Välkommen till Sperlingens Backe 47

Birger Jarlsgatan 16 / Grev Turegatan 1

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Louise Afshari

Affärsansvarig kontor 070-733 83 03 · 08-566 205 06

Ida Drotz

Bitr. affärsansvarig 076-133 60 46 · 08-566 206 88

Mikaela Murray

Affärsansvarig handel 072-968 19 11

Freddy Portillo

Teknikansvarig 08-566 206 92

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan men som du som hyresgäst kan nyttja för att ansluta din lokal till internet oavsett vilken internetleverantör du har.

IT-TJÄNSTER
Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via valfri leverantör. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för att snabbare kunna leverera internet och IT-tjänster.

Advania
Tel: 08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se

Telia
Mejl: fiberbestallningar@teliacompany.com

FIBERINSTALLATIONER
Eftersom säkerhet är en viktig del i IT-leveransen så måste samtliga internetleverantörer och deras installationstekniker föranmäla besök med god framförhållning. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer i fastigheten alltid genomföras i samråd med Vasakronans nätadministratör (Advania) och enligt Vasakronans anvisning för IT-installationer. För mer information kontakta:

Nätadministratör, Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se

Inomhusklimat

Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från BovSamerket.

Fastighetens ventilationssystem har både till- och frånluft med komfortkyla. Drifttider är hyresgästanpassade men generellt gäller kontorstider. Temperaturen kan även justeras via termostat i hyresgästernas lokaler.

Fastigheten värms och kyls med fjärrvärme respektive fjärrkyla.

Rökning är inte tillåten inne i fastigheten, på gården, vid entréer, fönster, luftintag eller terrasser. Tänk på att det är en rökfri zon på 10 meter från entréer för ökad trivsel och så att rök inte kommer in i fastigheten.   

Generella tips för ett bra inomhusklimat:

•  Öppna inte fönster när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen.
•  Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite,
•  Eftersom den relativa fuktigheten då ökar.
•  Tänk på att sommarklädda medarbetare kan frysa om inomhustemperaturen är för låg.
•  Låt därför inomhustemperaturen i viss mån följa utomhustemperaturen.
•  Tillse att möbler eller annan inredning inte hindrar flöden från radiatorer (värme), bafflar
•  I taket (kyla) och luftventiler samt att termostatventiler inte övertäcks.

Här kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.  

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Källsortering – en viktig del i vårt miljöarbete

Vasakronan strävar efter att utveckla vårt miljöarbete tillsammans med våra hyresgäster för att både kunna se till att fastigheterna har en god miljöstatus och att kunna reducera vår gemensamma miljöpåverkan. Avfallshanteringen i fastigheten sker i samråd med hyresvärden. 

Hyresgästen kan beställa hämtning för övriga fraktioner som ej hanteras av hyresvärden, t.ex. grovsopor av vår samarbetspartner Ragnsells – mot en kostnad. Ta kontakt med deras kundtjänst på kundtjanst@ragnsells.com eller 0771-88 88 88.

Länk till Ragnsells

Tack för att du källsorterar!  

Snöröjning & istappstelefon

Snöröjning
Vasakronan ser till att snöröjning sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Stockholms stad för.

Istappar
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Vasakronans kundservice, 08-566 206 00. 

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:

• Utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
• Släckutrustning finns till hands
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.

Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete på Stockholms Brandförsvars hemsida.

Miljöcertifiering

Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan.
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen nära noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni redovisa låga utsläpp under denna post eftersom vi förser samtliga av våra byggnader med klimatneutral energi. Dock förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el.

Gröna hyresavtal
Sedan 2017 är alla Vasakronans hyresavtal gröna, vilket innebär att vi samarbetar med våra hyresgäster och hjälper dem att minska energianvändningen i lokalen. Läs mer om gröna hyresavtal på Fastighetsägarnas hemsida.

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
På https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under Vårt ansvar

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.

Säkerhet & inpassering

Samtliga portar är låsta dygnet runt. Inpassering under kontorstid sker med passagebricka. Övrig tid krävs bricka och personlig kod. 

Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring.  

Lastkaj & leveranser

Leveranser och bud tas emot via sidoentrén på Grev Turegatan. Vid stora leveranser, kontakta Affärsansvarig för mer information.

Allmänna uteplatser & terrasser

Skötsel av utomhusmiljö
Vasakronan ser till att planteringar och städning sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Stockholms stad för.

Övrig service

Som kund hos Vasakronan har du alltid tillgång till ett brett utbud av servicetjänster genom Coor Service Management. En rad olika tjänster erbjuds, såsom exempelvis reception, posthantering och vaktmästeri.

Länk till Coors Serviceportal

För mer information, kontakta Coor Service Management på telefon 08-553 957 30 eller maila till hyresgast@coor.com

Genom Vasakronan kan ni alltid få hjälp med kontakter till olika entreprenörer.

I närområdet

Service i närområdet

Fastigheten är belägen vid Stureplan och det är mycket nära till Sturegallerian med dess utbud av butiker, restauranger och kaféer. Ett stenkast bort på Regeringsgatan finns även NK och Mood-Gallerian.

Restauranger
I området finns gott om restauranger för både snabblunch och representationsmiddag. I närheten ligger exempelvis restaurangerna TAKO, The Bull & Bear Inn, Riche, East och Sturehof samt i närliggande gallerior finns ett stort urval av restauranger och caféer.  

Shopping
När det gäller shopping finns det mesta, inte minst i gallerior och varuhus i närområdet. Vid Stureplan finns Sturegallerian och på Hamngatan ligger NK och Gallerian. På Regeringsgatan ligger Mood-gallerian med flertalet kaféer, butiker och restauranger.

Träning och hälsa
Sats Stureplan – Beläget på Birger Jarlsgatan 6C.   
Fitness24seven – Beläget på Regeringsgatan 59 
Sturebadet – Beläget i Sturegallerian      

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Promenadavstånd till några viktiga kommunikationspunkter i Stockholm city.
Arlanda Express – 10 min
Citybanan och T-centralen -12 min
Stockholms centralstation – 12 min

Tunnelbana
Närmaste tunnelbanestation är Östermalmstorg och nedgång finns i anslutning till fastigheten.

Bussförbindelser
Ett flertal busslinjer passerar även utanför på Birger Jarlsgatan.

För mer information, se
Länk till SL:s webbplats
Länk till SJ:s webbplats

Parkering & laddplatser

Det finns tyvärr inga parkeringsplatser i anslutning till fastigheten. Istället kan hyresgäster kontakta Aimo Park Stockholms Parkering för att hyra P-plats i närliggande garage.
www.aimopark.se

Besökande till fastigheten hänvisas till allmänna parkeringsgarage i närområdet, exempelvis på Birger Jarlsgatan och Grev Turegatan.  

Cykelparkering

För hyresgäster finns cykelrum i källaren på plan 1. Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus, entréer eller övriga allmänna ytor där det blockerar på grund av framkomlighet vid eventuell utryckning. 
 
Cykelservice

I vårt koncept, Cykelservice, ingår allt som kan göra din cykling eller löprunda enkel och säker. Trygg och kameraövervakad cykelförvaring, omklädningsrum, dusch, förvaringsskåp, torkrum, servicestation, lånecyklar, cykelbutik och cykelservice med ett stort utbud av tjänster.
 
På Cykelservice Mäster Samuelsgatan 58 kan vi erbjuda:
 
Cykelförvaring
Du får tillgång till en säker och lättillgänglig cykelförvaring i ett bemannat och kameraövervakat cykelrum i gatuplan. Cykelrummet är utrustat med olika varianter av cykelställ  med stöd för framgaffeln och möjlighet till fastlåsning i cykelns ram. Det finns eluttag för laddning av elcykel och förvaringsplatser för lådcyklar. I cykelrummet finns verktyg och pump för enklare service.
 
Omklädning/dusch/torkrum
Du får tillgång till omklädningsrum och dusch samt ett låsbart skåp som du kan använda under dagen. 
 
Eget förvaringsskåp
Du får ett eget skåp i omklädningsrummet för kläder, skor och annan personlig utrustning. Skåpet hyr du under en längre tid vilket gör att du inte behöver tömma ditt skåp varje dag. Skåpen i omklädningsrummet har kodlås så där behövs inga hänglås.
 
BikePath butik

BikePath har en servicebutik på Mäster Samuelsgatan 58. I butiken kan BikePaths personal utföra alla typer av reparationer och service av din cykel. Där blir det även försäljning av cyklar, reservdelar, olika typer av utrustning m.m.
 
Abonnemang och priser
Du skapar ditt eget personliga abonnemang och väljer de tjänster som passar dig. För mer information och priser, se länk och kontaktuppgifter nedan.
 
Kontaktuppgifter
Telefon: 073-50375 62 (BikePath)
E-post: info@bikepath.se
https://www.bikepath.se/