Välkommen till Bassängkajen

Matrosgatan 1 / Styrmansgatan 2 / Neptuniplan 7-9 / Bassängkajen 10-12

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Jan Petersson

Affärsansvarig kontor 072-735 91 32 · 040-691 71 32

Jonathan Wurmböck

Teknikansvarig 040-691 71 30

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Soprum med följande fraktioner finns i fastigheten:

  • Hushållsavfall
  • Tidningspapper
  • Batterier
  • Lysrör
  • Metallförpackningar
  • Ofärgade glasförpackningar
  • Färgade glasförpackningar
  • Pappförpackningar
  • Hårda plastförpackningar
  • Kartong/well

Tömning sker regelbundet.

Snöröjning & istappstelefon

Vasakronan tar hand om snöröjning på fastigheten. Vid brister eller önskemål kontakta Vasakronan.

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Kundtjänst 020-80 81 82.

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA

Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar:
• att utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
• att släckutrustning finns till hands
• att utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• att utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.

Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Räddningstjänsten Syd.

Miljöcertifiering

Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på platinumnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.

Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Har du ytterligare frågor om lokalens miljöpåverkan är du välkommen att kontakta vår hållbarhetschef Anna Denell på anna.denell@vasakronan.se

Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på Fastighetsägarnas hemsida: http://www.fastighetsagarna.se/gronthyresavtal

Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under https://vasakronan.se/om-vasakronan/hallbarhet/vart-ansvar/

Säkerhet & inpassering

Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m. i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren i sin försäkring.

Allmänna uteplatser & terrasser

Vasakronan tar hand om planteringar och städning av innergårdar vid fastigheten. Vid brister eller önskemål kontakta Vasakronan.

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten har ett fibernät som ägs avVasakronan men som du som hyresgäst kan nyttja för att ansluta din lokal tillinternet oavsett vilken internetleverantör du har. 
 
IT-TJÄNSTER
Som hyresgäst hos Vasakronan kan du välja att köpa Internetaccess och övrigaIT-tjänster via valfri leverantör.  Teliaoch Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar tillfastigheten för att snabbare kunna leverera internet och IT-tjänster.
 
Advania
Tel:08-545 726 16
Mejl:  support.re@advania.se
 
Telia
Tel:  076-101 40 17
Mejl:  fiberbestallningar@teliacompany.com
 
 
FIBERINSTALLATIONER
Eftersom säkerhet är en viktig del i IT-leveransen så måste samtligainternetleverantörer och deras installationstekniker föranmäla besök.  Oavsett vilken leverantör du väljer ska allfiberdragning och andra IT-installationer i fastigheten alltid genomföras isamråd med Vasakronans nätadministratör (Advania) och enligt Vasakronansanvisning för IT-installationer.  För merinformation kontakta:
 
Nätadministratör, Advania
08-545 726 16
Mejl: support.re@advania.se

Service i fastigheten

Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet och därför kan vi via vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, exempelvis telefoni, reception, konferens, vaktmästeri och restaurang/catering.

Läs mer om dessa erbjudanden på Coors serviceportal.

Service i närområdet

I närheten finns ett stort utbud av restauranger och caféer. Malmö Live och Malmö Saluhall ligger ett stenkast bort.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Promenadavstånd till strategiska platser i Malmö:
Stortorget – 10 minuter
Centralstationen – 3 minuter

Information om buss- och tågtider finner du på Skånetrafikens hemsida.

Parkering & laddplatser

Garageplatser finns att hyra i källarplan för fastighetens hyresgäster.

Från 1 Juli 2022 administreras alla garageplatser av Apcoa Parkering Sverige AB.

Kunder med rörliga parkeringsplatser måste registrera sina bilar i Apcoas serviceportal för att inte riskera att få en kontrollavgift. Varje hyrd plats ger möjlighet till max 5 registrerade bilar men endast en bil kan parkeras åt gången

Om du redan hyr plats i garaget och vill utöka antalet platser eller byta plats, vänligen maila vasakronan@apcoa.se.

Om du vill rapportera en felparkerad bil i något av våra garage,ring 08-55630670 (tonval 3)

Nya kunder kontaktar Apcoa på vasakronan@apcoa.se, på 08-55630670 (tonval 1) eller via chatt på www.apcoa.se. Mer information finns även tillgänglig på deras hemsida.

Cykelparkering

Föredrar du att cykla så finns det gott om cykelställ i garaget i källaren. det finns även möjlighet att fylla på luft i däcken.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer eller på garageplatser.

Kom ihåg att låsa din cykel! Vasakronan ansvarar inte i något fall för eventuella stölder.