Hyresgästinformation

Välkommen till Rosteriet 6 och 8

Rosterigränd 2-16 / Trekantsvägen 13 / Lövholmsvägen

Om fastigheten

Liljeholmen är en blandstad som pulserar av utveckling och lever under dygnets alla timmar. Området har ett brett utbud av service, restauranger och shopping i Liljeholmstorgets Galleria.

Smidiga kommunikationer
Närheten till E4:an ger snabb access till såväl Norrort som Söderort och ni har tunnelbanan, tvärbanan och bussar på bara några minuters promenadavstånd.

Miljöcertifierad fastighet med kulturhistoriskt värde
Fastigheten Rosteriet 6 & 8 ligger centralt beläget i Liljeholmen och är certifierat med Miljöcertifiering LEED Platinum. I huset ingår bemannad reception och konferensservice. Garage och markparkering finns i anslutning till lokalerna. Byggnaden Rosteriet 6 är grönmärkt av Stadsmuseet i Stockholm vilket innebär ”att byggnaden representerar ett högt kulturhistoriskt värde och är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt”.

Komplettera kontoret med flexibla arbetsplatser i city

Läs mer på vasakronan.se/arena

Byggt/ombyggt: 1959/1982/1991/1999/2020

Miljöcertifiering: LEED Guld (2022)

Taxonomilinjerad byggnad: Ja

Total energianvändning: 79kWh/m2, 2024

Utsläppsintensitet: 0.184 kg CO2/m2, 2024

Kontor: 18 001 m2

Övrigt: 790 m2

Arkitekt: A-I gruppen, Hidemark & Danielsson

I din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan. Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet, oavsett vilken internetleverantör du har. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.

Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om du vill ansluta en annan leverantör Klicka här för mer information

Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör.
Information om fiberdragning Klicka här för mer information

Inomhusklimat

Ventilation, värme och kyla
Fastigheten är kopplad till fjärrvärme och fjärrkyla. Ventilationen i lokalerna är verksamhetsanpassad.
I de flesta rummen finns kylbafflar så att man själv kan reglera temperaturen i rummet. Reglering av värmen styrs av utetemperaturen.

Vart tredje år genomförs en obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga.
Ta del av våra generella tips för ett bättre inomhusklimat Vad är lagom varmt för dig? – Vasakronan

Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.

Utrymning & brandskydd

Denna fastighet
Utrymningslarm finns installerat i lokalerna i fastigheten. Detta provas varje kvartal. För mer information kontakta Vasakronans kundservice 08 566 206 00.    

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
• All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
• Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
• Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
• Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Stockholms Brandförsvars hemsida.  

Utrymning

Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.

Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida.

Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.

Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se

Hjärtstartare
Hjärtstartare finns i Coor´s reception på Rosterigränd 12

I fastigheten

Allmänna uteplatser & terrasser

Vasakronan ansvarar för trädgårdsskötsel.

Här bor bi!
På fastighetens gård står en bikupa som ett bidrag till den biologiska mångfalden i närområdet. Stora delar av bistammen håller av oförklarliga skäl på att dö ut, och utan deras pollinering kommer många av våra livsmedelsväxter inte att kunna ge några skördar. Detta sker i samarbete med Bee Urban www.beeurban.se.  

Innergård finns och den är möblerad under vår och sommar.

Avfall & källsortering

Avfallshanteringen i fastigheten går till på följande sätt:
Miljörummet ligger inne i garaget (plan 1) med tillträde från Trekantsvägen 13 och tillträde dit sker med passerkod.

Nuvarande fraktioner i miljörummet:

Matavfall i nedbrytbart emballage 
Hushållsavfall ej organiskt
Pappersförpackningar
Plastförpackningar
LDPE film 98/2 (sträckfilm)
Batterier blandat
Ljuskällor
Lysrör
Elavfall
Wellpapp
Tidningar och journaler
Toner och färgpatroner
Skrot och metall
Glasförpackningar ofärgat
Glasförpackningar färgat
EUR pallar hela, felfria
Brännbart avfall, fint
Deponi
Textil

Hyresvärden ansvarar endast för de i miljörummet uppmärkta fraktionerna. Övriga fraktioner är hyresgästens eget ansvar, t ex pappersåtervinning, grovsopor, elektronikskrot m m. Hyresgästen kan beställa egen hämtning via hyresvärdens entreprenör Ragnsells

Säkerhet & inpassering

Fastighetens entréer har öppet under kontorstid. Övrig tid kod. 
Vid inflyttning tillhandahålls passérkod till entréer av Vasakronan.

Hyresgästen svarar alltid för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m m i de egna lokalerna).

Lastkaj & leveranser

Större och skrymmande paket/leveranser på pall ska inte tas via huvudentrén utan hänvisas till garagenedfarten på Trekantsvägen 13. Lätta paket kan hanteras via Coor receptionen på Rosterigränd 12.
Maxhöjd: 1,90 i garaget.  

För hjälp med godshantering kontakta vår tjänsteleverantör Coor.
http://www.coor.se

Parkering & laddplatser

Markplats
Markerade besöksplatser finns på framsidan av fastigheten. P-automater finns. Skulle dessa parkeringsplatser vara upptagna kan besökare även parkera på en intilliggande parkering som finns i hörnet Trekantsvägen/Lövholmsvägen. Se länk till p-karta nedan.

Garage
Garaget avser (av hyresgästerna) förhyrda platser. Nedfart från Trekantsvägen, maxhöjd 1,90 meter.

I garaget finns även el-laddplatser att hyra, dessa hanteras av Epspot. 

Om ni är intresserade av att hyra garageplatser kontakta parkeringsoperatör Apcoa:
Tel: 08-556 306 70
E-post: vasakronan@apcoa.se

Cykelparkering

För cyklande hyresgäster finns det ett invändigt cykelrum samt utvändiga cykelställ på Rosterigränd 12. De utvändiga cykelställen kan nyttjas av både hyresgäster och besökande.

Cykelrummet ligger i garaget som ni når från baksidan av kvarteret, med infart från Trekantsvägen. För att komma in i garaget använder ni den vanliga portkoden på kortläsaren som finns till vänster precis innan nedförsbacken till garaget. Cykelrummet ligger till höger efter garageporten och därefter till höger igen där ni ser en gallerdörr med kodläsare ovanför handtaget. Kod till cykelrummet kan ni få av er kontaktperson inom ert företag. 

Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus, entréer eller på garageplatser på grund av framkomlighet vid eventuell utryckning. Glöm inte att låsa din cykel. Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder.

Kommunikationer

Kommunalt
Kommunikationsläget vid Liljeholmstorg är nästintill oslagbart vad gäller allmänna färdmedel.

– Tunnelbana (röd linje), där Liljeholmen är en knytpunktsstation
– Tvärbanan (Alvik-Hammarby Sjöstad)
– Busslinje 77, 133, 134, 143, 147, 152, 154, 160, 165 och 748. 

För tidtabeller och mer detaljerad information, se SLs hemsida, där du också hittar reseplaneraren.

Bil
Närhet till E4:an i både norr- och södergående riktning är också en fördel ur transportsynpunkt.

Snöröjning & istappstelefon

Vasakronan ansvarar för snöröjning.

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 08-566 20 600. Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan istappstelefonen.

Service i fastigheten

Coor Service Management
Tack vare samarbetet med Coor kan vi erbjuda våra kunder prisvärda och lättillgängliga servicetjänster, t ex vaktmästeri, lokalvård, entrémattor, fruktkorgar och växter.

I entrén på Rosterigränd 12 finns en bemannad reception med öppettider 08-17, som har alla tänkbara kringtjänster utöver hänvisning för besökare (kemtvätt, catering, posthantering, pakethantering o.s.v.).

Konferensanläggning
Coor har även en konferensavdelning på entréplan som drivs av Coor Konferens. Där kan ni boka möten efter behov och de har speciella erbjudanden för dig som hyresgäst. Detta gäller även på alla Coor Konferens i Stockholm, Uppsala och Göteborg.

Kontakt och mer information
www.rosterietkonferens.se
hyresgast@coor.com
08-553 957 30

I närområdet

Service i närområdet

Vid Liljeholmstorg finns gallerian Liljeholmstorget med 90 butiker och restauranger. Läs mer om erbjuden service på Liljeholmstorgets hemsida.

Hållbarhet

Miljöcertifiering

Hållbarhetsfakta
Du hittar information om vilken miljöcertifiering fastigheten har, om den är taxonomilinjerad, den totala energianvändningen samt utsläppsintensiteten under fliken: Om fastigheten.

Miljöcertifiering
Byggnaden är miljöcertifierad enligt LEED. Certifieringen är ett kvitto på att byggnaden uppfyller hållbarhetskriterier inom exempelvis energieffektivitet och hälsosamma inomhusmiljöer.

Taxonomilinjerad byggnad
Om byggnaden är taxonomilinjerad uppfyller den EU:s fastställda granskningskriterier för miljömässig hållbarhet samt minimiskyddsåtgärder för social hållbarhet.

Hållbarhetsdata för er lokal
Många av våra hyresgäster redovisar sin miljöpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning. En vanligt förekommande post är energianvändningen i lokalen. Den samt uppgift om andel förnybar energi kan ni få på månadsbasis i vår hållbarhetsrapport för er lokal.

Hör av dig till din kontaktperson för att få ta del av hållbarhetsrapporten. I den finns även data för vatten- och avfallsmängder.

Läs mer om energiköp via Vasakronan

Hållbarhetstjänster
I många av våra fastigheter tillhandahåller vi olika hållbarhetstjänster, såsom avfallshämtning och cykelservice. Här nedan kan du läsa mer om respektive tjänst. Hör av dig till din kontaktperson om du vill veta mer och vad som gäller i din fastighet.

Läs mer om tjänsten avfallshämtning

Läs mer om tjänsten cykelservice

Vasakronans hållbarhetsarbete
På Vasakronan ska vi driva vår verksamhet på ett alltigenom hållbart sätt, ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. För det krävs att alla bidrar hela tiden.

Läs om Vasakronan och vårt ansvar för en hållbar utveckling

För många företag står lokalen för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan och den påverkar också de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Se till att säkra er lokal både ur ett miljömässigt och socialt perspektiv.

Läs om det hållbara kontoret

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Michael Wäneskog

Affärsansvarig kontor 070-576 71 48 · 08-782 04 19

Yeliz Unver

Bitr. affärsansvarig 076-133 85 27 · 08-566 207 09

Niclas Wickman

Teknikansvarig 08-566 205 70