Välkommen till Duvan 2
Bredgränd 4 / Kungsängsgatan 5 B / Kungsängsgatan 7
Om fastigheten

En inspirerande plats mitt i Uppsala
Fastigheten erbjuder en trivsam arbetsmiljö med en lugn innergård. Byggd 1962 och smart placerad i en vinkel mot Bredgränd med entréer från två håll, får ni det bästa av både avskildhet och stadens puls. Här lever kvarteren dygnet runt där huset har blandning av kontor och butiker. Vi är också stolta över vår LEED Guld-certifiering som visar vårt fokus på miljövänligt arbete.
Lättillgängligt och smidigt
Med parkering i huset och närheten till Uppsala Resecentrum blir det enkelt för alla att komma hit när som helst. Cykelpendlare får njuta längs stadens cykelvägar och en energifylld och miljövänlig start på dagen.
Uppsalas livligaste gågata med butiker, restauranger, caféer och gym ligger strax utanför. Området, inklusive Forumtorget, är perfekt för möten och avkoppling. Konst, historiska platser och kulturella inslag bidrar till en trivsam atmosfär. Längs Fyrisån finns chans till en stunds avkoppling eller motion för att fylla på till resten av dagen.
Fastighetens historia
Byggnaden ritades 1960 av arkitekt Kjell Ödeen på uppdrag av byggherren Skandinaviska banken. Den lägre byggnadskroppen i två våningar har en fasad av polerad norsk labradorgranit som ger byggnaden dess karaktär mot Kungsängsgatan och ned längst Bredgränd.
Byggt/ombyggt: 1962/2006
Miljöcertifiering: LEED Guld (2022)
Taxonomilinjerad byggnad: Nej
Total energianvändning: 105.4kWh/m2, 2024
Utsläppsintensitet: 0.3722 kg CO2/m2, 2024
Kontor: 1 946 m2
Butik: 1 895 m2
Övrigt: 420 m2
Arkitekt: Kjell Ödeen
I din lokal
Fastighetsnät & fiber
Fiber och it
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan. Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet, oavsett vilken internetleverantör du har. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.
Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om du vill ansluta en annan leverantör Läs mer här
Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör.
Information om fiberdragning Läs mer här
Inomhusklimat
Ventilation, värme och kyla
Fastigheten har mekaniskt till- och frånluftssystem. Drifttider för ventilationssystemet är vardagar under ordinarie kontorstider för kontor och vardagar samt helger ordinarie butikstider för butiker.
Fastigheten värms med fjärrvärme (klimatneutral till 100 % i Uppsala). Framledningstemperaturen för radiatorerna styrs via utetemperatur.
Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga.
Ta del av våra generella tips för ett bättre inomhusklimat Vad är lagom varmt för dig? – Vasakronan
Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.
Utrymning & brandskydd
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
- Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
- Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
- Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
- All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
- Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
- All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
- Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
- Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar
Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Uppsala Brandförsvar.
Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.
Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida.
Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta ansvarig drifttekniker för vidare information, se rubriken Kontaktuppgifter.
Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se
I fastigheten
Allmänna uteplatser & terrasser
Vasakronan ser till att planteringar, städning av yttre gemensamma områden sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Uppsala kommun för.
Rökning
Tänk på att det är en rökfri zon på ca 10 meter från entréer för ökad trivsel och så att rök inte kommer in i fastigheten. Rökning är inte tillåten inne i fastigheten, vid entréer, fönster, eller i närheten av luftintag.
Avfall & källsortering
Avfallshanteringen i fastigheten går till på följande sätt:
Fastighetens miljöstationer
Inom fastigheten finns fyra stycken miljöstationer. Alla miljöstationer ligger i garaget med infart från Smedgränd 3 och för inpassering till stationerna gäller kod. Följande återvinningsmöjligheter finns (se ritning över miljöstationerna i dokumentet ”Guide miljöstationer Duvan 1 & 2”):
- Wellpapp
- Tidningar
- Pappersförpackningar
- Glas, färgat & ofärgat
- Plastförpackningar
- Pallemballage, krymp- & sträckfilm
- Metallförpackningar
- Småbatterier
- Glödlampor
- Lysrör
- Lågenergilampor
- Matavfall
- Brännbart avfall
- Livsmedelsavfall
Tömning sker regelbundet av Uppsala Vatten (brännbart- och matavfall) och Ragn-Sells (övriga fraktioner).
Vasakronan ansvarar endast för de i miljörummet uppmärkta fraktionerna. Övriga fraktioner är ditt eget ansvar som hyresgäst. Tomma tonerkasetter, färgband etc. återlämnar du till din leverantör för återvinning. Tänk på att gammal elektronik (t.ex. mikrovågsugn, datorer, TV- och videoapparater) tas om hand av din leverantör, så kallat producentansvar.
För att beställa egen hämtning av övriga fraktioner, kontakta Vasakronans avfallsentreprenör Uppsala Vatten eller Ragn-Sells.
Välsorterat avfall betalar sig!
Avfallshanteringen finansieras genom att hyresgästerna betalar enligt självkostnadsprincipen. God källsortering bidrar till att kostnaderna sjunker genom att vissa fraktioner ger intäkter. Detta gäller t.ex. papper, wellpapp och plast. Det är följaktligen en ekonomisk fråga att sortera rätt. Utseparerat vitt papper ger t.ex. en större intäkt än papper som är blandat.
Tack för att du källsorterar!
Säkerhet & inpassering
Allmän information
Entréerna på Kungsängsgatan 5B och Bredgränd 4 är låsta dygnet runt. För inpassering krävs kod eller nyckel.
Grinden i Vårfrugränd mot gågatan är låst vardagar mellan kl. 20.00-06.00 samt dygnet runt på helgerna. För att komma in under dessa tider krävs kod.
Besökare hänvisas till fastighetens porttelefoner, som finns i anslutning till entréerna.
För nycklar och kod till allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan.
Hiss
I fastigheten finns hiss i anslutning till de båda entréerna på Bredgränd 4 och Kungsängsgatan 5B. För användning behövs ingen nyckel eller kod.
Hissen har direktkoppling till hissentreprenör via larmknappen.
Säkerhet
Generellt gäller att du som hyresgäst svarar för ditt företags eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m. i den egna lokalen). Kontakta ert försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för er försäkring.
Bevakning
Bevakningen i området sköts av Securitas på uppdrag av Vasakronan. Bevakning av allmänna ytor i kvarteret sker dygnet runt och ronderingar av allmänna utrymmen sker regelbundet.
Telefonnummer till Securitas jour är 010-470 57 69.
Ska ni ha evenemang som pågår kvällar och helger? Se till att informera Securitas i god tid.
Lastkaj & leveranser
För hjälp med godshantering, kontakta vår tjänsteleverantör Coor på telefon 010-559 64 00 eller e-mail kundtjanst@coor.com.
Parkering & laddplatser
Parkering
Parkeringsmöjlighet finns i fastighetens garage med infart från Smedsgränd 3. För inpassering gäller kod. Maxhöjden för fordon i garaget är 2,0 meter.
I garaget finns sex stycken laddplatser för elbilar.
APCOA Parking ansvarar för uthyrningen av parkeringsplatser, så för att hyra en p-plats kontakta APCOAS kundtjänst på telefonnummer 08-556 306 70 eller mail uthyrning@apcoa.se.
Besöksparkering
Besöksparkering hänvisas till Svavagaraget på Dragarbrunnsgatan 50 eller Smedengaraget på Smedsgränd 20. Maxhöjden för fordon i garagen är 2,0 meter.
Svavagaraget
Svavagaragets öppettider är:
Måndag-söndag 05.30-24.00
I garaget är det möjligt att betala sin parkering via betalappar.
Aimo Park ansvarar för Svavagaraget, så för frågor kontakta deras kundtjänst på telefonnummer 0771-96 90 00 eller besök deras hemsida http://www.aimopark.se
Smedengaraget
Smedengaragets öppettider är:
Måndag-söndag 06.00-24.00.
I garaget är det möjligt att betala sin parkering via betalappar.
Cykelparkering
Cykelparkering
Cykelparkering finns i husets garage med infart från Smedsgränd 3. Cykelrummet ligger vid den andra lastkajen till vänster från infarten. För inpassering gäller särskild kod.
Allmänna cykelställ finns utanför fastigheten på Smedsgränd.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer. Kom ihåg att låsa din cykel – Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder.
Kommunikationer
Med ett par minuters promenad till Uppsala Centralstation/Resecentrum är det enkelt att transportera sig till och från kontoret med såväl cykel som bil eller kommunalt.
Tåg
Uppsala Centralstation och Resecentrum är ett kommunikationsnav för buss- och tågtrafik. Avståndet till Stockholms Central är tidsmässigt ca 40 minuter från Uppsala och hit kör SJ, Mälartåg och SLs pendeltåg flera gånger i timmen. Pendeltåget stannar även på Arlanda. Upptåget, som trafikerar Gävle-Uppsala, har många dagliga avgångar.
Länk till SJs webbplats
Länk till SLs webbplats
Buss
Närmaste busshållplats är Dragarbrunn. Busshållplatsen Stadshuset på Kungsgatan ligger också bara några minuters promenad bort.
Från centralstationen och Resecentrum går förutom flertalet stadsbussar även regionala bussar mot såväl Enköping eller Västerås som Norrtälje och Östhammar.
För tidtabeller och mer info se ULs hemsida:
Länk till Uppsala Buss (UL) webbplats
Snöröjning & istappstelefon
Vasakronan ser till att snöröjning och sandning sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Uppsala kommun för.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 08-566 20 600.
Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.
Service i fastigheten
Städning
Trapphusen och de gemensamma ytorna städas av Sodexo.
Övrig service
Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet och därför kan vi via vår tjänstepartner Coor Service Management erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, exempelvis telefoni, konferens, vaktmästeri och andra kontorsnära tjänster.
Kontakta Coor på telefon 010-559 64 00 eller e-mail kundtjanst@coor.com eller läs mer om dessa erbjudanden på vår hemsida under servicetjänster. Där finns även ett formulär för att beställa.
I närområdet
Service i närområdet
Fastigheten ligger ett stenkast från Uppsalas gågata med alla dess butiker, restauranger och caféer, och med några minuters promenad till Uppsala Centralstation/Resecentrum kan kontoret knappast ligga mer centralt. All tänkbar service och kommunikation finns helt enkelt inom räckhåll.
Hållbarhet
Miljöcertifiering
Hållbarhetsfakta
Du hittar information om vilken miljöcertifiering fastigheten har, om den är taxonomilinjerad, den totala energianvändningen samt utsläppsintensiteten under fliken: Om fastigheten.
Miljöcertifiering
Byggnaden är miljöcertifierad enligt LEED. Certifieringen är ett kvitto på att byggnaden uppfyller hållbarhetskriterier inom exempelvis energieffektivitet och hälsosamma inomhusmiljöer.
Taxonomilinjerad byggnad
Om byggnaden är taxonomilinjerad uppfyller den EU:s fastställda granskningskriterier för miljömässig hållbarhet samt minimiskyddsåtgärder för social hållbarhet.
Hållbarhetsdata för er lokal
Många av våra hyresgäster redovisar sin miljöpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning. En vanligt förekommande post är energianvändningen i lokalen. Den samt uppgift om andel förnybar energi kan ni få på månadsbasis i vår hållbarhetsrapport för er lokal.
Hör av dig till din kontaktperson för att få ta del av hållbarhetsrapporten. I den finns även data för vatten- och avfallsmängder.
Läs mer om energiköp via Vasakronan
Hållbarhetstjänster
I många av våra fastigheter tillhandahåller vi olika hållbarhetstjänster, såsom avfallshämtning och cykelservice. Här nedan kan du läsa mer om respektive tjänst. Hör av dig till din kontaktperson om du vill veta mer och vad som gäller i din fastighet.
Läs mer om tjänsten avfallshämtning
Läs mer om tjänsten cykelservice
Vasakronans hållbarhetsarbete
På Vasakronan ska vi driva vår verksamhet på ett alltigenom hållbart sätt, ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. För det krävs att alla bidrar hela tiden.
Läs om Vasakronan och vårt ansvar för en hållbar utveckling
För många företag står lokalen för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan och den påverkar också de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Se till att säkra er lokal både ur ett miljömässigt och socialt perspektiv.
Kontakt & Felanmälan
Dina kontaktpersoner


