Välkommen till Munklägret 21

Hantverkargatan 15 / Parmmätargatan 12

Kontakt & Felanmälan

Dina kontaktpersoner

Jenny Ahlin

Affärsansvarig kontor 070-208 68 31 · 08-566 206 16

Yeliz Unver

Bitr. affärsansvarig 076-133 85 27 · 08-566 207 09

Mats Erlandsson

Teknikansvarig

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Den här fastigheten har ett fibernät som ägs av Vasakronan. Det kan användas av dig som hyresgäst för att ansluta din lokal till internet, oavsett vilken internetleverantör du har. Telia och Advania är exempel på två leverantörer som har förberett anslutningar till fastigheten för snabb access.

Läs mer om erbjudanden från Advania och Telia eller om du vill ansluta en annan leverantör Klicka här för mer information

Planerar ni en egen fiberinstallation måste det genomföras i samråd Vasakronans nätadministratör.
Information om fiberdragning Klicka här för mer information
   

Inomhusklimat

Ventilation, värme och kyla
Byggnaden värms respektive kyls med fjärrvärme och fjärrkyla.  

Vart tredje år genomförs en obligatoriskventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyllerkraven från Boverket.
 
Inomhustemperatur
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör attvi kan uppleva värme och kyla helt annorlunda än kollegorna. Att skapa ettinomhusklimat där alla trivs blir ibland därför en stor utmaning. Självklartska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt utmed ett bra inomhusklimat behövs även din och er hjälp.
Du som hyresgäst kan i de flesta lokaler själv justeratemperaturen efter önskemål. Är du osäker på hur kontakta teknikansvarig somgärna visar hur du går till väga.
Ta del av våra generella tips förett bättre inomhusklimat  Vad är lagom varmt för dig? – Vasakronan
 
Rökning
Rökning är inte tillåten inne i fastigheten samt allmännautrymmen, som entréer, terrasser, hissar och trappor. Tänk också på att intestå för nära entréer eller friskluftsintag, så att rök kommer in i fastigheten.
Enligt lag (2018:2088) är det förbjudet att röka vid entréertill lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, ävene-cigaretter och vapes. Beslutet har fattats av Riksdagen som även läggeransvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss somfastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatanär det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Detinnebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för attinformera om att rökförbudet gäller.

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Vasakronan strävar efter att utveckla vårt miljöarbete tillsammans med våra hyresgäster för att både kunna se till att fastigheterna har en god miljöstatus och att kunna reducera vår gemensamma miljöpåverkan.

Avfallshanteringen i fastigheten går till på följande sätt:
Nuvarande fraktioner i miljörummet:
– Pentrysopor, i särskilt kylt soprum
– Färgat glas
– Ofärgat glas
– Glödlampor
– Lysrör
– Lågenergilampor
– Hushållsbatterier
– Metall
– Plastförpackningar
– Wellpapp
– Brännbart

Hyresvärden ansvarar endast för de i miljörummet uppmärkta fraktionerna. Övriga fraktioner är hyresgästens eget ansvar, t ex pappersåtervinning, grovsopor, elektronikskrot m m. Hyresgästen kan beställa egen hämtning via hyresvärdens entreprenör Ragn-Sells.

Länk till Ragnsells webbplats

Snöröjning & istappstelefon

Om farliga istappar upptäckspå fastigheten, ring till Vasakronans kundservice på 08-566 20 600.
Det gåräven bra att kontakta Istappstelefonen som är en tjänst dit allmänheten kanringa för att rapportera om farliga istappar, snö/is på tak och mark.
Ring då 020-47 82 77 eller anmäl via hemsidan Istappstelefon.

Utrymning & brandskydd

Utrymningslarm finns i allmänna utrymmen såsom korridorer, trapphus och källargångar. Hyresgästen ansvarar för utrymningslarmet.

Systematiskt brandskyddsarbete SBA

Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter.Det är hyresgästens ansvar att:
·        Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platseri lokalen.
·        Släckutrustning finns till hands inutihyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
·        Utrymningsvägar hålls fria – gäller ävengrannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
·        All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm,brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
·        Utse en brandskyddsansvarig samt enutrymningsledare på sitt företag.
·        All personal och vikarier känner tillutrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
·        Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
·        Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse avBrandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in tillbrandförsvaret via Vasakronan.
·        Du kan läsa mer om vad systematisktbrandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igångmed just ditt brandskyddsarbete hos StockholmsBrandförsvars hemsida

Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samtutrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. Förallmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.

Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationenangående utrymning på Arbetsmiljöverketshemsida.

Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antalleverantörer. Kontakta Vasakronans kundservice 08-566 20 600 för mer information.

Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs merpå Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se
 
Hjärtstartare

Miljöcertifiering

Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din affärsansvarige på Vasakronan.

Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll

Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på Fastighetsägarnas hemsida: http://www.fastighetsagarna.se/gronthyresavtal

Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du mejla direkt till Energi Sverige på vasakronan@energi-sverige.se.

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
På https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under Vårt ansvar.

Säkerhet & inpassering

Hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd dvs. lås, larm, kortläsare, galler m.m. i de egna lokalerna.

Lastkaj & leveranser

Godsmottagning sker via sidoentré vid Parmätargatan 12.

Allmänna uteplatser & terrasser

Kommunen ansvarar för utvändig städning kring fastigheten. Vid brister eller önskemål kontakta affärsansvarig.

Övrig service

Coor Service Management
Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet.
Som kund hos Vasakronan har du därför alltid tillgång till ett brett utbud av servicetjänster genom vår samarbetspartner Coor Service Management. Tack vare samarbetet med Coor kan vi erbjuda våra kunder prisvärda och lättillgängliga servicetjänster, t ex telefoni, reception, konferens, vaktmästeri och restaurang/catering.

Flytthjälp
Coor hjälper er med er flytt och hanterar allt från små flyttar inom det befintliga kontoret till stora flyttar av hela kontoret, inklusive flyttprojektledning. 
Kontakt och mer information
hyresgast@coor.com
Besök även Coor Service Managements hemsida.

I närområdet

Service i närområdet

På Hantverkargatan finns det mesta i form av närservice, som bankkontor, apotek, systembolag, matvaruaffär samt ett flertal välkända restauranger.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Fastigheten är centralt belägen på Kungsholmen med cirka 10 minuters promenad till Cityterminalen. Hantverkargatan trafikeras av SL-bussarna 3 och 62. Den närmaste T-banestationen är Rådhuset med bara någon minuts gångavstånd, med uppgång Parmmätargatan/Hantverkargatan. Taxistation finns på Scheelegatan utanför Rådhuset.

Mer info, tidtabeller m.m. finner du på www.sl.se.

Parkering & laddplatser

Parkering finns närmast på gatan utanför fastigheten.

Cykelparkering

Cykelparkering finns på innergården.

Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus, entréer eller på garageplatser på grund av framkomlighet vid eventuell utryckning. Glöm inte att låsa din cykel. Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder.