Hyresgästinformation

Välkommen till Telefonplan Hus 11

Dialoggatan 2-6 / Snickerigatan 2 Panncentral

Om fastigheten

På Dialoggatan 2-4 ligger områdets gemensamma värmecentral.

Fastighetens historia

På Dialoggatan 2-4 ligger områdets gemensamma värmecentral.

Övrigt:

305 m2

Arkitekt:

Ture Wennerholm

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan. Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet, oavsett vilken internetleverantör du har. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.

Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om du vill ansluta en annan leverantör Klicka här för mer information

Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör.
Information om fiberdragning Klicka här för mer information
   

Inomhusklimat

Ventilation, värme och kyla
Vart tredje år genomförs en obligatoriskventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
 
Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör attvi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt utmed ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justeratemperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga.
Ta del av våra generella tips för ett bättre inomhusklimat  Vad är lagom varmt för dig? – Vasakronan

Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.
   

Så gör vi i fastigheten

Snöröjning & istappstelefon

Om farliga istappar upptäcks  på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 08-566 20 600.

Det går  även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan  ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
• All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
• Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
• Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
• Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Stockholms Brandförsvars hemsida

Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.

Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida.

Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.

Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se

Hjärtstartare
Finns i receptionen på Telefonvägen 30. 

Miljöcertifiering

Vasakronan erbjuder, som Sveriges första fastighetsbolag, sina hyresgäster att teckna gröna hyresavtal. Läs mer om de gröna avtalen och hur du köper miljömärkt el i länkarna nedan.

Säkerhet & inpassering

Alla passérkort hanteras av Coor receptionen på Telefonvägen 30.

Allmänna uteplatser & terrasser

Det finns många uteplatser på området som hyresgästerna kan använda med fasta installationer gällande bänkar, bord mm.

Övrig service

Kobran Konferens och reception finns på Telefonvägen 30

I närområdet

Service i närområdet

På Telefonplan och i de närmaste omgivningarna har servicen ökat markant senaste åren. Vid Telefonplans tunnelbanestation hittar du mycket av det du behöver en vanlig vardag, t ex apotek, blomsteraffär, livsmedelsbutik och pressbyrå.

Vid Telefonplan finns ett tiotal restauranger. I den gamla vaktkuren för Ericsson, till vänster om Försäkringskassans entré, hittar du till exempel populära Krubb. Inne i området finns Addfood som har en välbesökt buffélunch och vietnamesiska restaurangen Viet Bistro. Under april 2024 öppnar även Söderbergs bageri i Tellusgången. Hos Konstfack finns café och restaurang Glasklart och vid torget och utmed LM Ericssons väg finns ytterligare ett antal restauranger, bland annat välkända restaurang Landet. 

På Dialoggatan ligger SATS gym och utmed Tellusgången finns både Klättercentret, frisör, kiosk och kemtvätt med skrädderiservice.   

Att ta sig till och från fastigheten

Parkering & laddplatser

På Telefonplan finns både markparkering och garage. Garaget ligger på Mobilgatan 3A och har 150 platser varav 25 laddplatser. Laddplatser finns även på markparkeringen. 

För korttidsparkering gäller P-automat inom området. För långtidsparkering kan man som hyresgäst teckna tillstånd för ej fasta p-platser i omfattning enligt den p-kvot som gäller för området. Platserna administeras av Apcoa: tel 08-556 306 70, eller via mejl vasakronan@apcoa.se.

Mellan Klättercentret och restaurang Addfood finns besöksparkering där p-skiva gäller för en 1 timmes parkering.

För motorcyklar finns flera avgiftsfria parkringplatser inom området.

Se länk till p-karta nedan.

Cykelparkering

Det finns ett flertal cykelställ i området, och vi är tacksamma om cyklisterna använder dem. Behöver du förvara din cykel i ett låst utrymme? Kontakta din kontaktperson på Vasakronan så kan vi hjälpa till.

Det är inte tillåtet att ställa cyklar på parkeringsplatser eller i husens entréer och trapphus. Entréer och trapphus är utrymningsvägar och måste hållas rena från föremål, och vi hoppas att det respekteras.

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Susanne Wallberg

Affärsansvarig kontor 072-246 54 50 · 08-566 206 86

Yeliz Unver

Bitr. affärsansvarig 076-133 85 27 · 08-566 207 09

Dan Sellergren

Teknikansvarig 08-782 03 96