Hyresgästinformation

Välkommen till Sirius 1

Jörgen Kocksgatan 9 / Navigationsgatan 3

Om fastigheten

Nyhamnen i Malmö är minst sagt ett område under utveckling. Här finns redan nu möjlighet att hyra ljusa och flexibla kontor i vår fastighet som ligger mitt i detta spännande område – bara ett stenkast från Malmö Centralstation och centrum. Huset är byggt 1992 och har genomgått en omfattande renovering med miljöcertifiering LEED Guld.

En ny stadsdel utvecklas
Visionen är att Nyhamnen ska bli en ny levande stadsdel med kontor, gröna parker, bostäder, handel och service. Kajerna ska blir tillgängliga och attraktiva både för Malmöbor och tillfälliga besökare. Närheten till Centralstationen ger förutsättningar att skapa en hållbar stadsdel med goda regionala kommunikationer. När området är fullt utbyggt kommer det rymmas cirka 9000 bostäder och 21 000 arbetsplatser.

Välkommen att boka en visning i våra fina lokaler!

Läs mer om nya Nyhamnen på Malmö Stads webbplats 

Fastighetens historia

Tegelhuset som är den nuvarande byggnaden på Sirius 1 byggdes av Skanska 1990-1991. Det stod klart för inflyttning 1992 och ligger granne med Malmö Slagthus som uppfördes i början på 1990-talet. Innan det nya huset byggdes stod det andra hus på platsen. Fastigheten ägdes 1930 av Malmöhus läns kungliga hushållningssällskap vilka också var ägare till Slagthuset. Det var en statligt ägd inrättning som såg till att kött blev slaktat på rätt sätt. 1990 fick man rivningstillstånd för det gamla huset och 1992 stod den nya byggnaden klar.

Byggt/ombyggt: 1992/

Miljöcertifiering: LEED Silver (2022)

Taxonomilinjerad byggnad: Ja

Total energianvändning: 42.5kWh/m2, 2024

Utsläppsintensitet: 0.0341 kg CO2/m2, 2024

Kontor: 6 871 m2

Butik: 25 m2

Övrigt: 380 m2

Arkitekt: Sten Samuelsson

Nyheter

2025-03-31

Tillfälliga parkeringsplatser

Vi kommer att genomföra förbättringsarbeten i garaget under perioden 4 april till 30 juni. Under den tiden hänvisar vi till tillfälliga parkeringsplatser enligt utskick (Kv. Bylgia).

I din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan. Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet, oavsett vilken internetleverantör du har. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.

Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om du vill ansluta en annan leverantör. Klicka här för mer information.

Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör. Klicka här för mer information.

Inomhusklimat

Ventilation, värme och kyla
Vart tredje år genomförs en obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga.
Ta del av våra generella tips för ett bättre inomhusklimat Vad är lagom varmt för dig? – Vasakronan

Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
• All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
• Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
• Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
• Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Räddningstjänsten Syd.

Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.

Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida.

Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.

Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se

I fastigheten

Allmänna uteplatser & terrasser

Vasakronan tar hand om planteringar och städning runt fastigheten. Vid brister eller önskemål kontakta Kundservice.

Avfall & källsortering

Miljöstation finns på bottenplan där följande fraktioner sorteras
Glas
Hård/mjukplast
Metall
Wellpapp
Restavfall
El-avfall
Batterier
Färgpatroner
Ljuskällor/lysrör
Kontorspapper

Avfallet hämtas en gång i veckan.
Hyresgästen ansvarar för att transportera sitt avfall till fastighetens miljöstation, där det ska sorteras i rätt fraktioner för vidare transport och återvinning.

Säkerhet & inpassering

Fastigheten är öppen dagtid, måndag-fredag. Övriga tider krävs portkod eller insläpp via porttelefon.

Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m. i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren i sin försäkring.

Lastkaj & leveranser

På baksidan av fastigheten finns en uppfart för transport av gods och vidare in i huset finns en varuhiss. Gods tas inte emot på framsidan.

Parkering & laddplatser

För hyresgäster har fastigheten ett eget garage med infart från Navigationsgatan.
Garaget har rörliga platser och digital parkering. 

Från 1 Juli 2022 administreras alla garageplatser av Apcoa Parkering Sverige AB.

Kunder med rörliga parkeringsplatser måste registrera sina bilar i Apcoas serviceportal för att inte riskera att få en kontrollavgift. Varje hyrd plats ger möjlighet till max 5 registrerade bilar men endast en bil kan parkeras åt gången

Om du redan hyr plats i garaget och vill utöka antalet platser eller byta plats, vänligen maila vasakronan@apcoa.se.

Om du vill rapportera en felparkerad bil i något av våra garage, ring 08-55630670 (tonval 3)

Nya kunder kontaktar Apcoa på vasakronan@apcoa.se, på 08-55630670 (tonval 1) eller via chatt på www.apcoa.se. Mer information finns även tillgänglig på deras hemsida.

Cykelparkering

Cykelställ finns på fastighetens baksida.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer.

Kom ihåg att låsa din cykel! Vasakronan ansvarar inte i något fall för eventuella stölder.

Kommunikationer

Promenadavstånd till strategiska platser i Malmö:
Centralstationen – 5 minuter
Stortorget – 10 minuter
Gustav Adolfs Torg – 15 minuter

Information om buss- och tågtider finner du på Skånetrafikens hemsida.

I nära anslutning till fastigheten finns hyrcyklar via Malmö by bike. På Malmö by bikes hemsida finns karta med tillgängliga stationer och cyklar i realtid. 

Snöröjning & istappstelefon

Vasakronan tar hand om snöröjning på fastigheten. Omkringliggande gator ansvarar kommunen för. Vid brister eller önskemål kontakta Vasakronan.

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 08-566 20 600. Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.

Service i fastigheten

Låt oss ta hand om er
Vi erbjuder ett flertal olika servicetjänster i tillsammans med olika samarbetspartners. Servicetjänster Bas behöver du se till att du har innan du flyttar in i din nya lokal, det kan exempelvis vara elavtal, it, telefoni, kontorsutrustning, lås och larm. Listan kan göras lång, men vi hjälper gärna till och skräddarsyr utifrån era behov.
Servicetjänster Tillägg är ett axplock av de vanligaste tilläggstjänster du kan komplettera med för att förenkla din vardag, exempelvis kontorsvärd, vaktmästeri, konferens, lokalanpassning, parkeringstjänster och cykelservice.
Kontakta kundservice eller din kontaktperson för mer information om vilka tjänster som finns tillgängliga i just ditt hus.
Kontorsservice – Vasakronan

Arena
Arena är speciellt framtaget för er som kund hos Vasakronan. Upplägget är enkelt. Ni tecknar ett medlemskap och får tillgång till representativa och funktionella flexarbetsplatser, lounger för pauser och möten, frukost, gott kaffe, snabb och säker uppkoppling, låsbart skåp och skrivare. Kombinera flera tjänster efter behov som eget kontorsrum eller mötesrum. Ni kan enkelt öka eller minska antalet platser på månadsbasis. Coworking – Vasakronan

I närområdet

Service i närområdet

Välkommen till våra kontorslokaler på Jörgen Kocksgatan 9 och Navigationsgatan 3, strategiskt belägna med gångavstånd till centrala Malmö. Här har du nära till stadens rika utbud av restauranger, butiker och annan service, vilket gör det enkelt att njuta av luncher och fika samt att uträtta ärenden under arbetsdagen. Med dessa bekvämligheter inom räckhåll erbjuder våra kontorslokaler en idealisk arbetsmiljö som kombinerar centralitet med bekvämlighet.

Hållbarhet

Miljöcertifiering

Hållbarhetsfakta
Du hittar information om vilken miljöcertifiering fastigheten har, om den är taxonomilinjerad, den totala energianvändningen samt utsläppsintensiteten under fliken: Om fastigheten.

Miljöcertifiering
Byggnaden är miljöcertifierad enligt LEED. Certifieringen är ett kvitto på att byggnaden uppfyller hållbarhetskriterier inom exempelvis energieffektivitet och hälsosamma inomhusmiljöer.

Taxonomilinjerad byggnad
Om byggnaden är taxonomilinjerad uppfyller den EU:s fastställda granskningskriterier för miljömässig hållbarhet samt minimiskyddsåtgärder för social hållbarhet.

Hållbarhetsdata för er lokal
Många av våra hyresgäster redovisar sin miljöpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning. En vanligt förekommande post är energianvändningen i lokalen. Den samt uppgift om andel förnybar energi kan ni få på månadsbasis i vår hållbarhetsrapport för er lokal.

Hör av dig till din kontaktperson för att få ta del av hållbarhetsrapporten. I den finns även data för vatten- och avfallsmängder.

Läs mer om energiköp via Vasakronan

Hållbarhetstjänster

I många av våra fastigheter tillhandahåller vi olika hållbarhetstjänster, såsom avfallshämtning och cykelservice. Här nedan kan du läsa mer om respektive tjänst. Hör av dig till din kontaktperson om du vill veta mer och vad som gäller i din fastighet.

Läs mer om tjänsten avfallshämtning

Läs mer om tjänsten cykelservice

Vasakronans hållbarhetsarbete
På Vasakronan ska vi driva vår verksamhet på ett alltigenom hållbart sätt, ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. För det krävs att alla bidrar hela tiden.

Läs om Vasakronan och vårt ansvar för en hållbar utveckling

För många företag står lokalen för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan och den påverkar också de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Se till att säkra er lokal både ur ett miljömässigt och socialt perspektiv.

Läs om det hållbara kontoret
Kontoret står för en stor del av ett företags eller en organisations miljöpåverkan. Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er närmare noll

Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el.

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Katarina Lindeberg

Affärsansvarig kontor 070-230 33 68 · 040-691 71 37

Jonathan Wurmböck

Teknikansvarig 040-691 71 30