Ånej, inte ännu ett!

Ånej, inte ännu ett!

Så kan det ibland kännas när nya koncept står som spön i backen och man försöker förstå vad coworking faktiskt är. Räcker det med gratis wifi och kaffebryggare? Eller är det kanske mer som krävs för att coworking verkligen ska fungera?

Vad är coworking?

Rent praktiskt är coworking en arbetsplats där människor delar på resurser och service. Rent konceptuellt är det så mycket större och har olika betydelse för olika människor.

– Det finns de som är fokuserade på att få en riktigt bra arbetsplats med en stark community-känsla. Och sedan finns det de som är ute efter att dela kunskap, idéer och inspiration. Att helt enkelt utvecklas snabbare än om de suttit ensamma. Oftast rör sig våra medlemmar på båda dessa skalor, säger Britt Lindqvist, ansvarig för Vasakronans coworking-koncept Arena.

För att förstå coworking så behöver vi förstå marknadens rörelser. Både vad gäller förändrade arbetssätt och hur verksamheter utvecklas.

– Vi möter en helt annan efterfrågan av flexibilitet i dag hos företag som snabbt kan behöva skala upp eller ner sitt behov av kontor. Långa inlåsta avtal passar inte den typen av verksamheter. Vi tror även att framtidens organisationer behöver kunna mixa från en variation av lösningar.

Kanske är navet det egna kontoret som kompletteras med coworking. Eller, för de lite modigare, är det tvärtom. Dessutom kan det kompletteras med mindre kontor där allt finns på plats och som är redo att användas från dag ett.

Från cellkontor till nätverk

På ganska kort tid har våra kontorsmiljöer förändrats. Från det egna rummet till en ökad delning av resurser och kunskap. Ordet aktivitetsbaserat ger fortfarande vissa människor hicka, men är en naturlig utveckling av det moderna arbetslivet.

Britt Lindqvist tar det ett steg längre:

–  Att vi har skapat kontor som tillgodoser det specifika behovet en individ har just då borde faktiskt inte vara så kontroversiellt. Dessutom ser vi att samarbete över organisationsgränser blir en allt viktigare del för företag. Att lösa uppgifter tillsammans i nätverk där rätt kompetenser samverkar för kostnadseffektiva och smartare resultat. Coworking är en bra landningsplats för den typen av nätverk.

En coworking är även ett smartare sätt att utnyttja resurser. Det är bra för miljön och det är bra för plånboken. Ett genomsnittligt kontor har en beläggningsgrad på tio procent när man inkluderar helger, nätter och ledigheter i beräkningen.

–  Varför betala för någonting som du inte använder? Genom att utnyttja Arenas möteslokaler när behov uppstår, betalar du bara för den tid du faktiskt nyttjar resursen.

Vi tror att framtidens organisationer behöver kunna mixa från en variation av lösningar.

Britt Lindqvist, utvecklingschef på Vasakronan

Arena vs. Uber?

Vasakronans coworking-koncept Arena kan faktiskt liknas vid nya samhällsfenomen, som Uber eller Voi, där vi delar på resurser. Du köper det du vill ha, när du vill ha det. Och tack vare digitaliseringen så är det enkelt och besvärsfritt.

–  Vi har byggt in en hög grad av service i vårt Arena-koncept. Som privatpersoner har vi vant oss vid att enkelt kunna uträtta våra ärenden via mobilen. På Arena ska det vara lika lätt att boka mötesrum, beställa lunch, handla hem middagsmaten eller allt annat som underlättar vardagen, säger Britt Lindqvist.

Okej, då fattar vi vad coworking är, men hur skiljer sig Arena från andra aktörer på marknaden?

–  Vi brukar säga att vi är med working än co, och med det menar vi att vår största styrka är vår gedigna erfarenhet av kontor. Det har vi tagit med oss och skapat riktig bra arbetsplatser vad gäller ljud, ljus, ergonomi, luft med mera. Vi ligger i framkant för digitalisering och har teknik som fungerar och som är intuitiv. Du ska inte behöva gå och hämta it-ansvarig varje gång du ska ha en videokonferens.

–  Dessutom kommer vi att ha allt det som förväntas av en coworking, frukost varje morgon, seminarier och föreläsningar, forum för kunskapsutbyte och så vidare. Det i kombination med en otroligt härlig miljö tror vi är en bra Arena för nya impulser och idéer.

Nyfiken på Arena?
Hör av dig till Britt eller läs mer här!

Britt Lindqvist
Chef utveckling Britt Lindqvist 070-261 43 56 · 08-566 205 95 britt.lindqvist@vasakronan.se