Kundservice & felanmälan

031-743 42 52
kundservice@vasakronan.se

Ring eller mejla om du vill göra en felanmälan. Öppet vardagar 8-17.
Akuta ärenden kan ringas in dygnet runt på samma nummer.

Skicka via formulär istället:
  • Dra filer hit eller

Dina kontaktpersoner

Visste du att Hyresgästinfo även finns som app för både iPhone och Android?

Med den har du all fastighetsinformation i fickan och kan få hjälp, felanmäla eller kontakta rätt person direkt från mobilen

Skaffa i Appstore Skaffa i Google Play

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Som ett led i Vasakronans miljöarbete finns, i samarbete med Renova Miljö AB, en miljöstation i anslutning till respektive garagenedfart där du kan sortera sopor i olika fraktioner. Se nedan fördelning för respektive station:

Nedfarten mot Götaälvbron:

  • Wellpapp
  • Brännbart avfall
  • Icke brännbart avfall
  • Hårda plastförpackningar
  • Ofärgat glas
  • Färgat glas
  • Elavfall
  • Lysrör
  • Glödlampor
  • Lågenergilampor
  • Batterier

Nordöstra nedfarten:

  • Wellpapp (komprimator)
  • Pappersförpackningar
  • Kontorspapper
  • Brännbart avfall
  • Icke brännbart avfall
  • Rent trä
  • Hårda plastförpackningar
  • Mjukplast
  • Metallförpackningar
  • Ofärgat glas
  • Färgat glas
  • Elavfall
  • Lysrör
  • Glödlampor
  • Lågenergilampor
  • Batterier
  • Toner

Hyresgästen ansvarar själv för att sopor sorteras och töms i miljöstationen.

Kontakta Renova Miljö AB via 031- 61 85 30 eller kundservice@renova.se.

Tomma tonerkasetter, färgband etc återlämnar du till din leverantör för återvinning.

Tänk på att gammal elektronik (t ex microugn, datorer, TV och videoapparater) tas om hand av din leverantör, s k producentansvar.

Vid större röjningar eller onormalt stora kvantiteter kontaktas vår husansvarige drifttekniker, se kontaktpersoner.

Vasakronan ansvarar för att miljöstationen är i funktion och att tömning sker regelbundet.

Snöröjning & istappstelefon

Snöröjning och halkbekämpning utförs – på ytor tillhörande fastigheten eller enligt lokala ordningsstadgan – vid behov av Vasakronans markentreprenör. Angränsande ytors skötsel ansvarar Göteborgs Kommun för.

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till kundtjänst på 031-743 42 52 eller kundtjanst@vasakronan.se.

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Enligt lag från 2003 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är således varje hyresgästs ansvar att säkerställa brandskyddsarbetet inom sin verksamhet. Du kan läsa mer om ditt ansvar som hyresgäst och få vägledning i brandskyddsarbetet via Räddningstjänsten Storgöteborgs hemsida.

Räddningstjänstens råd enligt ovan innebär bl.a. att SBA dokumentationen samlas under följande rubriker:

  • Ansvar och policy
  • Byggnadsbeskrivning och tekniskt brandskydd
  • Verksamhetsbeskrivning
  • Organisation
  • Egenkontroll, rutiner och fasta installationer
  • Utbildning

Nedan finns förslag på företag som kan hjälpa till med att upprätta rutiner för SBA-arbetet. Kidde Sweden AB tel. 031-89 45 40 Prevecon AB tel. 010-703 70 00

Det är hyresgästen ansvar att:

  • Utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
  • Släckutrustning finns till hands
  • Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
  • Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag
  • Eventuella egna brandlarm i egen lokal
  • Eventuella egna brandövningar

Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar

Miljöcertifiering

Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter. Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller. Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.

Det gröna kontoret
Kontoret står för en stor del av ett företags eller en organisations miljöpåverkan. Därför erbjuder vi våra hyresgäster en enkel och besvärsfri väg till ett grönare kontor och en grönare vardag.

Tillsammans kan vi göra större skillnad för miljön än var och en på sitt håll. Att du som hyresgäst dessutom kan spara pengar genom minskad elanvändning och lägre kostnader för värme och kyla är ytterligare ett incitament för att teckna ett grönt hyresavtal.

Vasakronan erbjuder, som Sveriges första fastighetsbolag, sina hyresgäster att teckna gröna hyresavtal. På Gröna kontoret kan du läsa mer och se våra medarbetare berätta om vad detta innebär. Du är också alltid välkommen att kontakta din fastighetschef eller någon annan av dina kontaktpersoner på Vasakronan för att få mer information.

Du kan du läsa mer om bland annat gröna hyresavtal och grön el på Gröna kontoret.

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under vårt ansvar.

Säkerhet & inpassering

Nycklar till Era lokaler ombesörjer och ansvarar Ni själva för.

Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring. Observera att samtliga trapphus ska ses som publika miljöer och dörrar in till dessa ej ska betraktas som skalskydd.

Vasakronan samarbetar med Securitas som ronderar samtliga fastigheter.

Lastkaj & leveranser

Gods tas in via entrén Gullbergs Strandgata 4 och transporteras upp via hissen. Observera maxvikten i hissen.

Inget gods får ställas i trapphus, garage eller nödutgångar.

Allmänna uteplatser & terrasser

Städning Städning utanför entréer och runt fastigheten utförs av Vasakronans markentreprenör.Städning av allmänna utrymmen, såsom entréer, trapphus, hissar m m utförs av Vasakronans städentreprenör.Städning och fönsterputsning av egna lokaler utförs av hyresgästen själv.
Övrig markskötselSkötsel och underhåll av gräsytor, planteringar samt hårdgjorda ytor utförs av Vasakronans markentreprenör.

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Internet-access och övriga IT-tjänster Fastigheten har fiberanslutning via e-net. Det innebär att du som hyresgäst kan köpa Internet-access, molntjänster, drift, hårdvara och andra IT-tjänster av Vasakronans IT-partner Visolit. Oavsett vilka tjänster du väljer får du tillgång till personlig support från Visolits Servicedesk.

Kontakta din fastighetschef eller läs mer på www.visolit.se.

Observera att alla fiberdragningar och andra anslutningsarbeten gällande IT i fastigheten måste samordnas av Visolit. Detta gäller även arbeten åt hyresgäster som inte köper Internet-access eller IT-tjänster av Visolit. Kontakta Visolits kundservice för Vasakronan-fastigheter via support.excanto@visolit.se eller 08-545 726 16.

I fastigheten finns även bredbandsanslutning genom ett samarbetsavtal mellan Vasakronan och Göteborg Energis dotterbolag GothNet. De är en oberoende nätleverantör, vilket innebär att ni som hyresgäst fritt kan välja operatör på marknaden.

Om ni önskar ansluta er till Internet via denna bredbandslösning eller funderar på att förändra det ni har idag ber vi er, efter att ha valt operatör, kontakta Vasakronans husansvarige fastighetstekniker för samordning med GothNet och för anvisning om var i fastigheten ni kan dra er egen lokala anslutning.

Inomhusklimat

Inomhusklimatet på kontoret engagerar. Nu har Vasakronan tagit fram en app, lagom varmt, där man genom interaktiva val kan testa och förstå vad man själv kan göra för att påverka sin upplevelse av kallt eller varmt.

Se Vasakronans årstidsblad för att förstå hur du enkelt kan optimera ditt inomhusklimat, beroende på årstiderna. Se bifogad artikel nedan.

Ventilation, värme och kyla
Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Arbetsmiljöverket.

Fastigheten har till- och frånluft med komfortkyla. Drifttider för ventilationen är vardagar mellan 07.00 – 19.00. 

Uppvärmning av fastigheten sker med husets värmepump samt fjärrvärme.

Hela fastigheten är utrustad med kyla som regleras med termostater som är placerade i varje rum. Kylan produceras med kylmaskinen/värmepumpen.

Miljöcertifierade Vasakronan är ett miljöcertifierat företag, vi arbetar kontinuerligt med att se över våra förbrukningar på fjärrvärme, el och vatten m.m.

Generella tips för ett bra inomhusklimat:

  • Öppna inte fönster när det är varmt ute om kylsystem finns i lokalen
  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite, eftersom den relativa fuktigheten då ökar
  • Låt inomhustemperaturen i viss mån följa utomhustemperaturen
  • Tillse att möbler eller annan inredning inte hindrar flöden från radiatorer (värme), bafflar i taket (kyla) och luftventiler samt att termostatventiler inte övertäcks

Rökning Rökning är inte tillåten inne i fastigheten, på takterasser eller dylikt. Tänk på att det är en rökfri zon på 10 meter kring entréer för ökad trivsel och så att rök inte kommer in i fastigheten.

Service i fastigheten

Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet. Därför kan vi genom vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, t.ex. telefoni, kaffemaskiner, fruktkorgar och städning.

Funderar du på att sätta upp en postlåda utanför entrédörren, stäm av med Vasakronan först.

Som kund hos Vasakronan har du alltid tillgång till ett brett utbud av servicetjänster via våra samarbetspartners. För mer information och kontaktuppgifter se sidan Servicetjänster eller kontakta fastighetschefen.

I Lilla Bommen driver Coor Service Management en bemannad reception, en restaurang samt en konferensanläggning. Se Läppstiftet konferens.

Service i närområdet

Butiker, restauranger och närservice finns på flera ställen i området, bland annat i Nordstans köpcenter som ligger på bara några minuters gångavstånd.

I fastigheten ligger Holmens krog som är en mycket uppskattad lunchrestaurang av såväl hyresgäster i huset som av besökare i området.

Restider presenteras tillsammans med yta.se.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Inom fem minuters gångavstånd ligger Centralstationen, Nils Ericson Terminalen, Drottningtorget och Brunnsparken där du finner spårvagnar, bussar, tåg och flygbussar.

Tidtabeller och utförligare info finner du på Västtrafik.

Cykel är även ett enkelt sätt att ta sig runt på i centrala Göteborg. Vid Lilla Bommens torg finner du närmsta Styr&Ställ-station där cyklar finns att hyra.  

Parkering & laddplatser

Inom fastigheten finns ett antal uppmärkta parkeringsplatser vilka hyresgästerna hyr.

Inpassering till garaget sker via kortläsare. Under dagtid drar du endast kortet i läsaren och efter ordinarie kontorstid (vardagar 17.00-07.00 samt helger) slår du även in din fyrsiffriga kod. För utpassering ur garaget, drag i repet som hänger ner från taket till vänster strax innanför porten.

Motorcyklar får ej parkeras runt fastigheten utan hänvisas till förhyrda parkeringsplatser.

För att minska risken för att obehöriga tar sig in är det viktigt att alla hjälps åt att kontrollera att garageporten går igen efter in- och utpassering.

Om olovlig parkering förekommer kontaktas Vasakronan.

Städning av garage sker en gång per kvartal.

Cykelparkering

Utsides cykelparkering finns i anslutning till fastigheten.