Välkommen till Kontorshotellet Nordstaden

Kronhusgatan 9-13 / Torggatan 16

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Jessica Ingelsbo Albaeus

Affärsansvarig kontor 070-968 16 11 · 031-743 42 48

Kerstin Hogland

Förvaltningsassistent 076-789 56 13 · 031-743 42 45

Kristian Ragnemar

Teknikansvarig 031-743 42 88

Så gör vi i fastigheten

Snöröjning & istappstelefon

Snöröjning och halkbekämpning utförs – på ytor tillhörande fastigheten eller enligt lokala ordningsstadgan – vid behov av Vasakronans markentreprenör. Angränsande ytors skötsel ansvarar Göteborgs Kommun för.
 
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till kundservice på031-743 42 52 eller kundservice@vasakronan.se

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete (SBA)
 
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:

  • Utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen.
  • Släckutrustning finns till hands.
  • Eventuella egna brandlarm i den egna lokalen.
  • Utrymningsvägar hålls fria. Detta gäller även entréer, trappor samt grannars utrymning genom lokalen.
  • Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
  • Hålla i eventuella egna brandövningar.

Läs mer om systematiskt brandskyddsarbete hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
 
Utrymning 
Hyresgästerna bestämmer själva plats för återsamling efter utrymning. För att underlättautrymning och minska brandrisken ska samtliga fastighetsgemensamma utrymmen alltid hållas fria från varuleveranser, emballage och annat som kan vara i vägen.
 
Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, hittar du mer information hos Arbetsmiljöverket.
 
Brandtillsyn
Brandtillsyn ska ske enligt ”Lag om skydd mot olyckor”. Mer information hittar du hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
 
Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästensrespektive Vasakronans ansvar      

Miljöcertifiering

Miljöcertifierad fastighet
 
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempelenergianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan fråntransporter.
 
Att vara hyresgäst ien LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten skakunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.
 
Om du har frågor är du välkommen att kontakta dina kontaktpersoner på Vasakronan.
 
Läs mer om LEED-certifiering här.
 
Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan. Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll. Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.
 
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av vårafärdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se
 
Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer på Vasakronanshemsida under Hållbarhet.  

Säkerhet & inpassering

Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare m.m. i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring. Observera att samtliga trapphus ska ses som publika miljöer och dörrar in till dessa ej ska betraktas som skalskydd.
 
Nycklar till Era lokaler ombesörjer och ansvarar Ni själva för.

Vasakronan samarbetar med Securitas som ronderar samtliga fastigheter.  

Lastkaj & leveranser

Gods tas in via entréer, särskild godsmottagning saknas. Om godset transporteras via hissen, observera maxvikten i hissen.

Inget gods får ställas i i gångar, i trapphus eller framför nödutgångar.  

Allmänna uteplatser & terrasser

Städning
Städning utanför entréer och runt fastigheten utförs av Vasakronans markentreprenör.
Städning och fönsterputsning av allmänna utrymmen och i egna lokaler utförs av hyresgästen själv.

Övrig markskötsel
Skötsel och underhåll av gräsytor, planteringar samt hårdgjorda ytor utförs av Vasakronans markentreprenör.

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten är ansluten till e-Net, ett fibernät med internetaccess som ägs och drivs av Vasakronans IT-partner Advania. Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via Advania eller annan valfri leverantör. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer alltid genomföras i samråd med Advania och genomföras enligt Vasakronans projekteringsanvisning för IT-installationer. Kontakta alltid Advania för mer information om du avser att köpa IT-tjänster från någon annan leverantör.
 
För dig som är kund hos Vasakronan har Advania tagit fram anpassade erbjudanden för bland annat projektering och installation av fast och trådlöst nätverk, flytt och installation av servrar och övrig IT-utrustning, molnlösningar för mail, datalagring, backup med mera. För kunder med lite högre krav erbjuder Advania även kompletta lösningar med servrar, datalagring, backup och drift via Advanias egna datacenter samt personlig hjälp och support via telefon och mejl för samtliga IT-frågor. För mer information, kontakta Advania. Glöm inte att berätta att du är kund hos Vasakronan för att få tillgång till rätt erbjudande.
 
Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se
Beställning av Internetaccess Fastighet och bygg | Advania
www.advania.se

Inomhusklimat

Inomhusklimatet på kontoret engagerar. Vasakronan har tagit fram en app, lagom varmt, där man genom interaktiva val kan testa och förstå vad man själv kan göra för att påverka sin upplevelse av kallt eller varmt. Se också Vasakronans årstidstips för att förstå hur du enkelt kan optimera ditt inomhusklimat, beroende på årstiderna. Se länkar längst ned på sidan som länkas ovan.
 
Ventilation, värme och kyla
Fastigheten har mekanisk till- och frånluftssystem. Komfortkyla finns i fastigheten. Drifttider för ventilationssystemet är vardagar mellan kl 07.00 och 19.00.

Fastigheten värms med fjärrvärme. Framledningstemperaturen för radiatorerna styrs via utetemperatur.  
  
Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
 
Snabba tips för ett bra inomhusklimat:

  • Se till att möbler eller annan inredning inte hindrar flöden från radiatorer (värme), bafflar i taket (kyla) och luftventiler samt att termostatventiler inte övertäcka
  • Öppna inte fönster när det är varmt ute om kylsystem finns i lokalen

Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten, på takterasser, på balkonger eller dylikt.
 
From 1 juli 2019 är det förbjudet att röka vid entréer dit allmänheten har tillträde.
 
Riksdagen har beslutat om nya bestämmelser avseende tobakshantering. Den nya lagen innebär att det blir förbjudet att röka till exempel på uteserveringar, perronger och lekparker. Rökförbudet gäller även entréer för restauranger och butiker. Förbudet omfattar fler produkter än tidigare, till exempel elektroniska cigaretter, vattenpipor och annat som röks men som inte innehåller tobak, samtört produkter för rökning. Det är ägaren eller ansvarig för verksamheten som ansvarar för att rökförbudet följs.
Namnet på den nya lagen är lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter. Du kan läsa mer om de nya bestämmelserna på Folkhälsomyndighetens sida.

Service i fastigheten

Vi vill att det dagliga arbetet ska fungera så enkelt som möjligt! Därför finns det många olika kontorstjänster som kan underlätta. Via våra samarbetspartners kan vi hjälpa er med allt ifrån vaktmästeritjänster och lokalvård tillfruktkorgar och kemtvätt. För mer information och kontaktuppgifter se sidan kontorsservice

Service i närområdet

Här befinner ni er bara någon minuts promenadväg ifrån Nordstadens köpcentrum, Arkaden och Kungsgatans shoppingstråk där all tänkbar service finns tillgänglig.

 Fastigheten finner du mitt i centrala Göteborg, i Västra Nordstan. Intill ligger knutpunkterna Brunnsparken och Kungsportsplatsen, på fem minuters promenadavstånd sedan Centralstationen, vilket ger mycket goda kommunikationsmöjligheter åt alla väderstreck. Fastighetens placering intill Nordstan erbjuder bästa handel och service. Gallerior som Arkaden finns också i närområdet.  

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Den närmaste hållplatsen är Brunnsparken där flertalet av buss- och spårvagnslinjer passerar. Fastigheten ligger dessutom nära Centralstationen där du har nära till alla kommunala kommunikationer.
 
Mer info, tidtabeller m.m. finner du på Västtrafik och SJ.
 
Cykel är ett enkelt sätt att ta sig runt på i centrala Göteborg. i närområdet finns det flera Styr & ställ-stationer med cyklar att hyra  

Parkering & laddplatser

 För att hyra p-plats kan hyresgäster kontakta parkeringshuset i Nordstan eller P-hus City.

Besöksparkering finns i dessa P-hus samt i begränsad omfattning på kringliggande gator.  

Cykelparkering

Cykelparkering hittas närmast på Östra Hamngatan. Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer.