Välkommen till Läppstiftet

Lilla Bommen 1-2 / Lilla Bommens Torg 11 / Hamntorget 1

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Cecilia Prick

Affärsansvarig kontor 073-067 68 58 · 031-743 42 58

Annie Ferraro

Affärsansvarig handel 031-74 342 72

Kerstin Hogland

Förvaltningsassistent 076-789 56 13 · 031-743 42 45

Kristian Ragnemar

Teknikansvarig 031-743 42 88

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Källsortering- en viktig del i vårt miljöarbete. 

Som ett led i Vasakronans miljöarbete pågår just nu uppstart av hämtning av avfall hos våra hyresgäster,.

Nuvarande miljöstation på markplan kan du sortera sopor i olika fraktioner, se nedan:

  • Komposterbart avfall
  • Icke brännbart
  • Wellpapp (komprimator)
  • Kontorspapper
  • Metallförpackningar
  • Elavfall
  • Hårda plastförpackningar
  • Ofärgat glas
  • Färgat glas
  • Lysrör
  • Glödlampor
  • Lågenergilampor
  • Batterier
  • Toner

Hyresgästen ansvarar idag själva för att sopor sorteras och töms i miljöstationen. Vid kärlen finns skyltning för att ytterligare vägleda vid sortering.

Tomma tonerkasetter, färgband etc. återlämnar du till din leverantör för återvinning. Tänk på att gammal elektronik (t ex mikrougn, datorer, TV och videoapparater) tas om hand av din leverantör, s k producentansvar.

Vid större röjningar eller onormalt stora kvantiteter kontaktas vår fastighetsansvarige teknik, se kontaktpersoner.

Vid behov av påfyllnad av pappåsar för kompostering, gör en felanmälan så levereras matavfallspåsar till ert kontor.

Vasakronan ansvarar för att miljöstationen är i funktion och att tömning sker regelbundet.

För kontakt med Ragn-Sells, ring 0771 88 88 88 eller besök www.ragnsells.se.

Tack för att du källsorterar!

Snöröjning & istappstelefon

Vasakronanser till att snöröjning och sandning sköts utanför fastigheterna. Omkringliggande gator ansvarar staden/kommunen för.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på08-566 20 600. Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänstdit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.

Utrymning & brandskydd

Utrymningslarm finns i delar av fastigheten samt inne i flertalet lokaler och butiker. Vissa delar av fastigheten har sprinklersystem.

Systematiskt brandskyddsarbete SBA Enligt lag från 2003 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är således varje hyresgästs ansvar att säkerställa brandskyddsarbetet inom sin verksamhet. Du kan läsa mer om ditt ansvar som hyresgäst och få vägledning i brandskyddsarbetet via Räddningstjänsten Storgöteborgs hemsida.

Räddningstjänstens råd enligt ovan innebär bl.a. att SBA dokumentationen samlas under följande rubriker:

  • Ansvar och policy
  • Byggnadsbeskrivning och tekniskt brandskydd
  • Verksamhetsbeskrivning
  • Organisation
  • Egenkontroll, rutiner och fasta installationer
  • Utbildning

Nedan finns förslag på företag som kan hjälpa till med att upprätta rutiner för SBA-arbetet. Kidde Sweden AB tel. 031-89 45 40 Prevecon AB tel. 010-703 70 00

Det är hyresgästen ansvar att:

  • Utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
  • Släckutrustning finns till hands
  • Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
  • Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag
  • Eventuella egna brandlarm i egen lokal
  • Eventuella egna brandövningar

Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar

Miljöcertifiering

Miljöcertifierad fastighet
2013 blev Läppstiftet Göteborgs första LEED-klassade byggnad enligt det internationella miljöklassningssystemet LEED för befintlig byggnad.

Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter. Att vara hyresgäst i en fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller. Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.

Det gröna kontoret
Kontoret står för en stor del av ett företags eller en organisations miljöpåverkan. Därför erbjuder vi våra hyresgäster en enkel och besvärsfri väg till ett grönare kontor och en grönare vardag.

Tillsammans kan vi göra större skillnad för miljön än var och en på sitt håll. Att du som hyresgäst dessutom kan spara pengar genom minskad elanvändning och lägre kostnader för värme och kyla är ytterligare ett incitament för att teckna ett grönt hyresavtal.

Vasakronan erbjuder, som Sveriges första fastighetsbolag, sina hyresgäster att teckna gröna hyresavtal. På Gröna kontoret kan du läsa mer och se våra medarbetare berätta om vad detta innebär. Du är också alltid välkommen att kontakta din fastighetschef eller någon annan av dina kontaktpersoner på Vasakronan för att få mer information.

Du kan du läsa mer om bland annat gröna hyresavtal och grön el på Gröna kontoret.

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under vårt ansvar.

Säkerhet & inpassering

Nycklar till Era lokaler ombesörjer och ansvarar Ni själva för.

Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring. Observera att samtliga trapphus ska ses som publika miljöer och dörrar in till dessa ej ska betraktas som skalskydd.

Vasakronan samarbetar med Securitas som ronderar samtliga fastigheter.

Lastkaj & leveranser

Varuintaget vid Lilla Bommen 1 är öppet mellan 07.00-17.00.

All godshantering och flytt av möbler i höghuset ska ske med varuhissen. I låghuset sker det med de vanliga personhissarna. Observera maxvikten i hissarna. Vasakronan tar ej ansvar för gods som kommit på villovägar. Pallyftare får ej användas i ljusgården då de förstör stengolvet.

Inget gods får ställas i ljusgårdarna, trapphus, garage eller nödutgångar.

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten är ansluten till e-Net, ett fibernät med internetaccess som ägs och drivs av Vasakronans IT-partner Advania. Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via Advania eller annan valfri leverantör. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer alltid genomföras i samråd med Advania och genomföras enligt Vasakronans projekteringsanvisning för IT-installationer. Kontakta alltid Advania för mer information om du avser att köpa IT-tjänster från någon annan leverantör.

För dig som är kund hos Vasakronan har Advania tagit fram anpassade erbjudanden för bland annat projektering och installation av fast och trådlöst nätverk, flytt och installation av servrar och övrig IT-utrustning, molnlösningar för mail, datalagring, backup med mera. För kunder med lite högre krav erbjuder Advania även kompletta lösningar med servrar, datalagring, backup och drift via Advanias egna datacenter samt personlig hjälp och support via telefon och mejl för samtliga IT-frågor. För mer information, kontakta Advania. Glöm inte att berätta att du är kund hos Vasakronan för att få tillgång till rätt erbjudande.

Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Beställning av Internetaccess Fastighet och bygg | Advania
www.advania.se

Inomhusklimat

Inomhusklimatet på kontoret engagerar. Nu har Vasakronan tagit fram en app, lagom varmt, där man genom interaktiva val kan testa och förstå vad man själv kan göra för att påverka sin upplevelse av kallt eller varmt.

Se Vasakronans årstidsblad för att förstå hur du enkelt kan optimera ditt inomhusklimat, beroende på årstiderna. Se bifogad artikel nedan.

Ventilation, värme och kyla
Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Arbetsmiljöverket.

Fastigheten har till- och frånluft med komfortkyla. Drifttider för fastigheten är vardagar under ordinarie kontorstid.

Uppvärmning av fastigheten sker med husets värmepump samt fjärrvärme.

Hela fastigheten är utrustad med kyla som regleras med termostater som är placerade i varje rum. Kylan produceras med kylmaskinen/värmepumpen.

Miljöcertifierade
Vasakronan är ett miljöcertifierat företag, vi arbetar kontinuerligt med att se över våra förbrukningar på fjärrvärme, el och vatten m.m.

Generella tips för ett bra inomhusklimat:

  • Öppna inte fönster när det är varmt ute om kylsystem finns i lokalen
  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite, eftersom den relativa fuktigheten då ökar
  • Låt inomhustemperaturen i viss mån följa utomhustemperaturen
  • Tillse att möbler eller annan inredning inte hindrar flöden från radiatorer (värme), bafflar i taket (kyla) och luftventiler samt att termostatventiler inte övertäcks

Rökning
Från den 1 juli 2019 blev det enligt ett riksdagsbeslut förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.

Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.

Vill du veta mer om lagen kan du läsa här.

Service i fastigheten

Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet. Därför kan vi genom vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, t.ex. telefoni, kaffemaskiner, fruktkorgar och städning.

Som kund hos Vasakronan har du alltid tillgång till ett brett utbud av servicetjänster via våra samarbetspartners. För mer information och kontaktuppgifter se sidan Servicetjänster .

I Läppstiftet finns det en bemannad reception, konferensavdelning restaurang och café. Vi är mitt under en förändringsresa och mer information kommer inom kort.

Service i närområdet

Läppstiftet i Lilla Bommen är välkänd och syns på långt håll. Promenaden längs hamnstråket efter en lunch i någon av områdets alla restauranger är härligt.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Inom fem minuters gångavstånd ligger Centralstationen, Nils Ericson Terminalen, Drottningtorget och Brunnsparken där du finner spårvagnar, bussar, tåg och flygbussar.

Tidtabeller och utförligare info finner du på www.vasttrafik.se.

Cykel är även ett enkelt sätt att ta sig runt på i centrala Göteborg. Närmsta cykelstation finner du på Lilla Bommens torg där det finns flera Styr & ställ cyklar att hyra.

Parkering & laddplatser

P-platser att hyra
Inom fastigheten finns garageplatser att hyra. Man kan också hyra p-plats på närliggande P-arken. 
Besöksparkering
För besökare till Lilla Bommen finns P-arken.

Cykelparkering

I fastighetens källarutrymme finns det ett cykelrum i anslutning till garaget. Du hittar cykelrummet genom garageinfarten alternativt genom att ta trappan/hiss ner till källaren. I anslutning till cykelgaraget finns även omklädningsrum med dusch och toaletter. Är du intresserad av cykelplats kontakta kundservice@vasakronan.se för mer information.