Hyresgästinformation

Välkommen till Köpmannen

Köpmansgatan 11-25 / Götgatan 13-16 / Norra Hamngatan 20-34 / Nordstan 1 & 2

Om fastigheten

Välkommen till ett av riktmärkena i Göteborgs stad. En kontors- och butiksfastighet i 6 plan med massor av möjligheter i närområdet. Fastigheten består av 3 st byggnader som delas av Götgatan och är helt överbyggd med tak. Kvarteret avslutas vid den överglasade Köpmansgatan och hela fastigheten fungerar som huvudentré till Östra Nordstaden från Brunnsparken.

Fastighetens historia

Fastigheten uppfördes 1968 på båda sidor om den nyanlagda förlängningen av Götgatan, som nu fick full sträckning genom stadsdelen mot söder. Gatan övertäcktes och bildar nu entré till köpcentret ”Östra Nordstaden” från Norra Hamngatan.

Arkitekter var White arkitekter AB/A Björkman och kommanditbolaget Östra Nordstaden AB & Co var byggherre.
År 1978 inreddes McDonald’s restaurang mot Norra Hamngatan. Tio år senare ändrades dess entréer och fasad i samband med större inre ombyggnader. I början av 1980-talet flyttades alla entréer mot ”Götgatan” ut i fasadlivet.

Byggnadens mittparti utgör huvudentré till ett av Sveriges första köpcentra med inomhusgator och torg. ”Entrégatan” har till skillnad från övriga inomhusgator i Östra Nordstaden högt välvt tak med överljus och även dagsljus från två stora glaspartier.

Före rivningarna 1966 låg här åtta olika hus med varierande verksamheter, bl a Fraenkel o Hedenbergs stora Järnaffär, Dorch-Bäcksins färgfirma, Karlssons Resandehem och Bröderna Kuhlins Plåtslageri, etablerat 1872.

Byggt/ombyggt: 1972/1986

Miljöcertifiering: LEED Guld (2022)

Taxonomilinjerad byggnad: Ja

Total energianvändning: 61.3kWh/m2, 2024

Utsläppsintensitet: 2.0428 kg CO2/m2, 2024

Kontor: 12 710 m2

Butik: 14 366 m2

Övrigt: 1 082 m2

Arkitekt: WAAB (White)/Armand Björkman

I din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan men som du som hyresgäst kan nyttja för att ansluta din lokal till internet oavsett vilken internetleverantör du har.

IT-TJÄNSTER
Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övriga IT-tjänster via valfri leverantör. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för att snabbare kunna leverera internet och IT-tjänster.

Advania
Tel: 08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se

Telia
Mejl: fiberbestallningar@teliacompany.com

FIBERINSTALLATIONER
Eftersom säkerhet är en viktig del i IT-leveransen så måste samtliga internetleverantörer och deras installationstekniker föranmäla besök med god framförhållning. Oavsett vilken leverantör du väljer ska all fiberdragning och andra IT-installationer i fastigheten alltid genomföras i samråd med Vasakronans nätadministratör (Advania) och enligt Vasakronans anvisning för IT-installationer. För mer information kontakta:

Nätadministratör, Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se

Inomhusklimat

Ventilation, värme och kyla
Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Arbetsmiljöverket.

Fastigheten har mekanisk till- och frånluftssystem. Komfortkyla finns i fastigheten. Ventilationen är verksamhetsanpassad.
Fastigheten värms med fjärrvärme. Framledningstemperaturen för radiatorerna styrs via utetemperatur.

Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justera temperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig som gärna visar hur du går till väga. Ta del av våra generella tips för ett bättre inomhusklimat Vad är lagom varmt för dig? – Vasakronan

Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmänna utrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att inte stå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.

Utrymning & brandskydd

Utrymningslarm finns i delar av fastigheten samt inne i flertalet lokaler och butiker. Stora delar av fastigheten har sprinklersystem.

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:
• Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
• Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
• All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
• Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
• Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.
• Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma i gång med just ditt brandskyddsarbete hos Räddningstjänsten Storgöteborg.

Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.

Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida. Arbetsmiljöverket

Utrustning

Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.

Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida MSB – Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

I fastigheten

Allmänna uteplatser & terrasser

Städning
Städning utanför entréer och runt fastigheten utförs av Vasakronans markentreprenör.
Städning av allmänna utrymmen, såsom entréer, trapphus, hissar m m utförs av Vasakronans städentreprenör. Detta sker 5 dagar i veckan.
Städning och fönsterputsning av egna lokaler utförs av hyresgästen själv.

Övrig markskötsel
Skötsel och underhåll av gräsytor, planteringar samt hårdgjorda ytor utförs av Vasakronans markentreprenör.

Tillgång till uteplats för egna aktiviteter
Här kan ni njuta av en kopp kaffe, anordna After work eller t ex äta lunch. Ordningsregler för användning av terrassen finns i bifogat dokument.
Ni kan även ha er egen personalaktivitet. Särskilda regler gäller för det. Kontakta vår reception på reception.gbg@vasakronan.se.
Alla hyresgäster i fastigheten har tillgång till fastighetens uteplats via Köpmansgatan 23/Götgatan 14-16/Norra Hamngatan 30-32. Ni som sitter på annan adress når uteplatsen via Köpmansgatan 23.

Avfall & källsortering

Källsortering- en viktig del i vårt miljöarbete. 
På källarplan i fastigheten intill lastkajen finns en miljöstation där du kan sortera avfall i olika fraktioner, se nedan.

Allt skall vägas innan sortering och man behöver en ”tagg” för att kunna göra det. Ragn-Sells tecknar avtal med varje hyresgäst och delar ut ”tags”. För kontakt med Ragn-Sells, ring 0771 88 88 88 eller besök www.ragnsells.se. 

Här kan du sortera:
– Brännbart
– Icke brännbart
– Kontorspapper
– Wellpapp
– Ofärgat glas
– Färgat glas 
– Mjukplast
– Hårda plastförpackningar
– Elektronik
– Lysrör
– Lågenergilampor
– Glödlampor
– Batterier
– Blandskrot
– Tidningar
– Organiskt avfall
– Aerosoler (sprayburkar)

Hyresgästen ansvarar själv för att avfall sorteras och töms i miljöstationen. Vasakronan ansvarar för att miljöstationen är i funktion och att tömning sker regelbundet.

Tomma tonerkasetter, färgband etc återlämnar du till din leverantör för återvinning. Tänk på att gammal elektronik (t ex microugn, datorer, TV och videoapparater) tas om hand av din leverantör, s k producentansvar.

Vid större röjningar eller onormalt stora kvantiteter kontaktas Ragn-Sells på 0771 88 88 88

Tack för att du källsorterar! 

Säkerhet & inpassering

Inpassering
För att ta sig in i fastigheten krävs det en ”tag”, beroende på tid på dygnet. Kontakta Vasakronan för vad som gäller för just din lokal. Nycklar till Era lokaler ombesörjer och ansvarar Ni själva för.

Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring. Observera att samtliga trapphus ska ses som publika miljöer och dörrar in till dessa ej ska betraktas som skalskydd.

Rondering
Vasakronan samarbetar med Securitas som ronderar samtliga fastigheter.

Hjärtstartare
Vasakronan har hjärtstartare på sitt kontor på Götgatan 15.

Lastkaj & leveranser

Gods tas in via Östra Nordstans lastgata som nås via infart från Kanaltorgsgatan. Därifrån transporteras gods vidare upp via hiss. Observera maxvikten i hissen.

Inget gods får ställas i trapphus, garage eller nödutgångar.

Parkering & laddplatser

För att hyra p-plats kan hyresgäster kontakta parkeringshuset i Nordstan eller P-hus City.

Parkeringshuset i Nordstan, tel 031 700 86 00

P-hus City på Östra Larmgatan 3-7, tel 031 13 27 75

Besöksparkering finns i dessa P-hus samt i begränsad omfattning på kringliggande gator.

Cykelparkering

I fastigheten finns ingen plats för cyklar men önskar man cykelgarage i närliggande fastighet kontakta kundservice@vasakronan.se
 
Cyklar får ställas på kommunal mark på cykelparkeringarna vid Brunnsparken och Gustav Adolfs Torg. Cykelställ som kräver eget lås finns på gatorna runt byggnaden.

Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer.

Kommunikationer

Fastigheten ligger precis invid Brunnsparken – kollektivtrafikens knutpunkt – och Centralstationen vilket gör att du har nära till alla kommunala kommunikationer du kan tänka dig.

Mer info, tidtabeller m.m. finner du på Västtrafik och SJ.

Cykel är ett enkelt sätt att ta sig runt på i centrala Göteborg. Runt fastigheten finns det flera Styr & ställ-stationer med cyklar att hyra. Närmsta station är vid Gustav Adolfs Torg. 

Snöröjning & istappstelefon

Snöröjning
Snöröjning och halkbekämpning utförs – på ytor tillhörande fastigheten eller enligt lokala ordningsstadgan – vid behov av Vasakronans markentreprenör. Angränsande ytors skötsel ansvarar Göteborgs Kommun för.

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 031-743 42 52.

Det går även bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.

Service i fastigheten

Övrig service
Vi erbjuder ett flertal olika servicetjänster i tillsammans med olika samarbetspartners.

Servicetjänster Bas, behöver du se till att du har innan du flyttar in i din nya lokal, det kan exempelvis vara elavtal, it, telefoni, kontorsutrustning, lås och larm. Listan kan göras lång, men vi hjälper gärna till och skräddarsyr utifrån era behov.

Servicetjänster Tillägg är ett axplock av de vanligaste tilläggstjänster du kan komplettera med för att förenkla din vardag, exempelvis kontorsvärd, vaktmästeri, konferens, lokalanpassning, parkeringstjänster och cykelservice.

Kontakta kundservice eller din kontaktperson på Vasakronan för mer information om vilka tjänster som finns tillgängliga i just ditt hus.
Läs mer här

Arena – coworking
Vårt coworkingkoncept Arena är speciellt framtaget för er som kund hos Vasakronan. Upplägget är enkelt. Ni tecknar ett medlemskap och får tillgång till representativa och funktionella flexarbetsplatser, lounger för pauser och möten, frukost, gott kaffe, snabb och säker uppkoppling, låsbart skåp och skrivare. Kombinera flera tjänster efter behov som eget kontorsrum eller mötesrum. Ni kan enkelt öka eller minska antalet platser på månadsbasis. Läs mer här

I närområdet

Service i närområdet

Fastigheten är belägen vid Brunnsparken i centrala Göteborg, en knutpunkt för både shopping vid exempelvis Nordstan och kollektivtrafik. Vidare är det ett stenkast till Centralstationen åt ena hållet och Gustav Adolfs torg samt Kronhusbodarna åt det andra.

Hållbarhet

Miljöcertifiering

Hållbarhetsfakta
Du hittar information om vilken miljöcertifiering fastigheten har, om den är taxonomilinjerad, den totala energianvändningen samt utsläppsintensiteten under fliken: Om fastigheten.

Miljöcertifiering
Byggnaden är miljöcertifierad enligt LEED. Certifieringen är ett kvitto på att byggnaden uppfyller hållbarhetskriterier inom exempelvis energieffektivitet och hälsosamma inomhusmiljöer.

Taxonomilinjerad byggnad
Om byggnaden är taxonomilinjerad uppfyller den EU:s fastställda granskningskriterier för miljömässig hållbarhet samt minimiskyddsåtgärder för social hållbarhet.

Hållbarhetsdata för er lokal
Många av våra hyresgäster redovisar sin miljöpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning. En vanligt förekommande post är energianvändningen i lokalen. Den samt uppgift om andel förnybar energi kan ni få på månadsbasis i vår hållbarhetsrapport för er lokal.

Hör av dig till din kontaktperson för att få ta del av hållbarhetsrapporten. I den finns även data för vatten- och avfallsmängder.

Läs mer om energiköp via Vasakronan

Hållbarhetstjänster
I många av våra fastigheter tillhandahåller vi olika hållbarhetstjänster, såsom avfallshämtning och cykelservice. Här nedan kan du läsa mer om respektive tjänst. Hör av dig till din kontaktperson om du vill veta mer och vad som gäller i din fastighet.

Läs mer om tjänsten avfallshämtning

Läs mer om tjänsten cykelservice

Vasakronans hållbarhetsarbete
På Vasakronan ska vi driva vår verksamhet på ett alltigenom hållbart sätt, ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. För det krävs att alla bidrar hela tiden.

Läs om Vasakronan och vårt ansvar för en hållbar utveckling

För många företag står lokalen för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan och den påverkar också de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Se till att säkra er lokal både ur ett miljömässigt och socialt perspektiv.

Läs om det hållbara kontoret

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Kristoffer Kruse

Affärsansvarig kontor 073-801 09 94

Annie Ferraro

Affärsansvarig handel 031-74 342 72

Isabelle Wallin

Bitr. affärsansvarig 076-534 67 05 · 031-7434244