Välkommen till Sejlaren 7

Sveavägen 25-29 / Olofsgatan 6-8 / Olof Palmes gata 7 / Apelbergsgatan 44

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Sara Andersson

Affärsansvarig kontor 073-393 62 61

Anna Hofström

Affärsansvarig handel 076-776 43 70 · 08-566 205 20

Molly Stockenstrand

Bitr. affärsansvarig 076-130 63 75

Sten-Göran Nilsson

Teknikansvarig 08-782 03 83

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan. Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet, oavsett vilken internetleverantör du har.
Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.

Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om du vill ansluta en annan leverantör (https://vasakronan.se/kundservice/fiber-och-it/)

Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör.

Information om fiberdragning (https://vasakronan.se/kundservice/fiber-och-it/)

Inomhusklimat

Ventilation, värme och kyla
Byggnadens ventilationssystem har både till- och frånluft med komfortkyla. Drifttider för ventilationssystemet är hyresgästanpassade men generellt gäller kontorstid. Byggnaden värms respektive kyls med fjärrvärme och fjärrkyla.

Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga.
Ta del av våra generella tips för ett bättre inomhusklimat (länk)

Solskydd/markiser/osv
Om det ska vara med så stoppa in det under ventilation, värme och kyla.
Kanske någonting generellt typ: Har du funderingar kring solskydd för er lokal? Hör av dig till er kontaktperson som kan svara på om hur solskyddet fungerar för just er.

Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och wapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.

I Värdens Pocket kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Miljörummet finns vid godsmottagningen på plan -1. Det kan också nås från nedfarten till godsmottagningen på Olofsgatan 6.
 
Fraktioner:
Matavfall
Hushållsavfall
Batteri
Frigolit
Plast
Metall
Glas – färgat och ofärgat
Ljuskällor
Toner
Tidningar

Vid miljörummet finns även en balpress för wellpapp och kartonger.

Vasakronan ansvarar för de i miljörummet uppmärkta fraktionerna. Övriga fraktioner är hyresgästens ansvar. Hyresgästen kan beställa egen hämtning via Vasakronans entreprenör Ragn-Sells

Snöröjning & istappstelefon

Snöröjning
Vasakronan ser till att snöröjning sköts inom kvarteret (exkl. innergården). Omkringliggande gator ansvarar Stockholms stad för.

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice, 08-566 20 600.  
Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.

Utrymning & brandskydd

Utrymningslarm finns i trapphuset. Larm ljuder på det plan där larmet löst ut samt våningen ovanför. 

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
• All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
• Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
• Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
• Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Stockholms Brandförsvars hemsida.  

Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.

Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida.

Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.

Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se

Miljöcertifiering

Miljöcertifierat hus
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din affärsansvarige på Vasakronan.

Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/

Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan.
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på fastighetsägarnas hemsida: http://www.fastighetsagarna.se/gronthyresavtal

Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtalmed valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har nimöjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Entelios/Boo Energi.Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras avförnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett sådantelavtal kan du kontakta Boo Energi på 08-747 51 70 // post@booenergi.se, alternativt viabooenergi.se/teckna-elavtal. Ange rabattkod ”VASAKRONAN”.

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
På https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under Vårt ansvar.

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.

Leed-Certifiering

Enkät

Säkerhet & inpassering

Access till fastigheten
Vardagar klockan 07.00-18.00: nyckelbricka
Vardagar klockan 18.00-07.00: nyckelbricka och kod
Helger: nyckelbricka och kod

Till garaget gäller alltid nyckelbricka och kod oavsett dag och tid.

Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring.

Lastkaj & leveranser

Godsmottagning finns på Olofsgatan 6. Hyresgästen ansvarar själv för hantering av gods.

Coor Service Management erbjuder godshanteringstjänster, se Coors serviceportal för mer information.

Allmänna uteplatser & terrasser

Skötsel av utomhusmiljö
Vasakronan ser till att planteringar inom kvarteret sköts. Omkringliggande gator ansvarar Stockholms stad för.

Övrig service

Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet och därför kan vi via vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, exempelvis telefoni, reception, konferens, vaktmästeri och restaurang/catering.

Länk till Coors serviceportal

För mer information, kontakta Coor Service Management på telefon 08-553 957 30 eller maila till hyresgast@coor.com

Cykel & service – ta hand om dig själv och din cykel
I vårt nya koncept, Cykel & service, ingår allt som kan göra din cykling eller löprunda enkel och säker. Trygg och kameraövervakad cykelförvaring, omklädningsrum, dusch, förvaringsskåp, torkrum, servicestation, lånecyklar, cykelbutik och cykelservice med ett stort utbud av tjänster.
Läs mer under rubriken parkering/cyklar 

I närområdet

Service i närområdet

Läget mitt i Stockholm city är det bästa tänkbara och erbjuder en mångfald av bra restauranger, butiker, banker, biografer och saluhall. 

Gatorna runt kvarteret kantas av butiker och restauranger. På Hötorget finns Stockholms mest välbesökta torghandel. Där ligger även Hötorgshallen som erbjuder en kulinarisk rundresa över hela världen.

Det finns gott om restauranger för både snabblunch och affärslunch. I fastigheten finns bland annat ett café och asiatiska restauranger. Lite längre bort ligger Kungshallens matpalats. I den inglasade gallerian mellan de tredje och fjärde Hötorgshusen ligger populära restaurangen Grodan Sergel. Här är det alltid full fart både vid lunch och middag.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Uppgång från T-banestation Hötorget finns i nordöstra hörnet av fastigheten och från Sveavägen och Hötorget går ett flertal busslinjer.

För mer information, se www.sl.se

Parkering & laddplatser

Garage finns i fastigheten, med nedfart från Olofsgatan 6

Nordic Level Group förvaltar garaget. Kontaktas för frågor, teckning av parkeringsavtal, aviseringar, tillstånd.
I fastigheten finns bil och MC-parkering samt parkeringsplatser med laddmöjlighet.

För dig som hyresgäst innebär det att:
• Du alltid kontaktar Nordic Level Group vid frågor kring förhyrda platser.
• Du tecknar parkeringsavtal direkt med Nordic Level Group 
• Nordic Level Group sköter hyresaviseringar, p-tillstånd, eventuella kölistor m.m.

Kontakta Nordic Level Group 
Vid uthyrning, eller behov av ytterligare information, kontakta Nordic Level Group på mejl: infoparkering@nordiclevelgroup.com eller telefon: 08-588 018 00  

Cykelparkering

Det finns två cykelrum i garaget. Cykelrummen nås från garagenedfarten på Olofsgatan 6. 

Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus, entréer eller på garageplatser på grund av framkomlighet vid eventuell utryckning. Glöm inte att låsa din cykel. Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder.

Cykelservice – ta hand om dig själv och din cykel
På två ställen i city erbjuds Vasakronans koncept Cykelservice – fullmatat med tjänster som gör din cykling eller löprunda enkel och säker. Trygg och kameraövervakad cykelförvaring, omklädningsrum, duschar, förvaringsskåp, torkrum med eget skåp, servicestation, spolplatta, proffsservice m.m. Du hittar konceptet hos BikePath på Mäster Samuelsgatan 58 (Klara Zenit) och i garageplanet, med entré från Sveavägen 10C (Sergelhusen). BikePath är Vasakronans operatör av Cykelservice, och erbjuder följande tjänster: 

Cykelförvaring
Du får tillgång till säker och lättillgänglig cykelförvaring i ett bemannat och kameraövervakat cykelrum i garageplan. Rummet är utrustat med olika varianter av cykelställ, med stöd för framgaffeln och möjlighet till fastlåsning i cykelns ram. Här finns även eluttag för laddning av elcyklar, fast installerade verktyg och luftpumpar för egenservice samt spolplatta för rengöring. 
 
Omklädning/dusch/torkrum underarbetsdagen
Du får tillgång till omklädningsrum och duschar samt ett låsbart skåp med kodlås, som du kan använda under arbetsdagen. Här finns även strykbräda och strykjärn. Vid behov finns även låsbara gallerskåp (ta med eget hänglås) i ett torkrum där du kan förvara dina fuktiga kläder och handdukar. Skåpen töms varje vardagskväll klockan 19, för att så många som möjligt ska kunna använda dem. 
 
Eget förvaringsskåp
Du hyr eget skåp i omklädningsrummet för kläder, skor och annan personlig utrustning. Skåpet har kodlås och du hyr det så länge du vill, vilket innebär att du inte behöver tömma det varje dag. I omklädningsrummet finns även strykjärn och strykbräda.
 
BikePath servicebutik
BikePath har en servicebutik på Mäster Samuelsgatan58. I butiken kan BikePaths personal utföra alla typer av reparationer och service av din cykel. Där blir det även försäljning av cyklar, reservdelar, olika typer av utrustning m.m.  
 
Abonnemang och priser
Du skapar ditt eget personliga abonnemang och väljer de tjänster som passar dig. För mer information och priser, se länk och kontaktuppgifter nedan.   
 
Kontaktuppgifter och mer info
Telefon: 073-503 75 62 (BikePath)
E-post: info@bikepath.se   
Cykelservice Klara Zenit – Vasakronan
Cykelservice Sergelhusen – Vasakronan