KUNDSERVICE & felanmälan

08-566 206 00
kundservice@vasakronan.se

Ring eller mejla om du vill göra en felanmälan. Öppet vardagar 8-17.
Akuta ärenden kan ringas in dygnet runt på samma nummer.

Skicka via formulär istället:
  • Dra filer hit eller

Dina kontaktpersoner

Visste du att Hyresgästinfo även finns som app för både iPhone och Android?

Med den har du all fastighetsinformation i fickan och kan få hjälp, felanmäla eller kontakta rätt person direkt från mobilen

Skaffa i Appstore Skaffa i Google Play

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Hyresvärden ansvarar endast för de i miljörummet uppmärkta fraktionerna. Övriga fraktioner är hyresgästens eget ansvar, t ex pappersåtervinning, grovsopor, större elektronikskrot m m. Hyresgästen kan beställa egen hämtning via hyresvärdens entreprenör Ragn-Sells.

Länk till Ragnsells webbplats

Följande fraktioner finns i källsorteringsrummet

Hushållsavfall
Ofärgade glasförpackningar
Färgade glasförpackningar
Metallförpackningar
Hårda plastförpackningar
Pallemballage, krymp- och sträckfilm
Wellpapp
Ljuskällor (glödlampor, lågenergilampor och lysrör)
Elektronik (småelektronik)
Brännbart avfall

Utomhusmiljö & snöröjning

Kommunen ansvarar för utvändig städning kring fastigheten. Vid brister eller önskemål kontakta fastighetschefen.

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Vasakronans kundtjänst, 08-566 20 600.

Istappstelefonen, telefon 020-47 82 77 är ett telefonnummer dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar som upptäcks på andra fastigheter i Stockholmsområdet.

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:

• Utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen

• Släckutrustning finns till hands

• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar

• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete på Stockholms Brandförsvars hemsida.

Byggnaden är försedd med ett detektorstyrt automatiskt utrymningslarm, vid brand märks detta genom att signal från ringklocka ljuder. Det finns även larmtryckknapppar placerade på strategiska platser och entréer. Kom ihåg att inte placera värmekällor eller rökavgivande utrustning vid detektorer.

Larmet är lokalt och går inte automatiskt vidare till larmcentral.

Hisslarm
Nödsignal/röstförbindelse finns i samtliga av fastighetens hissar. Håller man in nödknappen i minst 10 sekunder ljuder signal utanför hissdörren och larm går till larmcentral.
 

Skyltning

Hyresgästen har endast efter särskild överenskommelse med Hyresvärden rätt att disponera del av byggnadens fasad eller annan yta för ljusreklam, skyltning, antenner, markiser, jalusier m m.

Hyresgästen har möjlighet att sätta upp skylt med hyresgästens logotyp, på av hyresvärden anvisad plats i anslutning till hyresgästens entrédörrar. I samband med inflyttning bekostar hyresvärden första omgången text vid entré och hisskorgar samt vid porttelefon. Eventuella ändringar kan beställas till självkostnad.

För mer information kontakta Vasakronan.

Miljö & energi

Kontoret står för en stor del av ett företags eller en organisations miljöpåverkan. Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.

Läs mer om LEED-certifiering här: https://www.sgbc.se/certifiering/leed/

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på Fastighetsägarnas hemsida: http://www.fastighetsagarna.se/gronthyresavtal

Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
På https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under https://vasakronan.se/om-vasakronan/hallbarhet/vart-ansvar/

Säkerhet & inpassering

Hyresgästen svarar alltid för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m m i de egna lokalerna).

Posthantering

Den närmaste postlådan finns vid Lindhagensgatan 120. Närmaste företagscenter finns vid Strandbergsgatan 57.

Om ni önskar hjälp med posthämtning och leverans, kontakta vår tjänstepartner Coor.

Länk till Postens webbplats

Länk till Coors webbplats

Godshantering

Lastkaj finns i anslutning till fastigheten. Pär Lagerkvists gata 3. För hjälp med godshantering kontakta vår tjänsteleverantör Coor.

Länk till Coors webbplats

Din lokal

El & belysning

Belysning
Fastighetens trapphus är belysta mellan kl. 06.00 och 20.00.

Belysningen i de öppna kontorsytorna styrs via närvaro- och dagsljusreglering, det innebär att ljuset justeras efter ljusförhållandena i lokalen.

I de små mötes- och sammanträdesrummen tänds belysningen med närvarostyrning, det vill säga automatiskt när någon går in i rummet.

Korridorerna är tända mellan kl.07.00 och 18.00, under övrig tid styrs belysningen via tryckknappar märkt ”Korridor” som finns placerade i korridoren mot trapphus.

El
Hyresgäster tecknar egna elavtal med leverantör.

Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du mejla till vasakronan@energi-sverige.se

Data, telefoni & TV

Internet-access och övriga IT-tjänster
Fastigheten har fiberanslutning via eNet. Det innebär att du som hyresgäst kan köpa Internet-access, molntjänster, drift, hårdvara och andra IT-tjänster av Vasakronans IT-partner Visolit. Oavsett vilka tjänster du väljer får du tillgång till personlig support från Visolits Servicedesk.

Läs mer om Visolits tjänster i produktbladet nedan eller kontakta din fastighetschef för mer info. Du kan också läsa mer om Visolit på www.visolit.se.

Observera att alla fiberdragningar och andra anslutningsarbeten gällande IT i fastigheten måste samordnas av Visolit. Detta gäller även arbeten åt hyresgäster som inte köper Internet-access eller IT-tjänster av Visolit. Kontakta Visolits kundservice för Vasakronan-fastigheter via support.excanto@visolit.se eller 08-545 726 16.

Inomhusklimat & rökning

Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Generella tips för ett bra inomhusklimat:

  • Öppna inte fönster när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen.
  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite, eftersom den relativa fuktigheten då ökar.
  • Tänk på att sommarklädda medarbetare kan frysa om inomhustemperaturen är för låg. Låt därför inomhustemperaturen i viss mån följa utomhustemperaturen.
  • Tillse att möbler eller annan inredning inte hindrar flöden från radiatorer (värme), bafflar i taket (kyla) och luftventiler samt att termostatventiler inte övertäcks.
  • Rökning är inte tillåten inomhus. Rökare hänvisas till rökning utanför fastigheten eller till egen terrass. Tänk på att inte stå för nära entréer så att rök kommer in i fastigheten.

Ventilation i kontor
Fastigheten har mekanisk till- och frånluftsventilation. Ventilationen är i drift vardagar mellan kl 07.00 och 19.00 och flödet regleras automatiskt efter temperaturen i zonen. På övrig tid kan man starta ventilationen i zonerna via en tryckknapp märkt ”Förlängd drift ventilation” belägen på väggen vid toaletterna vid trapphus A (närmast Lindhagensgatan) och B. I mötesrum för fler än 10 personer kan man forcera ventilationen genom att trycka på en knapp märkt ”Forcering ventilation”, som är placerad på väggen.

Skötsel & underhåll av lokalen

Hyresgästerna ansvarar för underhållet i den egna lokalen, till exempel golvvård, målning av tak och väggar, lampbyten m m. Se även hyreskontraktet eller kontakta fastighetschefen för mer information.

Vid inflyttning överlämnas städ- och skötselinstruktioner för de material som finns i lokalen. Särskild omvårdnad om golven krävs då dessa är utsatta för hård belastning. En ordentlig entrématta stoppar den värsta smutsen. Titta också efter märken från stolar som kan undvikas med möbeltassar eller skyddande plastunderlägg.

Service i närområdet

Gallerian Lindhagen
Galleria Lindhagen ligger någon minuts promenad bort på Lindhagensgatan. Gallerian bjuder på en varierad service med hyresgäster som Ica Maxi Stormarknad, Systembolaget, Apotek, m.m.

Restauranger och service
På Lindhagensgatan 126 finns Fazers restaurang Tastory.
I närområdet hittar du även flertal restauranger, Pressbyrån, biltvätt, serviceverkstad och bensinstation. 

Konferens
I entréplanet på Lindhagensgatan 126 ligger konferensanläggningen Lindhagen Mat & Möten. Här finns 10 rum med plats för 6-70 personer.

Motion
Flera möjligheter till träning finns i omgivningen. Kristinebergs IP ligger bara några minuter bort och på Elersvägen ner mot vattnet hittar du Stockholms tennishall. På Nordenflychtsvägen 62, bredvid den nya gallerian som byggs, finns träningsanläggningen Club Lindhagen.

Friskis&Svettis hittar du på Lindhagensgatan 90-92/Ulriksborgsgatan 5c. Här erbjuder man jympa i grupp, spinning och styrketräning.

Restider presenteras tillsammans med yta.se.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Lindhagensgatan 122 ligger på Västra Kungsholmen. Hit kan du ta dig med bil, tunnelbana, buss eller cykel.

Med bil
Essingeleden skär rakt genom området. Välj avfarten Hornsberg.

Med tunnelbana
Lindhagensgatan 122 ligger mitt mellan två tunnelbanestationer: Kristineberg och Stadshagen. En promenad till/från tunnelbanan tar cirka 7-10 minuter.

•  T-station: Stadshagen, blå linje
•  T-station: Kristineberg, grön linje

Med buss
Buss 49 trafikerar området. Se SL:s reseplanerare för tider och ytterligare information.

Med cykel
Området har gott om cykelvägar vilket gör det enkelt att cykla till och från området.

Båtpendla till jobbet!
Från och med maj drar pendelbåtstrafiken igång igen mellan S. Riddarholmshamnen, Klara Mälarstrand, Lilla Essingen, Alviks Strand, Hornsberg, Solna Strand och Gröndal. Då kan du som arbetar i någon av våra fastigheter där åter ta båten till jobbet. Ett riktigt härligt sätt att börja och sluta arbetsdagen på, har du inte provat tidigare så är det väl hög tid nu.

”Movitz” utgår från Klara Mälarstrand vid T-centralen. Du går under Centralbron och första kajen på vänster sida är Klara Mälarstrand.

E/S Movitz är världens första eldrivna, snabbladdade pendelbåt vilket gör resan ännu mer miljövänlig!

www.movitz.info ges omedelbar info om trafikläget och tidtabell. Den uppdateras av besättningen (Twitter). Uppdatering sker också via facebook www.facebook.com/greencityferries

Båttrafiken sköts av Green City Ferries.

Läs gärna mer om fördelarna med eldriven båttrafik på webben:http://www.greencityferries.com

Parkering

Vasakronan har anlitat Estate som parkeringsoperatör. För hyra av plats vänligen kontakta fastighetschefen.