Välkommen till Styckjunkaren 11
Birger Jarlsgatan 6D & 10
Kontakt & Felanmälan
Dina kontaktpersoner




Nyheter
Glad Påsk!
Din lokal
Fastighetsnät & fiber
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan men som du som hyresgäst kan nyttja för att ansluta din lokal till internet oavsett vilken internetleverantör du har.
IT-TJÄNSTER
Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via valfri leverantör. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för att snabbare kunna leverera internet och IT-tjänster.
Advania
Tel: 08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Telia
Mejl: fiberbestallningar@teliacompany.com
FIBERINSTALLATIONER
Eftersom säkerhet är en viktig del i IT-leveransen så måste samtliga internetleverantörer och deras installationstekniker föranmäla besök med god framförhållning. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer i fastigheten alltid genomföras i samråd med Vasakronans nätadministratör (Advania) och enligt Vasakronans anvisning för IT-installationer. För mer information kontakta:
Nätadministratör, Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Inomhusklimat
Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Fastighetens ventilationssystem har både till- och frånluft med komfortkyla. Drifttiderna är hyresgästanpassade men generellt gäller kontorstider. Temperaturen kan även justeras via termostat i hyresgästernas lokaler. Fastigheten värms och kyls med fjärrvärme respektive kylmaskin.
Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten, på gården, vid entréer, fönster, luftintag eller terrasser. Tänk på att det är en rökfri zon på 10 meter från entréer för ökad trivsel och så att rök inte kommer in i fastigheten.
Ett bra inomhusklimat
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.
Generella tips för ett bättre inomhusklimat:
• Var uppmärksam så att inte möbler och annan inredning hindrar flöden från element, kylbafflar i taket och luftventiler samt att termostatventiler inte täcks över
• Om det finns ett kylsystem för lokalen – undvik att öppna fönstren när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen
• Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite eftersom den relativa fuktigheten då ökar
• Använd kropp och kläder för att justera din egen upplevelse.
Här kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.
Så gör vi i fastigheten
Avfall & källsortering
Källsortering – en viktig del i vårt miljöarbete
Vasakronan strävar efter att utveckla vårt miljöarbete tillsammans med våra hyresgäster för att både kunna se till att fastigheterna har en god miljöstatus och att kunna reducera vår gemensamma miljöpåverkan. Avfallshanteringen i fastigheten går till på följande sätt:
Hyresgästerna har avfallshämtning vilket innebär att Ragn-Sells hämtar avfall från kontorsverksamhet i hyresgästernas lokaler.
Hyresgästen kan beställa hämtning för övriga fraktioner, t.ex. grovsopor av vår samarbetspartner Ragnsells – mot en kostnad. Ta kontakt med deras kundtjänst på kundtjanst@ragnsells.com eller 0771-88 88 88.
Länk till Ragnsells
Tack för att du källsorterar!
Snöröjning & istappstelefon
Snöröjning
Vasakronan ser till att snöröjning sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Stockholms stad för.
Istappar
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Vasakronans kundservice, 08-566 206 00.
Utrymning & brandskydd
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
• Släckutrustning finns till hands
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar
Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete på Stockholms Brandförsvars hemsida.
Miljöcertifiering
Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad enligt LEED Guld, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.
Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.
Om du har frågor är du välkommen att kontakta Affärsansvarig på Vasakronan.
Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/
Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan.
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.
När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen nära noll
Många av vårahyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyrlokal hos Vasakronan kan ni redovisa låga utsläpp under denna post eftersom vi förser samtliga av våra byggnader med klimatneutral energi. Dock förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el.
Gröna hyresavtal
Sedan 2017 är alla Vasakronans hyresavtal gröna, vilket innebär att vi samarbetar med våra hyresgäster och hjälper dem att minska energianvändningen i lokalen. Läs mer om gröna hyresavtal på Fastighetsägarnas hemsida.
Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.
Säkerhet & inpassering
Samtliga portar är låsta dygnet runt. Inpassering under kontorstid sker med passagebricka. Övrig tid krävs bricka och personlig kod. Porttelefon för besökare finns i samtliga entréer.
Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring.
Lastkaj & leveranser
Leveranser sker via huvudentréerna. Coor Service Management erbjuder bland mycket annat hjälp med godshantering. Se Coors serviceportal för mer information.
Allmänna uteplatser & terrasser
Skötsel av utomhusmiljö
Vasakronan ser till att planteringar, städning av innergårdar sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Stockholms stad för.
Innergård
Fastigheten har en allmän innergård på Birger Jarlsgatan 6D. Har ni inte redan access med er bricka, kontakta kundservice@vasakronan.se för access.
Hyresgäster kan utan kostnad boka innergården för jobbevent, afterworks eller liknande. Kontakta Bitr. Affärsansvarig för bokning.
OBS! Ej tillåtet med privata evenemang.
Här är några saker att tänka på:
• Innergården är öppen alla vardagar. På för- och eftermiddagen kan innergården bokas för events. Under lunchen 11:00–13:00 är innergården inte bokningsbar.
• Du kan boka två tillfällen åt gången och bara företagsevent är tillåtet.
• Var noga med att avboka ert tillfälle om ni inte längre önskar nyttja innergården.
• Skulle något gå sönder under eventet är det du som bokat det som blir ansvarig att ersätta skadan.
• Lämna innergården snygg och trevlig. Ta med skräpet och ställ tillbaka möblerna.
• Ingen rökning, grillning, eld eller fyrverkerier på innergården, tack.
• Försök hålla en schysst ljudnivå så stör du inte grannen vid bordet eller huset intill.
Övrig service
Som kund hos Vasakronan har du alltid tillgång till ett brett utbud av servicetjänster genom Coor Service Management. En rad olika tjänster erbjuds, såsom exempelvis reception, posthantering och vaktmästeri.
För mer information, kontakta Coor Service Management på telefon 08-553 957 30 eller maila till hyresgast@coor.com.
Genom Vasakronan kan ni alltid få hjälp med kontakter till olika entreprenörer.
I närområdet
Service i närområdet
Fastigheten är belägen invid Nybroplan med närhet till stadens bekvämligheter och Djurgårdens grönområden, ett stenkast från Kungsträdgården och Norrmalmstorg. Från Nybrokajen avgår ett flertal skärgårdsbåtar.
Restauranger
I området finns gott om restauranger för både snabblunch och representationsmiddag. I närheten ligger exempelvis restaurangerna Riche, East, Sturehof samt i närliggande gallerior där det finns ett stort urval av restauranger och caféer.
Shopping
När det gäller shopping finns det mesta, inte minst i gallerior och varuhus i närområdet. Vid Stureplan finns Sturegallerian och på Hamngatan ligger NK och Gallerian. På Regeringsgatan ligger Mood-gallerian med flertalet kaféer, butiker och restauranger.
Träning
Sats Stureplan – Beläget på Birger Jarlsgatan 6C.
Fitness24seven – Beläget på Regeringsgatan 59
Sturebadet – Beläget i Sturegallerian
Att ta sig till och från fastigheten
Kommunikationer
Promenadavstånd till några viktiga kommunikationspunkter i Stockholm city.
Arlanda Express – 10 min
Citybanan och T-centralen -12 min
Stockholms centralstation – 12 min
Tunnelbana
Närmaste tunnelbanestation är Östermalmstorg och ligger bara någon minut från fastigheten.
Bussförbindelser och spårvagn
Ett flertal busslinjer passerar utanför på Birger Jarlsgatan. Spårvagn till t. ex. Djurgården stannar mitt emot Dramaten på Nybroplan.
För mer information, se
Länk till SL:s webbplats
Länk till SJ:s webbplats
Parkering & laddplatser
Hyresgäster kan kontakta Aimo park på telefon 0771-96 90 06, eller besök www.aimopark.se för att hyra P-plats i närliggande garage. Besökande till fastigheten hänvisas till allmänna parkeringsgarage i närområdet, exempelvis på Birger Jarlsgatan och Grev Turegatan.
Cykelparkering
Hyresgäster runt om Stureplan, Norrlandsgatan och Birger Jarlsgatan har möjlighet att parkera sin cykel på Lästmakargatan.
Ett större cykelrum finns på Lästmakargatan 4, infart via garageporten. Följ hänvisningarna via lastfaret mot garaget. Cykelrummet är utrustat med cykelställ, cykellåsparkering, laddskåp för cykelbatterier samt pump och verktyg. På samma adress, vid garaget, kan hyresgästen även parkera sin cykel i en mindre cykelbur. Ett mindre cykelrum finns även på Lästmakargatan 6, vänster om frisören.
För access till cykelrummet på Lästmakargatan 4, kontakta kundservice@vasakronan.se.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus, entréer eller på garageplatser på grund av framkomlighet vid eventuell utryckning.
Cykelservice
I vårt koncept, Cykelservice, ingår allt som kan göra din cykling eller löprunda enkel och säker. Trygg och kameraövervakad cykelförvaring, omklädningsrum, dusch, förvaringsskåp, torkrum, servicestation, lånecyklar, cykelbutik och cykelservice med ett stort utbud av tjänster.
På Cykelservice Mäster Samuelsgatan 58 kan vi erbjuda:
Cykelförvaring
Du får tillgång till en säker och lättillgänglig cykelförvaring i ett bemannat och kameraövervakat cykelrum i gatuplan. Cykelrummet är utrustat med olika varianter av cykelställ med stöd för framgaffeln och möjlighet till fastlåsning i cykelns ram. Det finns eluttag för laddning av elcykel och förvaringsplatser för lådcyklar. I cykelrummet finns verktyg och pump för enklare service.
Omklädning/dusch/torkrum
Du får tillgång till omklädningsrum och dusch samt ett låsbart skåp som du kan använda under dagen.
Eget förvaringsskåp
Du får ett eget skåp i omklädningsrummet för kläder, skor och annan personlig utrustning. Skåpet hyr du under en längre tid vilket gör att du inte behöver tömma ditt skåp varje dag. Skåpen i omklädningsrummet har kodlås så där behövs inga hänglås.
BikePath butik
BikePath har en servicebutik på Mäster Samuelsgatan 58. I butiken kan BikePaths personal utföra alla typer av reparationer och service av din cykel. Där blir det även försäljning av cyklar, reservdelar, olika typer av utrustning m.m.
Abonnemang och priser
Du skapar ditt eget personliga abonnemang och väljer de tjänster som passar dig. För mer information och priser, se länk och kontaktuppgifter nedan.
Kontaktuppgifter
Telefon: 073-50375 62 (BikePath)
E-post: info@bikepath.se
https://www.bikepath.se/