Välkommen till Rosenborg 3
Rosenborgsgatan 2-8
Om fastigheten

Frösunda är ett levande område i en mix av bostadshus, närservice och kontor men också nära Hagaparken. I fastigheten ingår bland annat bemannad reception, restaurang, vaktmästeri, garage och cykelparkering.
Smidiga kommunikationer och bästa skyltläge
Placeringen vid E4:an ger snabb access till såväl Norrort som Söderort och dessutom ett skyltläge som exponeras för mer än 130 000 fordon varje dygn. Som en bonus kan ni ta Vasakronans elbuss som helt gratis tar er mellan Solna station och kontoret. I området finns även busslinje 509.
Modern fastighet med smarta energilösningar
Byggnaden som erbjuder ljusa och yteffektiva kontor har funnits sedan 2014 och är ett av Stockholms mest miljösmarta, certifierat med LEED Platinum. Huset har egenproducerad värme och kyla och dessutom närvarostyrd ventilation och belysning med en total energiförbrukning cirka 40 procent lägre än i jämförbara hus.
Komplettera kontoret med flexibla arbetsplatser i city
Läs mer på vasakronan.se/arena
Fastighetens historia
I Frösunda delar bostadshus och kontorsbyggnader på utrymmet mellan järnväg och motorväg. De kommersiella fastigheter som har byggts längs med E4:an avser att bullerskydda de bakomliggande bostadshusen. Området har byggts ut från slutet av 1990-talet och nu byggs den sista tomten i området.
Frösundas totala kontorsyta är omkring 150 000 m². När området står färdigt kommer drygt 10 000 människor att bo och arbeta i Frösunda. Några byggnader från den militära tiden har bevarats. Det gamla kanslihuset hyser numera fredsforskningsinstitutet SIPRI, en logementsbyggnad används som förskola och den militära utbildningsbyggnaden används numera efter en tillbyggnad som skola. I administrativt avseende hör Frösunda till området ”Järva”, enligt Solna kommuns indelning.
Många stora företag har etablerat sig i Frösunda. Bland de företag som har sina svenska eller nordiska huvudkontor i Frösunda kan nämnas JM, Unit4, Gartner, Eli Lilly och Dun & Bradstreet. Alla företagen har sina kontor på Gustav III:s Boulevard och Rosenborgsgatan mot E4:an vilket, förutom bullerskydd för de boende, även ger företagen utmärkta skyltlägen.
Boulevarden kantas av hus med kaféer, restaurangen, affärer och servicebutiker. Två gångtunnlar under E4:an samt en bro över motorvägen förbinder Frösunda med Nationalparken – Hagaparken och Brunnsviken.
0/Nybyggnation 2014
Miljöcertifiering:LEED Guld (2022)
Kontor:8 223 m2
Butik:97 m2
Övrigt:89 m2
Nyheter
Underhållsarbeten garage
Tisdag 10 juni – fredag 13 juni kommer det utföras underhållsarbeten i garagenedfarten mellan Rosenborgshus 3 & 4. Belysningen i nerfartsrampens tak kommer att bytas ut. Ni kommer in och ut i garaget som vanligt men ett av körfälten kommer att vara avstängt.
Vid frågor kontakta
Joakim Aldrin Viklund
Joakim.viklund@vasakronan.se
Ställverksservice
Till våra hyresgäster påRosenborgsgatan 2-8
Hej,
Här kommer en påminnelse!
Onsdag 18/6, kl 20:00-20:30 kommer EKAB att utföra den årliga servicen av husets ställverk. Detta innebär att ett kortare strömbortfall kommer att ske för hela huset.
Vid frågor, kontakta:
Joakim Viklund
Direkt tel: 08-566206 45
Kundservice: 08-566 20600
Joakim.viklund@vasakronan.se
Din lokal
Fastighetsnät & fiber
Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan. Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet, oavsett vilken internetleverantör du har. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.
Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om du vill ansluta en annan leverantör Klicka här för mer information
Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör.
Information om fiberdragning Klicka här för mer information
Inomhusklimat
Ventilation, värme och kyla
Fastigheten har flera luftbehandlingssystem som försörjer lokalerna med kyld/värmd tilluft. Cellkontor och kontorslandskapen har möjlighet att påverka temperaturen på den inkommande luften. Normalt förses lokalerna med luft som håller en temperatur på mellan 19-21 C.
Hyresgästerna kan sedan lokalt påverka temperaturen i lokalen genom att justera termostaten/termostaterna i utrymmet.
Fläktarna i fastigheten går normalt under kontorstid, mellan 06.00-17.00, vissa avvikelser förkommer beroende på verksamheten i lokalerna.
Vart tredje år genomförs en obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga.
Ta del av våra generella tips för ett bättre inomhusklimat Vad är lagom varmt för dig? – Vasakronan
Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.
Så gör vi i fastigheten
Avfall & källsortering
I fastigheten finns ett miljörum på plan 3, access via kortläsare. Fraktioner listas enligt nedan:
- Osorterat rest-/Hushållsavfall
- Organiskt matavfall
- Pappers-förpackningar
- Wellpapp
- Färgade Glasförpackningar
- Ofärgade glasförpackningar
- Plast förpackningar
- Plastfolie LDP-plast ofärgad
- Elektronik
- Batterier
- Ljuskällor
- Lysrör
- Tonerkassetter
- Blandskrot
- Träavfall obehandlat
Vasakronan ansvarar för att tillhandahålla uppmärkta fraktioner i miljörummet. Vi ser till att dessa töms och hämtas på vår bekostnad.
Hyresgästen kan beställa hämtning för övriga fraktioner, t.ex. grovsopor, av vår samarbetspartner Ragnsells – mot en kostnad. Ta kontakt med deras kundtjänst på kundtjanst@ragnsells.com eller 0771-88 88 88.
Snöröjning & istappstelefon
Kring Rosenborg 3 har Vasakronan ett avtal med en markentreprenör som under vintertid sköter snöröjningen.
Om farliga istappar upptäckspå fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 08-566 20 600.
Det går även bra att kontaktaIstappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapporteraom farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.
Utrymning & brandskydd
Utrymningslarm och sprinklersystem finns på alla våningsplan i fastigheten. Vasakronan sköter detta och meddelar resp. företags kontaktperson när prov skall ske.
Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
• All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
• Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
• Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
• Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma i gång med just ditt brandskyddsarbete hos
Stockholms brandförsvars hemsida.
Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.
Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida.
Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.
Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se
Hjärtstartare
Miljöcertifiering
Hållbarhetsfakta
Du hittar information om vilken miljöcertifiering fastigheten har, om den är taxonomilinjerad, den totala energianvändningen samt utsläppsintensiteten under fliken: Om fastigheten.
Miljöcertifiering
Byggnaden är miljöcertifierad enligt LEED. Certifieringen är ett kvitto på att byggnaden uppfyller hållbarhetskriterier inom exempelvis energieffektivitet och hälsosamma inomhusmiljöer.
Taxonomilinjerad byggnad
Om byggnaden är taxonomilinjerad uppfyller den EU:s fastställda granskningskriterier för miljömässig hållbarhet samt minimiskyddsåtgärder för social hållbarhet.
Hållbarhetsdata för er lokal
Många av våra hyresgäster redovisar sin miljöpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning. En vanligt förekommande post är energianvändningen i lokalen. Den samt uppgift om andel förnybar energi kan ni få på månadsbasis i vår hållbarhetsrapport för er lokal.
Hör av dig till din kontaktperson för att få ta del av hållbarhetsrapporten. I den finns även data för vatten- och avfallsmängder.
Läs mer om energiköp via Vasakronan
Hållbarhetstjänster
I många av våra fastigheter tillhandahåller vi olika hållbarhetstjänster, såsom avfallshämtning och cykelservice. Här nedan kan du läsa mer om respektive tjänst. Hör av dig till din kontaktperson om du vill veta mer och vad som gäller i din fastighet.
Läs mer om tjänsten avfallshämtning
Läs mer om tjänsten cykelservice
Vasakronans hållbarhetsarbete
På Vasakronan ska vi driva vår verksamhet på ett alltigenom hållbart sätt, ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. För det krävs att alla bidrar hela tiden.
Läs om Vasakronan och vårt ansvar för en hållbar utveckling
För många företag står lokalen för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan och den påverkar också de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Se till att säkra er lokal både ur ett miljömässigt och socialt perspektiv.
Säkerhet & inpassering
Entréer är öppna 07.30-17.00, övrig tid krävs kort och kod.
Vasakronan ansvarar för fastighetens allmänna passagesystem i bland annat husentréerna och källarplanet. Meddela oss via kundservice på kundservice@vasakronan.se om ni behöver ytterligare passagebrickor eller vill anmäla en bricka som borttappad.
Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring.
Lastkaj & leveranser
Leveransadress är Rosenborgsgatan 8.
Vid transport av gods inom huset, från godsmottagningen till hyresgästs lokal, får endast transportvagn med gummihjul användas inte pall lyft, då detta kan skada fastighetens golv.
Allmänna uteplatser & terrasser
Kring Rosenborg 3 har Vasakronan ett avtal med en markentreprenör som sköter gångstråk, gräsmattor och rabatter.
Övrig service
Vi erbjuder ett flertal olika servicetjänster i tillsammans med olika samarbetspartners.
Servicetjänster Bas behöver du se till att du har innan du flyttar in i din nya lokal, det kan exempelvis vara elavtal, it, telefoni, kontorsutrustning, lås och larm. Listan kan göras lång, men vi hjälper gärna till och skräddarsyr utifrån era behov.
Servicetjänster Tillägg är ett axplock av de vanligaste tilläggstjänster du kan komplettera med för att förenkla din vardag, exempelvis kontorsvärd, vaktmästeri, konferens, lokalanpassning, parkeringstjänster och cykelservice.
Kontakta kundservice eller din kontaktperson på Vasakronan för mer information om vilka tjänster som finns tillgängliga i just ditt hus.
Servicetjänster
I närområdet
Service i närområdet
I närområdet finns flera restaranger, caféer, närbutiker och en livsmedelsbutik. Mall of Scandinavia samt Friends Arena på promenadavstånd med all tänkbar service och ett mycket stort utbud av restauranger och shopping.
På promenadavstånd från fastigheten, vid Rosenborgsgatan 12, kan man vända sig till den Coor-bemannade receptionen för att hyra konferensrum, med storlekar mellan 10 upp till 20 personer.
På parkeringen vid Rosenborgsgatan 12 erbjuds bilpool genom Volvo On Demand för privatpersoner och företag.
Att ta sig till och från fastigheten
Kommunikationer
Bil
Direkt närhet till både E4:an såväl som E18. Det är cirka 5 km till innerstaden och tar ungefär 8-10 minuter med bil under normaltrafik. Till Arlanda tar resan cirka 30 minuter.
Kollektivt
Den som inte reser med bil tar pendeltåget till Solna Station alternativt Ulriksdal. Ca 300 bort finns ett flertal busslinjer som trafikerar norrort, Solna Centrum (T-bana) och till innerstaden. Tvärbanan ansluter vid Solna Station. Om några år kommer även T-bana anslutas vid Solna Station. Mer info finns på SL.
Elbuss
Från september 2019 erbjuds du som är hyresgäster i Frösunda en gratis pendlingsbuss till och från Solna Station. Bussen går helt och hållet på el och blir ett miljövänligt sätt att ta sig till och från jobbet. Syftet är att underlätta resvägen för våra hyresgäster och bussen är bara en av många tjänster som Vasakronan kan erbjuda. El-bussen kommer inte att gå på tidtabell, utan ska snurra mellan sina två stationer. Läs mer på vasakronan/elbuss.
El-busslinjen kommer att trafikera området enligt nedan.
Tider:
– måndagar till torsdagar: 07:00-09:00 och 15:00-18:00
– fredagar 07:00-09:00 och 14:00-17:00
Stationer:
– Gustav III:s Boulevard 64 (På- och avstigningsplats framför JM AB)
– Kolonnvägen (pendeluppgången mot MoS, nedanför trapporna och fickan efter rondellen)
Turtäthet:
Avgång cirka var 10:e minut. Bussen kan följas i realtid på vasakronan/elbuss.
Bilagor:
Parkering & laddplatser
Varmgarage finns för våra hyresgäster på plan 1 & 2, med nedfart från Rosenborgsgatan 8-10. Besöksparkering finns utomhus vid garagenedfarten. I varmgarage finns parkeringsplatser utrustade med laddstolpar för laddning av elfordon. Laddstolparna erbjuder laddeffekt på ca 3 kW och har Typ 2 uttag. Ett särskilt parkeringstillstånd utfärdas för dessa platser.
Hyresgäster
Apcoa Parking administrerar förhyrda platser i vår parkeringsanläggning i Frösunda.
För dig som hyresgäst innebär det att:
- Du kontaktar Apcoa vid frågor kring förhyrda platser.
- Du tecknar parkeringsavtal direkt med Apcoa genom kontakt med vasakronan@apcoa.se. Vasakronan kvarstår som hyresvärd.
- Apcoa sköter hyresaviseringar, p-tillstånd, eventuella kölistor m.m.
Apcoas kundtjänst Du som är hyresgäst i huset är alltid välkommen att kontakta Apcoas kundtjänst och uthyrning;
www.apcoa.se
Telefon: 08-451 664 44
E-post: vasakronan@apcoa.se
Cykelparkering
Utanför fastigheten erbjuder vi bekvämt cykelparkering under tak. För dig som föredrar en extra säker förvaring finns möjligheten att använda ett låsbart cykelgarage på garageplanen. Med din passagebricka kan du enkelt och säkert ställa din cykel i ett dedikerat område avsett för förvaring.
Tänk på att det inte är tillåtet att parkera din cykel i trapphus, entréer eller på garageplatser, detta på grund av framkomlighet vid eventuell brandutryckning.
Under cykelsäsongen kommer Cykloteket till området och erbjuder, i samarbete med Vasakronan, reparation och uppfräschning av din cykel till rabatterat pris. Information skickas då ut till våra kontaktpersoner.
Kontakt & Felanmälan
Dina kontaktpersoner


