Malmö, Centrum
Elefanten 23
  • Adresser:
    Södra Förstadsgatan 22-24 / Södra Långgatan 25 / Lugna gatan 38 / Södra Förstadsgatan 22 / Södra Förstadsgatan 24
  • Byggt/ombyggt:
    1938/1988
  • Miljöcertifiering:
    LEED Silver (2017)
  • Kontor:
    1 285 m2
  • Butik:
    2 364 m2
  • Bostäder:
    2 236 m2
  • Övrigt:
    3 m2
  • Arkitekt:
    Tage Möller

Om fastigheten

Denna fastighet har guldläge i ett av Malmös mest attraktiva områden. Placeringen ger bra exponering längst Södra Förstadsgatan och Södra Långgatan. Lokalerna är fräscha, moderna och effektiva.

  • Bästa läge, mitt i city och mitt på gågatan

Service i närområdet

I området hittar du allt och lite till. Fastighetens centrala läge erbjuder en stor variation av restauranger, butiker och annan service.

Kommunikationer

Kommunikationerna kring denna fastighet är mycket goda. Den ligger dessutom belägen på gångavstånd till många strategiska platser i Malmö.  

Promenadavstånd till strategiska platser i Malmö:
Triangeln – 3 minuter
Gustav Adolfs Torg – 5 minuter
Stortorget – 10 minuter
Centralstationen – 15 minuter

Information om buss- och tågtider finner du på Skånetrafikens hemsida.

Parkering

Bilplatser finns att hyra i husets garage med infart från Lugna gatan. Dessa platser disponeras av hyresgästerna i huset. Det finns också platser att hyra i närliggande garage på Stenhuggaregatan.

Det finns även möjlighet att hyra parkeringsplatser i parkeringshus, såsom P-huset Anna och i Triangelns köpcentrum. Dessa parkeringshus förvaltas av Parkering Malmö

Fastighetens historia

Fastigheten
Elefanten 23 ritades av arkitekt Tage Mölle. Hösten 1938 stod huset färdigt och biografen Rio med hela 753 platser invigdes. På 1980-talet byggdes biografen om till nio mindre biosalonger. Biografen som var Malmös största biografsalong döptes om till Downtown. På 1990-talet lämnade SF fastigheten och flyttade istället in i Filmstaden på Storgatan.

Södra Förstadsgatan
Södra Förstadsgatan var från början en ren landsväg som trampades upp av bönderna när de gick in till stan med varor eller ville ner till havet för att fiska. Mot slutet av 1800-talet började landsvägen få stadskaraktär och förvandlas till en affärsgata. 1887 inleddes trafik med hästspårvagnar, trettio år senare elektrifierades dessa. Gatan är smal och trafiksituationen blev efter hand kaotisk. 1936 ersattes spårvagnarna med bussar. 1989 stängdes trafiken av helt och sträckan mellan Triangeln och Davidhallsbron blev gågata.

Dina kontaktpersoner