Ut åkte managementpärmarna, in kom ledord som parades ihop till motsatser: uppkäftigt engagemang, kvalitativ galenskap, solidarisk individualism.
– Kreativitet föds i mötet mellan den högra intuitiva hjärnhalvan och den vänstra rationella. Begreppskrockarna var viktiga för att ledorden verkligen skulle betyda något, säger Kajsa Balkfors.
Fram växte en affärsmodell, där begrepp som tillit och samarbete är centrala. Ledarskapet för Cirkus Cirkör kom till exempel att delas mellan flera personer. Jonglörens tanke om att göra rätt från början fick forma rekryteringsprocessen.
– Vi är noga med att vaska fram dem som är uppkäftigt engagerade och tar egna initiativ, och där vi kan koppla på cirkusens gemensamma idé och vision.
En viktig ledstjärna blev att de kreativa idéerna inte ska anpassas efter det administrativa, utan tvärtom.
– Om en elev i vår cirkusskola får en idé om att, ja jag vill flyga upp dit, så måste vi ha tillit till att det fixar sig. Eleven har frihet och ansvar att välja vägen, vårt arbete är att stödja processen. Vi kan inte komma med en färdig affärsmodell för hur eleven ska flyga, säger Kajsa Balkfors.
Tanken går att applicera på alla verksamheter. Medarbetare som får frihet att göra det de vill tar också större ansvar. Organisationer som släpper kontrollbehovet och vågar låta visionen och de kreativa idéerna gå först – inte strategierna – belönas ofta med bra resultat.
Men tid är som bekant pengar och kreativiteten kollar inte på klockan. Samtidigt knackar lågkonjunkturen på och effektivitet hamnar högst upp på priolistan. Vad vill Kajsa Balkfors säga till verksamheter som inte satsar på kreativitet?
– Har de råd att låta bli? Kunderna märker direkt om det är en visionsdriven eller strategidriven organisation man representerar. Många försöker få kontroll och hindra förändring. Det funkar aldrig, människan är föränderlig – företagen måste också vara det.