Data som skapar insikt och gör skillnad
I många år har företag lagt ner stora resurser på att mäta kundupplevelser. Allt för att hålla sina kunder nöjda och lojala, medan människorna inom organisationen sällan får samma uppmärksamhet. Wonder har tagit fram en verktygslåda som kan skapa samma effekt för medarbetarupplevelser. Det finns många likheter mellan en kund och en medarbetare, men också viktiga skillnader.
– Som kund är relationen till ett företag mest transaktionell. Du går in i en butik, letar efter något och köper det. Som medarbetare finns det förstås också ett transaktionellt utbyte mellan dig och företaget som till exempel lön och avtal, men medarbetarupplevelsen är så mycket större. Den bygger på relationer och handlar mer om ”varje-dag-livet” på jobbet, säger Steve.
En perspektivförflyttning från CX till EX
Branschens nya buzzword Employee Experience (EX) är alltså en utveckling av föregångarkonceptet CX (Customer Experience). En av hörnstenarna inom CX är att förstå kundens upplevelse av kontakterna den har med ett företag över tid, vilket ofta visualiseras i form av en kundresa. Enligt Steve kan en liknande process användas inom EX.
– Utmaningen är att se medarbetarupplevelsen som en helhet. Från första till sista dagen. Medarbetare som slutar är viktiga ambassadörer. Fortsätt dialogen, ta reda på varför medarbetaren slutar och se till att lära av exemplet. Bra avslut skapar också förutsättningar för att medarbetare kommer tillbaka, om deras nya arbetsplats inte lyckades leverera samma upplevelse.
– EX omfattar så mycket mer än bara tid på kontoret. Den optimala medarbetarupplevelsen underlättar livspusslet redan innan arbetsdagen har börjat, lockar människor till kontoret och får deras positiva intryck att bestå även när de har kommit hem, säger Steve.