Välkommen till Elefanten 23
Södra Förstadsgatan 22-24 / Södra Långgatan 25 / Lugna gatan 38 / Södra Förstadsgatan 22 / Södra Förstadsgatan 24
Kontakt & Felanmälan
Dina kontaktpersoner



Din lokal
Fastighetsnät & fiber
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan men som du som hyresgäst kan nyttja för att ansluta din lokal till internet oavsett vilken internetleverantör du har.
IT-TJÄNSTER
Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via valfri leverantör. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för att snabbare kunna leverera internet och IT-tjänster.
Advania
Tel: 08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Telia
Mejl: fiberbestallningar@teliacompany.com
FIBERINSTALLATIONER
Eftersom säkerhet är en viktig del i IT-leveransen så måste samtliga internetleverantörer och deras installationstekniker föranmäla besök med god framförhållning. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer i fastigheten alltid genomföras i samråd med Vasakronans nätadministratör (Advania) och enligt Vasakronans anvisning för IT-installationer. För mer information kontakta:
Nätadministratör, Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Inomhusklimat
Var tredje år genomförs OVK (obligatorisk ventilationskontroll) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Generella tips för ett bättre inomhusklimat:
- Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite, eftersom den relativa fuktigheten då ökar.
- Tänk på att sommarklädda medarbetare kan frysa om inomhustemperaturen är för låg. Låt därför inomhustemperaturen i viss mån följa utomhustemperaturen.
- Se till att möbler eller annan inredning inte hindrar flöden från radiatorer (värme) och luftventiler samt termostatventiler.
- Rökning är inte tillåten på allmänna platser. Rökare hänvisas till rökning utanför fastigheten eller till egen terrass. Tänk på att inte stå för nära entréer så att rök kommer in i fastigheten.
Så gör vi i fastigheten
Avfall & källsortering
Sopkärl för källsortering finns i ett soprum på källarplan.
Följande fraktioner sorteras: Glas, papper, wellpapp och batterier.
Sophämtning sker en gång i veckan.
Endast S Förstadsg. 22 har källsortering.
Hyresgäster på S Förstadsg. 24 o kontor på S. Långgatan 25 finns det ett nytt miljörum med ingång till höger om trapphuset.
Snöröjning & istappstelefon
Vasakronan tar hand om snöröjning på fastigheten. Vid brister eller önskemål kontakta Vasakronan.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Kundtjänst 020-80 81 82.
Utrymning & brandskydd
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar:
• att utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
• att släckutrustning finns till hands
• att utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• att utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar
Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Räddningstjänsten Syd.
Miljöcertifiering
Kontoret står för en stor del av ett företags eller en organisations miljöpåverkan. Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.
När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el.
Har du ytterligare frågor om lokalens miljöpåverkan är du välkommen att kontakta vår hållbarhetschef Anna Denell på anna.denell@vasakronan.se
Gröna hyresavtal
Sedan 2017 är alla Vasakronans hyresavtal gröna, vilket innebär att vi samarbetar med våra hyresgäster och hjälper dem att minska energianvändningen i lokalen. Läs mer om gröna hyresavtal på Fastighetsägarnas hemsida.
Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.
Säkerhet & inpassering
Entréerna är alltid låsta. Man kommer in i fastigheten via tag, porttelefon eller med nyckel.
Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m. i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren i sin försäkring.
Lastkaj & leveranser
Godsmottagning för Willy’s sker från lastintaget på Södra Långgatan 25. För övriga butiker sker godsmottagningen via Södra Förstadsgatan.
Allmänna uteplatser & terrasser
Vasakronan tar hand om planteringar och städning av innergårdar vid fastigheten. Vid brister eller önskemål kontakta Vasakronan.
Övrig service
Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet och därför kan vi via vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, exempelvis telefoni, reception, konferens, vaktmästeri och restaurang/catering.
Som kund hos Vasakronan har du alltid tillgång till ett brett utbud av servicetjänster via våra samarbetspartners. För mer information och kontaktuppgifter se sidan Servicetjänster eller kontakta fastighetschefen.
I närområdet
Service i närområdet
Här får du njuta av en central och bekväm livsstil med närhet till ett varierat utbud av restauranger, caféer och butiker. För dina dagliga behov finns Willys på gångavstånd, och för kulturupplevelser ligger Malmö Opera och Moderna Museet nära. Du har också tillgång till vackra grönområden som Slottsparken för avkoppling. Triangelns station ligger inom bekvämt avstånd och erbjuder utmärkta kommunikationer för att enkelt ta dig runt i staden och regionen.
Att ta sig till och från fastigheten
Kommunikationer
Kommunikationerna kring denna fastighet är mycket goda. Den ligger dessutom belägen på gångavstånd till många strategiska platser i Malmö.
Promenadavstånd till strategiska platser i Malmö:
Triangeln – 3 minuter
Gustav Adolfs Torg – 5 minuter
Stortorget – 10 minuter
Centralstationen – 15 minuter
Information om buss- och tågtider finner du på Skånetrafikens hemsida.
Parkering & laddplatser
Bilplatser finns att hyra i husets garage med infart från Lugna gatan. Dessa platser disponeras av hyresgästerna i huset.
Från 1 Juli 2022 administreras alla garageplatser av Apcoa Parkering Sverige AB.
Kunder med rörliga parkeringsplatser måste registrera sina bilar i Apcoas serviceportal för att inte riskera att få en kontrollavgift. Varje hyrd plats ger möjlighet till max 5 registrerade bilar men endast en bil kan parkeras åt gången
Om du redan hyr plats i garaget och vill utöka antalet platser eller byta plats, vänligen maila vasakronan@apcoa.se.
Om du vill rapportera en felparkerad bil i något av våra garage, ring 08-55630670 (tonval 3)
Nya kunder kontaktar Apcoa på vasakronan@apcoa.se, på 08-55630670 (tonval 1) eller via chatt på www.apcoa.se. Mer information finns även tillgänglig på deras hemsida.
Cykelparkering
Föredrar du att cykla kan du antingen parkera cykeln i fastighetens cykelrum eller i kommunala cykelställ utanför fastigheten.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer.
Kom ihåg att låsa din cykel! Vasakronan ansvarar inte i något fall för eventuella stölder.