Redo för flytt
En rejält minskad yta och övergång från fasta arbetsplatser till varierade arbetssätt. Hur genomför man en sådan förändring för 3 000 medarbetare under en pågående pandemi?
– Man kan alltid förbereda sig mer, men vi hade gjort vår hemläxa, så organisationen var nog så redo den kunde bli. Att de nya lokalerna är så fina, att vi sitter mer samlat än tidigare, och att närservicen och kommunikationerna är så bra här, bidrog förstås till den positiva upplevelsen när vi flyttade in. Det blev också lite mjukstart, eftersom vi flyttade in i början av 2022, då det fortfarande rådde Covid-restriktioner och många jobbade mycket hemifrån, berättar Anette Backlund.
Idag har Skatteverket landat i såväl Sundbyberg och Nya Kronan som i det nya arbetssättet. Men ett kontor blir aldrig riktigt färdigt, så dialogen med både medarbetarna och Vasakronan fortsätter. För att finslipa detaljer som kan bli bättre och för att organisationen hela tiden utvecklas och förändras. Man har till exempel sett att de tysta zonerna inte användes så mycket som man trodde från början, och därför minskat dem.
Hemvister och distansarbete
Kontoret i Nya Kronan är, liksom de andra två större Skatteverket-kontoren i Göteborg och Malmö, indelat i hemvister för att underlätta samarbetet inom olika enheter. Och precis som på många andra arbetsplatser pågår idag en dialog om hur arbetstiden ska fördelas mellan kontoret och distansarbete från hemmet eller andra platser.
– Skatteverket som arbetsgivare vill att vi jobbar tillsammans på plats så mycket som möjligt. Det är bra för samarbetet i organisationen, men också för utvecklingen av verksamheten och medarbetarnas kompetens. Här kan vi också säkerställa en god arbetsmiljö. Därför är vår riktlinje att vi i huvudsak ska arbeta från kontoret, berättar Anette Backlund.
Största framgångsfaktorn i projektet
Både Anette Backlund och Susan Strömbäck lyfter fram samarbetsklimatet som en avgörande framgångsfaktor i projektet. Inte bara mellan Skatteverket och Vasakronan, utan också med byggentreprenörerna Skanska och Veidekke, arkitekterna och andra konsulter.
– Det jag framför allt tar med mig från projektet är vikten av ett öppet och nära samarbete. Vi har haft en tight tidsplan, och på våra gemensamma veckomöten har vi rett ut mängder av stora och små frågor för att kunna jobba vidare. En eloge till alla projektdeltagare, inte minst Skatteverket, som har varit snabba och beslutsmässiga, säger Susan Strömbäck.