Välkommen till Skjutsgossen 8

Krukmakargatan 15-21 / Torkel Knutssonsgatan / Rosenlundsgatan

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Susanne Wallberg

Affärsansvarig kontor 072-246 54 50 · 08-566 206 86

Yeliz Unver

Bitr. affärsansvarig 076-133 85 27 · 08-566 207 09

Niclas Wickman

Teknikansvarig 08-566 205 70

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan men som du som hyresgäst kan nyttja för att ansluta din lokal till internet oavsett vilken internetleverantör du har.

IT-TJÄNSTER
Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via valfri leverantör. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för att snabbare kunna leverera internet och IT-tjänster.

Advania
Tel: 08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se

Telia
Mejl: fiberbestallningar@teliacompany.com

FIBERINSTALLATIONER
Eftersom säkerhet är en viktig del i IT-leveransen så måste samtliga internetleverantörer och deras installationstekniker föranmäla besök med god framförhållning. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer i fastigheten alltid genomföras i samråd med Vasakronans nätadministratör (Advania) och enligt Vasakronans anvisning för IT-installationer. För mer information kontakta:

Nätadministratör, Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se

Inomhusklimat

Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Fastighetens ventilationssystem har både till- och frånluft med komfortkyla. Drifttider för kontorshyresgäster är normalt vardagar kl. 06.00-18.00. Temperaturen kan även justeras via termostat i hyresgästernas lokaler.

Fastigheten värms och kyls med fjärrvärme respektive egna kylmaskiner.

Rökning
Rökning är inte tillåten inomhus. Rökare hänvisas till rökning 10 meter utanför fastigheten. Tänk på att inte stå nära entréer så att rök kommer in i fastigheten.

Ett bra inomhusklimat
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.

Klicka här för att läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera. 

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Källsortering – en viktig del i vårt miljöarbete
Vasakronan strävar efter att utveckla vårt miljöarbete tillsammans med våra hyresgäster för att både kunna se till att fastigheterna har en god miljöstatus och att kunna reducera vår gemensamma miljöpåverkan. Avfallshanteringen i fastigheten går till på följande sätt:

Hyresvärden ansvarar endast för de i miljörummet uppmärkta fraktionerna. Övriga fraktioner är hyresgästens eget ansvar, t ex pappersåtervinning, grovsopor, elektronikskrot m m. Hyresgästen kan beställa egen hämtning via hyresvärdens entreprenör Logistikbolaget.

Tillträde till miljörummen sker alltid med bricka.

Nuvarande fraktioner i miljörummen:

Hushållsavfall
Matavfall
Färgat glas
Ofärgat glas
Glödlampor
Lysrör
Lågenergilampor
Hushållsbatterier
Metallförpackningar
Plastförpackningar
Wellpapp
Brännbart
Pappersförpackningar

Hushålls- och matavfall hämtas av Stockholm Vatten och Avfall. Övrigt avfall hämtas av Logistikbolaget. 

Snöröjning & istappstelefon

Istappar
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Vasakronans kundservice, 08-566 206 00 eller anmäl det via istappstelefonen.

Utrymning & brandskydd

Denna fastighet
Hela fastigheten är försedd med sprinkler och vid utlöst sprinkler går larm till SOS. I kontorslokalerna finns rökdetektorer som startar utrymningslarm lokalt och våningsvis. 

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:

  • Utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen.
  • Släckutrustning finns till hands.
  • Eventuella egna brandlarm i den egna lokalen.
  • Utrymningsvägar hålls fria. Detta gäller även entréer, trappor samt grannars utrymning genom lokalen.
  • Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
  • Hålla i eventuella egna brandövningar.

 
Utrymning 
Hyresgästerna bestämmer själva plats för återsamling efter utrymning. För att underlätta utrymning och minska brandrisken ska samtliga fastighetsgemensamma utrymmen alltid hållas fria från varuleveranser, emballage och annat som kan vara i vägen.
 
Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar

Vad som gäller för just din lokal framgår av hyresavtal. 

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete på Stockholms Brandförsvars hemsida.

Miljöcertifiering

Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta affärsansvarig för fastigheten på Vasakronan.

Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/

Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen nära noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni redovisa låga utsläpp under denna post eftersom vi förser samtliga av våra byggnader med klimatneutral energi. Dock förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el.
 
Gröna hyresavtal
Sedan 2017 är alla Vasakronans hyresavtal gröna, vilket innebär att vi samarbetar med våra hyresgäster och hjälper dem att minska energianvändningen i lokalen. Läs mer om gröna hyresavtal på Fastighetsägarnas hemsida.

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.  

Säkerhet & inpassering

Huvudentrén är öppen mellan kl.08-16.00 på vardagar. Inpassering övriga tider kräver bricka eller Accessy.

Hyresgästen svarar alltid för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m m i de egna lokalerna).

Lastkaj & leveranser

Godsmottagning sker via garaget på plan 1, infart Torkel Knutssonsgatan.

Allmänna uteplatser & terrasser

Kommunen ansvarar för utvändig städning kring fastigheten. 

Övrig service

Reception Krukmakargatan 21

På Krukmakargatan 21 finns en reception som servar hyresgästerna och deras besökare. Receptionen är öppen mellan kl.08 och 17 på vardagar och bemannas av ISS.

Coor Service Management
Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet.
Som kund hos Vasakronan har du därför alltid tillgång till ett brett utbud av servicetjänster genom vår samarbetspartner Coor Service Management. Tack vare samarbetet med Coor kan vi erbjuda våra kunder prisvärda och lättillgängliga servicetjänster, t ex telefoni, reception, konferens, vaktmästeri och restaurang/catering.

Flytthjälp
Coor hjälper er med er flytt och hanterar allt från små flyttar inom det befintliga kontoret till stora flyttar av hela kontoret, inklusive flyttprojektledning. Vi erbjuder gröna flyttar genom bland annat cykelbud eller flytt där alla restprodukter dokumenterat återvinns, säljs eller ges vidare via 4Cycle. Kontakta Coor för mer information.

Kontakt och mer information
hyresgast@coor.com
Besök även Coor Service Managements hemsida.

I närområdet

Service i närområdet

Restauranger och butiker
Det finns ett stort utbud av butiker och restauranger i närområdet. 

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Fastigheten är belägen intill Mariatorgets tunnelbanestation, uppgång Torkel Knutssonsgatan.

Ett flertal bussar stannar i närheten av fastigheten. För mer info, se SL’s tidtabeller. Länk till SL:s webbplats

Parkering & laddplatser

Parkering finns på garageplan för fastighetens hyresgäster, infart Torkel Knutssonsgatan.
Parkering för besökare finns närmast på gatan utanför fastigheten.

För mer information kontakta Kundservice.

Cykelparkering

Cyklar kan parkeras på nedre garageplan, där det även finns laddmöjlighet för elcyklar.

Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus, entréer eller på garageplatser på grund av framkomlighet vid eventuell utryckning. Glöm inte att låsa din cykel. Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder.

Utvändig cykelparkering finns även i närheten av huvudentrén på Krukmakargatan 21. 

Ett par gånger per år erbjuder Vasakronan cykelservice i fastigheten för våra hyresgäster.