Välkommen till Elefanten 23
Södra Förstadsgatan 22-24 / Södra Långgatan 25 / Lugna gatan 38 / Södra Förstadsgatan 22 / Södra Förstadsgatan 24
Om fastigheten

Denna fastighet har guldläge i ett av Malmös mest attraktiva områden. Placeringen ger bra exponering längst Södra Förstadsgatan och Södra Långgatan. Lokalerna är fräscha, moderna och effektiva.
Fastighetens historia
Fastigheten
Elefanten 23 ritades av arkitekt Tage Mölle. Hösten 1938 stod huset färdigt och biografen Rio med hela 753 platser invigdes. På 1980-talet byggdes biografen om till nio mindre biosalonger. Biografen som var Malmös största biografsalong döptes om till Downtown. På 1990-talet lämnade SF fastigheten och flyttade istället in i Filmstaden på Storgatan.
Södra Förstadsgatan
Södra Förstadsgatan var från början en ren landsväg som trampades upp av bönderna när de gick in till stan med varor eller ville ner till havet för att fiska. Mot slutet av 1800-talet började landsvägen få stadskaraktär och förvandlas till en affärsgata. 1887 inleddes trafik med hästspårvagnar, trettio år senare elektrifierades dessa. Gatan är smal och trafiksituationen blev efter hand kaotisk. 1936 ersattes spårvagnarna med bussar. 1989 stängdes trafiken av helt och sträckan mellan Triangeln och Davidhallsbron blev gågata.
Byggt/ombyggt: 1938/1988
Miljöcertifiering: LEED Guld (2022)
Taxonomilinjerad byggnad: Nej
Total energianvändning: 70.7kWh/m2, 2024
Utsläppsintensitet: 0.0502 kg CO2/m2, 2024
Kontor: 1 285 m2
Butik: 2 364 m2
Bostäder: 2 236 m2
Övrigt: 3 m2
Arkitekt: Tage Möller
I din lokal
Fastighetsnät & fiber
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan. Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet, oavsett vilken internetleverantör du har. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.
Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om du vill ansluta en annan leverantör. Klicka här för mer information.
Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör. Klicka här för mer information.
Inomhusklimat
Ventilation, värme och kyla
Vart tredje år genomförs en obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga.
Ta del av våra generella tips för ett bättre inomhusklimat Vad är lagom varmt för dig? – Vasakronan
Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.
Utrymning & brandskydd
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
• All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
• Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
• Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
• Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Räddningstjänsten Syd.
Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.
Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida.
Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.
Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se
I fastigheten
Allmänna uteplatser & terrasser
Vasakronan tar hand om planteringar och städning av innergårdar vid fastigheten. För access till innergården krävs passerbricka.
Vid brister eller önskemål kontakta Vasakronan.
Avfall & källsortering
Sopkärl för källsortering finns i ett miljörum på källarplan.
Följande fraktioner sorteras: Glas, papper, wellpapp och batterier.
Sophämtning sker en gång i veckan.
Endast S Förstadsg. 22 har källsortering.
Hyresgäster på S Förstadsg. 24 o kontor på S. På Långgatan 25 finns det ett nytt miljörum med ingång till höger om trapphuset.
Säkerhet & inpassering
Entréerna är alltid låsta. Man kommer in i fastigheten via passerbricka, porttelefon eller med nyckel.
Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m. i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren i sin försäkring.
Lastkaj & leveranser
Godsmottagning för Willy’s sker från lastintaget på Södra Långgatan 25. För övriga butiker sker godsmottagningen via Södra Förstadsgatan.
Parkering & laddplatser
Parkeringsplatser finns att hyra i husets garage med infart från Lugna gatan. Dessa platser disponeras av hyresgästerna i huset.
Från 1 Juli 2022 administreras alla garageplatser av Apcoa Parkering Sverige AB.
Kunder med rörliga parkeringsplatser måste registrera sina bilar i Apcoas serviceportal för att inte riskera att få en kontrollavgift. Varje hyrd plats ger möjlighet till max 5 registrerade bilar men endast en bil kan parkeras åt gången
Om du redan hyr plats i garaget och vill utöka antalet platser eller byta plats, vänligen maila vasakronan@apcoa.se.
Om du vill rapportera en felparkerad bil i något av våra garage, ring 08-55630670 (tonval 3)
Nya kunder kontaktar Apcoa på vasakronan@apcoa.se, på 08-55630670 (tonval 1) eller via chatt på www.apcoa.se. Mer information finns även tillgänglig på deras hemsida.
Cykelparkering
Föredrar du att cykla kan du antingen parkera cykeln i fastighetens cykelrum eller i kommunala cykelställ utanför fastigheten.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer.
Kom ihåg att låsa din cykel! Vasakronan ansvarar inte i något fall för eventuella stölder.
Kommunikationer
Kommunikationerna kring denna fastighet är mycket goda. Den ligger dessutom belägen på gångavstånd till många strategiska platser i Malmö.
Promenadavstånd till strategiska platser i Malmö:
Triangeln – 3 minuter
Gustav Adolfs Torg – 5 minuter
Stortorget – 10 minuter
Centralstationen – 15 minuter
Information om buss- och tågtider finner du på Skånetrafikens hemsida.
Snöröjning & istappstelefon
Vasakronan tar hand om snöröjning på fastigheten. Vid brister eller önskemål kontakta Kundservice.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 08-566 20 600. Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.
Service i fastigheten
Låt oss ta hand om er
Vi erbjuder ett flertal olika servicetjänster i tillsammans med olika samarbetspartners. Servicetjänster Bas behöver du se till att du har innan du flyttar in i din nya lokal, det kan exempelvis vara elavtal, it, telefoni, kontorsutrustning, lås och larm. Listan kan göras lång, men vi hjälper gärna till och skräddarsyr utifrån era behov.
Servicetjänster Tillägg är ett axplock av de vanligaste tilläggstjänster du kan komplettera med för att förenkla din vardag, exempelvis kontorsvärd, vaktmästeri, konferens, lokalanpassning, parkeringstjänster och cykelservice.
Kontakta kundservice eller din kontaktperson för mer information om vilka tjänster som finns tillgängliga i just ditt hus.
Kontorsservice – Vasakronan
Arena
Arena är speciellt framtaget för er som kund hos Vasakronan. Upplägget är enkelt. Ni tecknar ett medlemskap och får tillgång till representativa och funktionella flexarbetsplatser, lounger för pauser och möten, frukost, gott kaffe, snabb och säker uppkoppling, låsbart skåp och skrivare. Kombinera flera tjänster efter behov som eget kontorsrum eller mötesrum. Ni kan enkelt öka eller minska antalet platser på månadsbasis. Coworking – Vasakronan
I närområdet
Service i närområdet
Här får du njuta av en central och bekväm livsstil med närhet till ett varierat utbud av restauranger, caféer och butiker. För dina dagliga behov finns Willys på gångavstånd, och för kulturupplevelser ligger Malmö Opera och Moderna Museet nära. Du har också tillgång till vackra grönområden som Slottsparken för avkoppling. Triangelns station ligger inom bekvämt avstånd och erbjuder utmärkta kommunikationer för att enkelt ta dig runt i staden och regionen.
Hållbarhet
Miljöcertifiering
Hållbarhetsfakta
Du hittar information om vilken miljöcertifiering fastigheten har, om den är taxonomilinjerad, den totala energianvändningen samt utsläppsintensiteten under fliken: Om fastigheten.
Miljöcertifiering
Byggnaden är miljöcertifierad enligt LEED. Certifieringen är ett kvitto på att byggnaden uppfyller hållbarhetskriterier inom exempelvis energieffektivitet och hälsosamma inomhusmiljöer.
Taxonomilinjerad byggnad
Om byggnaden är taxonomilinjerad uppfyller den EU:s fastställda granskningskriterier för miljömässig hållbarhet samt minimiskyddsåtgärder för social hållbarhet.
Hållbarhetsdata för er lokal
Många av våra hyresgäster redovisar sin miljöpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning. En vanligt förekommande post är energianvändningen i lokalen. Den samt uppgift om andel förnybar energi kan ni få på månadsbasis i vår hållbarhetsrapport för er lokal.
Hör av dig till din kontaktperson för att få ta del av hållbarhetsrapporten. I den finns även data för vatten- och avfallsmängder.
Läs mer om energiköp via Vasakronan
Hållbarhetstjänster
I många av våra fastigheter tillhandahåller vi olika hållbarhetstjänster, såsom avfallshämtning och cykelservice. Här nedan kan du läsa mer om respektive tjänst. Hör av dig till din kontaktperson om du vill veta mer och vad som gäller i din fastighet.
Läs mer om tjänsten avfallshämtning
Läs mer om tjänsten cykelservice
Vasakronans hållbarhetsarbete
På Vasakronan ska vi driva vår verksamhet på ett alltigenom hållbart sätt, ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. För det krävs att alla bidrar hela tiden.
Läs om Vasakronan och vårt ansvar för en hållbar utveckling
För många företag står lokalen för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan och den påverkar också de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Se till att säkra er lokal både ur ett miljömässigt och socialt perspektiv.
Kontakt & Felanmälan
Dina kontaktpersoner


