Av det helt biologiskt nedbrytbara svampmaterialet, som kan användas till kompostering, tillverkar företaget förpackningar, isoleringsmaterial och surfbrädor.
– Avfall är bara avfall när man mentalt klassificerar det som sådant. Ett företagsavfall kan bli ett annat företags produktionsresurs. Ett företag kan öppna en dialog med sina leverantörer för att hitta nya resurseffektiva materialslag som går lättare att återvinna, säger Stuart Pledger.
Ett fenomen i den cirkulära ekonomin är ”tjänstefiering” av produkterna. Den sker när konsumenten inte behöver äga dem, en utveckling som i stor utsträckning blivit möjlig genom digitaliseringen, menar Johan Börje, marknadsdirektör på Ragn-Sells.
– Ett exempel är att vi förut ägde LP- eller CD-skivor för att lyssna på musik tills Spotify kom. Nu finns inte samma behov av att äga, säger Johan Börje.
I en ekonomi som handlar om att återbruka, återföra och återvinna får återvinningsföretagen en nyckelroll. Ragn-Sells är medlemmar i Ellen MacArthur Foundations nätverk Circular Economy 100 och arbetar aktivt med att vara en aktör att räkna med inom cirkulär ekonomi.
Johan Börje ser cirkulär ekonomi som den första idémodell som kan vara lösningen på hur man kan bygga ett livskraftigt näringsliv med god ekonomi och ändå få ihop hållbarhetsfrågan.
Hur ser framtiden ut?
– Vi kommer att landa i en ekonomi som är cirkulär, men man underskattar alltid omställningstiderna. Jag tror att vi ligger i spannet 20–30 år. Man kan tänka på cirkulär ekonomi som ett sätt att vaccinera sig och mot en utveckling med resursbrist. De företag som har bäst koll på sina flöden och sin försörjning av råvaror och energi – det är de som kommer fortsätta att vara framgångsrika.