När pandemin bröt ut, vad var det första som oroade dig?
– Att kunddialogen skulle påverkas på ett negativt sätt. Befintliga kunder är en sak, att göra nya affärer digitalt en helt annan. Men det har gått över förväntan bra. Plötsligt blev alla mer tillgängliga, det gick till och med lättare att nå människor.
– Viktigt var också att se till att vi inte tappade fart. Varje morgon klockan åtta hade vi en check-in med alla seniora medarbetare. Där gick vi igenom vad som hänt under det senaste dygnet och diskuterade vad som hände på marknaden. Det blev ett väldigt aktivt och bra forum som skapade energi i en tuff tid.
Vilka andra frågor dök tidigt upp?
– Jag funderade mycket över ledarskapet och hur det skulle påverkas. Våra medarbetare är vana vid att jobba självständigt, med en hög grad av frihet under ansvar. Men när de flesta började arbeta på distans behövdes stöttning på ett annat sätt. Det krävde en annan form av ledarskap, både i linjen och i uppdragen.
– En utmaning var så klart att leda digitalt. I möten blev det viktigt att bjuda in till diskussion och dialog. I början var det en utmaning eftersom man inte kunde se alla på skärmen samtidigt i större team.
– I digitala möten behövs också stor lyhördhet. Vissa medarbetare känner sig trygga och bekväma med att prata, andra gör det inte. Det behöver chefen ha koll på och kanske fånga upp synpunkter genom avstämningar i mindre grupper.