel. 010-703 70 00.
Det är hyresgästen ansvar att:
- Utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
- Släckutrustning finns till hands
- Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
- Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag
- Eventuella egna brandlarm i egen lokal
- Eventuella egna brandövningar
Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar
Miljöcertifiering
Miljöcertifierad fastighet
Kompassen har under 2022 certifierats på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter. Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller. Om du har frågor är du välkommen att kontakta din affärsansvarig på Vasakronan.
Det gröna kontoret
Kontoret står för en stor del av ett företags eller en organisations miljöpåverkan. Därför erbjuder vi våra hyresgäster en enkel och besvärsfri väg till ett grönare kontor och en grönare vardag.
Tillsammans kan vi göra större skillnad för miljön än var och en på sitt håll. Att du som hyresgäst dessutom kan spara pengar genom minskad elanvändning och lägre kostnader för värme och kyla är ytterligare ett incitament för att teckna ett grönt hyresavtal.
Vasakronan erbjuder, som Sveriges första fastighetsbolag, sina hyresgäster att teckna gröna hyresavtal. På Gröna kontoret kan du läsa mer och se våra medarbetare berätta om vad detta innebär. Du är också alltid välkommen att kontakta din fastighetschef eller någon annan av dina kontaktpersoner på Vasakronan för att få mer information.
Du kan du läsa mer om bland annat gröna hyresavtal och grön el på Gröna kontoret.
Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under vårt ansvar.
Säkerhet & inpassering
För inpassering i Kompassen krävs passerkort & personlig kod.
Mellan 08-17 krävs endast passerkort.
Mellan 17-08 krävs passerkort + personlig fyra siffrig kod.
Vid förlust av kod/tagg kontakta kundservice 031-743 42 52 eller kundservice@vasakronan.se
Nycklar till Era lokaler ombesörjer och ansvarar Ni själva för.
Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring. Observera att samtliga trapphus ska ses som publika miljöer och dörrar in till dessa ej ska betraktas som skalskydd.
Vasakronan samarbetar med Securitas som ronderar samtliga fastigheter.
Lastkaj & leveranser
Fastigheten har en godsmottagning på Östra Larmgatan 9-11. Öppettider är vardagar kl. 06.00 till kl. 16.00 samt lördagar kl. 06.00 till kl. 12.00.
Maxhöjd för lastbilar är 3,5 meter.
Inget gods får ställas i trapphus, garage eller nödutgångar.
Allmänna uteplatser & terrasser
Städning
Städning utanför entréer och runt fastigheten utförs av Vasakronans markentreprenör.
Städning av allmänna utrymmen, såsom entréer, trapphus, hissar m m utförs av Vasakronans städentreprenör fem dagar i veckan.
Städning och fönsterputsning av egna lokaler, inklusive de inglasade skyltutrymmena, utförs av hyresgästen själv.
Övrig markskötsel
Skötsel och underhåll av gräsytor, planteringar samt hårdgjorda ytor utförs av Vasakronans markentreprenör.
Övrig service
Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet. Därför kan vi genom vår tjänstepartner Coor Service Management erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, t.ex. telefoni, kaffemaskiner, fruktkorgar och städning. De kan även hjälpa till med större uppgifter såsom restaurang & catering samt konferenser. Alla tjänster som Coor erbjuder kan hittas på deras serviceportal.
Funderar du på att sätta upp en postlåda utanför entrédörren, stäm av med Vasakronan först.
Som kund hos Vasakronan har du alltid tillgång till ett brett utbud av servicetjänster via våra samarbetspartners. För mer information och kontaktuppgifter se sidan Servicetjänster eller kontakta fastighetschefen.
I närområdet
Service i närområdet
Den här fastigheten är lokaliserad i hjärtat av Göteborg. Här finner ni allt vad cityliv innebär med ett brett utbud av butiker, restauranger och närservice både i och i nära anslutning till fastigheten. Förutom allt vad Fredsgatan har att erbjuda finner ni Arkaden och Nordstan på ett par minuters promenadavstånd. Även Kungsgatans gångstråk och Avenyn, som ligger ett stenkast ifrån fastigheten, har mycket att erbjuda.
Att ta sig till och från fastigheten
Kommunikationer
Fastigheten ligger nära Brunnsparken – kollektivtrafikens knutpunkt – och Centralstationen där du har nära till alla kommunala kommunikationer.
Mer info, tidtabeller m m finner du på Västtrafik.
Cykel är ett enkelt sätt att ta sig runt på i centrala Göteborg. Runt fastigheten finns det flera Styr & ställ-stationer med cyklar att hyra. Närmsta station är vid Gustav Adolfs Torg.
Parkering & laddplatser
Cykelparkering
Närmstacykelgarage hittar ni i P-Hus City. För att läsa mer och skapa abonnemang tillcykelgaraget gå in på CykelserviceFredstan – Vasakronan .
Cykelställfinns på kommunal mark i anslutning till fastigheten.
Det är intetillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer.
Styr &Ställ
Styr & Ställ har cyklar för uthyrning runt om i centrala Göteborg. Med Styr& Ställ kan ni teckna företagsabonnemang. Närmaste platsen är Gustav AdolfsTorg eller vid Kopparmärra.