Välkommen till Godset 4

Sturegatan 3-9 / Fabriksgränd 1 / Järnvägsgatan 2-10 / Lysgränd 2

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Gustav Karlsson

Affärsansvarig kontor 076-146 15 51 · 08-566 206 51

Jisreel Rodriguez

Bitr. affärsansvarig 076-375 90 35 · 08-566 205 36

Anders Stridsberg

Teknikansvarig 08-782 04 84

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Källsortering – en viktig del i vårt miljöarbete
Vasakronan strävar efter att utveckla vårt miljöarbete tillsammans med våra hyresgäster för att både kunna se till att fastigheterna har en god miljöstatus och att kunna reducera vår gemensamma miljöpåverkan.

Miljörummet finns på plan 3, i garaget. Tillträde till miljörummen sker alltid med kod. Denna erhålls av fastighetsteknikern.

Nuvarande fraktioner i miljörummet:

  • Hushållsavfall
  • Batterier
  • Lastpallar
  • Grovsopor
  • Hårdplast
  • Mjukplast
  • Lysrör
  • Lågenergilampor
  • Glödlampor
  • El-avfall
  • Metallskrot
  • Färgade glasförpackningar
  • Ofärgade glasförpackningar
  • Metallförpackningar
  • Kontorspapper
  • Brännbart
  • Matavfall

Hyresvärden ansvarar endast för de i miljörummet uppmärkta fraktionerna. Övriga fraktioner är hyresgästens eget ansvar, t ex pappersåtervinning m m. Hyresgästen kan beställa egen hämtning via hyresvärdens entreprenör Ragn-Sells. Länk till Ragnsells webbplats

Tack för att du källsorterar!

Snöröjning & istappstelefon

Snöröjning
Markentreprenören ansvarar för snöröjningen vintertid.

Istappar
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Vasakronans kundtjänst, 08-566 20 600.

Istappstelefonen, telefon 08-503 802 80, är ett telefonnummer dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar som upptäcks på andra fastigheter i Stockholmsområdet.

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar:

– att utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
– att släckutrustning finns till hands
– att utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
– att utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag

Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete på Stockholms Brandförsvars hemsida.

Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 2004.01.01 läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap hemsida » www.msb.se

Utrymning
Hyresgästerna bestämmer själva plats för återsamling efter utrymning.

För att underlätta utrymning och minska brandrisken ska samtliga fastighetsgemensamma utrymmen hållas fria från varuleveranser och skräp.

Vill du veta mer om arbetgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning » arbetsmiljöverket 

Övrigt
Kom ihåg att rökdetektorer kan utlösas av damm från sågning eller borrning – meddela alltid drifttekniker via kundtjänst i förväg.

Miljöcertifiering

Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.

Läs mer om LEED-certifiering här: LEED-certifiering

Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på fastighetsägarnas hemsida: Fastighetsägarna

Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
På https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under Vårt ansvar

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.

Säkerhet & inpassering

Inpassering
Samtliga entréer är låsta dygnet runt. Tillträde till fastigheten sker genom brickor som kvitteras ut.

Säkerhet
Generellt gäller att du som hyresgäst svarar för ditt företags eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m i den egna lokalen). Kontakta ert försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för er försäkring.

Bevakning
Bevakningen i området sker av allmänna ytor i kvarteret och ronderas dygnet runt. Ska ni ha evenemang som pågår kvällar och helger? Se till att informera oss på Vasakronan och vakten i god tid.

Hjärtstartare
Har ni en hjärtstartare på kontoret? Glöm inte att registrera den på hjärtstartarkartan >> Hjärtstartarregistret, så finns den sökbar i nödsituationer.

Lastkaj & leveranser

Leveranser sker via entréerna eller garaget på Fabriksgränd 1. Maxhöjden för leveranser genom garaget är 2,5 m.

Allmänna uteplatser & terrasser

Skötsel av utomhusmiljön
Kring fastigheten har Vasakronan ett avtal med markentreprenör som sköter gångstråk, gräsmattor och rabatter.

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Internet-access och övriga IT-tjänster
Den här fastigheten är ansluten till e-Net, ett fibernät med internetaccess som ägs och drivs av Vasakronans IT-partner Advania. Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via Advania eller annan valfri leverantör. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer alltid genomföras i samråd med Advania och genomföras enligt Vasakronans projekteringsanvisning för IT-installationer. Kontakta alltid Advania för mer information om du avser att köpa IT-tjänster från någon annan leverantör.

För dig som är kund hos Vasakronan har Advania tagit fram anpassade erbjudanden för bland annat projektering och installation av fast och trådlöst nätverk, flytt och installation av servrar och övrig IT-utrustning, molnlösningar för mail, datalagring, backup med mera. För kunder med lite högre krav erbjuder Advania även kompletta lösningar med servrar, datalagring, backup och drift via Advanias egna datacenter samt personlig hjälp och support via telefon och mejl för samtliga IT-frågor. För mer information, kontakta Advania. Glöm inte att berätta att du är kund hos Vasakronan för att få tillgång till rätt erbjudande.

Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Beställning av Internetaccess
Fastighet och bygg | Advania
Advania.se

Inomhusklimat

Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Fastighetens ventilationssystem har både till- och frånluft med kyld tilluft. I restaurangerna är drifttiderna för ventilationssystemet alla dagar kl. 07.00-24.00. Drifttider för övriga hyresgäster är vardagar kl. 07.00-18.00. Temperaturen kan även justeras via termostat i hyresgästernas lokaler. Fastigheten värms och kyls med fjärrvärme respektive fjärrkyla.

Rökning
Rökning är inte tillåten inomhus. Rökare hänvisas till rökning utanför fastigheten. Tänk på att inte stå nära entréer så att rök kommer in i fastigheten. Rökning är ej tillåten på gården.

Ett bra inomhusklimat
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.

Generella tips för ett bättre inomhusklimat.

  • Var uppmärksam så att inte möbler och annan inredning hindrar flöden från element, kylbafflar i taket och luftventiler samt att termostatventiler inte täcks över
  • Om det finns ett kylsystem för lokalen – undvik att öppna fönstren när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen
  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite eftersom den relativa fuktigheten då ökar
  • Använd kropp och kläder för att justera din egen upplevelse.
    • Stå eller sitt och jobba, cirka 3 graders skillnad
    • Vinterkavaj eller kofta, cirka 2 graders skillnad
    • Tunn kavaj eller tröja, cirka 1,5 graders skillnad
    • Långärmad skjorta istället för kortärmad, cirka 1,5 graders skillnad

I Värdens Pocket kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.

Service i fastigheten

I fastigheten finns Hemköp, butiker och ett café. Fastigheten är Sundbybergs enda galleria med butiker och restauranger. I gallerian finns även en bankomat.

På andra sidan gatan finns station för tunnelbana och järnväg för fjärr- och pendeltåg. Utanför huset stannar ett flertal busslinjer.

Coor – Vasakronans servicepartner
Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet. Därför kan vi genom vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, t ex telefoni, reception, konferens, vaktmästeri och restaurang/catering.

Coor kan även hjälpa till med att arrangera kemtvätt, bilservice, frukt till kontoret, lokalvård, fönsterputs, kaffemaskiner, växter till kontoret, entrémattor och brandutbildning och office depot kundnummer genom coor.

För mer information, kontakta Coor Service Management på telefon 08-730 10 75 eller maila till servicetjanster@vasakronan.se

Länk till Servicetjänster

Länk till Coors hemsida

Förråd & Lager
I fastigheten finns ett antal förråd av olika storlekar. Hör av er till biträdande fastighetschef under fliken ’Kontaktpersoner’ om ni är intresserade av att hyra ett förråd för företagets räkning eller som privatperson.

Service i närområdet

Läget i Sundbybergs centrum erbjuder närhet till ett brett serviceutbud med butiker, bank, vårdcentral och många restauranger av varierande sort. Här får du det bästa av två världar – ett kontor med småstadskaraktär och storstadskvalitet mellan stadens puls och småstadens idyll.

Restaurang & Café
McDonald’s
Stationsgatan 1, öppet: månd-sönd 07-23

Subway
Rosengatan 3A, öppet: månd-fred 09-19, lörd-sönd 12-16

Café Food Wise
Sturegatan 9 (i fastigheten), öppetid: månd-fre 08-19, lörd 08-15

Bagel Street Café
Landsvägen 50A, öppet: månd-fred 09-16

Itamae Sushi & Grill
Landsvägen 33, öppet: sönd-torsd 11-21, fred-lörd 11-22.30

Texas Longhorn Sundbyberg
Järnvägsgatan 36

Butiker & Service
Hemköp
Sturegatan 7 (i fastigheten), öppet: månd-fred 07-22

Systembolaget
Landsvägen 53B, öppet: månd-lörd 10-19

Pressbyrån
Järnvägsgatan 10, öppet: månd-fred 05.30-21

Lidl
Landsvägen 47, öppet: månd-fred 08-20, lörd-sönd 08-19

Kronans Apotek
Sturegatan 4, öppet: månd-fred 08-18, lörd 10-15

ICA Maxi Stormarknad Solna
Svetsarvägen 18, öppet: månd-sönd 07-22

Hälsa & motion
Nordic Wellness
Sturegatan 9 (i fastigheten), öppet: månd-sönd 05-23

Fitness Club
Sturegatan 7 (i fastigheten), öppet: månd-sönd 05-23

Sats
Sundbybergs torg 1

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Området är lättillgängligt med bil genom närheten till bl.a. Huvudstaleden och E4. Cykelväg löper längs vattnet hela vägen till Stockholms city. Området ligger även på bekvämt avstånd till Bromma flygplats.

Tunnelbana
T-banans blå linje 10 och 11 tvärs över gatan vid stationen Sundbybergs Centrum. Därifrån tar man sig in till T-centralen på 11 minuter.

Pendeltåg/SJ regionaltåg
Pendeltågstationen Sundbybergs Centrum, som trafikeras av bland annat linje 43, ligger bara på andra sidan gatan från fastigheten. Med denna resväg tar man sig till Stockholm City på endast 10 minuter.

Tvärbanan
Från Sundyberg Centrum går även Tvärbanan (linje 22 emllan Sickla och Solna Station).

Buss
Flera busslinjer utgår ifrån Sundbybergs station: linje 504 mot Rissne, linje 506 Hallonbergen – Karolinska sjukhuset, linje 515 Odenplan – Sundbybergs station, och linje 595 Sundyberg Station – Stockholm C.

För mer information, besök SL.

Parkering & laddplatser

Parkering
Parkeringsmöjligheter finns i garage för våra hyresgäster. Nedfarten ligger på Fabriksgränd 1, med en maxhöjd på 2,5 meter.

Hyra parkeringsplats
Vasakronan har gett parkeringsoperatören Selero uppdraget att förvalta garaget i denna fastighet, selero.se/

För dig som hyresgäst innebär det att:
• du alltid kontaktar Selero vid frågor kring förhyrda platser.
• du tecknar parkeringsavtal direkt med Selero. Vasakronan kvarstår som hyresvärd.
• Selero sköter hyresaviseringar, p-tillstånd, eventuella kölistor m.m.

Seleros kundtjänst
Du är alltid välkommen att kontakta Seleros kundtjänst via telefon eller e-post.
Telefon: 08-406 66 55 (öppettider vardagar 08.00-17.00)
E-post: info@selero.se
Hemsida: selero.se/

Cykelparkering

Cyklar kan parkeras inne i garaget. Tillträde sker genom bricka som kvitteras ut. För mer information kontakta fastighetschefen.

För närvarande finns cykelparkering i garagedelarna B & D.
– Garagedelen B når ni via hissen på Sturegatan 3 på plan 1.
– Garagedelen D når ni via hissen på Sturegatan 7 på plan 1.

Självklart når ni även dessa cykelparkeringar via garageporten. Då cyklar ni ner för backen till plan 1 och tar antingen höger för att nå garagedel B eller rakt fram för att nå garagedel D.

Tänk på att det inte är tillåtet att parkera sin cykel i trapphus, entréer eller på garageplatser på grund av framkomlighet vid eventuell utryckning. Glöm inte att låsa din cykel. Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder.